WinXP geeft 432MB ipv 512 of 1024MB RAM aan

Pagina: 1
Acties:

• ElementhRobbie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13-06 08:34
Beste experts,

Al enige tijd geeft Windows XP (SP2 inmiddels) aan dat ik maar 432 MB RAM geheugen heb, terwijl er toch echt 512 MB in zat. Omdat dit verschil niet erg groot is, heb ik het er bij laten zitten. Echter; ik heb er nu nog 512 MB bijgezet (totaal van 1024 MB) en hoewel de BIOS het juist aangeeft, blijft Windows erbij dat mijn PC slechts 432 MB geheugen heeft. Heeft iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn en hoe ik dat kan oplossen?

Specs:
P4 2400Mhz op een MSI 845PE Max2 mainboard met PC2700 DDR geheugen, ATI Radeon 8500 128MB, Windows XP Professional

Verwijderd

Wat geeft Windows aan met alleen het nieuwe bankje geheugen erin?
Heb je je RAM al getest met memtest86?

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:35

Thandor

SilverStreak

Op welke plek kijk jij naar het aangegeven RAM :?
Doe eens eigenschappen op "Deze Computer", daar kun je het aantal MB's aan RAM zien :)

Met 1024MB aan RAM hoort er "1,00GB" te staan :)

edit:

@BazzH, bekijk jij eerst het profiel van iemand voor je post ? 8)7
Een Software Engineer kan ook wel memtest86+ gebruiken ;)

[ Voor 62% gewijzigd door Thandor op 03-11-2004 13:31 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Thandor schreef op 02 november 2004 @ 22:39:
Op welke plek kijk jij naar het aangegeven RAM :?
Doe eens eigenschappen op "Deze Computer", daar kun je het aantal MB's aan RAM zien :)

Met 1024MB aan RAM hoort er "1,00GB" te staan :)
Van iemand die in z'n profiel heeft staan:
Beroep: Software Engineer
Opleiding: HIO
ging ik er haast vanuit, dat de TS dat wel zou weten.

Verwijderd

Welke bios heb je? bij 1.1 staat: "Fixed DIMM display error when DIMM3 was installed"

http://www.msi.com.tw/pro...detail.php?UID=366&kind=1

• ElementhRobbie
Thandor: Ik heb gewoon bij de properties van "My Computer" gekeken hoeveel RAM Windows aangeeft en dat is 432 MB, ook na het installeren van de 2e DIMM strip. Ik heb ook met de taskmanager gekeken hoeveel geheugen die denkt dat ik heb en ook die geeft 432MB aan.

BazzH: Zowel met alleen het nieuwe als met alleen het oude als met beide strips geeft Windows 432 MB geheugen aan.

hbb: Ik heb inderdaad al gezien dat die BIOS update er is (ik gebruik versie 1.0) en heb daarom het geheugen niet in DIMMslot 3 gedaan. Als ik dat wel doe, geeft de BIOS inderdaad het daarin gestoken geheugen niet aan.

Thanx voor de snelle reply people :D Heeft er nog iemand ideeen? Ik zal vanavond als ik thuis ben in elk geval de tool memtest86 eens proberen.

Verwijderd

Heb je de boel overgeklokt?
Misschien staan je timings te strak,probeer eens wat lagere timings van je geheugen.

Verwijderd

ik zou gewoon die update er ff overheen gooien, kan nooit kwaad.. tenzij je het verprutst natuurlijk :P O-)

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Wat voor bootopties staan er in BOOT.INI achter WinXP ?

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

idd ofwel hebde in u bios u shared video geheugen te hoog staan (onwaarschijnlijk) ofwel hebde achter bij u boot.ini ingesteld dat die ma een 400 mb ziet van u geheugen wat men meestal doet als men grote ramdrives wil maken

• ElementhRobbie
rjw: Nope, niets overgeclocked. Ik heb de RAM speed zelfs al wat lager gezet. Staat nu op "by SPD".

Appol: Mja ik heb het niet zo op BIOS updates, voor het geval dat het fout gaat. Ik doe de updates alleen als het echt noodzakelijk is.

limoentje:
THANX!!! Dat is het.. Hoe de fuck komt die /maxmem oppeens in mijn boot.ini? Nou het is in elk geval opgelost :)

Ace2k4: Ik heb geen onboard videokaart.

Thanx voor de replies people :D

Verwijderd

ElementhRobbie schreef op 04 november 2004 @ 10:07:

Appol: Mja ik heb het niet zo op BIOS updates, voor het geval dat het fout gaat. Ik doe de updates alleen als het echt noodzakelijk is.
Thanx voor de replies people :D
... een kind kan de was doen .... kom op hé ;)

Verwijderd

Misschien mag je maar een X aantal sides geheugen plaatsen
Bijv bij mijn 8knxp mag je mag 8 zijden mem plaatsen
dus als je van de 6 slots 4 slots gebruikt met double sided mem zit je al aan je mag en kan je die andere 2 slots niet meer gebruiken.
En als dat het niet is gewoon toch maar die bios update doen.
Of windows helemaal opnieuw installeren (alleen als je bios wel 1gig aangeeft)
Had vroeger een p233mhz waar 128 mb inzat maar de pc gaf maar 64mb aan
toen bleek dat ik een tag ram dil14 module erbij moest doen, daarna gaf hij nog steeds 64mb aan. Na geinstall van windows was het ineens wel 128mb.
Succes

Verwijderd

1: heeft nix met onboard te maken ge kunt ook shared ram hebbe bv dat windows eerst u video naar u geheugen schrijft en dan na u 3d kaart

2: al gekeken bij u boot.ini?
Pagina: 1