Athlon 64 3000+ wordt 95C

Pagina: 1
Acties:

• objectief2
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-01 14:22
Vriendelijk bericht voor de mods: ik heb de FAQ gelezen en ook de issues over temperaturen etc. Ook alle instructies wat betreft het bevestigen van de koeler etc zijn opgevolgd. Aangezien ik met mijn bescheiden mening denk dat er wellicht iemand kan zijn die ooit eenzelfde probleem heeft gehad met een Athlon 64 plaats ik dit topic. In de FAQ heb ik namelijk niks gelezen over CPU die als gevolg van een defect te heet worden en niets met koeling, overklokken etc te maken hebben. Bovendien wordt mijn cpu 95c. En dat is nog boven de genoemde grens van 90C in de FAQ. Ik hoop dat ik deze vraag mag laten staan en zou dat zeer zeker waarderen.

Beste medetweakers.....hopelijk kunnen jullie me adviseren....

Ik was vanavond even een tijdje aan het gamen (2 1/2 uur) tot ik een freeze kreeg en meteen daarna een spontane reboot. In het bios zag ik dat m'n CPU maar liefst 95C was geworden en ook het beeld verkleurde. Snel de stroom eraf gehaald en voor verse buitenlucht gezorgd. Hij doet het gelukkig nog :-)

Maar nu de oorzaak. Ik heb dus een Zalman CPU koeler, 7000B op silent mode, dwz 1300rpm. 2500 rpm kan ook maar hoeft niet volgens de specs bij Zalman. De CPU is een boxed Athlon 3000+ 754 newcastle. Het geheel is niet overklokt en draait dus op 2000mhz. Wat betreft overklokken......dat lukt dus ook eigenlijk niet en ik dacht eerst dat het aan het geheugen lag. Maar sinds er Corsair XMS XLPT 3200 in ligt kan dat niet het probleem zijn. Voeding is een 400 watt Zalman trouwens en alles draait op een ASUS K8N-E Deluxe. Naast de Cpu koeler draait er een casefan op 1400 rpm een Thermaltake 120cm. Dit heb ik gedaan omdat ik er een overklokte 6800LE in heb zitten en zo kan de casefan lekker de warme lucht afvoeren.

Al met al is de vraag aan jullie of het kan dat ik bijvoorbeeld een niet zo'n goed gelukte 3000+ heb gekregen? Of dat er een andere reden kan zijn waarom m'n CPU 95C kan worden bij gamen. Alle fans draaien wel gewoon en ik zit ook niet in een superwarme kamer ofzo, ik schat 18C.

Ik heb ooit een misbaksel van een CPU gehad die ook freezete in games/demos. Dus is het wellicht aan te raden zoiets bij een leverancier te melden? Of is de kans dat het de CPU is toch wel erg klein....

Ik hoor het graag van jullie en lees met interesse alle reacties. Bedankt alvast

[ Voor 4% gewijzigd door objectief2 op 02-11-2004 22:25 ]

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:09
Het eerste wat in me opkomt zijn de volgende twee punten:

1. Staat je VCore misschien te hoog ingesteld?
2. Zit je heatsink wel goed op de CPU? Niet teveel pasta ertussen ofzo?

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• htol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-04-2024
NitroX infinity schreef op 02 november 2004 @ 22:33:
Het eerste wat in me opkomt zijn de volgende twee punten:

1. Staat je VCore misschien te hoog ingesteld?
2. Zit je heatsink wel goed op de CPU? Niet teveel pasta ertussen ofzo?
Volgens mij zit je heatsink er niet goed op!!
Dat is de beveiliging die alle AMD64's hebben, zodat ze niet door oververhitting doorbranden ;)

• objectief2
1. De Vcore is 1,6
2. Over die heatsink zou ik twijfels kunnen hebben.....

Om de backplate niet te beschadigen heb ik deze laten zitten en er lange standoffs in gedraaid. En daarop de fan bevestigd. Wel muurvast maar misschien moet hij er nog dichter op. Ik ga morgen de boxed fan proberen. Er zit nu trouwens Arctic 5 tussen de heatsink en cpu.

Niet verkeerd trouwens dat hij temp. beveiliging heeft bij 95C. Dat heeft me gered:-)

[ Voor 21% gewijzigd door objectief2 op 02-11-2004 22:43 ]

• XyS
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:41

XyS

0.o.O

ga ff gamen en voel dan ffies aan de heatsink;)

is hij heel erg heet.. zit hij er goed op
is hij koud.. zit hij er niet goed op ( als je cpu bv 70 graden is)

[ Voor 55% gewijzigd door XyS op 02-11-2004 22:43 ]

• htol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-04-2024
objectief2 schreef op 02 november 2004 @ 22:40:
Ik ga morgen de boxed fan proberen.
Dat zou ik zeker doen, het lijkt me sterk dat het aan ja AMD64 ligt. :Y)

• objectief2
XyS schreef op 02 november 2004 @ 22:42:
ga ff gamen en voel dan ffies aan de heatsink;)

is hij heel erg heet.. zit hij er goed op
is hij koud.. zit hij er niet goed op ( als je cpu bv 70 graden is)
De hele kast is warm en is te vergelijken met een heteluchtverwarming ;) Heel erg warm dus. Maar ff wat anders......hebben jullie die backplate er dan wel gewoon af gehaald.....en beschadig je dan niets? Icm met de Zalman 7000B CU bedoel ik dan? Vast is vast leek me en dat met de lange standoffs leek.,ik zeg bewust leek te werken. Ik denk dat het zo te lezen hier toch wel aan moet liggen en ga zoals ik schreef morgen met de boxed fan testen. Maar dat van die backplate vind ik nog wel nuttig om te weten :)

[ Voor 40% gewijzigd door objectief2 op 02-11-2004 22:50 ]

Verwijderd

Als je je CPU eens stressed (gamen, sisoft ofzo) en dan eens aan je zalman voelt of ie warm of lauw is. Als ie lauw is dan zit er ofwel te veel koelpasta tussen CPU-heatsink, ofwel je heatsink moet nog strakker op je CPU gezet worden waardoor ie de overbodige koelpasta wegduwt.
Suc6.

• XyS
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:41

XyS

0.o.O

Verwijderd schreef op 02 november 2004 @ 22:46:
Als je je CPU eens stressed (gamen, sisoft ofzo) en dan eens aan je zalman voelt of ie warm of lauw is. Als ie lauw is dan zit er ofwel te veel koelpasta tussen CPU-heatsink, ofwel je heatsink moet nog strakker op je CPU gezet worden waardoor ie de overbodige koelpasta wegduwt.
Suc6.
spuit11 je ;) >:)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

objectief2 schreef op 02 november 2004 @ 22:23:
Vriendelijk bericht voor de mods: ik heb de FAQ gelezen en ook de issues over temperaturen etc. Ook alle instructies wat betreft het bevestigen van de koeler etc zijn opgevolgd. Aangezien ik met mijn bescheiden mening denk dat er wellicht iemand kan zijn die ooit eenzelfde probleem heeft gehad met een Athlon 64 plaats ik dit topic. In de FAQ heb ik namelijk niks gelezen over CPU die als gevolg van een defect te heet worden en niets met koeling, overklokken etc te maken hebben. Bovendien wordt mijn cpu 95c. En dat is nog boven de genoemde grens van 90C in de FAQ. Ik hoop dat ik deze vraag mag laten staan en zou dat zeer zeker waarderen.
De FAQ is anders duidelijk over het feit dat temperatuurissues in DOC horen. Nee, het heeft niks met Die-hard Overclocking te maken, maar wél met Cooling. Maar soit. Ik move het naar Die-Hard Overclocking & Cooling en ik ontdoe de titel van een kinderlijke "Help" kreet. Je bent echt niet de enige die hulp nodig heeft in dit forum ;)

• Nilco
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:36
Naast de Cpu koeler draait er een casefan op 1400 rpm een Thermaltake 120cm.
Hoe kan het in je kast nou heet zijn met een 120cm casefan 8)7

Ik denk dat je zalman koeler er niet goed op zit. Probeer het eerst met de boxedcooler als de temp dan wel goed is de backplate eraf en die van zalman erop en dan weer kijken of ie zo heet wordt.

Verwijderd

Is het wel zeker dat hij zo warm is? Ligt het niet gewoon aan een crappy BIOS? Vertel eens wat voor plank je hebt, dat vergat je namelijk.

Verwijderd

Wat voor koelpasta gebruik je?
Het is belangrijk dat er geen dikke laag tussen zit, vooral bij arctic silver. En de koeler moet recht op de cpu zitten.
Ik zou even proberen om cpu burn-in ofzo te draaien en de temp. van je cpu in de gaten te houden terwijl je een beetje de heatsink aandrukt/wat heen en weer beweegt.

Verder zou de Vcore 1,5V moeten zijn in plaats van 1,6V volgens mij, dit weet ik echter niet zeker.

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:37

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Verwijderd schreef op 03 november 2004 @ 08:44:
Is het wel zeker dat hij zo warm is? Ligt het niet gewoon aan een crappy BIOS? Vertel eens wat voor plank je hebt, dat vergat je namelijk.

Beste medetweakers.....hopelijk kunnen jullie me adviseren....

........ Corsair XMS XLPT 3200 in ligt kan dat niet het probleem zijn. Voeding is een 400 watt Zalman trouwens en alles draait op een ASUS K8N-E Deluxe. Naast de Cpu koeler draait er een casefan op 1400 rpm een Thermaltake 120cm. Dit heb ik gedaan omdat ik er een overklokte 6800LE in heb zitten en zo kan de casefan lekker de warme lucht afvoeren.

.
Wel goed gelezen :? B)

Ontopic:

Je zegt zelf dat je die cpu koeler op een lager rpm hebt staan. Zet deze dan gewoon weer omhoog en kijk of het beter gaat :?

Xbox Live ID:Notna8310

• guidooo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-01 02:17

guidooo

Amd-64 ownage

En als je je temp uitleest met een ander programma bv. MBM, speedfan, Sandra etc.?

Waar wil je zitten in het hiernamaals?............Rokers of niet-rokers

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

[b][message=22033221,noline]Voeding is een 400 watt Zalman trouwens en alles draait op een ASUS K8N-E Deluxe.
En ja, het moet 1.5V zijn.

Verwijderd

haal die standaard backplate eraf :)
gewoon ff op die busjes die door je mobo heen steken drukken (met beleid) en dan is hij er zo af...
als hij er niet af wil ff met een fohn verwarmen(niet te dichtbij)

zonder fohn was t bij mij echt zo gebeurd.. zet dan die van zalman erop inclusief die bitjes van zalman zal een stuk steviger zitten dan die lange schroeven :)

• objectief2
Beste reageerders en andere geinteresseerden ;)

Het probleem is opgelost mede dankzij tips van jullie. De oorzaak bleek hem te zitten in de 'alternatieve' zelfbedachte methode om de 7000B te bevestigen. Enigszins terughouden om de backplate te verwijderen heb ik dus van die lange standoffs erin gedraaid en daarop de fan gemonteerd. Vanochtend heb ik het gedaan zoals het hoort.....de backplate zat met een plakstrip vast gelukkig.

Nu draait m'n systeem zoals het hoort: pfffff. Moederbord 25C, CPU 35C.....ik gebruik Arctic 5 als pasta.

Mochten er mensen dit lezen en de CPU-heatsink ook 'alternatief' bevestigd hebben dan is dit hopelijk een wijze raad. Ik ga mezelf nu even 8)7 8)7 8)7

Thanks all. By the way....het moederbord is een ASUS K8N-E deluxe en het voltage is standaard inderdaad 1,5V.

[ Voor 10% gewijzigd door objectief2 op 03-11-2004 12:22 ]

Verwijderd

nice :)
Pagina: 1