Toon posts:

tikken harddisk

Pagina: 1
Acties:
  • 122 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
tijdens het afsluiten van win2k maakt mijn harddisk drie keer een tikkend geluid, waarna er een 'opspin' geluid is te horen, ongeveer zo van 'klak, zwieh, ..., klak, zwieh, ..., klak' en dan gaat ie uit of reboot ie.
Is dat normaal?

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
NEE

Heb ik ook gehad. Maak nu een back up van je HD. Na een week is die HD naar de klote. Bios ziet hem strax niet meer. kijk maar uit

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

Verwijderd

Ik heb het bij een klant van me eens geconstateerd (4GB HD). Toen hem geadviseerd backupjes te maken. Pas een maandje later kwamen de problemen (pc weinig gebruikt). Het lieve harde schijf stierf in mijn handjes :'( Helaas had die klant geen backups gemaakt |:(
Dus: backuppen, nu!
Op maandag 01 januari 2001 18:29 schreef MAD25 het volgende:
tijdens het afsluiten van win2k maakt mijn harddisk drie keer een tikkend geluid, waarna er een 'opspin' geluid is te horen, ongeveer zo van 'klak, zwieh, ..., klak, zwieh, ..., klak' en dan gaat ie uit of reboot ie.
Is dat normaal?

• ride277
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2025

ride277

Cooled by Noctua

Ja dit heb ik ook gehad ... backuppen is zeker aan te raden. Niet uitstellen.. meteen doen. (Mijn hd deed het dezelfde dag al niet meer)

Greetz,

Ride

| system specs |

• Lord-M
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-04 12:08
Ik heb ook weleens last van dat soort tikken... Lijkt net alsof de hardeschijf plots stop met draaien en dan weer begint te draaien... Beetje smerig geluid, maar het gaat al een jaar goed.

• Zwelgje
  • Laatst online: 20-01 19:37
heb je toevallig 'hibernate' aan staan? (powemanagement optie) als ik dat aan zet, dan heb ik hetzelfde probleem

A wise man's life is based around fuck you

• MauBro
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-04 20:52
(jarig!)
yup. direct backup maken, ik zou maar vast zoeken naar een andere hd. zit er nog garantie op?

Geen kat zo trouw als Russich Blauw | Structuur is voor mietjes, alleen een genie kan de chaos aan.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Mijn Maxtor doet dat af en toe ook. Harde tik waarna ie opnieuw opspint, maar tis eigenlijk maar eens in de 2 maanden ofzo.
Is het dan ook zo erg of is het gewoon een luidruchtige manier van opnieuw calibreren oid?

• MauBro
  • Laatst online: 15-04 20:52
(jarig!)
denk het wel, bij mij was het ding dood de volgende dag :(

Geen kat zo trouw als Russich Blauw | Structuur is voor mietjes, alleen een genie kan de chaos aan.

• henk jansen
  • Laatst online: 10-06-2024
kan ook aan win2k liggen want ik heb het ook gehad, win98se geinstalleerd en het was over.

maar het was op de pc van mijn werk en die is toch al vaag. dus weet niet zeker

• RTBravo
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-03 10:09

RTBravo

Verkopen jullie ook jojn?

Ik heb het een tijd geleden terug gehad met mijn Seagate HDD. Ze zeiden dat 1 van de schijf/lees koppen kapot zou zijn, maar omdat ik nog in de garantie periode zat kon ik een nieuwe krijgen (zie sig :) )

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

Ik heb een 1,5 jaar oude Maxtor 10 GB UDMA/33..... als je per ongeluk tegen de PC stoot dan gaat die vervelend hard tikken.. en hangen...en kan ik een harde reset doen. Af en toe gaat die ook zomaar tikken...Ik heb ook het idee dat het met de temperatuur heeft te maken.... als ik hem namelijk lang uit heb (en das niet vaak..:)) en dan ff weer aan de PC hang, de harde schijf minder zin heeft in te tikken..

Ik heb dit nu sinds een paar maanden... zeer infrequent maar harde reset does always the trick (ik heb al de IDE kabels gecheckt en HDD vaster in de kast gedraaid .. het helpt allemaal niet.. ik heb de kast al open voor de koude luchtstroom.. en ik heb het idee dat de HDD nu wat minder tikt..).

Heeft iemand een idee? Tijd voor een nieuwe HDD?

• Thorne
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 06-05 18:50

Thorne

Forrester

Ik heb het ook een tijdje gehad. Met mijn Quantum 8.4 hdd aan een Highpoint 366 geknalt.

Ligt iig niet aan de harde schijf, want die werkt perfect in een andere pc. In mijn BP6 heb ik nou een IBM 307030 hangen, ineens geen problemen meer...

Oja, ik heb ongeveer een maand dat tikkie in mijn systeem gehad (precies zoals jij dat omschrijft).

Nieuwe firmware controller????

>specs<

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-04 22:16

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Mijn IBM 20 GB schijf maakt ook af en toe tikken, met name met intensieve schijfactiviteit (net of hij statisch aan het ontladen is ofzo).
Ik heb nog geen bad sectors kunnen constateren, maar irri is het wel :(

Met mijn oude mobo (Abit LX6) deed ie dat nooit, nu ik 'm aan 'n HPT370 controller (Abit BX133) heb wel.. :(

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

• Mr_Chiel
  • Laatst online: 09-06-2019
Ik heb een a7v, ibm dpta 372050 aan de promise controller. Met driver versie 1.60 build 33 krijg ik bij afsluiten w2k dezelfde harddiskmuziek. Build 25 heeft dit niet dus gebruik ik die maar.

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Ik heb het idee dat de meeste mensen .... het tik probleem krijgen bij het draaien van bepaalde software (drivers, firmware), maar dat het geen fysieke hardware oorzaken of consequenties heeft ..(Oorzaak bv: HDD schoppen (:?), Consequenties bv: Bad sector's enzo..:'()

[speculatie mode]
Misschien hebben we te maken met een nog niet herkend virus?
[/speculatie mode]

BTW ik draai 98SE...

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Ik heb een scsi 4 gig die het ook doet. Alleen bij een koude start als hij nog moet opspinnen. Een soort zwiep en dan een pingpong balletjes geluid. Zo van zwoei....tik...tik..tik.tiktik En dat doet hij al ruim een jaar. Ik heb er niets belangrijks op staan. Ik vertrouw hem niet echt, maar ik laat hem wel rustig zitten voor de temp directory

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 02 januari 2001 13:00 schreef Mr_Chiel het volgende:
Ik heb een a7v, ibm dpta 372050 aan de promise controller. Met driver versie 1.60 build 33 krijg ik bij afsluiten w2k dezelfde harddiskmuziek. Build 25 heeft dit niet dus gebruik ik die maar.
Ik heb vrijwel dezelfde setup (alleen 13 gb ipv 20 gb) en daarmee werkt deze oplosing inderdaad! build 25 geeft het tikgeluid inderdaad niet!! :) :) :)
Mijn dank! *D

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

MAD25> strange... dus waar ligt het nou aan volgens jou?

• Mr_Chiel
Op dinsdag 02 januari 2001 20:54 schreef henkleerssen het volgende:
strange... dus waar ligt het nou aan volgens jou?
Volgens mij aan een combinatie van W2K, IBM harddisk en promise driver build 33....

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Mr_chiel>? dus wat doet die 33 driver dan ipv die 25?

btw kunnen we iets algemeens concluderen voor alle harde schijven die tikken?
Moet we nu allen oude drivers/firmware gaan installeren?

• Mr_Chiel
Op dinsdag 02 januari 2001 21:32 schreef henkleerssen het volgende:
Mr_chiel>? dus wat doet die 33 driver dan ipv die 25?
Het getik is steeds 3maal, bij het afsluiten van de pc, net voor de definitieve reboot. Ik denk dat de driver de harddisk in slaapstand zet terwijl w2k nog wil wegschrijven dat de schijven clean zijn (bij opnieuw starten is geen chkdsk nodig) dus dat de driver net iets te vroeg is.

De reden dat ik dit ontdekte is niet door het installeren van een oude driver maar het installeren van build 33 over 25... 25 maar gelijk weer teruggezet.

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Goed.. maar eeuh .. wat moet ik doen aan mijn tikken?

Verwijderd

ik had een nieuw mobo en ik druk m'n harddisk erin (hij had een tijdje geleden) en hij tikte en zoemde zo ja. en hij was total loss !

• Mr_Chiel
Op dinsdag 02 januari 2001 21:50 schreef henkleerssen het volgende:
Goed.. maar eeuh .. wat moet ik doen aan mijn tikken?
Voor IBM harddisks kun je een testprogramma downloaden (wat NIET werkt als hd aan de promise controller zit) om te kijken of je harddisk nog 100% is. Maar goed jou harddisk was geen IBM.
Als jou harddisk wel S.M.A.R.T compatible is, is er een grote kans dat als de tikken uit harddiskfouten voorkomen ze door de harddisk opgeslagen worden. Met een programma als EZ-S.M.A.R.T. ( ftp://ftp.storagesoft.com/public/freeware/selftest.exe gok ik, ik heb de versie van ibm http://www.ibm.com/harddrive ) kun je deze fouten bekijken.
Zijn er wel fouten en steeds op dezelfde plek(ken) ? Dan heb je bad sectors en wordt het tijd voor een grondige scandisk of chkdsk /f /r controle.
Staan er geen fouten dan durf ik ook niks meer te zeggen. Een beetje harddisk moet toch tegen het aanraken van de kast kunnen lijkt me...

Ik hoop dat je er wat aan hebt...

Mr_Chiel

Verwijderd

Kijk hier eens voor een paar griezelige HD-geluiden!

Verwijderd

Als je je GSM te dicht bij je harddisk legt (op een open kast bijv.) kan je dit probleem ook krijgen, dit komt bij WD harddisks voor.

• DragonFly
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07-05 21:03
Zet nou maar es Advanced Powermanagment uit, dan is het naar alle waarschijnlijkheid over...

Aldus helpdesk van Maxtor

Tik ook gehad, zelfs met starten van winblows
APM uit -> tikken over

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

DragonFly> APM uit.. in Windows of Bios?
In Windows is die bij mij uit. Want dat vermoeden had ik al.. moet ff checken voor de Bios... Heb je daar nog een (maxtor) URL van, waar deze ongein nog uit de doeken wordt gedaan?

Dan nog blijft het probleem van het tikken wanneer ik per ongeluk mijn pc aanraak (ik heb hem onder het buro staan.. kom er wel eens tegen met mijn voet per ongeluk..)
Pagina: 1