mysql.sock nergens te vinden

Pagina: 1
Acties:
  • 35 views sinds 30-01-2008

• TomPé
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 29-01 19:46
Het volgende:

Ik draai suse 9.0 en heb sinds kort mijn apache webserver draaien met virtual hosting. Dit was zoiezo al een gedoe maar dat is gelukt. Nu ben ik bezig met ondersteuning voor mysql. Ik heb de doc van http://www.linuxdocs.nl/i...HP%20en%20MySQL%20support gevolgd en dit gaat allemaal goed. Heb wel in mijn my.cnf de dir aangepast van /var/lib/mysql naar /var/lib/mysql/mysql.

Vervolgens heb ik dus een database geinstalleerd maar wil ik nu de mysql server starten dan zegt hij dus dat mysql.sock niet bestaat. Dit klopt ook want dat is nergens te vinden op mijn server. Ik heb al allerlei toppics gevolgd maar niets helpt bij mij.

Ik gebruik mysql die standaard in suse 9.0 zit, wie kan mij helpen?

Tom

Wat ik net trouwens ook nog zag is dat als ik mysqld_safe & start vanaf /usr/bin dan zegt hij:

utah:/usr/bin # ./mysqld_safe &
[1] 22840
utah:/usr/bin # Starting mysqld daemon with databases from /var/lib/mysql
041102 10:18:09 mysqld ended

maar mijn database staat in /var/lib/mysql/mysql ? Waar kan ik dat veranderen?

[ Voor 19% gewijzigd door TomPé op 02-11-2004 10:13 ]

TomPé

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-02 19:49
Waarschijnlijk wil je MySQL zo instellen dat hij uberhaupt niet via sockets maar via TCP/IP (over de localhost interface) communiceert. Hoe dat moet staat ook wel in de documentatie :)

• TomPé
Het is de bedoeling dat mensen een website kunnen plaatsen met een mysql database ja.

TomPé

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-02 19:49
:?

Dat heeft niets te maken met mijn post.

* Wilke denkt dat je de documentatie nog eens goed moet lezen

Sockets en TCP/IP zijn verschillende manieren van IPC (Inter Process Communication) in Unix/Linux. Je wilt dus dat mysql TCP/IP gebruikt, want de socket interface is gewoon irritant (kort samengevat) :P

Wat betreft het pad: de plek waar hij de databases verwacht staat denk ik ook in het init-script in /etc/init.d, je zult het dan ook daar dan moeten veranderen.

• TomPé
In de doc die ik gebruik staat daar niets overin, maar ik ben al opzoek naar een andere. Wat betrefd de instellingen in het init-script snap ik niet wat je bedoeld.

TomPé

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Hoi TomePe, we verwachten hier wat zelfinitatief. Daar vatten we het kicken van een topic binnen 24 uur niet bij op, dus let daar een beetje op. Ik raad je aan de documentatie van mysql zelf even goed door te nemen om te kijken hoe je je datadir kan zetten, en zal even een voorbeeldje geven van hoe het hier op een debian bak ingesteld staat. Of het ook zo op SuSE werkt *werkt als in: de config bestanden op dezelfde plek staan, werken doet het uiteraard wel op deze manier* kan ik je echter niet vertellen

De belangrijkste zaken uit de /etc/mysq/my.cnf
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
[client]
#password       = my_password
port            = 3306
socket          = /var/run/mysqld/mysqld.sock
[mysqld_safe]
err-log         = /var/log/mysql/mysql.err

[mysqld]
user            = mysql
pid-file        = /var/run/mysqld/mysqld.pid
port            = 3306
# Both location gets rotated by the cronjob.
#log            = /var/log/mysql.log
log             = /var/log/mysql/mysql.log
basedir         = /usr
datadir         = /var/lib/mysql
tmpdir          = /tmp
language        = /usr/share/mysql/english
skip-locking
# You have to manually change it if you want networking i.e. the server
# listening on port 3306. The default is "disable" - for security reasons.
skip-networking
key_buffer              = 16M
max_allowed_packet      = 1M
thread_stack            = 128K

Dat stukje commentaar is voor jou erg belangrijk. Zoek eens naar de optie skip-networking op google/de docs van mysql zelf om te kijken hoe je networking support (dus over tcp/ip) kan aanzetten.

[ Voor 4% gewijzigd door Zwerver op 02-11-2004 11:22 ]

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-01 23:50

igmar

ISO20022

TomPé schreef op 02 november 2004 @ 10:08:
Heb wel in mijn my.cnf de dir aangepast van /var/lib/mysql naar /var/lib/mysql/mysql.
En ook de rechten en paden ?
Vervolgens heb ik dus een database geinstalleerd maar wil ik nu de mysql server starten dan zegt hij dus dat mysql.sock niet bestaat. Dit klopt ook want dat is nergens te vinden op mijn server. Ik heb al allerlei toppics gevolgd maar niets helpt bij mij.
Daar zijn logfiles voor. Daar zal ongetwijfeld instaan dat mysqld niet gestart kon worden omdat het socket niet aangemaakt kan worden, of dat de database files niet gevonden konden worden. Zie /var/lib/mysql/*/<hostname>.err
maar mijn database staat in /var/lib/mysql/mysql ? Waar kan ik dat veranderen?
Zie de documentatie.

• TomPé
Oke, mijn excuus daarvoor!

Het is me overigens gelukt om mysql aan de gang te krijgen maar vervolgens ben ik phpmyadmin gaan installeren en dat heb ik ook ingesteld maar ga ik nu naar www.mijndomeijn.nl/path-van-phpmyadmin dan krijg ik weer deze melding:

Toegang geweigerd

MySQL retourneerde:

#2002 - Can't connect to local MySQL server through socket '/var/lib/mysql/mysql.sock' (2)

terwijl mysql op de server gewoon werkt. (mysql en apache draaien op dezelfde server)

TomPé

Verwijderd

Erm

Nogmaals je dient niet met mysql.sock te werken, maar met TCP/IP over je localhost.

Check de post van Wilke :)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2004 15:34 . Reden: post toevoeging... ]

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
En nu is het wel genoeg geweest. Ik heb al aangegeven dat je wat zelfinitatief moet vertonen, en dit soort vragen duiden er gewoon op dat je dat niet wil of kan doen.

*dicht*

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.