Defecte Vid-kaart door blikseminslag

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 104513

Topicstarter
ja, je leest het goed. woensdag, een week of twee geleden was er snachts een storm vlak boven ons huis en was er tevens een blikseminslag. de dag daarna merkte ik dat mn pc niet meer werkte. na alles gechecked te hebben bleek dat mijn videokaart kapot was. ook was mijn tv kapot en dit kwam doordat mijn tv was aangesloten via tv-out .. kijk hier maar :

http://www.xs4all.nl/~rvellema/Radeonkapot.JPG

(sorry dat ie zo groot is, maar ik moet het even duidelijk maken waar het probleem zit)

het gaat dus om een Powercolor Radeon 9800 pro(no mods whatsoever)

zoals jullie zien is er *iets* doorgebrand, wat weet ik niet, dus ik vroeg me af of jullie enige opheldering konden geven hierover. ik heb twee vraagjes :

1. nadat mn pc kapot was heb ik meteen mijn kaart eruit gehaald. het moedebord was ook kapot, dus die moest ook meteen vervangen worden. welnu, sinds ik een nieuw moederbord heb, ben ik een beetje schichtig om de kaart nog erin te doen : stel nou dat ie weer kapot gaat? kan ik de kaart in de pc doen om te checken of ie t nog doet, of krijg ik dan een kortsluiting?(omdat dit de reden was da tie kapot was gegaan)
2. wat is er kapot? op de foto is goed te zien dat er iets bij de tv-out kapot is, maar wat? en kan mijn pc nog gewoon runnen met deze defectheid? en zo nee, wat kost het dan om te fixen(als het fixbaar is)? ja belangrijker is het eigenlijk of het uberhaupt te fixen valt.

ik hoop dat jullie begrip kunnen opbrengen voor het feit dat ik dit niet aan een computerreparatuer geef want A) die hebben we hier niet in de buurt en zou daarom dus ergens naar toe moeten reizen terwijl het net zo goed vanuit het gemak van mijn bureaustoel kan en B ) dat gaat waarschijnlijk wat geld kosten om het alleen te laten bekijken of ik krijg een ijskoude nee te horen na de moeite die ik ervoor heb genomen.

ik ben geen expert op hardware, dus hoop dat iemand me kan helpen,

met vriendelijke groet,

Sjoerd

Edit : Typos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-07 15:40
Dit zijn uitgangs weerstandjes die er uitgefikt zijn -> weerstand naar oneindig. Dit veroorzaakt dus geen kortsluiting op je nieuwe moederbord.
Die twee weerstandjes zijn nog wel te fixen, als je kan achterhalen wat voor weerstand die hadden, maar er kunnen natuurlijk nog meer componenten (niet zichtbaar) kapot zijn. Die weerstandjes kan je waarschijnlijk alleen door een hobby'ist laten vervangen, bedrijven beginnen daar niet aan. Waarschijnlijk kan je ook gewoon de contacten aan elkaar solderen van die weerstandjes ... , uitgangsweerstanden zijn namelijk meestal laag ohm'ig ..

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:06

BCC

Krijg je dat ding niet gewoon vergoed van de verzekering?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:49
Waarschijnlijk kan je hier niks meer aan fixen. Met bliksem is de kans groot dat veel andere componenten ook beschadigd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 119772

Het eerste wat ik deed bij aanschaf nieuwe pc onderdelen ; ook een goeie surge protector kopen. Da's eigenlijk gewoon een stekkerdoos die je hardware tegen dit soort shit beschermt. Ik heb er zelf 2 van Trust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

@Knot3D, daar heeft hij niet veel meer aan. Das mosterd na de maaltijd :Y)
Ik heb zelf gewoon een standaard doos, en daar zit gewoon een aan en uitschakelaar op. Ik mag hopen dat dat ook wel werkt :Y)

iig, ik denk idd dat dit gewoon onder je verzekering valt hoo :Y)

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 84159

Dit soort dingen zijn zo klein dat de meeste winkels nee zullen zeggen, is allemaal nog pittig soldeerwerk namelijk.

Denk dat je de gebakken sjaak bent een nieuw kaartje kan aanschaffen. (Misschien kan de fabrikant nog iets voor je doen? Denk het niet, maar niet geschoten...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:04

_Ernst_

Mark It Zero!

djexplo schreef op 02 november 2004 @ 16:29:
Dit zijn uitgangs weerstandjes die er uitgefikt zijn -> weerstand naar oneindig. Dit veroorzaakt dus geen kortsluiting op je nieuwe moederbord.
Die twee weerstandjes zijn nog wel te fixen, als je kan achterhalen wat voor weerstand die hadden, maar er kunnen natuurlijk nog meer componenten (niet zichtbaar) kapot zijn. Die weerstandjes kan je waarschijnlijk alleen door een hobby'ist laten vervangen, bedrijven beginnen daar niet aan. Waarschijnlijk kan je ook gewoon de contacten aan elkaar solderen van die weerstandjes ... , uitgangsweerstanden zijn namelijk meestal laag ohm'ig ..
Zijn het wel weerstanden? Er staat B5x bij als component nummer, weerstanden worden aangegeven met R.

Denk alleen niet dat dat hier erg interessant is om te weten want zoals Hielko als zei zullen er waarschijnlijk nog wel meer componenten kapot zijn. Het maken van die 2 doorgebrande onderdelen wil dus niet zeggen dat hij het dan weer doet.

Als je het niet vergoed krijgt van de verzekering dan kun je natuurlijk altijd nog proberen om ze te vervangen, altijd kans dat het weer werkt :)

Last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 104513

Topicstarter
mja had eigenlijk best snel(na deze post) mn verzekering gebeld en het valt er gelukkig onder!(moeten ze eens fliken dat ze het niet zouden verzekeren :)) al met al toch bedankt, maar misschien kon ie nog als hobbykaartje gebruikt worden.. ik laat mn leraar techniek er anders even naar kijken (die ik eigenlijk al 5 jaar niet gesproken heb.. maar goed).. ik bedoel, kan er toch niks meer mee.. misschein hij wel :)

bedankt voor alle hulp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JasperE
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-07 13:26
Anoniem: 119772 schreef op 02 november 2004 @ 19:03:
Het eerste wat ik deed bij aanschaf nieuwe pc onderdelen ; ook een goeie surge protector kopen. Da's eigenlijk gewoon een stekkerdoos die je hardware tegen dit soort shit beschermt. Ik heb er zelf 2 van Trust.
Heb je die ook voor de tv-out's van video kaarten dan :/

En ts, kan je m niet in een oude pc ergens testen?

[ Voor 10% gewijzigd door JasperE op 02-11-2004 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:17

Thandor

SilverStreak

Ik heb vorig jaar op de HCC ooit een GeForce 2 MX gekocht met een TV-out chip die was doorgebrand. Het hele chipje was gewoon doorgebakken.

Thuis gekomen heb ik de TV-Out chip "verwijderd". Ik heb er een schroevendraaier tegenaan gezet en op de achterkant schroeverdraaier geslagen en weg was het chipje.
Wonder boven wonder deed de kaart het gewoon prima :). Alleen de TV-Out niet, maar voor 0,5€ een werkende non TV-Out kaart is toch niet slecht :? :P

Misschien dat in jouw geval alleen de TV-Out stuk is en de rest van de kaart nog werkt :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrLee
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-06 16:12
BCC schreef op 02 november 2004 @ 16:32:
Krijg je dat ding niet gewoon vergoed van de verzekering?
Yup dat kan. Heb 2 jaar geleden inslag gehad en aantal componenten kapot van mijn PC. Schade eerst melden bij je maatschappij, dan "analyse"/rapport laten maken door je locale computerboer en verhalen op je inboedel. Ik kreeg destijds 100% van de schade terug, maar laat hem wel ff testen. Waarschijnlijk zijn er nog meer componenten stuk. Bij mij toen de voeding, videokaart en moederbord
:'(
Pagina: 1