Desktop schijf 24/7 draaien?

Pagina: 1
Acties:

• Plague
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Beste mede-gotters,

Naar aanleiding van mijn gister overleden Seagate 7200.7 in RAID 0, waarbij ik in totaal zo'n 320 gig aan data kwijt ben geraakt, kwam de vraag in mij op: wanneer wordt het tijd dat fabrikanten hardeschijven gaan maken die niet specifiek voor de enterprise markt zijn gemaakt, maar wel 24/7 aan kunnen staan.

Om even mijzelf als voorbeeld te nemen: zowel mijn server als workstation staan 24/7 aan, simpelweg omdat ik geen zin hem om alle apps iedere ochtend opnieuw op te starten. Ik weet dat fabrikanten "vroeger" vonden dat je je PC "maximaal" 8 uur per dag aan mocht hebben. Tijden veranderen en zo ook het gebruik van de PC. Ik ken een boel mensen die hun PC altijd aan hebben staan, in ieder geval overdag.

Toen kwam de vraag in mij op: hoe worden hedendaagse hardeschijven nou "geclassificeerd"? Moeten die het 24/7 vol kunnen houden, of bijvoorbeeld maar 12 uur per dag ofzo? En hoe schadelijk is het dan om de hardeschijf wel 24/7 te laten draaien? Ik heb het dan over goed gekoelde schijven (max 45 graden).

Kan iemand daar zijn of haar visie op geven? In hoe verre moet een hardeschijf welke voor de desktop markt gemaakt is het vol kunnen houden om 24/7 te draaien?

Ik zelf vind dat een hdd het moet kunnen, om de simpele reden dat een PC meer is geworden dan een tekstverwerker.

Verwijderd

Probeer de Maxtor MAxline II of III eens die zijn hier meer geschikt voor.

nieuws: Maxtor MaXLine Plus II review

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-03 14:03
Ik kijk naar de opgave van de fabrikant (Mean Time Between Failure) en naar de garantie, zorgen voor een backup en hopen dat het waar is wat men zegt aangaande de MTBF.

• Plague
  • Niet online
Het gaat mij niet eens zo om een alternatief voor mijn huidige schijven, want die heb ik nu eenmaal gekocht en daar had ik ook absoluut een goede reden voor (geluidsproductie).

Ik probeer meer jullie visie op dit onderwerp naar boven te halen.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:47

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Dit is meestal voorgeschreven door de fabrikant, hoeveel uur een schijf aan mag staan. Staat vast wel ergens op de website van een fabrikant.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:48

Jrz

––––––––––––

Wat dacht je ervan om niet RAID-0 te draaien, als je data zo belangrijk is?

Wij hebben hier een aantal nassen staan met standaard IDE schijven, en die gaan ook al langer dan 4 jaar mee..

[ Voor 44% gewijzigd door Jrz op 03-11-2004 16:10 ]

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Verwijderd

Mijn mening is dat de fabrikanten veel te veel naar de snelheid kijken dan naar de kwaliteit, ze proberen altijd maar snellere en snellere schijven uit te brengen omdat dat de bottleneck is in een pc qua snelheid, maar ze verliezen idd de kwaliteit een beetje uit het oog...

Werktte je SMART mss niet goed ofzo dat je het niet zag aankomen?

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Wanneer je je data echt wilt behouden moet je gewoon zorgen voor backup voorzieningen of een raid opstelling. Er is weinig aan te doen, op den duur gaan alle dingen stuk.

• haggard
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Harde schijven worden geclassificeerd in MTBF... Mean Time Between Faillure...
Dat is het aantal uren die de schijf MINIMAAL mee moet gaan voordat 'ie er de brui aan geeft...
Dus of je'm nou 24/7 gebruikt of maar 8uur/dag maakt geen reet uit... Hij moet het aantal uren gespecificeerd in de MTBF moeten volhouden....
What differentiates the MaXLine Plus II from a 250-gigabyte DiamondMax Plus 9? Though the firm has carefully maintained that the DiamondMax Plus 9 has been built to standards just as high as its predecessors, Maxtor claims that the MaXLine series goes above and beyond the ATA norm. It features a 1.2 million hour mean time between failure (MTBF) figure, matching the spec sported by the top SCSI drives. For those about to protest that they do not believe a drive will "run 137 years continuously" before failing, remember that MTBF is the total cumulative amount of hours a large group (500 to 1000) of the given drive should run before one of them fails. Maxtor rates the MaXLine for "24/7" operation. Many readers may remember the flack that IBM took for specifying the Deskstar 60GXP series with a "333 power-on hours per month" recommendation. Does the MaXLine's 24/7 claim imply that other drives such as the DiamondMax Plus 9 or even the Deskstar 60GXP should not be powered on continuously? The issue remains somewhat fuzzy.

I'm not paid by performance, So I perform by payment!!! If you pay peanuts... you'll get monkeys!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Is dit tegenwoordig een probleem?
Mijn eigen PC die ik enkel als workstation gebruik staat vooral in vakanties/weekenden minstens 12 uur per dag aan, niet te idlen maar gewoon gebruik. Ik heb daarnaast nog een downloadservertje, zoals velen, die 24/7 aan staat met een normaal IDE schijfje. Zelf heb ik nog nooit van harde schijf uitval last gehad, van andere personen met een thuisservertje heb ik ook geen verhalen gehoord dat IDE hard disks massaal uitvallen. Zolang zo'n schijf niet constant staat te ratelen zijn nornamele IDE schijfen geloof ik prima geschikt. Indien ze constant zwaar worden gebruikt kan ik me voorstellen dat een IDE disk niet voldoet.

🌞🍃

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

S.M.A.R.T. is opzich wel een goed systeem, als er fouten aan zitten te komen.

Schijven die ik heb zien sneuvelen, waren van het ene moment op het andere naar de haaien, dan helpt S.M.A.R.T. ook niet veel meer. :/

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• Plague
  • Niet online
Jrz schreef op 03 november 2004 @ 16:08:
Wat dacht je ervan om niet RAID-0 te draaien, als je data zo belandrijk is?
Dat is de vraag niet en mijn data was niet zo belangrijk (voornamelijk dvd's) maar het is natuurlijk altijd vervelend :)
Verwijderd schreef op 03 november 2004 @ 16:08:
Mijn mening is dat de fabrikanten veel te veel naar de snelheid kijken dan naar de kwaliteit, ze proberen altijd maar snellere en snellere schijven uit te brengen omdat dat de bottleneck is in een pc qua snelheid, maar ze verliezen idd de kwaliteit een beetje uit het oog...

Werktte je SMART mss niet goed ofzo dat je het niet zag aankomen?
Ik was 4 dagen weg, mag dat ook? :+

Verder heb ik inderdaad liever een schijf die 10 mb/s minder performt en wel heel blijft, dan andersom. Interessante visie :)

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:40

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Maxtor hanteert de volgende richtlijnen:

Desktop schijven: 8 power on hours per dag, I/O duty cycle 5 - 10%
Nearline storage: 24 power on hours per dag, I/O duty cycle 10 - 20%
Online storage: 24 power on hours per dag, I/O duty cycle 60 - 80%

SATA-schijven die zijn bedoeld voor nearline storage, zoals de Maxtor MaXLine en de Western Digital Caviar RAID Edition, bieden je wat meer zekerheid. Bij de MaXLine krijg je ook een langere garantietermijn.

Je zou mogen verwachten dat de kans op een slecht exemplaar dat vroegtijdig komt te overlijden bij deze schijven kleiner is (omdat er een strengere kwaliteitscontrole plaatsvindt).

• barrymel
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-02 15:08

barrymel

BarryMel

Verwijderd schreef op 03 november 2004 @ 16:04:
Probeer de Maxtor MAxline II of III eens die zijn hier meer geschikt voor.

nieuws: Maxtor MaXLine Plus II review
ik heb deze ook, 2x 250 gig in raid

ze draaien sinds mei geloof ik, daar voor heb ik altijd gewone schijven 24x7 aangehad, nooit geen problemen mee gehad

maar die Maxline's schijnen er voor gemaakt te zijn, zo ver ik weet zijn ze het zelfde als de diamonmax 9 , alleen zijn ze beter getest in de fabriek of zo iets heb ik ooit gelezen

BarryMel

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Plague schreef op 03 november 2004 @ 15:58:
Toen kwam de vraag in mij op: hoe worden hedendaagse hardeschijven nou "geclassificeerd"? Moeten die het 24/7 vol kunnen houden, of bijvoorbeeld maar 12 uur per dag ofzo? En hoe schadelijk is het dan om de hardeschijf wel 24/7 te laten draaien? Ik heb het dan over goed gekoelde schijven (max 45 graden).
Dat hangt grotendeels af van de kwaliteit van de gebruikte materialen. Dat is wel af te leiden uit de prijs, de garantietermijn en de specificaties/datasheets.

Zie verder ook de FAQ van dit subforum: Hoe zit het met de betrouwbaarheid van de harddisk? :)

• Pacjack
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-03 23:09
Los van de eerder genoemde "uitzonderlijke" schijven, waar meer uren per dag mogelijk mogen zijn ben ik het wel eens met de topicstarter.
De standaardschijven zouden eigenlijk maar geschikt zijn voor ongeveer 8 uur per dag? Een beetje weinig als je kijkt naar hoe lang en intensief de schijven tegenwoordig gebruikt worden. Niet?

⌘ | deze gebruiker weet waar zijn handdoek is

• Plague
  • Niet online
Femme schreef op 03 november 2004 @ 16:12:
Maxtor hanteert de volgende richtlijnen:

Desktop schijven: 8 power on hours per dag, I/O duty cycle 5 - 10%
Nearline storage: 24 power on hours per dag, I/O duty cycle 10 - 20%
Online storage: 24 power on hours per dag, I/O duty cycle 60 - 80%

SATA-schijven die zijn bedoeld voor nearline storage, zoals de Maxtor MaXLine en de Western Digital Caviar RAID Edition, bieden je wat meer zekerheid. Bij de MaXLine krijg je ook een langere garantietermijn.

Je zou mogen verwachten dat de kans op een slecht exemplaar dat vroegtijdig komt te overlijden bij deze schijven kleiner is (omdat er een strengere kwaliteitscontrole plaatsvindt).
Hetgeen impliceerd dat maxtor dus inderdaad zegt dat je maximaal 8 uur per dag je PC aan mag hebben staan met hun normale schijven? Dat is dus iets wat ik onacceptabel vind. Een PC is, zoals ik al aangaf, meer geworden dan een simpele tikdoos en tegenwoordig zijn er hele volksstammen die aan videoeditting doen, photoshoppen en andere hdd-vretende activiteiten. Hoe kan je dan zeggen dat je van die 8 uur per dag ook nog maar 10% je schijf op volle capaciteit mag gebruiken? Iemand die ff een dvd-tje maakt van zijn DV tape, is zo 10 uur bezig met encoden. Het lijkt me tamelijk onacceptabel dat daarom een hdd zou mogen falen, of zie ik dat verkeerd?

• FastBunny
  • Laatst online: 11-03 14:16

FastBunny

Give it the Works !

Plague schreef op 03 november 2004 @ 15:58:
Beste mede-gotters,

Naar aanleiding van mijn gister overleden Seagate 7200.7 in RAID 0, waarbij ik in totaal zo'n 320 gig aan data kwijt ben geraakt, kwam de vraag in mij op: wanneer wordt het tijd dat fabrikanten hardeschijven gaan maken die niet specifiek voor de enterprise markt zijn gemaakt, maar wel 24/7 aan kunnen staan.
Zijn nu wel speciale schijven die hier voor bedoeld zijn, zie het als een Alto en een Mercedes. Beide auto's, en beide bedoeld om in te rijden, alleen een Alto is bedoeld voor boodschappenwerk en een Mercedes voor hele dagen door nederland crossen. De kans dat de Alto het bij 100.000km bergheeft is groter dan die van een Mercedes. De Alto is 'gemaakt' voor 150.000km de Mercedes voor 500.000 bijvoorbeeld.
Om even mijzelf als voorbeeld te nemen: zowel mijn server als workstation staan 24/7 aan, simpelweg omdat ik geen zin hem om alle apps iedere ochtend opnieuw op te starten. Ik weet dat fabrikanten "vroeger" vonden dat je je PC "maximaal" 8 uur per dag aan mocht hebben. Tijden veranderen en zo ook het gebruik van de PC. Ik ken een boel mensen die hun PC altijd aan hebben staan, in ieder geval overdag.
Je pc aanlaten staan is het probleem niet, het 'gebruik' wel, bij normaal werken achter de pc wordt de harddisk altijd eventjes en soms intensiever gebruikt.

En IDE schijven 24/7 gebruiken kan wel, maar ze kunnen eerder stuk, waarom alle schijven standaard maar voor 8 uur bedoeld zijn? Commercie, waarom denk je dat de garantie naar 1 jaar teruggezet is:? Wil je een betrouwbaardere schijf moet je iets meer betalen.
Wordt gekeken naar gemiddeld verbruik, en dat in combinatie met de MTBF
Kan iemand daar zijn of haar visie op geven? In hoe verre moet een hardeschijf welke voor de desktop markt gemaakt is het vol kunnen houden om 24/7 te draaien?

Ik zelf vind dat een hdd het moet kunnen, om de simpele reden dat een PC meer is geworden dan een tekstverwerker.

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

Verwijderd

Euhmmm... Als ik het goed lees mogen IDE schijven maximum 8uur per dag draaien en s-ata schijven 24uur?

• Plague
  • Niet online
Verwijderd schreef op 03 november 2004 @ 16:22:
Euhmmm... Als ik het goed lees mogen IDE schijven maximum 8uur per dag draaien en s-ata schijven 24uur?
IDE is over het algemeen dezelfde kwaliteit als SATA, dus nee, je leest fout :+

S(erial)ATA is slechts een ander kabeltje dan een P(aralell)ATA hdd (ik denk dat dit is wat je bedoeld, IDE is het namelijk allebei).

Fysiek is er tussen een PATA en SATA schijf in principe geen verschil, behalve de aansluiting

• FastBunny
  • Laatst online: 11-03 14:16

FastBunny

Give it the Works !

Verwijderd schreef op 03 november 2004 @ 16:22:
Alleen de speciale Maxtor MaXLine en de Western Digital Caviar RAID Edition schijven, de andere vallen wat dat betreft onder ATA, meeste SATA schijven zijn zowiezo niets meer dan een ATA model met een ingebouwde bridge :)

De Raptors zijn eigenlijk SCSI schijven en zijn ook geschikt voor 24/7 gebruik :)

edit:
FastBunny is een keer te langzaam hoe is het mogelijk ;)

[ Voor 16% gewijzigd door FastBunny op 03-11-2004 16:37 ]

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

Verwijderd

Jrz schreef op 03 november 2004 @ 16:08:
Wat dacht je ervan om niet RAID-0 te draaien, als je data zo belangrijk is?

Wij hebben hier een aantal nassen staan met standaard IDE schijven, en die gaan ook al langer dan 4 jaar mee..
RAID-0 is een prima manier om je gegevens op te slaan, daar is niks mis mee. Dat je het i.v.m. continuïteit na een gecrashte disk niet in servers of NAS wil toepassen, daar ben ik het wel mee eens.

Maar ook in een RAID-1 opstelling is je "belangrijke" data niet veilig. Ten eerste heb je nog steeds te maken met hardware, waarbij iets fout kan gaan. Ten tweede heb je ook nog te maken met invloeden van buitenaf zoals diefstal, blikseminslag, brand enz... Ten derde heb je ook nog te maken met mensen die fouten kunnen maken.

Om belangrijke data te behouden, kun je gewoonweg niet zonder backup. Het voordeel van RAID-1 tegenover RAID-0 moet je dan ook vooral zien in de fault-tolerance die RAID-1 biedt en RAID-0 niet. Het gaat hier dus om continuïteit. De extra veiligheid van je data is maar een kleine factor in de verschillen tussen RAID-1 en RAID-0.

@FastBunny: De WD Raptor serie is volgens mij (even uit het hoofd) ook beter geschikt voor 24/7 toepassing volgens WD.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2004 16:33 ]

• Croga
  • Laatst online: 20:33

Croga

The Unreasonable Man

Plague schreef op 03 november 2004 @ 16:17:
Hetgeen impliceerd dat maxtor dus inderdaad zegt dat je maximaal 8 uur per dag je PC aan mag hebben staan met hun normale schijven? Dat is dus iets wat ik onacceptabel vind. Een PC is, zoals ik al aangaf, meer geworden dan een simpele tikdoos en tegenwoordig zijn er hele volksstammen die aan videoeditting doen, photoshoppen en andere hdd-vretende activiteiten. Hoe kan je dan zeggen dat je van die 8 uur per dag ook nog maar 10% je schijf op volle capaciteit mag gebruiken? Iemand die ff een dvd-tje maakt van zijn DV tape, is zo 10 uur bezig met encoden. Het lijkt me tamelijk onacceptabel dat daarom een hdd zou mogen falen, of zie ik dat verkeerd?
Wat je nu allemaal verteld geld voor jou (en waarschijnlijk voor meer mensen op dit forum...)

De Gemiddelde PC staat echter maximaal 8 uur per dag aan, meestal nog minder. Dat betekend dat als Maxtor zou doen wat jij voorsteld, dat iedereen voortaan de prijs van de Maxline zal moeten gaan betalen.

Als jij nu gewoon voor jouw gebruik eens een klein beetje meer geld uitgeeft en óf een Maxline schijf, óf RAID-1 gaat gebruiken, dan is iedereen toch weer blij?

Persoonlijk heb ik mijn server (24*7) uitgerust met een RAID5 array zodat er niks verloren gaat, terwijl mijn werkstations zijn uitgerust met datgene wat het beste uit komt (10GB 5400RPM schijf voor communicatie station, 2*Raptor RAID-0 voor game-station wat geen interessante data bevat)

Ofwel: Kies die schijf die datgene doet wat jij nodig hebt, en val de fabrikanten niet af als ze ook keuzes aanbieden die niet binnen jou gebruik passen.....

• Plague
  • Niet online
Croga schreef op 03 november 2004 @ 16:35:
[...]

Wat je nu allemaal verteld geld voor jou (en waarschijnlijk voor meer mensen op dit forum...)

De Gemiddelde PC staat echter maximaal 8 uur per dag aan, meestal nog minder. Dat betekend dat als Maxtor zou doen wat jij voorsteld, dat iedereen voortaan de prijs van de Maxline zal moeten gaan betalen.

Als jij nu gewoon voor jouw gebruik eens een klein beetje meer geld uitgeeft en óf een Maxline schijf, óf RAID-1 gaat gebruiken, dan is iedereen toch weer blij?

Persoonlijk heb ik mijn server (24*7) uitgerust met een RAID5 array zodat er niks verloren gaat, terwijl mijn werkstations zijn uitgerust met datgene wat het beste uit komt (10GB 5400RPM schijf voor communicatie station, 2*Raptor RAID-0 voor game-station wat geen interessante data bevat)

Ofwel: Kies die schijf die datgene doet wat jij nodig hebt, en val de fabrikanten niet af als ze ook keuzes aanbieden die niet binnen jou gebruik passen.....
Zo zo zo, rustig rustig. Ik val fabrikanten niet af. Ik verbaas me alleen over de manier waarop fabrikanten met dit immer toenemende "probleem" om gaan. De grens moet namelijk omhoog omdat de PC simpelweg steeds vaker en langer aan staat. Dat heeft niets met mijn persoonlijke situatie te maken. Ik vind het vervelend dat mijn data weg is, maar verder kan het me (wat ik me van tevoren niet had kunnen voorstellen) eigenlijk niets schelen. Seagate vervangt die schijf wel en die data is ook wel weer te krijgen, dus waar zou ik me druk om maken? :)

Hoe dan ook, ik denk dat dit een immer groeiend probleem is en fabrikanten die "limieten" per dag uiteindelijk wel op moeten voeren :)

En inderdaad, ik ben het met je eens dat je een schijf moet kopen die je "past", maar op het moment van kopen was het enige alternatief een SCSI schijf en dat is simpelweg geen alternatief. Nu die MaxLine er is, zit ik er zeer sterk over te denken om mijn huidige schijven te verkopen of in een andere bak te stoppen en 2 of 3 keer een MaxLine 250 gig te kopen. Dat lijkt me voor mij, nu, inderdaad een hele goede oplossing :)

[ Voor 12% gewijzigd door Plague op 03-11-2004 16:45 ]

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Plague schreef op 03 november 2004 @ 16:17:
[...]
.........10% je schijf op volle capaciteit mag gebruiken?
Een duty cycle van 10% wil zeggen dat je harde schijf een tiende deel van die 'aanbevolen' 8 uur aan het seeken/lezen/schrijven is. I/O activiteiten dus.

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02:33
Misschien raptor(s) nemen? Gezien dat feitelijke SCSI-schijven zijn in een S-ATA jasje?

^ Wat hij zegt.

• Plague
  • Niet online
Z-Dragon schreef op 03 november 2004 @ 16:50:
Misschien raptor(s) nemen? Gezien dat feitelijke SCSI-schijven zijn in een S-ATA jasje?
Weet je wat 480 gig aan Raptors kost? ;)
Staat werkelijk in geen verhouding met een "normale" SATA schijf of zelfs zo'n MaxLine schijf.

Dan kan ik nog beter RAID10 gaan draaien ;)

Verwijderd

Ach ik heb 2 (120 Mb maxtor 9) IDE schijven in mijn systeem, en mijn systeem staat al sinds 2 maart 2004 24/7 aan. Helemaal geen enkel probleem.

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04-03 16:51
Dat dacht ik toen ook, zeker die 5 jaar garantie is lekker.

• Mickman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-02 23:32
Plague schreef op 03 november 2004 @ 16:42:
[...] De grens moet namelijk omhoog omdat de PC simpelweg steeds vaker en langer aan staat. Dat heeft niets met mijn persoonlijke situatie te maken.
Dit heeft alles met je persoonlijke situatie te maken. Als je straks je eigen stroomrekening mag betalen praat je wel anders. :Y)
Veel tweakers hebben een eigen server draaien, maar ik betwijfel of deze server ook allemaal 24 uur staan te werken. Het is zonde van de energie.
Ik heb thuis verschillende servers en zet deze ook alleen aan wanneer ik ze wil gebruiken.

• Plague
  • Niet online
stroomrekening zal wel mee vallen: een PC in idle stand verstookt echt nauwelijks energie. Dit valt in ieder geval absoluut weg tegen de kosten van een koelkast, vriezer of electrische oven of kookplaat. Een half uurtje koken op een elektrische kookplaat verbruikt bij benadering net zoveel energie als een PC die 30 uur staat te idlen ;)

Daarnaast is het nog compleet off-topic ook :+

[ Voor 7% gewijzigd door Plague op 03-11-2004 16:59 ]

Verwijderd

haggard schreef op 03 november 2004 @ 16:10:
Dat is het aantal uren die de schijf MINIMAAL mee moet gaan voordat 'ie er de brui aan geeft...
Dus of je'm nou 24/7 gebruikt of maar 8uur/dag maakt geen reet uit... Hij moet het aantal uren gespecificeerd in de MTBF moeten volhouden....

[...]
Maar je moet wel rekening houden met het aantal keren dat een schijf opstart.
Daar zit wel een maximum aan (was ooit iets van 40.000 keer..).

• Plague
  • Niet online
Seagate geeft aan 50.000 keer, maar daar mijn PC dus 24/7 aanstaat, zal hij in totaal nog geen 250 keer zijn opgestart ;) (Een stabiele windows, jawel :+)

Verder kan ik geen MTBF vinden op de seagate techspec site, slechts het maximaal aantal keer opstarten. Is er misschien iemand die mij daar aan zou kunnen helpen? (gewoon puur uit interesse)

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:27
Raptor schijven zijn GEEN SCSI schijven in een sata jasje. Aangezien WD al zeer lang geen SCSI schijven maakt en die ze maakten stonden niet als betrouwbaar bekend.

WD heeft in hun carriere maar 4 10k scsi schijven gemaakt dus om nou te zeggen dat hier hoogwaardige SCSI techniek in zit nou nee. Ik noem de raptor's nog steeds hun eerste generatie 10K schijven.

[ Voor 22% gewijzigd door leonbong op 04-11-2004 11:40 ]

• Croga
  • Laatst online: 20:33

Croga

The Unreasonable Man

Plague schreef op 03 november 2004 @ 16:42:
De grens moet namelijk omhoog omdat de PC simpelweg steeds vaker en langer aan staat.
Waar haal je die wijsheid vandaan dan?

Als ik kijk naar het bedrijfsleven dan staan de PCs daar nog net zo lang aan als 10 jaar geleden: 40 uur per week. Mischien door de ATV/ADV nog wel korter zelfs.
Als ik kijk naar thuis, dan zijn er maar weinig gezinnen waar de PC meer dan die 40 uur per week aan staat.

Mischien als straks op allerlei mogelijk en onmogelijke plaatsen PCs verschijnen (in koelkasten, televisies of fotolijsten) dat er dan wat moet veranderen. Maar ik denk dat dat eerder in de vorm van flashgeheugen gebeurt dan in de vorm van schijven met hogere betrouwbaarheid. Tenslotte hebben de meeste van die "huishoudelijke" toepassingen helemaal niet veel opslagruimte nodig....

Laat ze de betrouwbaarheid gelijk houden zodat de prijzen omlaag kunnen, zou ik zeggen. Dan kun je voor hetzelfde geld gewoon een RAID1 of RAID5 array opzetten waardoor je de locale betrouwbaarheid op je data verhoogd. Je houdt op die manier gewoon meer keus over dan wanneer de fabrikant zijn desktop-schijven simpelweg zou afschaffen zodat hogere betrouwbaarheid gegarandeerd wordt.

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-03 09:58
Ik vind het een beetje onzin dat desktop schijven niet 24/7 zouden kunnen draaien. Dat ze een bepaalde levensduur hebben, oke... en dat je die sneller bereikt wanneer je 24/7 draait, logisch.

Wat mijn ervaring is, dat is wanneer je ze gewoon goed koelt, ze veel langer mee gaan. Ik heb zo een bakje met 8 ide schijven erin die 24/7 draait (en veel verkeer heeft), gewoon veel casefans erin..

[14:37:27] <xxxxx> [HDDTEMP]: MAXTOR 6L040J2: 34 °C
[14:37:28] <xxxxx> [HDDTEMP]: Maxtor 6Y120L0: 30 °C
[14:37:29] <xxxxx> [HDDTEMP]: Maxtor 6Y120L0: 29 °C
[14:37:31] <xxxxx> [HDDTEMP]: Maxtor 6Y120L0: 20 °C
[14:37:33] <xxxxx> [HDDTEMP]: Maxtor 6Y120L0: 23 °C
[14:37:35] <xxxxx> [HDDTEMP]: MAXTOR 6L080J4: 35 °C

(Ja hij geeft er 2 inderdaad niet aan ;))

57696520646974206c65657374206973206e657264

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

haggard schreef op 03 november 2004 @ 16:10:
Incorrect, vertaal het woordje mean eens.
MTBF is de gemiddelde tijd dat het apparaat zal werken, dat kan veel meer zijn en dat kan ook veel minder zijn.

Dat is gewoon wat de producent zelf getest heeft (dus zo'n 10.000 schijven 100 uur laten draaien met 10 uitvallers is dus 10.000 * 100 = 1.000.000 uur, dan moet je dat nog delen door het aantal uitvallers dus heb je dan een gemiddelde van 1.000.000 / 10 = 100.000 MTBF)

Misschien wel een beetje offtopic maar het moet natuurlijk wel duidelijk verteld worden :P

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:24

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Opzich valt het wel mee allemaal:

Er is een selecte groep (wij tweakers) die onze pc het liefst 24/7 aan laten staan...

(kantoor sluit ik ff buiten... die pc`s gaan uit na het werk)

Daarnaast hebben de meeste gezinnen thuis gewoon de pc meestal UIT staan... op een paar mensen die ik ken na (ook tweakergehalte) staat de pc bi niemand constant aan...

Bij de meeste mensen ist: "Ligt cello eruit bij jullie....? oh...ff pc aanzetten..."
De meeste Nederlanders zetten hun pc gewoon alleen aan als ze hem nodig hebben...

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Pagina: 1