Benq DW1600 wil geen mp3 rippen

Pagina: 1
Acties:
  • 110 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• slash24
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-11-2025
Ik ben tegen het volgende probleem aangelopen met mijn DW1600: Een audio CD rippen naar MP3 wil niet! Ik heb verschillende programma's geprobeerd, maar met geen van deze wil het lukken. Musicmatch jukebox geeft een wazige error code en als ik het met winamp 5.05 pro probeer krijg ik de melding: Error ripping track #1: can't open decoder. Als ik vervolgens mijn normale dvd-rom drive (lite-on 12 speed) gebruik wil het wel! Met de programma's lijkt dus nix mis te zijn. Nou kun je natuurlijk zeggen: waarom dan die andere drive niet gebruiken? Dat wil ik niet omdat deze erg traag is en ook niet meer zo goed van kwaliteit (oud) en ik heb gelezen dat de DW1600 juist heel snel moet zijn en goede foutcorrectie heeft. En bovendien: mijn Benq MOET het kunnen (Ome tom heeft juist een hele goede review score gegeven vanwege de RIP kwaliteiten van deze drive)
Wie helpt mij uit de brand?

Setup: DW1600 is secondary slave. ATA channel staat op UDMA6

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

ik heb het nog niet geprobeerd met mijn benq, kan je niet verder helpen.

Maar waarom heb jij nog een 1600 en geen 1620?
Je kan je brander gratis upgrade naar 1620, en flash daarna gelijk de M firmware.

• slash24
hjs schreef op 02 november 2004 @ 12:01:
ik heb het nog niet geprobeerd met mijn benq, kan je niet verder helpen.

Maar waarom heb jij nog een 1600 en geen 1620?
Je kan je brander gratis upgrade naar 1620, en flash daarna gelijk de M firmware.
Dat weet ik, maar waarom flashen naar 1620 als je toch nooit -r(w) gebruikt? Als alleen dat het verschil is en je gebruikt het nooit, waarom zou je dan het risico van flashen nemen? Het enige wat ie nu niet doet is mp3 rippen en dat wordt in die firmware niet verbeterd (in ieder geval niet volgens de release change notes)

• hjs
  • Niet online

hjs

de brandstrategie e.d. is ook verbeterd, dus als je dvd's brand met je 1600 zou ik zeker de M firmware flashen (nadat je hem geupdate hebt naar de 1620) Geloof dat de K versie de grootste veranderingen had mbt brand strategy en herkenning van media en in de M zitten wat meer 4x dvd die dan op 8x gebrand kunnen worden.

Staat me trouwens bij dat ik wel een keer mp3's geript heb met die drive, maar dat ik dat snel weer stopte omdat mijn liteon\jmls dvd reader dat sneller deed.

• slash24
OK, zou een reden kunnen zijn voor een flash, maar goed.....dat was niet mijn vraag / probleem, voor nu is het even belangrijker dat ik mp3 kan rippen met deze drive. Ik wacht dus geduldig af op een reactie die hierover gaat

• hjs
  • Niet online

hjs

en een echt rip programma zoals cdex of eac, wat zegt die?

• hjs
  • Niet online

hjs

Ben nu ff aan het testen met cdex, geen probleem met rippenvan een audio cd :)

• Nilco
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-03 14:32
Ik gebruik EAC in burst-mode om audio-cd's mee te rippen en DBpower AMP MUsic Converter om de wav's om te zetten naar MP3. Werkt perfect.

• hjs
  • Niet online

hjs

Waarom niet gelijk in EAC met Lame een mp3 maken?

• Nilco
Omdat de cd-speler van mij kinderen geen mp3 ondersteunt en moet ik dus wav hebben.
Daarna voor mezelf (als het goeie muziek is) naar mp3.

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Maar waarom in burst mode? Zo past EAC geen foutdetectie, noch correctie toe. Je laat het hele potentieel van EAC verloren gaan... Of gebruik je de testfunctie waarbij je de CRC's vergelijkt?

Overigens, je zou in EAC de optie kunnen aanvinken om de wav's niet te deleten na het comprimeren (bij de Compression options). Zo krijg je zowel de wav als de mp3-bestanden. Natuurlijk, als je slechts een klein deel van de wav-bestanden omzet naar mp3 is deze werkwijze niet zo interessant (en gezien de traagheid van LAME zeer tijdrovend).

• hjs
  • Niet online

hjs

WIl je nog een uitleg over EAC en Lame moet je de site van SatCP even bezoeken ;)

• Nilco
Burst mode gaat lekker snel en Lame duurt me veel te lang.

• hjs
  • Niet online

hjs

Mij ook hoor, daarom gebruik ik cdex met ingebakken lame

• slash24
hjs schreef op 03 november 2004 @ 14:06:
Mij ook hoor, daarom gebruik ik cdex met ingebakken lame
Ok, maar is dat cdex freeware of niet?
Als dat zo is ga ik dat ook maar eens proberen!

• satcp
  • Niet online
slash24 schreef op 03 november 2004 @ 16:24:
Ok, maar is dat cdex freeware of niet?
Heb je zelf ook maar iets geprobeerd om dat uit te vissen?

Let wel dat CDex niet over een geavanceerde foutdetectie en -correctie beschikt zoals EAC. Je weet dus nooit zeker of je tracks correct ingelezen zijn (nu ja, als je EAC in burst-mode gebruikt weet je dat ook niet). Mocht je EAC willen gebruiken, dan is een correcte configuratie noodzakelijk om de foutdetectie correct te laten werken.

Voor een vergelijking in extractiekwaliteit tussen EAC, CDex, nieuwkomer PlexTools en het totaal inferieure AudioGrabber, zie dit bericht in Audio CD's tegelijk grabben?

• hjs
  • Niet online

hjs

Moet toch maar weer EAC gaan gebruiken lees ik (weer) :P

• slash24
Ben nu bezig met rippen met CDEX en dat lukt al enigszins! Alleen vind ik het nogal traag gaan.... Nu lees ik jullie over burst mode. Waar vind ik dat / hoe zet ik dat aan?
Heb al gezocht met google en in de GOT fora maar kan er niet zo snel iets over vinden.

• hjs
  • Niet online

hjs

burstmode = EAC

• satcp
  • Niet online
Absoluut niet... Burst-mode is de extractiemethode die vrijwel alle programma's gebruiken. Ook EAC kan in burst-mode werken. Maar burst-mode past geen enkele vorm van foutdetectie noch correctie toe. Er is wel een burst-mode met C2-foutinformatie mogelijk zoals PlexTools toepast, maar slechts bitter weinig programma's ondersteunen dit. Doorgaans kun je ervan uitgaan dat wanneer er gesproken wordt over burst-mode dat er geen foutdetectie en -correctie gebruikt wordt.

EAC's kracht ligt in de secure-mode, een geavanceerde leestechniek die door tweemaal uitlezen (of gebruik makende van de C2-informatie die een drive kan leveren vergelijkbaar met PlexTools) zekerheid tracht te bekomen over welke sectoren juist en welke fout zijn ingelezen. Vindt EAC een fout, dan zal het de desbetreffende sector trachten te herstellen door herlezen.

slash24: Je hoeft CDex niet in burst-mode in te stellen. Het is (helaas) de enige extractiemode die het programma ondersteunt.

• slash24
slash24: Je hoeft CDex niet in burst-mode in te stellen. Het is (helaas) de enige extractiemode die het programma ondersteunt.[/quote]

Dank je voor het duidelijke antwoord, maar jullie zeggen dat burst-mode snel zou zijn...... Bij mij doet CDex nu 1 uur over 1 audio CD, toch niet echt snel zou je zo zeggen of is dat normaal? Ik las bij Tom's hardware dat mijn brander (DW1600 van Benq) juist erg snel zou moeten zijn in het rippen van audio. Doe ik nu iets verkeerd of is dit normaal?

• hjs
  • Niet online

hjs

1 uur is lang, te lang.
Wat je kan doen om te testen of de DAE van je benq echt zo traag is ff een audio-cd te testen\lezen met nero cd-speed, dan geeft hij je DAE snelheid en kwaliteit.

SatCP, wat ik bedoelde met "burstmode = EAC" is dat je met EAC burstmode kan instellen als extractie methode, niet dat je EAC in burstmode moet gebruiken ;)

• hjs
  • Niet online

hjs

Dit doet mijn BenQ met DAE (nerocdspeed versie 342) :P
Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/h.j.smit/benq_cdspeed.jpg

Ben ook even bezig geweest met EAC met de satcp manual.
Erg duidelijk, maar ik heb een mp3 speler welke moeite heeft met 320 kb/s, dus ik gebruik de interne Lame van EAC maar en zet de max op 256 kb/s in de opties.

• wijbro
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-02 14:14
Kijk anders hier eens, die gebruik ik zelf naar volle tevredenheid:

http://www.poikosoft.com/

• hjs
  • Niet online

hjs

easy cd-da is een fijn programma, maar als cdex traag ript zal easy cd-da dat ook doen.

Maar zoals SatCP al aangeeft, wil je zeker weten dat je goede mp3's maakt is er maar een optie, EAC in secure mode.

Ik heb nog even met EAC en Lame gespeeld en dit is gewoon mijn commando in EAC voor Lame: --alt-preset standard -B 256 %s %d

-B 256 staat voor de max-bitrate B)

[ Voor 31% gewijzigd door hjs op 05-11-2004 22:52 ]

Pagina: 1