[XP - Prof NL] Geen slaapstand of standby mogelijk.

Pagina: 1
Acties:

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Topicstarter
Configuratie:
ASUS K8V-Deluxe
CPU AMD64 3200
1024 MB Corsair 3200LL geheugen
VGA Sapphire 9600 (en nog wat)
2 x SATA MAXTOR Diamondmax 10 200 GB op VIA Chipset
3 stuks CD/DVD branders/lezers
Voeding Nexus 3500SE (350 watt)
OS XP Prof. NL SP2 incl ALLE daarna nog bijgekomen updates
Drivers: van alles de laatste officiële versie

Probleem
XP wil niet in standby of in de slaapstand.

Wanneer is het probleem ontstaan?
Na vervanging van 2 x WD P-ATA door de Maxtors.

Waardoor is het probleem ontstaan?
Waarschijnlijk door een volledig verse installatie van XP.

Wat ik zelf heb gedaan.
BIOS Instelling nagekeken. Waren overigens onveranderd en dus in orde.

Energiebeheer diverse malen veranderd en gecontroleerd op werking. geen resultaat

Gezocht op dit forum.

Gezocht met Google (in het Nederlands en Engels: XP standby werkt niet / does not work)

Op de site van Microsoft gelezen dat dit probleem met SP1 al is opgelost.

De tips op http://members.home.nl/elproemo/Tips/WinXP_05.htm geprobeerd o.a.:
Probeer eens de volgende oplossing: open Apparaatbeheer (Configuratiescherm, Prestaties en onderhoud, Systeem, op het tabblad Hardware) en kies in het menu Beeld voor de optie Verborgen apparaten weergeven. Spoor in de lijst 'NT Apm/Legacy-ondersteuning' op en activeer het stuurprogramma 'NT Apm/Legacy Interface Node'.
welke optie ik echter niet kon terugvinden.

De site van BlackViper http://www.blackviper.com/ uitgepluist. Niets gevonden.

Iemand nog een idee?

[ Voor 5% gewijzigd door Guardian Angel op 02-11-2004 22:09 ]

ARME AOW’er

• Liquid
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Krijg je een foutmelding als je standby of slaapstand probeert te doen of gebeurd er gewoon niks?

Ik weet wel dat slaapstand nog (hybernate) nog wel eens moeilijk wilt doen als je een virtualdrive à la daemon of alcohol installeerd voordat je het aangezet hebt bij energiebeheer. Dat van standby.. geen idee

• vingerfrits
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-01-2022

vingerfrits

A.K.A. Badmuts

heb je wel de ACPI ondersteuning aan in de bios. En anders amp(of hoe dat ook alweer heet) ondersteuning aan gezet in de energie schema's :)

[ Voor 14% gewijzigd door vingerfrits op 02-11-2004 22:15 ]

Asus P5PL2, Intel Pentium D 945, 2GB DDR2, GeForce 7900 GT

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Topicstarter
@ Liquid:
Geen foutmelding o.i.d.
Op het scherm verschijnt Standby (of Slaapstand) wordt ingeschakeld en dat blijft een uur of 8 staan. Systeem kan dan alleen met de Powerbutton worden uitgezet.

@Vingerfrits:
Beide gecontroleerd en staan correct.
Vorige configuratie van exact hetzelfde OS werkte wel.

ARME AOW’er

Verwijderd

Zit je in een domein?

Want mijn XP Pro kent ook alleen maar afsluiten en afmelden als opties; hetgeen wordt veroorzaakt doordat ik in een domein hang afaik

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Topicstarter
@ mabit
Opties zijn er wel.
Geen domein aanwezig.

ARME AOW’er

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Topicstarter
Nog steeds geen oplossing. :(

ARME AOW’er

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Heb je overigens de eventviewer gecontroleerd op foutmeldingen?

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Topicstarter
Jawel. Zojuist nog maar eens zorgvuldig gecontroleerd. Er komen telkens 2 foutmeldingen,

Gebeurtenis 1015
Kan parameter TraceLevel niet vinden in het register. Het gebruikte standaardtraceerniveau is 32.

Gebeurtenis 1003
Kan parameter TraceFileName niet vinden in het register. Het gebruikte standaardtraceringsbestand is

Uiteraard al op de site van MS gekeken en dit, bekende, probleem (heeft met SMTP te maken) werd opgelost met SP1 dus ook met SP2.

Overigens heb ik vanaf CD XP geïnstalleerd, toen SP1 erna en tot slot SP2. (Scheelt wat Java VM gedoe).

Het vreemde aan dit probleem dat het is ontstaan in combinatie van herinstallatie en s-ata schijven. (Maar dat had ik al in de TS gezegd.)

Krijg het vermoeden dat een service niet automatisch wordt gestart of op handmatig of uitgeschakeld staat. De vraag is welke van de zooi.

[ Voor 11% gewijzigd door Guardian Angel op 03-11-2004 22:51 . Reden: typo ]

ARME AOW’er

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Probeer je events ook ff bij http://www.eventid.net/search.asp , staan vaak ook juiste oplossingen.

Ik kan me overigens wel iets herinneren van problemen in combinatie met Hybernating. Staat dat uit?

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)

• Eichii
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-09-2017
Wat heel veel mensen vergeten te doen zijn de chipset drivers installeren.

Hier worden de slaapstand opties bijna zeker zichtbaar en zijn al je problemen opgelost.

Ik zie ook dat je SP2 draait, misschien loopt dat uit op problemen wat die opties tegen zitten te werken.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Topicstarter
@ Eichii
Alle geïnstalleerde benodigde drivers zijn de laatste officiële versies.

Zou een roll-back kunnen proberen van SP2 alhoewel ik mijn twijfels heb of dat zinvol is, immers, vóór de huidige verse installatie werkte het wel en daar was ook SP2 geïnstalleerd.

@BtM909
De link leidt helaas naar niets. :(

Alle opties staan juist. Druk ik op afsluiten dan zijn er 3 opties, standby, herstart en uit. Met de shift-toets ingedrukt komt de slaapstand niet te voorschijn want die staat niet ingeschakeld. Wordt deze wél ingeschakeld dan verschijnt die optie wel.

Systeem meldt dat het wordt overgeschakeld naar standby dan wel de slaapstand maar het scherm blijft en de machine reageert nergens meer op. Alleen de aan/uitknop 5 seconden indrukken zorgt ervoor dat de PC uit gaat.

Heb hier het engelstalige en 751 pagina's tellende boekwerk 'Configuring and troubleshooting Windows XP Professional' liggen (www.Syngress.com) maar ook daar kan ik de oplossing van het probleem niet in terugvinden.

Een denkbare optie zou kunnen zijn dat de on-board Via-chipset (RAID1) het probleem is. Voordat ik S-ATA had gebruikte ik RAID1 met P-ATA via de on-board Promise-chip.

Misschien maar eens proberen de S-ATA configuratie om te zetten van VIA naar Promise. Gaat meestal ten koste van het verlies van alle data die inmiddels weer was zoals op de oude P-ATA schijven. Een complete backup of een Ghost-image kost me dan enkele tientallen DVD's (of honderden CD's :) ).

Ben inmiddels al bijna een maand lang elke dag 'iets' aan het proberen en zeker weten dat ik alle mogelijke oplossingen en combinaties van wijzigingen heb gehad. Maar ach, je blijft toch lekker bezig zo?

[ Voor 4% gewijzigd door Guardian Angel op 04-11-2004 10:15 ]

ARME AOW’er

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Topicstarter
Er moet toch wel een Tweaker zijn die mij aan de oplossing kan helpen? Vast wel. :)

ARME AOW’er

Verwijderd

de link van btm werkt wel, je moet alleen ff 1 komma weg halen

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Verwijderd schreef op 05 november 2004 @ 21:52:
de link van btm werkt wel, je moet alleen ff 1 komma weg halen
Klein react foutje ;)

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Topicstarter
Grrr... dacht een reactie die positief kon uitwerken. Hoe dan ook, het werkt nog steeds niet.

ARME AOW’er

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Topicstarter
En weer wat aandacht voor dit irritante probleem gevraagd.

ARME AOW’er

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Topicstarter
Zal ik erbij gaan fluiten? :)

ARME AOW’er

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Ik denk niet dat fluiten gaat helpen ;)
Wat je eventueel zou kunnen proberen is een 2e hadware profiel aan te maken en in dit 2e hardware profiel hardware (drivers) gaan disablen om te zien ofdat dit een oplossing brengt. Ik zou dit echter pas na een grondige backup gaan doen :)

Een andere mogelijke 'oplossing' is het verwijderen van alle device drivers in je Device Manager - iets wat onder Windows98 nog heel veel toegepast werd wil heel soms in XP ook nog wel eens werken :)

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Topicstarter
They call me Mr. Backup. :)

Ik ga het eens een keertje proberen.

ARME AOW’er

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Je zou bijna zeggen dat je juist iets mist, maar ja wat.....?

offtopic:
WTF, je bent eindelijk grijs :D

[ Voor 4% gewijzigd door BtM909 op 16-11-2004 09:12 ]

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Topicstarter
Update:

Wat ik ook probeerde, er kwam maar geen oplossing.

Uiteindelijk heb ik de laatste paar dagen me ingespannen om mijn hele software-content te noteren en compleet opnieuw te installeren. I.p.v. RAID1 heb ik gekozen voor een RAID0. Morgen even een HD erbij (laten) halen en daar dagelijks een Image van de RAID0 configuratie op maken.

Ik heb exact de volgorde aangehouden die ik eerder gebruikte en telkens na een programma te hebben geïnstalleerd getest of standby werkte.

Op dit moment is op 1 programma na (FP) alles weer als vanouds maar werkt de standby zoals het hoort.

Het blijft een raadsel wat er nu aan de hand was maar het is en blijft een computer. :)

ARME AOW’er

Pagina: 1