Game-PC ..Intel vs AMD

Pagina: 1
Acties:
  • 36 views sinds 30-01-2008

• Kaastosti
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Het is weer die tijd van het jaar dat men denkt aan het upgraden danwel vervangen van een systeem. Ik ben daarin niet anders, helemaal nu ik me begin te storen aan de traagheid van het geheel, terwijl het eigenlijk nog best goed zou moeten draaien.

Naast dat ik gewoon voor studie redelijk wat moet programmeren, wat in principe altijd goed gaat komen, wordt er ook flink wat gegamed op dit systeem. En het is juist dat aspect wat er voor zorgt dat ik nog niet helemaal weet welke kant ik op wil. De afgelopen weken heb ik mij zitten orienteren op verschillende combinaties voor mobo + proc + geheugen en ik kom er maar niet uit wat nu uiteindelijk beter gaat functioneren.

Aan de ene kant ben ik vervent Intel aanhanger, altijd gehad, nooit problemen. Aan de andere kant was AMD altijd sneller in games en heeft nu de 64-bit processoren. Ik wil in ieder geval iets waarmee ik in de toekomst nog kan upgraden, dus voor AMD S939 en Intel S775. Daarbij een Asus moederbord (ook daar weer nooit problemen gehad, andere merken wel) met PCI-e (vanwege upgraden) en SATA RAID. De nForce3 (of 4) chip met hardwarematige firewall lijkt me erg mooi, maar kom ik bij Asus alleen nog maar tegen op de K8N, een S754 bord.

Stel dat ik rond de €300 ingeraamd heb voor een processor... dan kom je in dit verhaal dus ongeveer op een AMD Athlon-64 3500+ S939 uit of een Intel P4 3.40 GHz S775. Het hangt natuurlijk ook erg van het moederbord en geheugen af, maar welke van deze twee zou sneller kunnen presteren in games? Voor de rest van de activiteiten maakt het immers echt niet uit wat je aanschaft.

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

Verwijderd

En jij wil nu dat wij voor jouw de keuze gaan maken? Ik denk dat beide computers de huidige spellen makkelijk aankunnen en er dus niet zo veel verschil in zal zijn. En ik ben dan ook van mening dat dit topic weinig nut heeft, maar ja dat ook maar een mening.

• Kaastosti
  • Nu online

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Ik hoopte dat mensen zelf misschien beide mogelijkheden in huis hadden, danwel van de een naar de ander zijn geswitched. Ik heb ondertussen een heleboel reviews gelezen en datasheets bekeken, maar in de praktijk blijken veel dingen toch net even iets anders te werken. Ondertussen ben ik zelf al 3 keer heen en weer gegaan van de een naar de ander, ook omdat de nForce3 en 4 chips nogal op zich laten wachten. Een persoonlijke ervaring van iemand zou handig zijn als referentie bijvoorbeld...

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10-2025
Upgraden van CPU bijvoorbeeld zal altijd een probleem blijven, denk maar aan de chipset, over 1 of 1.5 jaar als je weer gaat upgraden is die al afgeschreven.

Je moet dus kijken naar snelheid voor nu, hoewel videokaart & geheugen vaak herbruikbaar zijn :)

[ Voor 2% gewijzigd door SH4D3H op 02-11-2004 14:02 . Reden: Voutjuh :) ]

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18:04
Wat versta je onder: "In de toekomst uitbreiden" ?

En verder is het natuurlijk zo dat, mocht er verschil zitten in snelheid, dit naar mijn mening niet merkbaar is.

Als je Die-Hard gamer bent heb je een videokaart die vlot genoeg is, en die veelal het grootste gedeelte van de snelheid in games op zich zal nemen.

Ik ben iig zo van : Niet altijd hetzelfde.
Ik heb lang Intel gehad, maar sinds kort weer een AMD(64). Gewoon eens wat anders :)

[ Voor 25% gewijzigd door Hoyden op 02-11-2004 14:06 ]

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Waarom zo'n dure processor nemen, kan je beter nu een 3000+ nemen en over anderhalf jaar een processor van ongeveer 150 euro :). Heb je veel meer plezier!

• _fool
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-08 17:51

_fool

Helemaal zo gek nog niet

Omdat er nog geen socket 939 3000+ beschikbaar is, denk ik

specs

• Kaastosti
  • Nu online

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Ik heb graag, als ik iets aanschaf, dat het voorlopig even goed is. Doordat ik een S939 wil en de rest nog redelijk lastig leverbaar is heb ik tot zover me even gericht op de 3500+. Mocht ondertussen een 3200+ S939 een veel betere prijs/snelheid verhouding bieden dan is de keuze natuurlijk snel gemaakt. Het gaat mij eigenlijk meer om de vraag of AMD op het gebied van games nog steeds een voorsprong heeft ten opzichte van Intel en, om een dergelijke uitspraak makkelijker te maken, noem ik die twee processoren als voorbeeld.

Overigens gaat het niet alleen om mobo + proc + mem... ik koop ook meteen een nieuwe kast, nieuwe voeding (moet wel, aangezien het zo'n 24-polige ATX stekker is), videokaart (heb nu agp, gaat dus naar pci-e), dvd-toaster, card reader en andere hippe goodies :)

[ Voor 23% gewijzigd door Kaastosti op 02-11-2004 14:19 ]

• Ventrigo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

Iedere ervaring met hetzelfde systeem is toch weer altijd anders. Ik zou toch meer naar benchmarks zoeken van verschillende systemen. Met het rekenwerk is Intell meestal beter in maar voor de games zou je toch meer voor een AMD kunnen gaan.

Als je naar de verschillende benchmarks gaat zoeken voor de verschillende processoren kom je er vast wel uit ;) .

Self reflection is the school of wisdom

• Kaastosti
  • Nu online

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Da's de grap... die twee tegenover elkaar heb ik nog niet gevonden (althans niet in het Nederlands of Engels). En wat ik dan heb kunnen vinden gaat over gewoon desktop gebruik... terwijl het mij specifiek om gaming gaat :| Maar goed... ik zoek verder :)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dit is gewoon een "Welke moet ik nemen?" vraag. Hier is de PMG FAQ toch wel duidelijk over. Gewoon kijken naar de specs, namen, features, prijzen, reviews, etc en deze zelf afwegen.

Ik geef je alvast wat googlehints:
[google=athlon64 3500 review]
[google=athlon 64 3500 review]
[google=pentium4 3.4 review]
[google=pentium 4 3.4 review]
etc..

Gevonden reviews:
http://www.gamepc.com/lab...t.asp?id=socket939&page=1
http://www.amdboard.com/athlon_64_3500.html (hele lijst!)
http://reviews.zdnet.co.uk/0,39023100,39164010,00.htm
http://techreport.com/rev...tium4-3.4ghz/index.x?pg=1
http://www.hardcoreware.net/reviews/review-208-1.htm
http://www.pcper.com/article.php?aid=27
http://www.sharkyextreme....e/cpu/article.php/3329681
etc..

In heel veel reviews worden ook de scores van de concurrent meegenomen. Daaruit zal blijken dat de A64 heer en meester is in Gaming en 3D rendering. En dat de P4 de koning is wat betreft audio- en videobewerkingen. Maar let wel, de verschillen zijn relatief klein. In real life haast secondenwerk en dus over het algemeen verwaarloosbaar. Kijk gewoon naar de naam, de features, de support, etcetera.

Succes verder :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.