mogelijkheden IP telefonie

Pagina: 1
Acties:

• navyseal44
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-08-2025
Misschien zijn hier al meerdere topics over geweest maar kon ze in de search niet echt vinden.

Mijn vraag is de volgende:
Ik wil graag een IP telefoon i.p.v. een gewone gaan gebruiken voor mijn normale telefoon verkeer. Wat heb ik hiervoor nodig?

De gedachte hierachter is de volgende:
Wil misschien in mijn nieuwe huis geen vaste telefoon aansluiting meer nemen maar alleen nog een kabel aansluiting.

Ben zelf (nog) niet genoeg in dit onderwerp thuis om dit zelf te kunnen inschatten. Wie helpt me hierbij?

Verwijderd

Probeer de search van google eens...

Ga naar de primafoon winke, www.skype.com of misschien je kabel aanbieder

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-02 13:22

Bergen

Spellingscontroleur

Bedoel je IP telefonie zoals SkypeOut (zo heette 't toch?) of bedoel je VoIP? Op de site van UPC staat ook iets over digitale telefonie...

• navyseal44
Sorry, had specifieker moeten zijn.
Bedoelde VOip.

• Noork
  • Niet online
Zonnet biedt nu ook mogelijkheid om te bellen via je ADSL lijn. Misschien kun je daar even naar kijken. Maarja, je moet wel een telefoonlijn hebben :(

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
Zijn veel varianten van bellen via DSL momenteel. Of bellen via je internet verbinding zegmaar kan ook. Skype is een mooi software matige oplossing daarvan.

Er zijn standaarden voor VoIP (voice-over-IP) wat heel veel mogelijkheden kan gaan bieden. BBned is weer bezig met VoDSL (voice-over-DSL) wat zo z'n voordelen maar vooral ook nadelen heeft tov VoIP.

De toekomst zal het leren.

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• real-doc
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Wanneer je ook naar het 'normale' telefoonnetwerk wil bellen zul je een gateway nodig hebben.

Gateways zijn er genoeg, veel Amerikaanse, maar sinds kort heeft Eweka er ook een. Geen idee hoe het werkt, of het werkt, en of het een beetje betrouwbaar is, maar het is wel precies wat je wil.

http://www.eweka.nl/Consument/telefonie.htm

Trouwens, volgens mij is VoDSL gewoon een vorm van VoIP, maar dan gecombineerd met een vorm van QoS waardoor dat verkeer voorrang krijgt op het DSL netwerk, dus die keus is in dit geval niet relevant.

• Raku
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09-2022

Raku

Mental Aid

real-doc schreef op 03 november 2004 @ 18:27:
Wanneer je ook naar het 'normale' telefoonnetwerk wil bellen zul je een gateway nodig hebben.

Gateways zijn er genoeg, veel Amerikaanse, maar sinds kort heeft Eweka er ook een. Geen idee hoe het werkt, of het werkt, en of het een beetje betrouwbaar is, maar het is wel precies wat je wil.

http://www.eweka.nl/Consument/telefonie.htm

Trouwens, volgens mij is VoDSL gewoon een vorm van VoIP, maar dan gecombineerd met een vorm van QoS waardoor dat verkeer voorrang krijgt op het DSL netwerk, dus die keus is in dit geval niet relevant.
Het lijkt me sowiezo wel belangrijk om een vorm van resevering van bandbreedte of QoS toe te passen , zeker als je verbinding vaak op full load zit :)

@ TS waarom wil je voIP ? om kosten te besparen of omdat je het leuk lijkt? Indien optie 2 , stap er dan maar vanaf ... lijkt me dat het daarvoor teveel voeten in de aarde heeft.

Raku

Verwijderd

Na 5 dagen elende UPC VOIP heb ik contact opgenomen met KPN om mij terug te zetten. De sales afdeling van UPC zegt dat er niets gewijzigd wordt (in je huis) en dat alles blijft zoals het was... gelogen.
Voorheen een motorola modem van chello zonder problemen, echter daarna (i.v.m. VOIP) nieuw modem (EuroDOCsis)gekregen en niets anders dan problemen gehad.
Bellen naar UK en USA geeft een hard geruis.

In ieder geval, ik heb er zeer slechte ervaringen mee.

• sjukke
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-05-2023
Ehm.. voor adsl heb je toch een vastetelefoon nodig, het VoDSL valt dus af ;)

• navyseal44
Heb dus interesse in VOip zowel als alternatief voor gewone spraak telefonie maar ook voor de "spelerij".

Over het gedoe maak ik me niet al te druk aangezien ik binnenkort een hoop cursussen op dit gebied ga krijgen voor het werk.

• Raku
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09-2022

Raku

Mental Aid

navyseal44 schreef op 03 november 2004 @ 20:36:
Heb dus interesse in VOip zowel als alternatief voor gewone spraak telefonie maar ook voor de "spelerij".

Over het gedoe maak ik me niet al te druk aangezien ik binnenkort een hoop cursussen op dit gebied ga krijgen voor het werk.
Een cursus... mag ik vragen wat voor cursus? Anyway , er zijn wel kosten aan verbonden om het goed werkend te krijgen... Zeker het QoS/reservering van bandbreedte mag zeker niet onderschat worden... En waarom moet je zo nodig van je KPN aansluiting af? Om de kosten hoef je het waarschijnlijk niet te doen , aangezien bellen via een gateway alsnog geld gaat kosten.... Als je meerdere mensen kent / die je vaak belt , die ook VoIP hebben , dan is het echt gunstig.... maar anders zie ik het nut er eigenlijk niet van in.

Raku

Verwijderd

Waarom kabel?
Je kunt net zo goed de kabelboer de deur uit doen en het tv gebeuren via de sat laten lopen.
Aangezien je daarmee lagere maandlasten hebt zul je op termijn wat goedkoper uit zijn.
Bovendien méér tv zenders in een betere kwaliteit.
Combineer dat met een leuk adsl abbo en je kunt via de splitter gewoon gebruik blijven maken van je telefoonlijn.

Als je een aardig adsl abbo kiest krijg je d'r een adsl modem met voip poorten bij zodat je met voip aan de slag kunt met een gewoon toestel.
Of koop een goede router met dergelijke poorten.
De Draytek vigor2900V bijv. maar d'r komen de de komende maanden nog een hele sloot van op de markt.

De voip service hoeft niet zozeer via je provider te lopen, in de USA, UK en Duitsland lopen ze wel wat voor, hier is voor zover ik weet alleen Pilmo die zo'n provider onafhankelijke service verleent.
Maar met een maandbedrag van bijna 10 euro vind ik dat niet echt interessant.

Sleutelwoord in deze is SIP, je kunt in diverse landen en dat worden er steeds meer een nationaal nummer aanvragen waardoor je in die landen tegen nationaal tarief vanaf een vaste lijn bereikbaar bent.
Daarnaast ook geheel gratis via de pc of eenzelfde hardware sip oplossing zoals een router met voip poorten.

Ik heb zo'n 2900VG router en heb vooralsnog niet te klagen over de kwaliteit.
Ben niet eens een vaakbeller maar naast voip beschik ik alleen maar over een gsm en m'n kennissen hebben nu de mogelijkheid me te bellen op m'n gsm of op m'n voip nummer.
Aangezien dat voipnr zo'n 4 tot 5x goedkoper is wordt ik vanzelf vaker op dat voip nummer gebeld.

Zeker om mee te experimenteren zo leuk.

• mughato
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-02 23:18
als je meer informatie wilt over bellen via het internet kun je terecht bij http://www.freeworlddialup.com/

FWD is een initatief van Jef Pulver (http://www.pulver.com/)en hij wordt beschouwd als een goeroe op internet telefonie. Hier kun je ook een abbo afsluiten en een overzicht krijgen van de ip telefoons welke geschikt zijn voor internet telefonie. De dienst is gebaseerd op SIP. SIP zal de defacto standaard worden voor p2p communicatie. Ook MSN maakt gebruik van SIP.

Freeworlddialup biedt gratis bellen onderling en offnet (dus naar een normale telefoon) tegen lage kosten. Ook XS4all werkt samen met FWD

[ Voor 3% gewijzigd door mughato op 05-11-2004 11:34 ]

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
Wat wil TC er mee beginnen ?

Want volgens mij is het wel mogelijk om een vaste gratis link tussen jezelf en je vriendin te maken. en dan daarover te voipen eventueel met een voip toestel dus niet software matig,.

Ik zelf wil nog proberen of het mogelijk is om met een cisco 800 router in te bellen op de vpn concentrator Cisco VPN3030 van de zaak en dan dus een Thuiswerk Plek met telefoon te hebben. Probleem is alleen nog het bemachtigigen van de cisco router.

• navyseal44
Simulated Zero schreef op 03 november 2004 @ 20:40:
[...]
Een cursus... mag ik vragen wat voor cursus?
Cisco VOip cursus...

Heb nog eens wat rondgestruint en tis mss in de toekomst wel interessant.
Op dit moment nog maar ff wachten.
I
Pagina: 1