Ik heb een directory met grote afbeeldingen. Nu wil ik deze d.m.v. een action/batch verkleinen. Het probleem is dat er zowel horizontale als verticale foto's is die map zitten. Hoe kan ik in mijn action aangeven dat hij bij een horizontale foto anders moet resizen dan bij een verticale?
niet resizen in pixels maar in procenten...
dat werkt bij mij in iedergeval altijd...
offtopic:
there is hope, there also is google and searc
there is hope, there also is google and searc
[ Voor 27% gewijzigd door Wussie op 03-11-2004 11:42 ]
Kun je bij het resizen niet gewoon een percentage opgeven? En anders gewoon eerst de portrait afbeeldingen doen en dan de landscape afbeeldingen.
Verwijderd
Of even ACDSee gebruiken.
Alle bestanden selecteren > resize > hoogte/breedte invullen en klaar is kees
nee dus, want zoals hij al zij. het zijn landscape foto's en ook rechtopstaande dingen zeg maar.... dan krijg je dus een ding die normaal 960*1280 was op 640*480 en dat ziet er niet zo mooi uitVerwijderd schreef op 03 november 2004 @ 11:49:
Of even ACDSee gebruiken.
Verwijderd
Ik geloof dat Irfanview info over horizontale en verticale foto's uit de exif info kan halen en dat kan je gewoon wel een batch job doen met precieze afmetingingen
Precies, doordat het horizontale en verticale foto's zijn loop ik tegen dit probleem. In procenten verkleinen is ook niet de oplossing omdat niet alle bronafbeeldingen even groot zijn. Ik wil wel dat alle resultaat afbeeldingen de zelfde hoogte/breedte hebben. (oftewel de langste zijde van de afbeelding moet een vaste lengte hebben)
Ik heb al wel gezien dat het via de automatische action van photoshop (photo gallary) wel werkt. (je geeft hierbij op dat beide bijvb. 200px worden) Hij maakt dan de langste zijde 200 px. Maar dan heb je ook gelijk die hele gallery erbij en dat is weer niet de bedoeling.
ik denk dus dat het wel kan ik photoshop.
Ik heb al wel gezien dat het via de automatische action van photoshop (photo gallary) wel werkt. (je geeft hierbij op dat beide bijvb. 200px worden) Hij maakt dan de langste zijde 200 px. Maar dan heb je ook gelijk die hele gallery erbij en dat is weer niet de bedoeling.
Zo deed ik het ook altijd, vervolgens gooi je de html zooi weg en je hebt je thumbnails en geresizede foto's. Bij gebrek aan beter is dat best een handige oplossing. Inmiddels doe ik het met een zelfgemaakt stukje php.Verwijderd schreef op 03 november 2004 @ 12:13:
Ik vind het wel vreemd dat ACDSee bijvoorbeeld zo'n functie niet heeft.
Naast dat ik de afbeeldingen wil resizen moeten zo ook verscherpt worden als ze verkleind zijn. Het maakt het er allemaal niet makkelijker op.Reinier schreef op 03 november 2004 @ 12:16:
Zo deed ik het ook altijd, vervolgens gooi je de html zooi weg en je hebt je thumbnails en geresizede foto's. Bij gebrek aan beter is dat best een handige oplossing. Inmiddels doe ik het met een zelfgemaakt stukje php.
Ik vind het wel vreemd dat ACDSee bijvoorbeeld zo'n functie niet heeft.
Zou je die photogallery action niet uit elkaar kunnen halen?
Pagina: 1