Toon posts:

[Ti4200] Overklok problemen, artifacts

Pagina: 1
Acties:
  • 225 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Allereerst :) Ik ben nieuw op GoT, ben er wel vaker geweest voor antwoorden op mijn vragen (meestal gevonden), maar ik kon voor deze vraag geen antwoord vinden. Dus :p Hey! :7
Na een beetje rondsurfen op GoT heb ik de overklok functie van nvidia geunlockt en ben ik, naar hand van andere threads gaan proberen over te klokken. Mijn probleem:
Zelfs als ik de core slider 5Mhz naar rechts schuif krijg ik al artifacts :| (Zwarte vlakken op de grond, ik neem aan dat, dat artifacts zijn 8)7 ). De memory slider heb ik maar even gelaten voor wat hij is.
Is dit normaal? Ik las in een andere thread dat iemand de snelheden 280/550 had gehaald. Momenteel draai ik nu standaard: 225/444. (overigens heb ik het over een Geforce 4 Ti 4200 128MB AGP 8X).
Ik snap dat bij de een deze getallen hoger liggen dan bij de ander maar ik vind dat toch wel een erg hoog verschil. Kan ik er wat aan doen door de memory slider mee te verhogen?

edit: spank me trouwens niet al te hard als ik perongeluk de moderator policy hier heb geschaadt :) Ik hoop t niet.
edit: ow shit, here we go :p Kan iemand dit moven naar DOC? O-) Mijn fout.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2004 16:12 ]

• db87
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:05

db87

Mach 2 GT modded

zalman koeler aanschaffen
geheugen heatsinks
overklokken: geheugen 513. GPU 285 moet wel haalbaar zijn lijkt mij

ECT Prometeia Mach 2 GT modded

Verwijderd

Best wel gek, ikzelf heb een gf4 mx }:O
Maar zelfs deze is toch 60% over te klokkn op luchtkoeling.

- wat is je temp op idle?
- hoe oud is je kaart al?
ouder = slechtere core, slechtere vent ivm stof

mogeljke oplossing: Vent helemaal schoonzuigen dan kun je verder klokken wil je nog hoger, stock koeling eraf salmannetje erop ;)

• MelvinvdC
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-04 15:22
Is toch wel raar want normaal gesproken krijg je bij een te grote verhoging van je core van die witte puntjes tijdens spellen en bij een te grote verhoging van je memory artifacts (strepen door het beeld heen).

• Roflmao
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:16
Mijn Asus V8420 (GF Ti4200) overgeklok:

Core:300 (oude 250)

Mem: 500 (oude 446)

Zeer nette overklok (STABIEL), ik kan gewoon urenlang elke spel spelen (Doom3 UT2k4) zonder artifacts/vastlopers. En de grap is dat dit in een hete kast zit met een AMD Athlon Palamino XP (heethoofd) overgeklokt van 1533 naar 1666 mhz, fsb van 133 naar 145... Alleen ik heb een grote fan voor me videokaart gezet, omdat ie niet stabiel liep op zijn originele kleine kutfannetje...

• Alternativ
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17-07 09:51

Alternativ

4 8 15 16 23 42

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~grvdh/Got/Overclock.jpg

dus 5 mhz extra moet te doen zijn en dan draai ik ook nog eens op een oc'te processor zodat ie de bussnelheid nog iets je opkrikt. Memorie kan hoger maar dan heb ik soms artifacts ligt aan het weer ;).

[ Voor 5% gewijzigd door Alternativ op 03-11-2004 18:26 ]

alternativ

Verwijderd

Hmm, raar weet je echt zo zeker dat de artifacts door temperatuur komen ? Misschien kan de core het gewoon niet aan door andere factoren ? Majah then again, im not that 1337 :P

• Rickstah
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07-08 17:35
mijn asus v8420 64mb staat nu op 280/580..met gewoon standaard cooling 8)
nooit artifacts gezien :)

• Anthor
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
ik heb ook een Geforce 4 Ti 4200 128MB AGP 8X (leadtech)

Ik heb er zelf nieuwe heatsinks op gezet en draai nu op core: 291 mem: 567 (met een paar vrolijke arti's)

ik kon vroeger moeiteloos 280 / 567 draaien
Wanneer heb je voor het laatst je GPU fan schoongemaakt?

Verwijderd

Topicstarter
Me GPU, welke fan is dat precies :) die van me voeding, van me cpu of van me geforce? (ben niet zow leet :*) ).
- wat is je temp op idle? -> Uhm heb me temp weleens gemeten met speedfan, of cpuidle (weet niet welke van de 2) Dat lag dachtik rond de 30-40 graden.
Me voeding is overigens al een x doorgebrand, maar die fan was kapot.
De pc komt uit 2002 dachtik. Dus zeg maar 2 jaar oud.
Maar ik heb toch artifacts goed of niet? De grond verkleurt gewoon op sommige momenten in 3dmark, of kan dit misschien een driverprobleem zijn??. Ik weet dat ik destijds in BF vietnam ook allerlei vervormingen kreeg van het beeld na een tijdje spelen. Overigens zag dat er een stuk adners uit en toen had ik em nog niet overgeklokt.
Voorlopig heb ik em nu op standaard staan.
Eigenlijk moet ik een nieuw kaartje kopen maar ik wil eerst f nog het maximale uit deze halen.
Overigens ben ik niet super goed in de omgang binnen in me kast. Maar als ik ga zuigen :) moet gewoon f de slang bovenop de slang zetten?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2004 12:02 ]

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:22

sapphire

Die-hard pruts0r

fannetje van je geforceeens controleren op stof, kan zijn dat de kaart zoveel stof heeft aangezogen dat hij minder koelt. En als dat eht geval is krijg je artifacts op je core (verkeerd geladen textures zoals vlakken die ontbreken of vlekken) omdat ie te warm word. Heb je trouwens nog enige casefans in je kast ziten dit helpt vaak ook aanzienlijk de koeilng te verbetere :).
btw. als je allemaal kleine spikkels krijgt als artifacts dan is het je geheugen wat te warm word ;)

Gabriël AM5

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal even me kaartje op stof controleren :)

Verwijderd

Mijn XFX Ti4200 8X 64MB draait al jaren vrolijk van 250/500 op 300/600 met standaard koeling (alleen miezerig GPU koelertje). Boven de 303/605 beginnen de artifacts te verschijnen. Zo heb ik er toch nog 13.976 puntjes in 3DMark2K1 uit weten te persen.
Ik heb wel passieve koeling gehad, dus er zit momenteel wel AS2 of 3 tussen. Zal ontgetwijfeld enkele graden schelen met de standaard bagger die er tussen zit.

Met wat betere koeling moet ik meer kunnen halen want de geheugenchippies worden werkelijk bloedheet. Zeker velen malen warmer dan de GPU. Maar aangezien ik vrijwel nooit games speel zal het voor mij weinig nut hebben.

Mischien ben je met andere typen in de war. Er is nogal verschil qua geheugen. De 64MB kaarten hebben vaak sneller geheugen dan de 128MB versies. Dan zijn er ook nog golden sample versies met nog weer sneller geheugen. Ook tussen de gewone versies van diverse fabrikanten (en hun modellen) zit verschil. Volgens de fabrikant kan mijn geheugen 500MHz aan, toch loopt het 100% stabiel op 600.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2004 14:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb me fannetje schoongezogen/geblazen. Toch krijg ik wederom, weer bij het meisje met dat mooie intertoyszwaard :) weer zwarte, knipperende vlekken op de vloer. Wel altijd exact op de zelfde plekken (?).
Mischien ben je met andere typen in de war. Er is nogal verschil qua geheugen. De 64MB kaarten hebben vaak sneller geheugen dan de 128MB versies.
Dat kan ik niet helemaal volgen. :) Hoe bedoel je in de war? Ik weet dat ik er 128 in heb zitten.
Welk tooltje is handig om de temp op je gforce te meten, dan kan ik daar ook wat over zeggen.
Er zat overigens vrij veel stof idd in de fan. Die is nu wel weer schoon.

• _fool
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:28

_fool

Helemaal zo gek nog niet

Verwijderd schreef op 04 november 2004 @ 14:18:
Toch krijg ik wederom, weer bij het meisje met dat mooie intertoyszwaard :) weer zwarte, knipperende vlekken op de vloer. Wel altijd exact op de zelfde plekken (?).
Welke bench draai je precies?

specs

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 november 2004 @ 14:18:

Dat kan ik niet helemaal volgen. :) Hoe bedoel je in de war? Ik weet dat ik er 128 in heb zitten.
Welk tooltje is handig om de temp op je gforce te meten, dan kan ik daar ook wat over zeggen.
Niet alle 128MB modellen zijn gelijk. Daar zit nog aardig wat verschil in tussen GPU/mem snelheden, en ook het type geheugen verschilt nogal. Kijk anders eens naar de datasheets van je geheugenchippies. Dan zie je gauw genoeg wat die aan moeten kunnen.

Of je je temp zo uit kan lezen weet ik niet. Ik heb het eigenlijk alleen nog maar bij de Leadtek en Asus varianten gezien.

/offtopic: Yes, mn 1000e post :D

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2004 14:28 ]

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 05-08 19:01
Een core snelheid van 225 is wel erg laag. Ik ben ook zwarte driehoeken tegen gekomen maar dan pas bij een core snelheid van 305 Mhz.

Het is inderdaad handig om de core en het geheugen appart te doen als je problemen tegen komt.

Doe eens 3D mark 2001 op standaart snelheid en kijk of er ook al artifacts (rare vlekken of stipjes) verschijnen. Voel na een aantal keer 3D mark eens een de koeler of die erg warm (heet) wordt. Als je geen artifacs of hitte bent tegen gekomen kan je een hogere snelheid proberen. Aan te raden is om niet meer als 5 Mhz per keer te verhogen. Als dat niet lukt heb je misschien pech met je core of kan je een ander programma proberen om te overclocken bij voorbeeld: rivatuner

Welke drivers en DirectX gebruik je? misschien dat brakke drivers ook problemen op kunnen leveren.

Welk merk kaart heb je en wat voor geheugen zit er op (hoe veel nano seconde meestal laatste 2 cijfers van de code die er op staat)

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Verwijderd

Topicstarter
Me drivers: Detonator 61.77
Directx 9.0c
Ik zal 3dmark 2001 s proberen (ik draai nu 03).
Ik zal overigens ook 3dmark nog s draaien zonder over te klokken, niet meer geporbeerd namelik. :D.
Me pc heb ik niet zelf samengesteld. Het is er eentje van de aldi :+ met nieuwe voeding, extra HD erin en extra geheugen. Even kijken of ik iets op het kaartje kan vinden.
Op 2001 laat ie nix zien van artifacts of sneeuw. Ik ga 2005 eens proberen.

Op 2003 laat hij OOK artifacts zien ZONDER over te klokken. Ik kon geen screenies maken helaas. Als hij artifacts laat zien zonder dat ik overklok valt dat toch onder garantie?

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2004 15:06 ]

• martijn_tje
Als je kaart standaart draait en hij geeft artie's is dat niet goed nee, en kan je aanspraak maken op garantie. Maar misschien dat extra koeling ook kan helpen, Aldi staat niet bekend om z'n uitmuntende koeling. wat je kan doen is een case fan op je kaart richten of een kamerventilator op je kast (zonder zijkant)

offtopic:
* Ik heb ook FW61.xx en DX9.0c

Ik ga ook eens 3D mark 01 en 03 proberen... misschien is 03 wel een stuk kritischer op fouten... kijken of ik nog 290/580 kan halen

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Verwijderd

Topicstarter
Get this :
3dmark 2005:

ERROR:
Direct3DDevice9::CreatePixelShader failed: Invalid call (D3DERR_INVALIDCALL)

Dat heb ik nog nooit gezien ??? :|

Verwijderd

ik heb een gf4 die wel goed over te klokken is, hoewel het de laatste tijd steeds minder word.

Ik gebruik trouwens powerstrip mastah progje!! :D

ff vraagje: Waar zie je je temp bij je een gf kaart?

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Die error in 2005, komt omdat 3dmark05 niet werkt op ti4200.

[ Voor 77% gewijzigd door woekele op 04-11-2004 15:35 ]

• Satch
  • Niet online
Verwijderd schreef op 04 november 2004 @ 15:27:
Get this :
3dmark 2005:

ERROR:
Direct3DDevice9::CreatePixelShader failed: Invalid call (D3DERR_INVALIDCALL)

Dat heb ik nog nooit gezien ??? :|
je kan geen 3d mark 05 met een geforce 4 draaien. En als dat al kon zou je framerate niet veel boven de 1 komen...

• martijn_tje
geforce 4 kaarten worden niet ondersteund door 3D mark 2005.. dus vandaar de foutmelding.

Ik had geen arti's met 2001
offtopic:
* wel 11,6K half overclocked

Ik gebruik rivatuner om te overclocken

offtopic:
* download van 2003 is op 42%

pc is gecrached na verhogen van vcore (voeding is brak :( )

[ Voor 33% gewijzigd door martijn_tje op 04-11-2004 15:57 ]

Verwijderd

Welk programma gebruiken jullie om je videokaart te overclocken?

Edit: ik heb het al gevonden in de faq!

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2004 15:56 ]

• BootVluchteling
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-07 13:15
hoe kan ik beginnen met overclocken..?? ik heb een G4 TI 4200 64 mb (van leadtek)

er zit waterkoeling op, dus ik moet wel een eindje komen.. maar waar moet ik beginnen!? welk proggie moet ik hebben..? :?

Verwijderd

Topicstarter
Als ik me core langzamer zou laten draaien en de artifacts verwdijnen... dan heb ikdus een verneukte core?
*excuse my french*

Me core liep net op 140MHZ (dat is dus normaal 225)
Daarbij waren er nog steeds artifacts te zien, en pas bij 140 begon het af te nemen.
Mijn laatste hoop is een driverprobleem maar dat verwacht ik dus niet. Ik ga medion bellen.

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2004 16:04 ]

• martijn_tje
Draait je koeler nog wel?

Wordt je koeler erg warm?

Kijk eens wat er gebeurd als je de zijkant van je kast haald?

Als dat niet werkt of als je er geen zin in hebt succes met je garantie afhandeling

edit:
@tomvdburg Kijk eens een paarposten terug en gebruik de search

Er Zijn genoeg progsels bruikbaar om te overclocken zoals: rivatuner, power strip, coolbits, geforce tweak utility enz

[ Voor 56% gewijzigd door martijn_tje op 04-11-2004 16:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
Koeler wordt absoluut NIET warm.
Medion ServiceCenter WEIGERT mij te helpen. Gelukkig ken ik 2 man die daar werken, die ga ik proberen te pakken te krijgen.
Hij probeerde bij mij een verhaal op te hangen dat 3Dmark de videokaart niet herkende omdat dit een speciale geforce was voor medion. :( DAN heb je toch aan mij een slechte.

Verwijderd

Mischien een rare vraag, maar krijg je hetzelfde als je je geheugen langzamer zet? Daar kan het natuurlijk ook nog aan liggen. Ik kan me voorstellen dat als je je GPU veel trager laat lopen je geheugen ook minder op zn donder krijgt. Of wellicht een andere bios erop gezet (andere timings)? Of je koeler los gehad met schoonmaken zodat ie nu minder contact/koelprut heeft? Of zelfs dat er koelprut tussen de pinnetje is verdwenen, dat geeft ook wazige fouten.
Mocht het buiten je garantie vallen kun je altijd een bios update overwegen. Ik heb ook een kaart gehad die alleen nog op lage snelheden goed liep. De bios bleek verrot (werkte voorheen goed) en na een flash kon ik m weer flink opfokken.

Verwijderd

Ja dat is medion he, allemaal apparte onderdelen er in waar je amper wat over kan vinden op internet of wat dan ook!
En lang niet compatible met alle software zoals je al zelf merkt.
Daarom ben ik ook niet zo voorstander van Medion:/

Verwijderd

Topicstarter
Dus kan het ook gewoon een compatibiliteitsprobleem zijn tussen de geforce van Medion en 3dmark? Ik heb de Source Engine benchmark gebruikt. Nu heb ik me videokaart draaien op 238/464. Hoger krijg ik artifacts.
Hij is nu 9% sneller.

Verwijderd

Tja, als het in 3Dmark stabiel is, is het over het algemeen in games ook stabiel. Dus ik vraag me af of dat ook geld met Source Engine benchmark, die heb ik nooit geprobeert. Mischien even een zwaar spel proberen en kijken of dat goed draait.

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-08 22:12
Het is idd een speciale Geforce for Medion want de core clock voor een gf4 TI4200 is 250MHz, voor het geheugen is dat 500MHz ddr.
Als je koeler niet warm wordt is de warmtegeleiding van je core naar het koelblok ondermaats. Waarschijnlijk is er te weinig pasta tussen.
Je probleem is nu heel eenvoudig op te lossen door de koeler af je videokaart te halen.
De koeler zal wel met lijm op de kaart plakken gezien het geen retail ding is dus je neemt je kaart, stopt ze in een antistatisch zakje en gooit het ding in de diepvriezer.
Een uurtje of 3 later haal je de kaart uit de vriezer en stop je meteen een schroevendraaier met platte kop tussen pcb en koelblok en bouw je voorzichtig kracht op tot het blokje los is.
Gooi het stukje alu meteen weg en haal bij je pc boer een socket A koeler voor 10 euro samen met Arctic Silver Adhesive of iets gelijkaardigs, ook voor zo'n 10 euro. Dan maak je de core schoon met white spirit / aceton / dissolvent, ....
Je nieuw koelblok wrijf je aan de onderkant in met het 2 componenten spul en je doet dit ook voor de core waarna je het blok netjes op de core zet en er voor zorgt dat het blok hoog genoeg zit zodat het geheel nog past in je agp sleuf :+ (toch maar ff bij gezegd :+ ).
Uurtje drogen, inbouwen en klaar is Kees.

Verwijderd

Topicstarter
Ik vind het geen prettig idee om een videokaart in de vriezer te stoppen :S.

• BootVluchteling
nu heb ik nvmax gedownload, geinstalleerd, detonator driver 61.77 gedownload, en geinstalleerd.. start ik em op, brult ie dat ik geen detonator driver heb geinstalleerd..

ik heb een leadtek G-force 4 TI 4200 64 MB.

iemand suggesties..? me= new @ overclocking :)

• peke
Verwijderd schreef op 04 november 2004 @ 17:49:
Ik vind het geen prettig idee om een videokaart in de vriezer te stoppen :S.
Ik schrob mijn processoren met tandpasta en spoel ze daarna af onder de kraan als ik de koelpasta weg wil.
Idem voor videokaarten.
Net mijn corsair geheugen van 330 euro een maand in de vriezer laten liggen en nu de heatspreaders eraf gerukt (zaten vast met gewone lijm!).
Kan allemaal geen kwaad zolang er geen spanning over de componenten staat, daarom ook het antistatische zakje.
Uiteraard zien dat alles volledig drook is als je het inbouwd. :P

• BootVluchteling
BootVluchteling schreef op 04 november 2004 @ 23:11:
[...]

nu heb ik nvmax gedownload, geinstalleerd, detonator driver 61.77 gedownload, en geinstalleerd.. start ik em op, brult ie dat ik geen detonator driver heb geinstalleerd..

ik heb een leadtek G-force 4 TI 4200 64 MB.

iemand suggesties..? me= new @ overclocking :)
ik heb trouwens die rivatuner geprobeert, maar ik snap er geen ene flikker van.. heeft er iemand een proggie, die mooi grafisch is, met schuifbalkjes..? beetje n00bstyle.? voor beginners...

Verwijderd

Ik heb mijn Asus V8420 (GF Ti4200) tot 325/550 gekregen met een thermaltake A1449. Dus overcloken = duidelijk wel mogelijk >:)

Verwijderd

Topicstarter
als ik er nieuwe kleefpasta opgooi hoef ik tog geen nieuwer koeler? Die werkt tog nog wel goed?
En wil je misschien even precies uitleggen waar ik nu de schroevendraaier tussen moet steken? En hoe ik em er precies GOED opplak?
PC-Boer, versta je daar ook Dixon of dynabye onder? We hebben hier niet zoveel 8)7

• peke
Lol, ja nieuwe koelprut zal het ook doen maar met een groter socket A blok kan je pas echt proberen overclocken, default koeling stelt niks voor bij een videokaart.
Lijkt me toch allemaal logisch, als de koeler vasthangt met pinnetjes dan nijp je die pinnetjes plat zodat ze eruit kunnen, als je koeler dan nog niet los is of er zijn simpelweg geen pinnetjes dan hangt het ding vast met lijm en moet je de vriezer truuk toepassen.
Die schroevendraaier gebruik je als hefboom om het blokje te verwijderen.
Je betaald dan wel 20 euro voor de lijm+geleidinspasta en een koelblokje maar je bent dan gelijk af van die herrie van dat fannetje en van je artifacproblemen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga vandaag nog wel f naar de stad. Waar moet ik op letten als ik een socket A koeler koop? Ik zag er eentje staan van 20 euri. Maar moet tog speciaal voor videokaart zijn??
Hangt overigens vast met pinnetjes jah
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/nielsnooijens/geforce.bmp
Me kaartje
Dat arctic silver, is dat zowel ljim als koelpasta ineen?

PTK-001 koelpasta Is dat ook ok? (Is van coolermaster)

Ik kan geen fatsoenlijke koeler vinden in het assortiment van de winkels hier in de buurt op internet. Kan het zijn dat ze dat spul wel gewoon verkopen maar dat het niet op internet staat? (In de buurt: ISL Automatisering, Vobis, Dixons, Dynabyte)

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2004 14:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb me kaart er f uitgehaald en de koeler eraf getild. Dit was het resultaat:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/nielsnooijens/1.jpg
De zooi op de koeler
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/nielsnooijens/2.jpg
De zooi op de core
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/nielsnooijens/3.jpg
Me koeler en f laten zien dat hij vastzit met pinnetjes.
Waar haal ik nou een goede koeler? :( Ik moet dalik weg :) Wil em vanavond erin kunnen bouwen

Verwijderd

Persoonlijk denk ik dat je artifacts niet door de temperatuur komen, ik zat meer te denken aan de drivers. misschien dat je die ff geheel kunt uninstallen en opnieuw proberen

Heb zelf ook een TI4200 gehad, en die kon ook aardig ver overklokken, en 5Mhz is nou niet om over naar huis toe te schrijven zou ik zeggen(bellen kan ook :o )

succes!

• peke
Voor 10 euro heb je al een standaard Coolermaster geval dat erop past.
Ik heb toevalig nog een ti4200 liggen hier met een socket A koeler der op, alleen heb ik geen fototoestel. :(
Arctic Silver Adhesive is inderdaad koelprut en lijm, het komt in 2 aparte tubes en je moet het zelf mengen. Je hebt het ook van andere merken zoals Zalman.
Het best wikkel je je wijsvinger in een plastic folie en smeer je van elke tube evenveel open op zowel de chip als het koelblok.
Houd er wel rekening mee dat je 2 tot 3pci sloten verliest door zo'n socket A koeler.
Ik gebruik geen enkel pci slot dus... :-)

Als je net iets meer wil uitgeven (27) raad ik je aan om een Zalman Heatpipe koeler te nemen, das misschien nog beter want je verliest maar 1 pci slot ipv 2 als je voor een socket A koeler gaat. Voor de Zalman heb je geen adhesive nodig, alles wordt meegeleverd.
pricewatch: Zalman ZM80D-HP (passief)
Die is zwaar genoeg om een Ti4200 passief te koelen, dan kan je ook nog eens overclocken zonder herrie. :)
Ik heb dat ding ook en hou mijn radeon 9800pro redelijk koel op stock speeds (zonder fan) en een Ti4200 verbruikt stukken minder stroom dus...
De Zalman heeft ook koelblokjes voor op het geheugen.
Ik zou zeker voor de Zalman gaan, die kan je immers nog recupereren als je je kaart om zeep helpt. })
De Zalman is echt top voor die prijs, laat je niet op andere gedachten brengen door Arctic Silencer dingen want die hebben een fan en zijn dus lawaaimakers ivm de Zalman.

Afbeeldingslocatie: http://shop.alternate.nl/prodpic/200x200/j/jzz-33.jpg
/e/
Die geheugenblokjes ga je dus niet kunnen gebruiken op die Ti, je kan ze echter bewaren voor een volgende kaart.
Die koelpasta tussen Ti kaarten is vaak waardeloos net zoals het blok en de fan dus je doet er goed aan de koeler te vervangen.
Koop die Zalman nu maar, je zal er geen spijt van hebben.
De installatie is behoorlijk tijdrovend, reken op een uur of 2 in het ergste geval.
Er moet immers overal koelpasta tussen.

[ Voor 13% gewijzigd door peke op 05-11-2004 16:34 ]

• BootVluchteling
BootVluchteling schreef op 05 november 2004 @ 12:25:
[...]

ik heb trouwens die rivatuner geprobeert, maar ik snap er geen ene flikker van.. heeft er iemand een proggie, die mooi grafisch is, met schuifbalkjes..? beetje n00bstyle.? voor beginners...

• SlowikPL
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-07 14:29
Ik draai nu op mijn Creative Ti4200 64MB RAM op 300 / 640Mhz , zonder problemen :)

* Intel Core i7-6700K @ 4.8Ghz * Asus MAXIMUS VIII EXTREME* nVidia Asus Poseidon 1080Ti * Mushkin 16 GB * SSD Samsung M.2 2280 256GB + 3x Samsung 256GB 850Pro* Enermax Revolution85+ 1250W * CM Stacker 832 SE * Waretcooling CPU, NB ,VGA 3x Mora

• sneakyd3ad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:21
Ik had vroeger een Club3D Ti4200 128MB 4x AGP, deze liep op 300/ 600 (standaard 250/ 500). Score in 3dmark2001 weet ik niet precies, volgens mij rond de 12000.

Gebruik wel oudere drivers! Bij voorkeur de 40.72. Dit kan zo 1000 punten schelen bij 3dmark2001 met een TI4200.

[ Voor 27% gewijzigd door sneakyd3ad op 05-11-2004 17:45 ]

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:04
SneakyD3ad schreef op 05 november 2004 @ 17:43:
Ik had vroeger een Club3D Ti4200 128MB 4x AGP, deze liep op 300/ 600 (standaard 250/ 500). Score in 3dmark2001 weet ik niet precies, volgens mij rond de 12000.

Gebruik wel oudere drivers! Bij voorkeur de 40.72. Dit kan zo 1000 punten schelen bij 3dmark2001 met een TI4200.
idd, verschil met de 4x.xx drivers en de 6x.xx drivers is ongeveer 1000 punten, erg veel.

Mijn 4200 doet: 310/700, hehehe

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Verwijderd

Topicstarter
K driverswitch zal ik dan zowiezow doen.
Die koeling bestel ik me er ook maar bij :), maar voordat ik dat ga doen, heb ik er veel baat bij? Ik bedoel, kan ik niet beter hetzelfde geld besteden aan een 6800LE om die vervolgens te unlocken? Die is immers maar 199 euri :). Ik neem aan dat ik dezelfde koeling die ik dan nu van zalman op me Ti zou bouwen ook nog op een volgende kaart kan gebruiken?

• BootVluchteling
weet iemand een goed overclockprogrammaaatje voor beginners? ik heb er al 8x voor gevraagd, maar niemand wil me bep. helpen |:( .. een simpel proggie met schuifbalkjes ofzo..

• peke
Verwijderd schreef op 05 november 2004 @ 22:58:
K driverswitch zal ik dan zowiezow doen.
Die koeling bestel ik me er ook maar bij :), maar voordat ik dat ga doen, heb ik er veel baat bij? Ik bedoel, kan ik niet beter hetzelfde geld besteden aan een 6800LE om die vervolgens te unlocken? Die is immers maar 199 euri :). Ik neem aan dat ik dezelfde koeling die ik dan nu van zalman op me Ti zou bouwen ook nog op een volgende kaart kan gebruiken?
Ja dat kan maar dan hang je er best nog een fan bij.
Laat de Zalman er gewoon opzitten en verkoop die ti als je hem niet meer wilt.

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:08

Dr. Strangelove

Moderator General Chat
Ik heb een Albatron Ti4200P, die zou zich erg goed moeten laten overklokken, maar valt mij tegen: De core wil niet verder dan 275Mhz, het geheugen begint boven de 650 te mekkeren. De meeste mensen met deze kaart schoppen hem tot ver boven de 300/700. Maandagochtend exemplaar zullen we maar zeggen.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• BootVluchteling
KAN ER IEMAND MIJ EVEN HELPEN?? IK ZOEK EEN SIMPEL PROGGIE.. AANGEZIEN NIEMAND REAGEERDE, IS PLOTSELING MIJN CAPSLOCK BLIJVEN HANGEN. IK ZOEK EEN SIMPEL PROGGIE DIE GEWOON MAKKELIJK VOOR BEGINNERS IS..? LEKKER GRAFISCH..

VOOR EEN G4 TI 4200 VAN LEADTEK

• Roflmao
BootVluchteling schreef op 06 november 2004 @ 12:44:
KAN ER IEMAND MIJ EVEN HELPEN?? IK ZOEK EEN SIMPEL PROGGIE.. AANGEZIEN NIEMAND REAGEERDE, IS PLOTSELING MIJN CAPSLOCK BLIJVEN HANGEN. IK ZOEK EEN SIMPEL PROGGIE DIE GEWOON MAKKELIJK VOOR BEGINNERS IS..? LEKKER GRAFISCH..

VOOR EEN G4 TI 4200 VAN LEADTEK
Overklok programma?

Ga naar www.google.nl directe link voor je:

http://www.overclockers.com.au/files/CoolBits.reg

Zoek naar coolbits (coolbits.reg is het bestand).

Voer die uit, klik op ja.

Nu kan je via je nvidia beeldschermeigenschappen overklokken. Ik doe het ook en simpeler kan niet.

Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/view_image.php/P2IK99AK39C9/picserver.jpeg

[ Voor 14% gewijzigd door Roflmao op 06-11-2004 13:08 ]

• PASware
corpseflayer schreef op 05 november 2004 @ 16:27:
De Zalman is echt top voor die prijs, laat je niet op andere gedachten brengen door Arctic Silencer dingen want die hebben een fan en zijn dus lawaaimakers ivm de Zalman.
zalman lawaaimaker? 8)7 dus niet hè, ik durf te wedden dat andere koelers in zijn pc meer lawaai maken. Maar passieve zalman is stiller ja :Z

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• BootVluchteling
Roflmao schreef op 06 november 2004 @ 13:03:
[...]

Overklok programma?

Ga naar www.google.nl directe link voor je:

http://www.overclockers.com.au/files/CoolBits.reg

Zoek naar coolbits (coolbits.reg is het bestand).

Voer die uit, klik op ja.

Nu kan je via je nvidia beeldschermeigenschappen overklokken. Ik doe het ook en simpeler kan niet.

[afbeelding]
mag ik jou heel vriendelijk bedanken! eindelijk een antwoord.. hij draait nu op 250/513... hoever zou ie kunnen..?

• martijn_tje
@ tomvdburg

2 posten voordat je het de eerste keer vroeg is het antwoord al gegeven
1 post voor dat je het de eerste keer vroeg was er al iemand met de zelfde vraag die het zelf in de FAQ heeft gevonden. Moet je dan echt zo schreeuwerig gaan doen met al die hoofdletters en 3 keer het zelfde vragen terwijl het overal te vinden is?

Over het overclocken van je video kaart kan ik heel duidelijk zijn: zorg dat je weet waaraan je begint!Iedere videokaart is anders dus heeft ook aan andere MAX.

Als je kaart zwarte driehoeken, raar gekleurde stippen of andere onregelmatigheden op het beeldscherm tovert zit je aan de max van je videokaart. Geadviseerd is om daar een stuk onder te gaan zitten, bijvoorbeeld 10Mhz voor de core en 20 voor het geheugen. Ook crashes kunnen een teken zijn dat je te ver overklocked hebt, maar dat moge duidelijk zijn.

Om uit te vinden waar de max van je kaart ligt is het gewoon uitproberen: kleine stapje (5Mhz) per keer verhogen en na iedere verhoging een aantal maar 3Dmark draaien.

edit:
Ik zie net dat ik al een keer eerder op je vraag geandwoord heb. Mag ik je aanraden om echt meer informatie over het overclocken van een videokaart te zoeken, voor dat je dingen doet waar je spijt van kan krijgen.

[ Voor 12% gewijzigd door martijn_tje op 06-11-2004 17:12 ]

• BootVluchteling
ik ben nu aan het overclocken geslagen.. dit zijn de resultaten tot nu toe.. ik ga in stapjes van 10 mhz, tot ik rond jullie scores zit, dan ga ik naar 2 of 5 mhz..

11628 met 61.77 op 250/513
12098 met 45.23 op 250/513
12475 met 45.23 op 260/523
12480 met 45.23 op 270/533

deze alles met 3dmark 01SE... wat ik vaag vind, is de laatste 2 scores... 5 punten verschil.... :| maar goed. ik ga ff verder kijken hoever ik kan komen. dan heb ik nog een vraagje... zit er op elke videokaart een temp. sensor, en zo ja, hoe kan ik die inlezen..? ik heb een leadtek G-force 4 TI 4200 64 mb.

• PASware
voor zover ik weet zijn er geen gf4 kaarten geleverd met tempsensoren erop

• BootVluchteling
12604 met 45.23 op 280/543
12815 met 45.23 op 290/553
13007 met 45.23 op 300/563
13165 met 45.23 op 300/573
12679 met 45.23 op 300/583
13445 met 45.23 op 300/603
13388 met 45.23 op 300/608

dit is het eindresultaat

45.23 is de detonator driver (mochten jullie dat niet begrijpen) en zo zie je, dat iemand, die het een paar dagen eerder zei, het veel verschilt, een 6*** driver, of een 4*** driver. scheelt gewoon 460 punten :/

het dikgedrukte vond ik ook een rare uitslag....

uiteindelijk begrijp ik 1 ding niet.. waarom krijg ik op 300/603 beter resultaat, dan op 300/608 (de laatste heb ik 2x geprobeert, en toen kreeg ik 13339..

mijn videokaart, draait van standaard 250/513 op 300/603.. is dit een mooi resultaat..? en aangezien ik geen videokaart-tempsensor heb, zal ik maar een xtra pfapst fannetje kopen.... de videokaart zit aangesloten op mn Reserator (van zalman) waterkoeling..

binnenkort (binnen 1 week) komt er een nieuwe videokaart binnen.. een Saphire Radeon 9800 Pro. nu is mijn vraag; welk koelblokje kan ik het beste kopen voor die waterkoeling..?? ik ben nl. bang dat mn huidige blokje het niet aankan..

/edit ik ben maar weer terug gegaan naar standaard instellingen... op een of andere manier, kreeg ik wazig beeld tijdens het opstarten van Enemy Territory (ET).. aan de zijkant zat er 1cm breede balk te knipperen en gek te doen.. heel het beeld gek doen.. toen maar die 61.77 driver erop gemikt, en toen was het weg.. maar als ik met díe driver overclockte, krijg ik "lag achtige"-dingen met ET intro.. dus gaan we voor dit ene weekje maar weer terug op standaard..

heeft iemand een idee waardoor dit komt..??

mijn videokaart word gekoeld door de zalman reserator, en er zitten kleine passieve koelbokjes op. deze worden een beetje gekoeld door de airflow van 2 80 mm pfapst fans, 1 voor intake, 1 achter outtake.. zouden die blokjes niet goed gekoeld worden, en dit de problemen geven..?

[ Voor 29% gewijzigd door BootVluchteling op 06-11-2004 20:38 . Reden: kleine toevoeging.. ]

• martijn_tje
Over het algemeen zit je over het maximum heen als je score inzakt, en als je knipperende balken en rare dingen krijgt zit je ook over het maximum. Het ene spel is kritischer voor fouten als het andere spel, dus de maxima bij verschillende spellen of programma's kunnen verschillen. Hou dan maar de meest kriische aan en ga daar voor dagelijks gebruik een stuk onder zitten.

Ik gebruik ook de 61.77 driver en ik ben nog geen rare dingen tegen gekomen.

Wat je nog kan proberen is eerst je oude drivers goed te verwijderen met bijvoorbeeld detonator destroyer en er dan pas nieuwe drivers op te zetten.

Nette 3D mark score's trouwens

• BootVluchteling
martijn_tje schreef op 07 november 2004 @ 12:40:
Over het algemeen zit je over het maximum heen als je score inzakt, en als je knipperende balken en rare dingen krijgt zit je ook over het maximum. Het ene spel is kritischer voor fouten als het andere spel, dus de maxima bij verschillende spellen of programma's kunnen verschillen. Hou dan maar de meest kriische aan en ga daar voor dagelijks gebruik een stuk onder zitten.

Ik gebruik ook de 61.77 driver en ik ben nog geen rare dingen tegen gekomen.

Wat je nog kan proberen is eerst je oude drivers goed te verwijderen met bijvoorbeeld detonator destroyer en er dan pas nieuwe drivers op te zetten.

Nette 3D mark score's trouwens
dank je wel..

ik zal eens proberen, om een verse instal van die 45.23 erop te mikken, nadat ik die detonator destroyer heb gedraait.. ga ik ff vanmiddag aan werken.. ik speel btw ET (enemy territory) van wolfenstein..

/edit

ik heb zojuist detonator destroyer gebruikt (of poging gewaagd tot).. iig heb ik nu weer 45.23 geinstalleerd, en opnieuw getest voor 300/603, en het werkt nu wel.. geen gekke balk meer in ET..
eindelijk :Y) :7

[ Voor 12% gewijzigd door BootVluchteling op 07-11-2004 14:23 ]

• Roflmao
BootVluchteling schreef op 06 november 2004 @ 17:56:
ik ben nu aan het overclocken geslagen.. dit zijn de resultaten tot nu toe.. ik ga in stapjes van 10 mhz, tot ik rond jullie scores zit, dan ga ik naar 2 of 5 mhz..

deze alles met 3dmark 01SE... wat ik vaag vind, is de laatste 2 scores... 5 punten verschil.... :| maar goed. ik ga ff verder kijken hoever ik kan komen. dan heb ik nog een vraagje... zit er op elke videokaart een temp. sensor, en zo ja, hoe kan ik die inlezen..? ik heb een leadtek G-force 4 TI 4200 64 mb.
Als het goed is moet jou geheugen HARD kunnen, HEEL HARD. 128 mb versies kunnen niet zo hoog clocken (langzamer geheugen dan 64 mb versies).

Ik kan niet boven de 500 (ong. dan) komen omdat ik dan artifacts krijg.

Hoe ver je kan gaan? Dat weet niemand, je moet gewoon blijven proberen.

Godverdomme 603 8)7

Als mijn kaart dat OOIT zou kunnen halen, na 505 ofzo beginnen de artifacts al :/

[ Voor 6% gewijzigd door Roflmao op 07-11-2004 18:25 ]

• martijn_tje
Ik vind 605Mhz al erg netjes voor 3.6ns chippies dat is 10% boven wat de fabrikant als maximale clock opgeeft. Al had hij nou een xfx 64 MB kaart gehad zou hij verder zijn gekomen die komen vaak to 650Mhz met 3,6 ns chippies.

500 valt inderdaad wel tegen voor de 4ns chippies die op 128MB kaarten gebruikt worden (speciale uitvoeringen buiten beschouwing gelaten) meestal komen 128MB kaarten op ongeveer 540Mhz. Ik heb een 128MB xfx Ti 4200 maar die komt tot 600Mhz zonder artifacts, best netjes voor 4ns geheugen.

Het is dus echt een kwestie van mazzel hebben (en xfx is erg goed met geheugen)

• Roflmao
Hmm ik zal effe proberen of ik hoger kan komen...

• martijn_tje
@rolfmao

Misschien ligt het aan je koeling, mijn geheugen chippies worden echt heet op 600Mhz zelfs met ramsinks en 2 fans er op zijn ze nog best warm. Ook de rest van m'n zalman koeler is erg warm... dat zal ook wel mee helpen.

Ik ken iemand die doet 275/520 met een oem kaart uit een DELL bak , misschien dat niet alle kaarten ver komen.

• BootVluchteling
Roflmao schreef op 07 november 2004 @ 18:25:
[...]

Als het goed is moet jou geheugen HARD kunnen, HEEL HARD. 128 mb versies kunnen niet zo hoog clocken (langzamer geheugen dan 64 mb versies).

Ik kan niet boven de 500 (ong. dan) komen omdat ik dan artifacts krijg.

Hoe ver je kan gaan? Dat weet niemand, je moet gewoon blijven proberen.

Godverdomme 603 8)7

Als mijn kaart dat OOIT zou kunnen halen, na 505 ofzo beginnen de artifacts al :/
over een week is de kaart in de verkoop.... interesse?

• BootVluchteling
weet iemand trouwens nog een goed waterkoelblokje voor een ati Radeon 9800 pro..? ik wil em wel opvoeren, maar niet zo die hard.. iig, ik kijk wel hoever ik em krijg.. maar weet iemand welke goed is..? ik denk btw, dat ik een extra radiator erbij ga mikken, om extra warmte kwijt te raken, als ik die radeon heb..

/edit wat kost nou een radiator van 80 mm?!?! ik lees hier prijzen van rond de 50 euro :/

[ Voor 18% gewijzigd door BootVluchteling op 11-11-2004 16:30 ]

• Roflmao
martijn_tje schreef op 08 november 2004 @ 16:14:
@rolfmao

Misschien ligt het aan je koeling, mijn geheugen chippies worden echt heet op 600Mhz zelfs met ramsinks en 2 fans er op zijn ze nog best warm. Ook de rest van m'n zalman koeler is erg warm... dat zal ook wel mee helpen.

Ik ken iemand die doet 275/520 met een oem kaart uit een DELL bak , misschien dat niet alle kaarten ver komen.
Ik heb een casefan (80mm?) op de videokaart zelf gericht, dat helpt zeker wel, want standaard haalde hij zelfs 300/500 niet. De memory word aan de kant van de fan best warm, maar aan de achterkant van de kaart extreem heet, ik denk dat het geheugen niet verder kan (misschien met memsinks).
BootVluchteling schreef op 08 november 2004 @ 17:27:
[...]

over een week is de kaart in de verkoop.... interesse?
Nope, als ik een videokaart ga halen gaat het geen GF4 worden, ook geen FX, wil het liefst een 9800 of 6600/6800 ofzo...

• BootVluchteling
in de pcm van deze maand staat een stukje over het overclocken van de Gforce 6600 LE.. wel grappig stukje. het schijnt 20% te schelen...

/edit schijt-> schijnt ;)

[ Voor 11% gewijzigd door BootVluchteling op 15-11-2004 16:10 ]

• BootVluchteling
k heb maar weer de ZM-GWB-1 besteld.. de standaard vga cooler van de reserator..

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:50
@tomvdburg, heb/had jij toevallig een asus v9280td? Want die heb ik ook en begint bij mij op de zelfde stock speeds. Core kan ik nog overklokken maar memory haalt de 520 al met moeite:(. Maar goed ik hou het voorlopig bij het bijgeleverde programma>smartdoctor. Dit programma klokt met 1 druk op de knop je core een stuk verder, tot een redelijke grens door de fabrikant zelf ingesteld(279).

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

• mheikens
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-08 22:36
Point of View Ti 4200 XP AGP 4x met 3,3 ns 128 MB DDR draait 310/660. (HCC dagen 2002 gekocht dacht ik)

Standaard staat deze kaart ingesteld op 250/660. Bij aankoop werd mij verteld dat deze kaart als basis een Ti 4600 is met snel geheugen, alleen met een 4200 chip. Dat ik thuis simpelweg 310/660 kon instellen. Zo gezegd zo gedaan. Was ook topic over toen op Tweakers.

Simpelweg met Coolbits.reg de extra optie in Nvidia Media Center 'unlocken' en met schuifbalk in stapjes ophogen en 3DMark draaien om te kijken of alles goed gaat.

Drivers (uit m'n hoofd) 43.72 ofzo. Was geloof ik al eerder gezegd, dat voor de Ti 4x00 serie je geen nieuwere driver moet gebruiken. Wordt er zeker niet beter van.

Dit net gevonden via POV homepage. Is een review van toen.
http://www.computertotaal.nl/reviews/prog.cfm?id=81

[ Voor 12% gewijzigd door mheikens op 19-11-2004 16:01 ]

• BootVluchteling
Shailesh schreef op vrijdag 19 november 2004 @ 09:00:
@tomvdburg, heb/had jij toevallig een asus v9280td? Want die heb ik ook en begint bij mij op de zelfde stock speeds. Core kan ik nog overklokken maar memory haalt de 520 al met moeite:(. Maar goed ik hou het voorlopig bij het bijgeleverde programma>smartdoctor. Dit programma klokt met 1 druk op de knop je core een stuk verder, tot een redelijke grens door de fabrikant zelf ingesteld(279).
ik heb de Leadtek G-force 4 TI 4200...

• BootVluchteling
correctie, ik HAD een leadtek G-force TI 4200 ;)
Pagina: 1