Toon posts:

[Linux/software raid]bestaande configuratie uitbreiden

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met het volgende idee in mijn hoofd. Ik heb op dit moment een machine waarop best wel wat belangrijke gegevens staan. Deze machine heeft nu 1 hardeschijf en wel een 40 gb. Deze hardeschijf bestaat uit een 5 tal partities.

Nu wil ik graag deze bestaande linux installatie uitbreiden met een raid configuratie, en dus zonder gegevens te verliezen. Mijn idee was om er gewoon een 40gb harddisk bij in te hangen en dan een software raid configuratie te maken van deze schijf en de bestaande schijf. (klinkt simpel :D)

Ik zit echter met een aantal vragen:
- Kan ik hele schijven mirroren, of kan het alleen op partitie nivo?(ik wil dus dat /dev/hda en /dev/hdb samen /dev/md0 worden, maar vermoed dat dit niet kan)

- Kan ik zomaar die tweede schijf erbij inhangen en dan in /etc/raidtab de boel instellen en het raid device aanmaken? worden dan de gegevens van de oude schijf automatisch overgezet? of moet ik misschien eerst zelf de inhoud klonen met dd?

- Kan ik booten vanaf een software raid device? (waarschijnlijk dus /dev/md0)

Ik heb de antwoorden hierop niet echt kunnen vinden met google of in de software raid how-to. :(

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2004 21:08 ]

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:45
Er zwerven wel een aantal howto's / guides rond waar men eerst linux installeerd en dan pas een mirror aanmaakt, dus het is wel mogelijk. Ik meen door de mirror degraded aan te maken met /dev/hda als overgebleven schijf, en vervolgens raidhotadd oid (al zijn de raidtools afaik deprecated, je moet tegenwoordig mdadm gebruiken geloof ik) doen met de nieuwe schijf.

Linux software raid werkt op partitie-niveau, en volgens mij op partities van type FD (md autodetect), maar hoe dat dan zit met bestaande partities zou ik niet weten. Je kunt echter gewoon meerdere raid-arrays maken, heb ik ook gedaan in mijn fileserver. Je kunt zelfs verschillende niveau's gebruiken op 1 schijf, dus hda1 en hdc1 in raid0 en hda2 en hdc2 in raid1 of zo.

Ondanks dat je geen dataverlies inplant, zou ik toch een backup maken voordat je begint :)

Voor zover mij bekend kun je iig van een mirror booten, van striped volumes zou ik het niet weten :P

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Booten van een raid device is mogelijk, heb ik ook gedaan.
Hier even een voorbeeld config, je moet dus voor elke partitie een array aanmaken zeg maar.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
raiddev             /dev/md1
raid-level                  1
nr-raid-disks               2
chunk-size                  64
persistent-superblock       1
nr-spare-disks              0
    device          /dev/sda2
    raid-disk     0
    device          /dev/sdb2
    raid-disk     1
raiddev             /dev/md0
    device          /dev/sda1
    raid-disk     0
    device          /dev/sdb1
    raid-disk     1
raiddev             /dev/md2
    device          /dev/sda3
    raid-disk     0
    device          /dev/sdb3
    raid-disk     1

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:12
Zelf heb ik deze howto gebruikt om zowel mijn Debian box met 2 IDE disks als mijn archlinux box met 2 SATA disks over te zetten naar RAID-1:

http://xtronics.com/refer...AID-debian-for%202.6.html

Dat het een SATA howto is, en dat ie voor debian is, wil nix zeggen, je moet gewoon wat tussendoorlezen en de juiste dingen op je eigen systeem doen, zo nu en dan wat sda's vervangen door hda's, etc.

[ Voor 4% gewijzigd door _JGC_ op 03-11-2004 08:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
_JGC_ schreef op 03 november 2004 @ 08:55:
Zelf heb ik deze howto gebruikt om zowel mijn Debian box met 2 IDE disks als mijn archlinux box met 2 SATA disks over te zetten naar RAID-1:

http://xtronics.com/refer...AID-debian-for%202.6.html
Het verschil is alleen dat ze daar beginnen met een clean install. Dat was dus niet mijn plan :)