Toon posts:

Flash en toegankelijkheid

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op mijn werk bezig met een project over Flash en Toegankelijkheid (met wedstrijd: win een iPod!). Je kunt met Flash een site toegankelijk maken voor gehandicapten (bijvoorbeeld blinden) als je wat extra rekening houdt met bepaalde dingen. Nu vraag ik me eigenlijk af of de gemiddelde W&G'er daar nu wel of geen rekening mee houdt. Maak je een bewuste keuze om wel of niet toegankelijk te ontwikkelen? Hebben klanten het er wel eens over gehad?

Ik zie hier een heleboel posts van "Flash zuigt" tot en met "Flash is geen webdesign", die discussie wil ik niet heropenen, want Flash heeft toch in ieder geval qua ervaring/beleving bestaansrecht vind ik (met een CSS-site kun je zeer schone sites bouwen, ik ben het er mee eens! Bepaalde dingen kun je bijna alleen maar met Flash). Toch is het lastig: als je voor Flash kiest en geen rekening houdt met gehandicapten kan dat een grote barriere zijn voor bepaalde mensen.

Dus: hou jij rekening met gehandicapten als je iets in Flash ontwerpt? Vind je het belangrijk of niet?

Edit: Mocht je over toegankelijkheid en Flash willen lezen, we hebben een rapportje gemaakt met veel links: http://www.accessibility.nl/wedstrijd/rapport.php

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2004 15:45 ]

• JayVee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-11-2025

JayVee

shibby++!

Het mooie aan "goede" HTML en CSS is dat je automatisch rekening houdt met gehandicapten etc. Die kunnen namelijk de tekst resizen (in een goede browser of als je em gebruikt), screen readers gebruiken etc. Dat kan volgens mij met Flash (of lelijke HTML) niet. En je krijgt nog meer gratis: bots indexen beter, text-based browsers kunnen beter met je site omgaan, je kan directe urls bookmarken / doorsturen... ga zo maar door.

Ik houd dus niet expliciet rekening met gehandicapten, maar door keurige code te schrijven komt dat vanzelf (gedeeltelijk / grotendeels) goed.

ASCII stupid question, get a stupid ANSI!

• Cubix
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik houd tijdens het ontwikkelen van Flash applicaties en sites een klein beetje rekening met gehandicapten. Denk hierbij aan contrast kleuren gebruiken en teksten groter maken dan ik zelf nodig zou hebben.

Ik weet trouwens niet of screenreaders iets met Flash kunnen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ken de voordelen van CSS en HTML. Ik ben ook een groot voorstander! Als je een gewone site met informatie hebt, vind ik CSS heel geschikt. Geen ranzige flash-intro's (wie heeft dat ooit bedacht???) en een site die er overal goed uitziet en gebruiksvriendelijk is.

Toch heeft Flash ook waarde, met name animaties en wilde, gekke dingen (geluid!!!) worden vaak in Flash gedaan. Daarom zijn we er mee bezig.

Verwijderd

Topicstarter
Screenreaders kunnen soms iets met Flash, als het netjes is geprogrammeerd. Maar als je bijvoorbeeld nike.com bekijkt, daar kun je alles keurig in je tekstbrowser zien. Maar is het dezelfde ervaring? Nike ziet er heel mooi uit, dingen bewegen...en die tekst is dan kaal en plat. Zou je dan niet beter alternatieven kunnen aanbieden die ook een toffe ervaring teweegbrengen? Als je zoveel aan je huisstijl uitgeeft, waarom moet een blinde het dan met tekst doen? :)

• sjaakaq
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-04 10:24

sjaakaq

It might get loud

Ik houd in zoverre rekening met gehandicapten dat ik bij elke link een "title" en bij elk plaatje een "alt" opneem. Verde is mijn CSS en Xhtml...99% correct :P

leoaq.fm // Jeune Loop

• -Lars-
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Hoewel er, als ik het goed heb, verbeteringen op komst zijn, is Flash nog steeds minder goed toegankelijk te maken dan (X)HTML+CSS. Daarom is het goed om voordat je begint iets in Flash te maken, na te denken of het ook anders kan.
Vaak zie je ook menu's in Flash gemaakt, terwijl via een opgemaakte lijst in (X)HTML+CSS precies hetzelfde gemaakt had kunnen worden. Ik zal eerlijk zijn, ik heb het zelf ook gedaan, al was het alleen maar omdat het minder werk was/leek. Een bewegende, irritant knipperdende header heeft niet altijd een gunstige uitwerking op het geven van aandacht aan de eigenlijke inhoud van de pagina, dus een doodnormale, eventuele opgemaakte H1-tag had dus ook kunnen volstaan.
JavaScript is meestal vaker ingeschakelt in een browser dan Flash is geinstalleerd, dus ook naar JS als oplossing zou moeten worden gekeken.

Dit betekent niet dat Flash niet gebruikt mag worden. Toegankelijkheid moet geen doel op zich worden: een gehandicapte blijft gehandicapt en dat zal - helaas - af en toe inhouden dat hij/zij bepaalde dingen moet missen of met een minder mooie vorm genoegen zou moeten doen. Dat klinkt misschien hard, en dat is het eigenlijk ook, maar het is bijvoorbeeld ook niet mogelijk om "het lopen" volledig toegankelijk te maken voor mensen zonder benen.

• LB Back
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-03 23:22
Hoi Sendermen,

Nog even los van het feit dat je op een flashpagina tot in het bijna oneindige kan inzoomen, gesteld dat het rechtermuisknopmenu niet "disabled" is, css kunt gebruiken en urls kunt bookmarken (mbv dieplinks) hier een paar links voor je:

Toegankelijkheid: http://www.macromedia.com...ssibility/features/flash/
Zoekmachines: http://www.macromedia.com...uments/search_engines.htm

Grtz
LB Back
Pagina: 1