[RAID1] nieuwe mirrorschijf ongepartitioneerd bijplaatsen?

Pagina: 1
Acties:

• Artz
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 02-03 16:18
Op google gezocht, talloze topics hier doorgespit, de FAQ bekeken. Misschien over
het hoofd gezien maar kan het gewoon niet vinden.

Heb nog nooit met RAID gewerkt en daarom heb ik er geen goed gevoel over ;).
Ik moet voor iemand (eenmanszaak) RAID1 array opzetten op z'n server. Op dit moment weet ik nog geen specificaties van het systeem maar ik vroeg me af of ik gewoon een nieuwe schijf bij kan plaatsen, een array kan aanmaken en dat de mirror schijf dan wordt bijgewerkt. Moet ik eerst de mirrorschijf hetzelfde partitioneren als de main schijf of wordt de partitietable overgenomen?
Is er enige kans op dataverlies op de mainschijf tijdens deze procedure?

• Marc Veen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-02 08:18
Je kan gewoon een 'lege' drive plaatsen. Wel het liefst zelfde type/grootte.

AMD Ryzen 7 7700X | Arctic Freezer 36 | ASUS B650-PLUS WIFI | 16GB Kingston Fury Beast 5200 | Zotac GTX 1060 6GB | Lexar NM790 2TB | WD Gold 6TB+4TB | be quiet! Pure Base 501 | Corsair RM650e | 2x Iiyama G-Master GB2741HSU-B1 | Win 11 Edu 64bit

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:27

FastBunny

Give it the Works !

Als je de nieuwe schijf als mirror aanwijst wordt alle data van de bronschijf gekopieerd naar de mirror schijf :)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

OM FAQ / Beleid » RAID FAQ » Kan ik een schijf/array zonder dataverlies uitbreiden?
Dat hangt af van de RAID controller. Bijna alle hardwarematige controllers ondersteunen de uitbreiding van een bestaande RAID array met extra schijf/schijven zonder dataverlies alleen bij single RAID levels met een pariteit (RAID3/4/5/etc). Dat is normaliter wel in de handleiding van de controller terug te vinden en het is vooralsnog niet mogelijk bij firmware RAID en software RAID. Het zonder dataverlies uitbreiden van een enkele schijf naar een RAID array is alleen mogelijk bij mirrors (RAID1) en dat wordt door praktisch alle controllers ondersteund, ook door firmware RAID en software RAID. Het uitbreiden van een schijf danwel RAID array zonder dataverlies is tot zover niet mogelijk bij RAID0 en alle multiple RAID levels.
Lijkt me dus duidelijk :)

• Artz
Het bijplaatsen leek me al geen probleem. Maar wordt onder data ook de complete partitie info verstaan?

• Marc Veen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-02 08:18
Ja, de complete schrijf incl. partities wordt gekopieerd.
Het heet niet voor niets dan ook een 'mirror'.

AMD Ryzen 7 7700X | Arctic Freezer 36 | ASUS B650-PLUS WIFI | 16GB Kingston Fury Beast 5200 | Zotac GTX 1060 6GB | Lexar NM790 2TB | WD Gold 6TB+4TB | be quiet! Pure Base 501 | Corsair RM650e | 2x Iiyama G-Master GB2741HSU-B1 | Win 11 Edu 64bit

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Jahoor :) De nieuwe schijf krijgt gewoon bit voor bit de nieuwe data toegedupliceerd. Ook al zitten er reeds partities/data op, deze zullen gewoon worden verwijderd. Een beetje intelligente controller zal jou er wel middels een waarschuwing-melding erop wijzen ;)

• Artz
Mijn dank is groot!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:43

lier

MikroTik nerd

Zit de huidige disk al aangesloten op de RAID controller ?
Houdt wel rekening met het feit dat als je een andere controller gaat gebruiken, dat dit problemen op kan leveren...

Of maak je een software RAID ?

[ Voor 10% gewijzigd door lier op 04-11-2004 10:16 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

• rkoper575
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08-10-2025
lier schreef op 04 november 2004 @ 10:15:
Zit de huidige disk al aangesloten op de RAID controller ?
Houdt wel rekening met het feit dat als je een andere controller gaat gebruiken, dat dit problemen op kan leveren...

Of maak je een software RAID ?
Als je een schijf gaat verhuizen van je gewone SCSI-controller naar een array controller, zal de array controller die schijf "gereed maken" voor de raid-set. Hiermee zullen de partities en alle data weg zijn (ik ga even uit van de HP/Compaq Array controllers - de 2-serie had dat al, maar t/m de 6 werkt dat nog steeds zo). Heb je eenmaal een schijf op een raid-controller hangen, dan kun je zonder gevaar schijven erbij prikken. Wil je vervolgens van raid1 naar raid 4 ofzo (of 5, dat komt ook veel voor), dan heb je (bij HP/Compaq) een controller nodig met een BBWC (battery backed write cache). De 5302 is een goede controller daarvoor, maar ook de 6402 is een prima ding. De raid1 wordt dan online vergroot naar een raid5. Let wel even op om teleurstelling te voorkomen: de partities zijn nog steeds even groot en er is nu gewoon een flink stuk ongepartitioneerde ruimte bijgekomen. Denk aan tools als Partition magic ofzo om vervolgens bestaande partities uit te breiden ten koste van die genoemde vrije ruimte.

Wil je echt veiligheid, vergeet dan niet om een hot spare erbij te plaatsen, zodat bij uitval van een van de schijven de hot spare meteen ingezet zal worden om de plaats in te nemen van de defecte schijf. Heb je geen hot spare, dan draait het zwikkie ook wel door, maar wel met performanceverlies. Gaat er vervolgens nog een schijf kapot, dan doet niks het meer. Tenzij je HP/Compaq's RAID-ADG hebt toegepast: dan mogen er 2 schijfjes kapot gaan zonder dataverlies te hebben.

Heb je de keus, kies dan ALTIJD voor hardware raid, daar heb je geen omkijken naar.

• Artz
De schijf zat eerst op een gewone IDE controller. Ik heb inmiddels de raid controller getest en ik kan kiezen voor óf een schone óf een mirror array. Dus m'n data bleef gewoon bewaard.

• rkoper575
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08-10-2025
Artz schreef op 05 november 2004 @ 10:27:
De schijf zat eerst op een gewone IDE controller. Ik heb inmiddels de raid controller getest en ik kan kiezen voor óf een schone óf een mirror array. Dus m'n data bleef gewoon bewaard.
Ik dacht dat je het over een server had.
Pagina: 1