Toon posts:

IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL blue screen

Pagina: 1
Acties:
  • 176 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een probleem met mijn computer. Mijn computer crashed heel vaak. En dan krijg ik een bluescreen waarop staat vermeld, IRQL_LESS_OR_EQUAL. Ik heb al heel wat site's (en de GoT faq) doorgelezen maar word er niet veel wijzer van. Mijn systeem staat hieronder. Overigens hangt mijn computer ook soms maar dit is niet zovaak. Hier komt nog bovenop dat mijn i-net explorer heel vaak hangt. Ik heb gister nog een format gedaan en daarvoor ook nog een aantal malen. Dit is al paar maanden bezig ;(. Ik ben dit weekend ook nog naar een lan geweest en daar had ik er eigenlijk geen last van (zou het het internet zijn?) ik ben trouwens een newb in de computers dus als je advies geeft zou je het dan zo makkelijk mogelijk willen maken voor mij? dankje ;) .. info nodig? vraag maar.

systeem:

Motherboard - MSI k8MM-ILSRB
Processor - AMD 64 3000+
VGA Card - GeForce 5600 Ultra
Sound - AC97
Memory - 512 DDR (2 dimmetjes)

ps; heb mijn videokaart er al uitgehaalt en mijn dvd speler en brander al losgekoppelt.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:47

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Achter de foutmelding staat vaak nog een code, iets van 0x000000E ofzo. Welke krijg jij? Daarmee kan je namelijk veel gerichter zoeken op Google.
En welk OS heb je?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-12-2025
IRQL_LESS_OR_EQUAL dit duid meestal op geheugen fouten. Dit kan je testen met progjes als mem-test etc. Meestal wordt dit nieuw geheugen kopen, maar dit soort fouten kan je af en toe ook verminderen door je FSB lager te zetten in de bios, of je cas latency omhoog te zetten in je bios. Met programma's als SiSoft Sandra zie overclockers faq kan je ook in windows je FSB lager zetten, en kan je uit proberen of je computer daardoor stabieler wordt.

[ Voor 23% gewijzigd door djexplo op 03-11-2004 12:11 . Reden: url ]

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

• Darth Punk
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-04 13:06

Darth Punk

professionalized prutz0r

post eens een lijstje met bezette IRQ's en met welke hardware deze bezet wordt.

ik ben 99% zeker dat je videokaart samen met een andere hardware onderdeel dezelfde IRQ hebben. Dat zou moeten werken, maar je videokaart vindt het dus niet zo leuk.

i want LART!

Verwijderd

Topicstarter
Darth_Punk schreef op 03 november 2004 @ 12:08:
post eens een lijstje met bezette IRQ's en met welke hardware deze bezet wordt.

ik ben 99% zeker dat je videokaart samen met een andere hardware onderdeel dezelfde IRQ hebben. Dat zou moeten werken, maar je videokaart vindt het dus niet zo leuk.
ja dat dacht ik dus zelf ook al.. (na het doorspitsen van sites en na de microsoft errors) maar.. Hoe de kaka vind ik die shit ^^

Verwijderd

Topicstarter
Microkid schreef op 03 november 2004 @ 12:06:
Achter de foutmelding staat vaak nog een code, iets van 0x000000E ofzo. Welke krijg jij? Daarmee kan je namelijk veel gerichter zoeken op Google.
En welk OS heb je?
0x000000E
win xp pro

Verwijderd

Topicstarter
zou het dan dat mijn irq samen zit met mijn internet? (aangezien mijn internet ook irritant doet) if is dit niet mogelijk?

ohja waarom krijg ik dan nu ook nog bluescreen zonder dat mijn videokaart erin zit?

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Zoeken op Microsoft.com op 'DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL' :)

Denk dat de foutmelding waar je mee zocht niet helemaal volledig was, daarom heb ik deze even aangevuld. denk dat je hier wel verder mee kan. Succes!

[ Voor 5% gewijzigd door sanfranjake op 03-11-2004 12:38 ]

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Topicstarter
sanfranjake

is het mogelijk dat het met drivers te maken heefT? want ik heb er op dit moment zo weinig mogelijk op staan.. geen ati drivers o.i.d

Verwijderd

Topicstarter
IRQ 0 Systeemtimer OK
IRQ 1 Standaardtoetsenbord (101/102 toetsen) of Microsoft Natural PS/2-toetsenbord OK
IRQ 4 Communicatiepoort (COM1) OK
IRQ 6 Standaarddiskettestationcontroller OK
IRQ 8 Systeem-CMOS/Real-timeklok OK
IRQ 9 Systeem dat voldoet aan Microsoft ACPI OK
IRQ 11 Videocontroller (VGA-compatibel) OK
IRQ 12 PS/2-compatibele muis OK
IRQ 13 Numerieke-gegevensprocessor OK
IRQ 14 Primair IDE-kanaal OK
IRQ 15 Secundair IDE-kanaal OK
IRQ 19 VIA OHCI Compliant IEEE 1394 Host Controller OK
IRQ 20 VIA SATA RAID Controller OK
IRQ 22 Realtek AC'97 Audio for VIA (R) Audio Controller OK
IRQ 23 VIA Compatable Fast Ethernet Adapter OK

yay! gevonden.. en? ik snap er namelijk de ballen niet van :S

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2004 12:43 ]

Verwijderd

Ik heb dit ook ooit eens gehad. Dit gebeurde wanneer ik Windows XP wilde afsluiten, terwijl mijn webcam was aangesloten (USB). Dan kreeg steeds deze melding. Misschien heb je een probleem met een USB apparaat?

Verwijderd

ik heb een tijd geleden dezelfde foutmelding met grote regelmaat gehad en het bleek uiteindelijk zo te zijn dat óf het moederbord óf het geheugen kapot was, dat bleek dus het moederbord te zijn. heb je memtest86 al gedraaid? dan kun je het geheugen iig uitsluiten.

Verwijderd

Topicstarter
nog iets wat misschien kan helpen.. ze zeggen dat er een bestandje moet staan aangegeven.. dingen met *.sys .. maar ik zag niks staan

Verwijderd

IRQ LESS or EQUAL is bijna altijd een DRIVER probleem. Geen geheugen probleem.

uninstall dus eens al je apparaten softwarematig, haal vervolgens je apparaten er uit. Stop ze dan 1 voor 1 weer terug en installeer ze (ook 1 voor 1) weer met de laatste drivers.

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2004 12:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
k_oz ik heb idd ook welleens gehad dat als ik windows afsluit dat ik dan bluescreen krijg... ik zal eens aan usb stuff zitten

Verwijderd

het lijkt me sterk dat het aan drivers ligt als de TS al meerdere malen geformat heeft...

Verwijderd

Topicstarter
tony_montana666

hoe is dat mogelijk dan .. aangezien ik zelf nog geen drivers erop heb gegooit? :S (onthou dat ik een newb ben ;))

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 november 2004 @ 12:49:
het lijkt me sterk dat het aan drivers ligt als de TS al meerdere malen geformat heeft...
Ja, en daarna weer het probleem gevende device geinstalleerd zeker......
geloof me: deze foutmelding duidt op een driver probleem van een of ander device in je pc.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 november 2004 @ 12:49:
tony_montana666

hoe is dat mogelijk dan .. aangezien ik zelf nog geen drivers erop heb gegooit? :S (onthou dat ik een newb ben ;))
Die Geforce heb je toch bijvoorbeeld moeten installeren?? :?

Verwijderd

de TS zegt net zelf er geen nieuwe drivers opgezet te hebben, bedoel je dat de standaard met windows meegeleverde drivers dit probleem kunnen veroorzaken? ik zeg niet dat je ongelijk hebt, maar ik heb dezelfde foutmeldingen gehad en dat bleek aan een defect moederbord te liggen, niet een driverprobleem.

• Artz
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 30-04 03:28
Ik had dit ook ooit is. Door IRQL zat ik te kijken of het met IRQs te maken maar IRQL wijst op driverproblemen.

http://www.microsoft.com/...t/en-us/prmd_stp_hwpg.asp

[ Voor 5% gewijzigd door Artz op 03-11-2004 12:57 ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

IRQL heeft to-taal niks met IRQ's van doen :) Het is softwarematig. En daarnaast, een beetje moderne PC met ACPI en een OS dat ACPI ondersteunt mag in principe totaal geen last hebben van IRQ delings problemen. Mocht je daar toch last van ondervinden, dan zul je eerder last hebben dat desbetreffende hardware totaal niet wordt herkend of functioneert.

Welnu, het is idd bijna altijd een driver probleem. Op de BSOD krijg je gewoonlijk een foutcode, een foutmelding en de oorzaak van de foutmelding.

In jouw geval is dat dus 0x000000D1, DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL en dan nog een bestandsnaam. Als je deze bestandsnaam kunt identificeren, dan kun je desbetreffende driver/apparaat verwijderen en vervolgens proberen de foutmelding te reproduceren. Je zou ook andere versies van de driver kunnen proberen :)

Overigens had je jezelf ook kunnen helpen door enkel in de FAQ van dit subforum te kijken:
Howto's & Guides » Windows XP en 2000 BSOD guide

[ Voor 45% gewijzigd door BalusC op 03-11-2004 13:02 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 november 2004 @ 12:54:
de TS zegt net zelf er geen nieuwe drivers opgezet te hebben, bedoel je dat de standaard met windows meegeleverde drivers dit probleem kunnen veroorzaken? ik zeg niet dat je ongelijk hebt, maar ik heb dezelfde foutmeldingen gehad en dat bleek aan een defect moederbord te liggen, niet een driverprobleem.
yep dat bedoel ik. :)
download even de nieuwste drivers voor de video- en geluidskaart van de verschillende sites (is sowieso verstandiger natuurlijk) en je zult zien dat de blue screen niet meer voorkomt.
:)
Het eerste dat ik altijd doe wanneer ik een nieuw apparaat in mn pc stop, is kijken of er nieuwere drivers beschikbaar zijn. Een aanrader.

Verwijderd

Topicstarter
tony dat had ik al gedaan ;)

Verwijderd

Topicstarter
http://www.microsoft.com/...t/en-us/prmd_stp_hwpg.asp

die had ik ook ff nagekeken en gedaan wat ze zeiden.. resultaat ... niks

Verwijderd

Topicstarter
even over memtest86 .. hoe kun je dat gebruiken?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 03 november 2004 @ 12:53:
[...]

Die Geforce heb je toch bijvoorbeeld moeten installeren?? :?
even nog op deze post.. (had eroverheen gelezen) ik heb alweer een radeon.. maar ik had die idd geinstalleerd .. en toen weer uninstall gedaan (omdat ik dacht dat het misschien een driver was) maar toen kreeg ik nog steeds bsod's

Verwijderd

geloof dat je m op een floppy moet zetten, of je kan de iso file downloaden en dan op een cd branden. als je dan bij het opstarten die cd rom of flop in je pc hebt zitten start ie automatisch.
suc6

http://www.memtest86.com/#download0

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2004 13:23 ]

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 29-04 14:57
Heb je al geprobeerd om "ACPI-PC" te veranderen in "standard-pc" ?

57696520646974206c65657374206973206e657264

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 03 november 2004 @ 13:18:
even over memtest86 .. hoe kun je dat gebruiken?
Wat dacht je ervan om dat gewoon op de memtest86 website te bekijken? Kop op dude, een beetje inzet, inzicht en zelfwerkzaamheid wordt hier op GoT wel van je verwacht :)

En hoe zit het met mijn vraag/opmerking mbt de bestandsnaam in jouw BSOD's? En met de hint naar de BSOD Guide dat je via de subforum-sticky had kunnen vinden?

[ Voor 10% gewijzigd door BalusC op 03-11-2004 13:24 ]

Verwijderd

Heb je je mobo drivers al geinstalleerd? Ik had namelijk ook dit probleem, en nadat ik de VIA 4in1 drivers van m'n moederbord had geinstalleerd was het verholpen :) .
Ik raad het je in iedergeval niet aan om de drivers van windows zelf te installeren, die leverden bij mij heel veel BSOD's op :/

Verwijderd

Mijn broertje had ook dat probleem met zijn nieuwe pc. s939 bordje van abit en een 64 bit 3500+ proc. Het was zo erg dat ik niet eens normaal windows kon instaleren. Ik heb het opgelost door de nieuwste bios te flashen. Nooit weer gezien!

s6

Booij

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 november 2004 @ 13:20:
[...]

even nog op deze post.. (had eroverheen gelezen) ik heb alweer een radeon.. maar ik had die idd geinstalleerd .. en toen weer uninstall gedaan (omdat ik dacht dat het misschien een driver was) maar toen kreeg ik nog steeds bsod's
Probeer eens wat gestructureerder te werk te gaan. Begin bij het begin. Met niets dus. je kale pc, met een kale install. Krijg je dan al de bluescreen? Nou, dan zou ik eens naar de drivers van het mobo kijken.
Als dat wel goed werkt: 1 voor 1 je devices goed installeren en configureren.
Dan tackel je het probleem zo! :)

(niet als een kip zonder kop je BIOS gaan flashen ofzo hoor. Nergens voor nodig nog.)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2004 13:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op 03 november 2004 @ 13:24:
[...]
Wat dacht je ervan om dat gewoon op de memtest86 website te bekijken? Kop op dude, een beetje inzet, inzicht en zelfwerkzaamheid wordt hier op GoT wel van je verwacht :)

En hoe zit het met mijn vraag/opmerking mbt de bestandsnaam in jouw BSOD's? En met de hint naar de BSOD Guide dat je via de subforum-sticky had kunnen vinden?
ik heb verder nog geen bsod gehad.. en dus geen mogelijk heid gezien om het bestandnaampje te kunnen bezichtigen dank.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 03 november 2004 @ 13:24:
Heb je je mobo drivers al geinstalleerd? Ik had namelijk ook dit probleem, en nadat ik de VIA 4in1 drivers van m'n moederbord had geinstalleerd was het verholpen :) .
Ik raad het je in iedergeval niet aan om de drivers van windows zelf te installeren, die leverden bij mij heel veel BSOD's op :/
ja done

Verwijderd

Topicstarter
ik denk dat het is opgelost.. want ik krijg geen bluescreen meer.. maar zodra ik er 1 krijg krijgen jullie het wel te horen ;) bedankt voor alle hulp

• mrFoce
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:44
ik had hier ook last van..

Heb je je systeem overgeklockt ? zo ja terug klokken.
Heb je een tv kaart ?

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:35

momania

iPhone 30! Bam!

ximpjeh, nog even wat anders:

Als je zelf de laatste reactie hebt geplaatst, zou je dan gewoon de edit knop (Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/silver/images/icons/edit.gif) willen gebruiken om je laatste reactie aan te passen ipv steeds een nieuwe te plaatsen.
Zo komt het over alsof je je topic steeds 'kicked' (opnieuw onder de aandacht wilt brengen) en dat is niet netjes ;)

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

• Rein_stein
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02-03 16:51
uhh...amd 64 is nogal kieskeurig mbt tot geheugen. heb je er geheugen ingestopt die compatible zijn met de mamaplank?

Verwijderd

Enneeehhh......HOE heb je het nu eigenlijk precies opgelost? :?

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik zal geen nieuwe posts meer proberen te maken .. dus mijn topic "kicken" :)
ik heb eigenlijk niet veel gedaan.. gewoon drivers uninstallen - videokaart eruit.. videokaart erin.. drivers weer installeren.. had ik al 100 keer gedaan. maarja heb nu al een uur nergens last van.

over mijn memory PQI, kan dat met AMD 64 (i know.. beetje noname merkje :))

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2004 15:21 ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Als het geheugen werkt en memtest geen fouten vindt, dan is er niks aan de hand :)

Verwijderd

Topicstarter
gideon82 schreef op 03 november 2004 @ 14:14:
ik had hier ook last van..

Heb je je systeem overgeklockt ? zo ja terug klokken.
Heb je een tv kaart ?
ik doe niet aan overclocken :)
tv kaart.. euh dunno geloof het niet nee ;)

• 0siris
  • Laatst online: 25-04 22:13
Bij mij kwam deze error in mijn Dell pctje toen ik er twee DIMM's in had zitten (vond het moederbord blijkbaar niet lief). Zogauw ik -denk ik- de grens bereikte waarop de tweede DIMM flink gebruikt moest gaan worden, crashte de PC met dezelfd error. Uiteindelijk de 2x128MB vervangen door 1x256 van een ander merk, en het probleem was weg. Vaag maar waar.

ach...in een volgend leven lach je er om!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb nu zo goed als geen last van bsods maar wel van wat anders... kijk maar

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/44495/full.jpg

Catalyst 4.8 (4.10 werkt niet goed .. dan krijg ik cli.exe fout meldingen)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2004 20:37 ]

Verwijderd

argh! :X
Welk spel is dat, als ik vragen mag? Het ziet er NIET uit!! :D

• 0siris
  • Laatst online: 25-04 22:13
Ik denk dat je videokaart het niet zo leuk vindt allemaal... ik had dit vroeger wel eens toen de hardware veel te heet werd (op een LANparty verwijder ik altijd de zijkap van mijn kast en laat daar een kleine tafelventilator inblazen).

ach...in een volgend leven lach je er om!

Verwijderd

Topicstarter
het heet counterstrike en hoort niet zo lelijk te zijn hoor ;)
Het zou idd wel mijn videokaart kunnen zijn :X zou niet leuk zijn :(

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 november 2004 @ 15:40:
het heet counterstrike en hoort niet zo lelijk te zijn hoor ;)
Het zou idd wel mijn videokaart kunnen zijn :X zou niet leuk zijn :(
"Zou wel mijn videokaart kunnen zijn" benoem ik bij deze tot understatement van het jaar.......... ;)
Hij werkt gewoon helemaal niet. Dit lijkt wel de standaard VGA die ie gebruikt.
Pagina: 1