[XP] minimale systeemeisen dankzij nLite

Pagina: 1
Acties:
  • 1.434 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DriesA
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 26-04 22:37
Hey,

Dankzij nLite kan je uit een XP-installatie heel wat (overbodige) zaken verwijderen. Hierdoor kan je Windows XP op oudere systemen draaien.

Maar wat zijn nu de echte minimale systeemeisen van een (door nLite getweakte) Windows XP installatie?

Op mijn PC werkt Windows XP redelijk vlot, zonder de nLite-aanpassingen. Maar ik ga er vanuit dat je dankzij nLite nog wat 'lager' kan gaan. Ideeën?

I don't have hard drives. i just keep 30 chinese teenagers in my basement and force them to memorize numbers.

• Yezz
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-04 11:11
Gebruik eens google om te kijken wat anderen erover hebben getypt. Ikzelf denk dat XP nogsteeds evenveel geheugen nodig heeft (alleen wat minder schijfruimte).

• Sperenvanger
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-04 22:42
Met nLite kun je niet alleen een installatie maken die veel kleiner is, maar ook de installatie zo aanpassen dat er niet meer gekeken word hoeveel geheugen en schijfruimte er beschikbaar is. Hoewel ik me af vraag of Windows XP wel lekker zal lopen met 32Mb ram (of minder) en een schijf van 2 á 3 Gb.

[ Voor 3% gewijzigd door Sperenvanger op 02-11-2004 22:17 ]

Verwijderd

Best simpel:
1) installeer een normale XP en kijk naar het geheugengebruik
2) installeer een uitgeklede XP en kijk naar het geheugengebruik.

Windows is veel meer geheugenafhankelijk dan processorafhankelijk.
De meeste code in Windows zal wel gecompileerd zijn voor 486 of Pentium
(niet alle 586-generatie processoren zijn compatible met de Pentium, wel met 486).

officiele eisen voor Win2000 waren bv P133/64MB. Lijkt me dat een uitgeklede XP dan ook wel deze eisen zal hebben.

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-04 22:07

mvds

Totally awesome!

Een uitgeklede XP betekend helaas in veel gevallen alleen dat er applicaties weggehaald worden die niet nodig zijn. Applicaties die bijna altijd geladen worden door XP zijn niet overbodig (niet veel tenminste) dus daarom zal het meestal alleen maar in ruimte op de HD schelen en niet in geheugengebruik.

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

XP draai je op een P2/233 met 128MB of meer RAM redelijk. Wat services/theming uitzetten en gaan met je simpele internet/office doos. Snelle harde schijf doet wonderen :)

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
obsidian schreef op 03 november 2004 @ 16:09:
Een uitgeklede XP betekend helaas in veel gevallen alleen dat er applicaties weggehaald worden die niet nodig zijn. Applicaties die bijna altijd geladen worden door XP zijn niet overbodig (niet veel tenminste) dus daarom zal het meestal alleen maar in ruimte op de HD schelen en niet in geheugengebruik.
Je kan uit XP meer slopen hoor. Taskmanager om zomaar een voorbeeld te noemen. Een flink uitgeklede instalatie kan enorm schelen in geheugengebruik. Toevallig ben ik vandaag bezig met twee installaties. Normaal en minimaal. Ik zal de resultaten wel posten vanavond.

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• DriesA
Okay Dolf, ik ben benieuwd!!

Waarom mijn vraag: Een oude pc die mijn broer gebruikt is altijd al redelijk instabiel geweest met Windows98 (al vanaf de 'naakte' installatie). Ik wou er XP op zetten. Maar de systeemeisen zijn misschien wat zwak: het betreft een PC uit 1999 met de BX440-chipset (Intel) een Celeron van 400Mhz, (minstens) 128Mb Ram en een schijf van 6Gb.

Ik denk dat de processor de bottleneck is.

Ik wou 'het' dus eens proberen met een uitgeklede XP-installatie aangezien de pc enkel als internet- en officedoos wordt gebruikt.

I don't have hard drives. i just keep 30 chinese teenagers in my basement and force them to memorize numbers.

• jiroenu
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-12-2025

jiroenu

Jiroenu

Dries_Aendekerk schreef op 03 november 2004 @ 17:35:
Okay Dolf, ik ben benieuwd!!

Waarom mijn vraag: Een oude pc die mijn broer gebruikt is altijd al redelijk instabiel geweest met Windows98 (al vanaf de 'naakte' installatie). Ik wou er XP op zetten. Maar de systeemeisen zijn misschien wat zwak: het betreft een PC uit 1999 met de BX440-chipset (Intel) een Celeron van 400Mhz, (minstens) 128Mb Ram en een schijf van 6Gb.

Ik denk dat de processor de bottleneck is.

Ik wou 'het' dus eens proberen met een uitgeklede XP-installatie aangezien de pc enkel als internet- en officedoos wordt gebruikt.
moet makkelijk gaan hoor

heb hier een celly 450 draaien met xp aleen iets meer geheugen (256 dacht ik) en dat loopt perfect zonder ook maar iets getweaked te hebben zelfs windows xp themes staat nog aan

Website

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-04 11:43
Makkelijk is relatief. Ik heb een half jaar XP gedraait op een P133 (als server :+ ) en dat was wel aardig te doen vond ik. Maar ik denk dat de meeste mensen het een ware hel gevonden zouden hebben :P.

tvw

• Ferguson755
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-04 14:20
Een vriend van mij heeft windows XP een tijdje gedraaid op een p1 120 MHz met 32mb ram. Tijdens het opstarten kon je gewoon even koffie gaan zetten, maar als hij eenmaal opgestart was draaide hij als een trein. Internet explorer startte op binnen 45 seconden ;)

wopwopwop

• DriesA
The Dolf schreef op 03 november 2004 @ 16:14:
[...]

Je kan uit XP meer slopen hoor. Taskmanager om zomaar een voorbeeld te noemen. Een flink uitgeklede instalatie kan enorm schelen in geheugengebruik. Toevallig ben ik vandaag bezig met twee installaties. Normaal en minimaal. Ik zal de resultaten wel posten vanavond.
Hey Dolf,
Heb je de resultaten al?

Verwijderd

Ferguson schreef op 03 november 2004 @ 18:06:
Een vriend van mij heeft windows XP een tijdje gedraaid op een p1 120 MHz met 32mb ram. Tijdens het opstarten kon je gewoon even koffie gaan zetten, maar als hij eenmaal opgestart was draaide hij als een trein. Internet explorer startte op binnen 45 seconden ;)
P120 ? Vet ! :+
Dit was een ongetweakte XP ? Hehe, ga ik dan binnenkort ook maar eens proberen.

• WimB
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-03-2024
op www.blackviper.com kan je veel info vinden om XP lichter en sneller te maken.
Pagina: 1