Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] Common ground bij draadloze verzending?

Pagina: 1
Acties:

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-11 13:13
Ik had als idee een draadloze verbinding te maken voor audio en beeld (lees: tv-out en stereo geluid door een draadloze verbinding sturen). Als verzendmethode had ik gekozen voor een koptelefoon die draadloos is (RF)... Nou is dit allemaal erg goed mogelijk (ComputerIdee heeft hiervoor ooit een tutorial gemaakt...), maar dan alleen voor audio.... Maar ik wil ook beeld verzenden...

Restten mij de volgende vragen...

1) Blijft de beeldkwaliteit acceptabel als ik het op deze (voor audio bedoelde manier) verzend?
2) Ik heb nu 4 pinnen beschikbaar (L en R +, L en R -) en heb eigenlijk 6 nodig (L en R +, L en R -, Beeld +, Beeld -) Ik ga uit van composiet signaal en tulp stekkers voor het geluid... Zou ik dan bijvoorbeeld alle grounds bij elkaar kunnen knopen zodat ik precies uitkom? (L+, R+, Beeld +, Common Ground) of wil dit niet?

EDIT: wanneer ik bij mijn videorecorder met de multimeter meet dan zijn alle grounds (buitenkant tulp en composiet) verbonden met elkaar (multimeter op ohm), dus dit zou wijzen op een common ground, terwijl er toch stereo input is... Wanneer ik echter bij mijn draadloze koptelefoon meet dan vind ik daar weer geen common ground, en zijn naar mijn redenatie alle 4 pinnen beschikbaar...

[ Voor 19% gewijzigd door tafkaw op 03-11-2004 16:17 ]

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-11 19:01

mace

Sapere Aude

voor een stereo signaal is het niet belangrijk dat de ground common is of niet, als de "+" maar een apart signaal is.

Je koptelefoon is in principe 2 kanaals, die ground is geen signaal wat draadloos wordt verstuurd, denk maar aan radio: ze verzenden heus niet de ground mee 8)7.

Dan nog is het niet mogelijk, want de bandbreedte voor een videosignaal is iets van 10 mhz ofzo (correct met if i'm wrong) en die van audio is van nature maar 20 khz per kanaal (lager dan 20 hz en hoger dan 20khz horen we toch niet dus waarom uitzenden)

Kortom, dat video verhaal gaat niet lukken denk ik

• tafkaw
Het is dus de bedoeling dat ik de speakertjes uit de koptelefoon sloop en daar dan drie tulpstekkers voor in de plaats maak...

[ Voor 10% gewijzigd door tafkaw op 03-11-2004 16:43 ]

• caipirinha
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

caipirinha

The boy from brazil

Daar zijn hele mooie modules voor op 2,4 GHz, o.a. conrad verkoopt ze (pag 763 van de catalogus) maar ik kan me niet voorstellen dat er niet meer leveranciers zijn.
Op die manier is het ook (redelijk) legaal. Zelf knutselen zou ik alleen doen als je rf ervaring hebt of een radioamateur kent die dit voor je kan oplossen, anders veroorzaak je mogelijk storing bij andere ethergebruikers. Een paar 100 m overbruggen moet kunnen.

No self-respecting engineer should have to close a game to run a circuit simulation.

• tafkaw
Hmm, ik maak op deze manier ook gebruik van de 2.4 ghz band en ben dus niet illegaal bezig... (atthans kan me niet voorstellen dat een draadloze koptelefoon illegaal is...)...

Draadloze modules van de conrad wil ik niet, want deze zooi heb ik nog liggen dus als dat werkt is het mooi meegenomen, het ligt nu toch alleen maar stof te vangen...

• Fox2
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-06 19:47

Fox2

Spanning!

Beeldkwaliteit :??? Ik denk dat je al erg blij mag zijn als de tv uberhaupt op het ontvangen signaal kan synchroniseren: de horizontale sync van PAL is 15,5 kHz, en zoals MaCe1337 (wie zijn dan toch de nummers 1 t/m 1336? ;)) al zei, heeft een normaal audiosysteem hoogstens 20 kHz bandbreedte, draadloze hoofdtelefoons vaak minder. Bovendien is de duty-cycle van de horizontal sync erg klein, waardoor de benodigde bandbreedte nog een behoorlijke factor groter wordt en dus niet goed overkomt.

Kleur kun je helemaal vergeten: de colorburst heeft een frequentie van 4,4 MHz. Details (zoals een dun zwart lijntje op een witte ondergrond) zullen ook niet zichtbaar zijn, hier heeft zelfs een gewone TV al moeite mee (bandbreedte ca 5-10 MHz): 800x600 op de tv-out levert op mijn tv een onleesbare Arial-10 op...

Kortom: forget it (volgens de theorie). Ik begin trouwens wel nieuwsgierig te worden in hoeverre dit ook in de praktijk klopt...

En het is inderdaad niet mogelijk om door een 2-kanaals systeem drie kanalen aan informatie te sturen. Je zou wel terug kunnen gaan naar mono.

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:05
je kan in iedergeval ff wat uitproberen. niet geschoten is altijd mis, en ik ben wel benieuwd.
ik heb er ook 1 maar ik krijg dat ding met geen mogelijkheid open zonder te hem open te dremelen en mn dremen is kaput :S

ik zou zeggen probeer het ff uit, is 5 minuten werk!
Pagina: 1