Toon posts:

partitioneren vanaf commandline

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hoi,

Ik ben een preinstallation Environment aan het maken voor mijn werk,
en nu wil ik partitioneren zodra Win PE geladen is (kernel uit Win XP)

Normaal gesproken (nog steeds) start de gebruiker de diskette op, worden er een paar vragen gesteld, en aan de hand van de antwoorden van de gebruiker, wordt de hard-disk geformateerd, of als er geen partities aanwezig zijn, 2 nieuwe partities aangemaakt.

Dit commandline tooltje om te partitioneren en te formateren, werkt alleen in dos, dus niet in een shell van windows.

aangezien win pe, gewoon een rip off is van windows, werkt het tooltje niet.

waar ik nu heen wil is dat er misschien een tooltje is die onder windows (xp bijv) een partitie kan aanmaken en eventueel formateren.

Ik heb wel een tool gevonden van symantec genaamd GDisk (meegeleverd op een aantal versies van ghost 2003 etc) maar deze kan ook alleen onder dos, en zijn broertje GDisk32 kan alleen partities bekijken/activeren (puur diagnostisch)

Kent iemand een tooltje die onder windows partities kan aanmaken?
Het os draait dus vanaf cd, dus de schijf is niet in gebruik!

elke vorm van hulp is gewaardeerd

• ritsjoena
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-06-2024
Met partition magic kun je onder windows een lijst maken van wat je wilt doen, partitioneren, deleten, formateren. Daarna boot hij naar dos om het uit te voeren. (er is ook een dosclient)

Ik dacht niet dat hij direct onder windows kon formatteren, maar ik gebruik nog steeds een oude versie.

• dennismaus
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-08 07:15
Zoek eens op de micrososft KB naar diskpart.exe

Dat heeft voor mij op een draaiende 2k bak een hoop goed gedaan.

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de (snelle) reacties ,

@ritsjoena:
Partition magic ken idd, daar zou ik het ook nog mee kunnen proberen.
maar dat gaat weer geld kosten :9

@dennismaus:
ik ga nu zoeken, ik hoop dat dat het is wat ik zoek
EDIT: diskpart ziet er goed uit, ik ga nu diskpart toevoegen aan mijn iso en proberen een partitie te maken.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2004 11:05 . Reden: diskpart gevonden ]

• dennismaus
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-08 07:15
Ik heb echt enorm veel aan gehad toen ik een Systeem opgezet had maar de SYS partitie te klein gemaakt.

Met diskpart vrije ruimte van data naar sys verplaatst en klaar was ik.

Verwijderd

Topicstarter
diskpart is helaas afhankelijk van "disk management services",
en die zit er dus niet in,

krijg nu de fout "The disk management services could not complete the operation"

Ik moet denk ik nog even verder zoeken,

maar ik sta open voor suggesties :)

• Belgar
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-08 22:31

Belgar

Archmaster ranzige code..

Ik ben bang dat eventuele alternatieven binnen windows dezelfde service nodig hebben. Een progje wat gewoon een harddisk formateerd en partitioneerd is redelijk simpel zelf te schrijven, maar ik ben bang dat dat intern weer via die service loopt, omdat harddisk activities via de kernel moeten en niet direct te benaderen zijn onder windowsXP.

...Als het maar werkt

Verwijderd

Topicstarter
ik denk dat partition magic opzich ook wel voldoet,

Aangezien partition magic alles met een schijf kan doen zonder een reboot (alleen als je iets veranderd op de hdd waar windows op draaid gaat dat niet op)

En de schijf die ik wil bewerken is toch leeg en inactief, dus nu even wachten tot de site van die knakkers het weer doet, want het lijkt erop dat alle sites van symantec plat liggen :r

Ik dacht dat partition magic van powerquest was, maar in google zie ik diverse titles als: Symantec PartitionMagic 8.0

blijkbaar heeft symantec powerquest overgenomen.
Pagina: 1