Snowwie schreef op 03 november 2004 @ 08:39:
Ik vraag me af wat zo'n vrouw drijft om een dergelijke berichtgeving te doen, ze houdt ook helemaal geen rekening met de mensen wiens naasten net recentelijk zijn gecremeerd.
Dat staat dus ook in het bericht vermeld. In haar ogen klopt het wat zei zegt, en aangezien ze graag de waarheid (haar waarheid) niet achter wil houden vermeld ze het. En als anderen daar aanstoot aan nemen dan zegt dat iets over die mensen en niet over jomanda. Als jij vindt dat jomanda onzin uitkraamt dan doen dit soort berichten je toch ook niks? Oftwel als je echt moeite hebt met dit soort berichten dan geeft dat toch aan dat je voor een gedeelte er wel in gelooft anders zou het je ook niet raken, toch?!
Volgens mij is dit weer een stunt ofzo, om even weer in de aandacht te komen, of wellicht wordt ze gesubsidieerd door begrafenisondernemingen die hun inkomen hebben zien teruglopen doordat steeds meer mensen kiezen voor crematie, maar de stelling heeft naar mijn mening totaal geen wetenschappelijke basis.
Jomanda is echt niet de enigste die dit roept, er zijn meerdere mensen die soortgelijke berichten vertellen.
Dood is toch dood, en hoe het lichaam "tot stof wederkeert" maakt toch niet? Dit is een puur chemisch proces, en als de ziel echt bestaat zal deze zich toch niets aan moeten trekken van de chemische reacties in het lichaam. Bovendien ligt iemand nog een x aantal dagen opgebaard voordat hij/zij gecremeerd wordt. Zodoende is er toch voldoende tijd voor de ziel om het lichaam te verlaten.

Ik zal proberen toe te lichten waarom zei dat zegt en dan op een wat uitgebreidere manier.
Om het geheel te snappen moet je weten dat Jomanda er vanuit gaat dat er een leven is na de dood, zodra men overlijd verliest men enkel zijn lichaam maar de kern, de ziel, behoudt men altijd. Die ziel dat ben je zelf, dat is je echte ik. Dat even vooraf want als je dat al niet vind kloppen dan is de rest ook bullshit, maar ik geef even aan hoe Jomanda er over denkt.
Dan nog even een inleiding over wat pijn is. Pijn is een illusie, alles om je heen, je complete werkelijkheid is JOUW werkelijkheid, en zo heeft iedereen zijn eigen werkelijkheid. Wat voor de een mooi en fijn is kan voor een ander lelijk en klote zijn. Zo ook met pijn, je beleeft pijn omdat je in jouw werkelijkheid iets lastigs meemaakt, maar het is enkel in JOUW werkelijkheid dat je pijn beleeft. Voor de goede orde, ik heb het hier over gevoelspijn. Kijk bijvoorbeeld naar een relatie die wordt verbroken, voor de ene partij kan het breken zeer pijnlijk overkomen terwijl voor de andere partij het verbreken van de relatief juist een opluchting kan zijn.
Dan nu met die achtergrond het verhaal van Jomanda toegelicht:
Wij westerlingen zijn zeer materialistisch ingesteld. Men hecht veel waarde aan aardse zaken zoals auto's, geld, huizen, telefoons, enz. enz. Zo ook aan het eigen lichaam. In veel gevallen is men ervan overtuigd dat hij zijn lichaam IS, zodoende is men dus heel erg gehecht aan het lichaam.
Zodra je overlijd verlaat je je lichaam maar je gaat niet echt dood, want je echte IK, je ziel leeft gewoon verder. Echter, omdat je nog zo gehecht bent aan je lichaam en dus mee verbonden, heeft het tijd nodig om ervan los te komen. Dit duurt uiteraard heel lang omdat men er zo heel veel aan gehecht is. Wanneer je je leven lang denkt dat je je lichaam bent dan zal je heus niet in die paar dagen eraan gewent zijn dat je niet je lichaam schijnt te zijn. Die paar dagen van opbaring zijn dus echt niet genoeg daarvoor.
Zodra vervolgens het lichaam wordt verbrand is die persoon er nog steeds mee verbonden en DUS ervaart die ziel de verbranding wat pijn doet en wat zorgt voor een heftige verbreking van de verbinding met het lichaam. Toch is de pijn eigenlijk geen echte pijn, maar een pijn die de persoon zelf ervaart door zijn eigen (gecreerde) werkelijkheid, namelijk de werkelijkheid dat materie belangrijk en waardevol is. Iets van waarde loslaten doet nou eenmaal pijn.
Zou men nu begraven worden, dan duurt het heel erg lang voor het lichaam "weg" is, en wel zo lang dat de ziel genoeg tijd heeft om ervan los te komen, om te wennen aan het idee dat die niet zijn lichaam is en dus het los kan laten.
Sommige anderen mensen die ditzelfde als Jomando verkondigen vermelden ook dat oosterlingen er veelal "minder" last van hebben bij een crematie. Dit komt doordat die mensen minder materialistisch ingesteld zijn en dus minder verbonden zijn met hun lichaam, in HUN werkelijkheid ervaren ze dus minder of geen pijn.
Je kunt ditzelfde verhaal gemakkelijk vertalen naar andere situaties die veel bekender zijn voor ons, bijvoorbeeld:
*Geef een kind een ijsje en zeg dat het maar lekker rustig ervan mag genieten. Zodra het kind 2 likken ervan heeft genomen pak je het weer bruud af. Wat zal de reactie van het kind zijn? -> Het raakt overstuur en wordt boos en voelt een soort van pijn.
Zou je nu het kind het ijsje geven maar erbij vermelden dat die het heel snel weer terug moet geven, dan zal het voorbereid zijn op het "afpakken" en dus minder pijn voelen.
In beide situaties kan het kind er maar kort van genieten, maar het gevoel achteraf is in situatie 1 stukken minder prettig.
*Stel dat een naaste van je een lang ziekbed heeft. Zodra die persoon overlijd heb je uiteraard verdriet, maar je had je er van te voren al een beetje op in kunnen stellen en je wist dat die persoon zou overlijden.
Wanneer een naaste overlijd door een brand of bijvoorbeeld verkeersongeval overlijd dan is de klap voor jou op dat moment veel en veel groter als je het hoort. Je hebt namelijk niet de tijd gehad om te "wennen" aan het idee dat je iemand zou kwijtraken.
Wederom ben je in beide situaties een naaste veloren, toch was de klap/pijn bij het vernemen van het overlijdingsbericht groter in situatie 2.
Bij het begraven kan de persoon wennen, bij een crematie gebeurt het te abrupt.
Geloof je in het hiernamaals en dat je niet je lichaam bent maar wat anders, dan is het verhaal van Jomanda zo gek nog niet.
Geloof je niet in een hiernamaals en ben je van mening dat je je lichaam bent, ja dan is het verhaal van Jomanda bull-shit.
[
Voor 6% gewijzigd door
Lamborghini op 04-11-2004 12:56
]