Website zonder frames

Pagina: 1
Acties:
  • 70 views sinds 30-01-2008

• mvdb1982
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17-03-2025
Ik ben al een tijdje bezig een website te maken waarbij de website uit één pagina bestaat.

De bedoeling is als er aan de linkerkant van de pagina een link wordt aangeklikt deze aan de rechterzijde wordt weergegeven terwijl ook het linkermenu wordt vernieuwd, zoals b.v. op fok.nl

Door te zoeken kom ik vaak de term IFRAME tegen, het probleem is alleen dat als de pagina groter wordt dan het frame er balken ontstaan.

Als ik bv bij fok.nl aan de linkerkant een nieuwsbericht aanklikt wordt deze netjes aan de rechterzijde geopend zonder dat er ook maar één schuifbalk ontstaat !

Ik heb diverse malen de search gebruikt maar kom er maar niet uit.
Wie kan mij helpen en/of mij eventueel willen doorsturen naar eventueel al bestaande topics die over hetzelfde probleem gaan.

Alvast bedankt voor jullie moeite ;)

• Eijkb
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-04 15:47

Eijkb

Zo.

Zoek eens naar layers of <div>.

.

Verwijderd

Eijkb schreef op 02 november 2004 @ 20:10:
Zoek eens naar layers of <div>.
in ieder geval PHP, en ook SSI geloof ik...

• RSpliet
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-11-2025

RSpliet

*blink*

layers, <div> of tabellen, kan allemaal :)

Schaadt het niet, dan baat het niet

• Eijkb
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-04 15:47

Eijkb

Zo.

PHP of SSI zou je kunnen gebruiken voor variabele inhoud icm databases enzo. Maar de techniek (of de HTML toepassing) is layer dan wel <div>.

Tabellen zijn geschikt voor de opmaak van content, niet van je layout (althans in de stricte zin des woords).

[ Voor 30% gewijzigd door Eijkb op 02-11-2004 20:12 ]

.

• PaulZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21-05-2024
Wat ik ook wel eens heb gedaan:

Formeer het menu dmv van een (centraal opgeslagen) (java-)script. Laat de pagina die laat zien weg uit het menu.

Vlinders moet je volgen, niet vangen...

• mvdb1982
Bedankt voor de supersnelle reacties.

Zijn er ook ergenst voorbeelden te vinden, ik ben zelf "nog" niet echt een gevorderde webdesigner.

Op dit moment heb ik een layout gemaakt ( wil wel een screenshot plaatsen, maar weet niet precies hoe ;) ) met aan de linker- en rechterkant een menu. De bedoeling is dat als er op zo'n link geklikt wordt er in het midden de pagina wordt weergegeven.

Weet iemand of ik ergenst zo'n pagina kan zien \ downloaden... ( of vraag ik nu teveel ? )

• Rowanov
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Rowanov

Kop eens wat anders...

lees eens www.alistapart.com
staan veel leuke artikelen over zulke dingen

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:03
het eerste wat bij mij tebinnen schiet is om het "wel" met frames te doen.

ik weet niet precies waarom jij 'zonder' wil werken, maar je door een code achter het frame te zetter ervoor zorgen dat hij in welke omstandigheid dan ook zijn ingevoerde grootte behoud.
vervolgens kun je de frameranden dezelfde kleur geven als bijv. je achtergrond zodat niemand ziet dat jij frames gebruikt! ??

• Woudloper
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Je kan op het forum ook nog even zoeken naar 2/3 columns layout e.d., dan vind je namelijk ook de juiste topics die je nodig hebt. Onderstaand topic is bijvoorbeeld een goed voorbeeld:

[rml][ css] 3 rows, 2 vast, de ander zoekt het maar uit[/rml]

• mvdb1982
Opperhoof schreef op 02 november 2004 @ 20:44:
het eerste wat bij mij tebinnen schiet is om het "wel" met frames te doen.

ik weet niet precies waarom jij 'zonder' wil werken, maar je door een code achter het frame te zetter ervoor zorgen dat hij in welke omstandigheid dan ook zijn ingevoerde grootte behoud.
vervolgens kun je de frameranden dezelfde kleur geven als bijv. je achtergrond zodat niemand ziet dat jij frames gebruikt! ??
Ik weet dus niet precies wat het beste is, vaak hoor je het verhaal dat frames minder snel werken.

Wat is nu het beste ?

1. Zonder frames werken zoals bij b.v. fok.nl
2. Met frames

Ik wil eigenlijk een soort website als fok.nl starten, alleen dan puur over muziek.

Welk layout\design zou dan het beste zijn ?

[ Voor 3% gewijzigd door mvdb1982 op 02-11-2004 23:21 ]

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:27

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

mvdb1982 schreef op 02 november 2004 @ 23:20:
[...]
Ik weet dus niet precies wat het beste is, vaak hoor je het verhaal dat frames minder snel werken.

Wat is nu het beste ?

1. Zonder frames werken zoals bij b.v. fok.nl
2. Met frames

Ik wil eigenlijk een soort website als fok.nl starten, alleen dan puur over muziek.

Welk layout\design zou dan het beste zijn ?
Ik kan je wel vertellen dat Google je site een stuk minder goed indexeert als je met frames werkt.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Woudloper
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Als ik jou was zal ik dus eerst het nodige leeswerk gaan doen aangaande CSS en HTML. Verder kan je natuurlijk ook kijken hoe een pagina als FOK is opgebouwd en zoeken op delen uit de source die je daar ziet. De website die hier boven is gemeld (A List Apart) kan een goed startpunt zijn.

Overigens raad ik je ook aan om even bij: W3 School te kijken aangezien daar ook de informatie terug komt die jij zoek (imho)...

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-05 15:11

disjfa

be

Mr. Liu schreef op 02 november 2004 @ 23:22:
[...]
Ik kan je wel vertellen dat Google je site een stuk minder goed indexeert als je met frames werkt.
Ik kan je wel vertellen dat als je de toegankelijkheid goed krijgt met frames google er niet echt een probleem van maakt :)

Maar dan moet je zoals al meer mensen hier zeggen wel goed weten hoe je een site goed toegankelijk maakt en dus goed met onder andere css en html kunnen werken.

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

• newpegasus
  • Laatst online: 05-03 19:50

newpegasus

Hertog

mvdb1982 schreef op 02 november 2004 @ 20:09:

Door te zoeken kom ik vaak de term IFRAME tegen, het probleem is alleen dat als de pagina groter wordt dan het frame er balken ontstaan.

Alvast bedankt voor jullie moeite ;)
hiervoor gebruik ik zelf altijd een fijn stukje javascript, van hotscripts.com. dit script verplaats de scrollbalk naar de hoofdpagina, ipv het iframe zelf. dit werkt best lekker op zich.

kijk maar eens op: http://g12.p1.ica.han.nl/proto1/index.html en dan bij garantie, voor een demotje ervan.

/edit: het menu werkt alleen in IE omdat het van school perse in vb-script moest. sorry voor de FF'ers. (waaronder ik zelf...)

[ Voor 15% gewijzigd door newpegasus op 02-11-2004 23:33 ]

• mvdb1982
newpegasus schreef op 02 november 2004 @ 23:30:
[...]
hiervoor gebruik ik zelf altijd een fijn stukje javascript, van hotscripts.com. dit script verplaats de scrollbalk naar de hoofdpagina, ipv het iframe zelf. dit werkt best lekker op zich.

kijk maar eens op: http://g12.p1.ica.han.nl/proto1/index.html en dan bij garantie, voor een demotje ervan.

/edit: het menu werkt alleen in IE omdat het van school perse in vb-script moest. sorry voor de FF'ers. (waaronder ik zelf...)
Dit is precies wat ik zoek, weet je nog welk script dit is ?

• newpegasus
  • Laatst online: 05-03 19:50

newpegasus

Hertog

ik ben in een goede bui, maar je had ook even de source kunnen checken:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
<script language="JavaScript">
<!--
            function getElement(id) {
                return document.getElementById ? document.getElementById(id) : document.all ? document.all(id) : null;
            }

function getIFRAME_doc_height(oIframe) {
                return document.body && document.body.scrollHeight ? oIframe.document.body.scrollHeight : oIframe.document.height ? oIframe.document.height : null;
            }

function IFRAME_size_to_content(iframe_id) {
                var oIframe = frames[iframe_id];
                if (typeof oIframe != 'undefined') {
                    var wid = getElement(iframe_id).offsetWidth;
                    var hgt = getIFRAME_doc_height(oIframe) + 20;
                    if (wid && hgt) oIframe.resizeTo(wid,hgt);
                }
            }

function resizeFrame() {
                IFRAME_size_to_content('innerFrame');
            }
-->
</script>

en bij iedere pagina die je dan laadt vermeldt je <body onload="parent.resizeFrame();">. verder moet je niet vergeten dan het iframe als name en id "innerframe" heeft. suc6 ermee

• mvdb1982
newpegasus schreef op 02 november 2004 @ 23:43:
ik ben in een goede bui, maar je had ook even de source kunnen checken:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
<script language="JavaScript">
<!--
            function getElement(id) {
                return document.getElementById ? document.getElementById(id) : document.all ? document.all(id) : null;
            }

function getIFRAME_doc_height(oIframe) {
                return document.body && document.body.scrollHeight ? oIframe.document.body.scrollHeight : oIframe.document.height ? oIframe.document.height : null;
            }

function IFRAME_size_to_content(iframe_id) {
                var oIframe = frames[iframe_id];
                if (typeof oIframe != 'undefined') {
                    var wid = getElement(iframe_id).offsetWidth;
                    var hgt = getIFRAME_doc_height(oIframe) + 20;
                    if (wid && hgt) oIframe.resizeTo(wid,hgt);
                }
            }

function resizeFrame() {
                IFRAME_size_to_content('innerFrame');
            }
-->
</script>

en bij iedere pagina die je dan laadt vermeldt je <body onload="parent.resizeFrame();">. verder moet je niet vergeten dan het iframe als name en id "innerframe" heeft. suc6 ermee
Super bedankt !
Hier kan ik wat mee.

• mvdb1982
Ok nog een laaste "brutale" vraag:

Weet iemand of er een compleet template \ voorbeeld te krijgen is ?

• JayVee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-11-2025

JayVee

shibby++!

Jazeker. Zoek een site die je leuk vindt. Knip en bestudeer de source en klaar is je template!

ASCII stupid question, get a stupid ANSI!

Verwijderd

Nooit frames gebruiken, daar kleven teveel nadelen aan. Mr. Liu noemde al dat onder andere Google je site minder goed indexeert. Daarnaast kunnen andere sites nooit naar een specifieke pagina van jouw website linken, want dan missen ze de frames met menu en header e.d. Oke, hier zijn weer Javascriptjes voor, maar dat is een nogal gebruiksonvriendelijke oplossing (aangezien je dan weer eerst op een link moet klikken die de pagina herlaadt met frames). Enkele andere nadelen zijn dat mensen soms dingen met je frames gaan doen die je zelf niet gewild hebt. Vergeet een paar attributen en mensen kunnen de grootte ervan aanpassen, of je kunt binnen het menu-frame scrollen, dat soort zaken.

Wat dan? CSS is het antwoord. Goede Nederlandse (maar helaas niet volledig foutloze) tutorials zijn te vinden op: http://www.cssref.be/.

• Woudloper
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

mvdb1982 schreef op 03 november 2004 @ 00:24:
Ok nog een laaste "brutale" vraag:

Weet iemand of er een compleet template \ voorbeeld te krijgen is ?
'k Vind het jammer dat je deze vraag stelt. Er zijn genoeg handreikingen gedaan. Hints gegeven wat je het beste kan doen, waar je het beste naar kan zoeken voor jouw oplossing die je zoekt...

Heb je zelf al gekeken op Google en op de andere sites die je zijn aangedragen in de posts?

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:45

Pelle

🚴‍♂️

Wat Woudloper zegt.. ga zelf maar eens aan de slag :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.