Toon posts:

Router voor de 'gek' houden

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo ik zal proberen mijn probleem te omschrijven:

Ik heb een redelijk ISDN netwerk tussen allerlei routers. Deze verbindingen worden gebruikt om dagelijks gegevens op te halen van de lokaties waar de (700 en 800 series) routers staan.
Al deze externe routers hebben in hun programmering staan dat ze op een de bepaald nummer moeten reageren en de rest moeten negeren ???
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
set system 44kn
set switch net3
set ppp multilink off
set bridging off
set ppp authentication incoming chap
set ppp authentication outgoing chap
set ppp secret client
xxxxxxx
xxxxxxx
set ppp secret host
xxxxxxx
xxxxxxx
set compression off
set directorynumber 0123456789
cd lan
set ip address 192.168.44.2
set ip netmask 255.255.255.0
set ip routing on
set ip rip update periodic
set bridging off
cd
set user master
set ip address 195.168.44.1
set ip netmask 255.0.0.0
set ip routing on
set ip rip update off
set encapsulation ppp
set ip framing none
set number 0987654321 (dit is het nummer waar het om gaat)
set bridging off
set ip route dest 192.168.1.0/24 gateway 195.168.238.1
set active master
set 1 timeout 15
set 2 timeout 15
set compression stac
cd
reboot

Wat nu het probleem is ik heb inmiddels zoveel externe locaties dat mijn inbel window te krap wordt. Een oplossing die we aan het overdenken zijn is om een extra ISDN lijntje op onze centrale router aan te sluiten en dus op die manier met 4 ipv 2 kanalen werken. Zou de inbeltijd moeten halveren.
Mijn idee hier mee is dat de externe routers het nieuwe nummer wat aan dit ISDN lijntje hangt als niet goed wordt beschouwd en dus niet werkt.

Helaas ben ik niet zo'n cisco guru dat ik weet of dit mogelijkheid is of het uberhaupt kan om het tweede lijntje er aan te hangen en met hetzelde nummer in te bellen De centrale router (3612) ondersteunt wel meerdere lijnen.

Als het bijv. betekent dat ik alle externe routers uit moet breiden met een 2de centraal uitbelnummer is het misschien verstandiger om een andere koers te plannen. (neemt overigens niet weg dat ik wel wil weten hoe het zit).

Beheren is makkelijker als je weet hoe je het kan uitbreiden!

Verwijderd

Topicstarter
Misschien dat ik mijn vraag ander moet formuleren:

Ik heb een ISDN netwerk met 1 centrale router (cisco 3612) en een flink aantal kleinere ISDN routers (Cisco 700 & 800 series)

Op dit moment gebruik ik 1 BRI poort en wil ik het uitbreiden naar 2, zodat dit mijn inbel window naar de externe locaties verkort.

Zoals in mijn eerdere post al gezegd ben ik niet zo'n cisco guru en is ISDN ook niet mjn sterkste punt.

Als ik nu een tweede lijn toevoeg op mijn centrale router en ik voeg dialermaps toe aan een tweede BRI interface mag deze BRI interface dan het zelde IP adres hebben als de eerste?
Mogen de dialermaps hetzelfde zijn in beide interfaces ?
Is het nummer waarvandaan uitgebeld wordt of het ip adres van de router of een combinatie hiervan voor de verbinding van belang op een succesvolle verbinding en zo ja op welke manier?

Ik vraag dit omdat ik bang ben dat de externe routers het anders niet willen accepteren.
Dat zou betekenen dat ik alle externe routers zou moeten omprogrammeeren zodat ze allebei de interfaces toelaten.

In dat geval is het waarschijnlijk makkelijker om ADSL neer te gaan leggen....