[Switch+Linux] Numero 2

Pagina: 1
Acties:

• Method_c
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-01 21:25
Jammer dat mijn vorige topic gesloten is.

[rml][ Switch+Linux] Netwerk instellen[/rml]

Maar ik krijg het op geen manier gefixt, op een of andere manier weigert de mandrake server het internet door te geven via de switch.

Beide computers kunnen (om de beurt) online via de switch wanneer ik internet meteen in de switch stop. Als ik internet via een vd 3com kaarten vanaf de server naar de switch laat gaan dan krijg ik bij beide pc's een 169.etc ip en handmatig instellen werkt ook niet. En hierbij heb ik zowel een cross als een straight kabel gebruikt

Ook heb ik mandrake 10.0 volledig geupdate en nog werkt het niet.
Is er misschien iets bekend over de compatibiliteit van een 915 chipset Mandrake server met 2 xp pro pc's.

Het lijkt er gewoon op alsof de server zich verstopt wanneer die aangesloten is op de switch 8)7

Verwijderd

...wanneer ik internet meteen in de switch stop.
Tsja... :) Als je het werkend wilt krijgen is stap 1 de internetverbinding op je server aan de gang zien te krijgen, pas daarna de andere PC's. Het is niet simpelweg een kwestie van de juiste kabels gebruiken, er komt meer bij kijken.

Niet lullig bedoeld maar ik denk dat je gezien je kennis toch beter voor een hardware routertje kan kiezen dan te proberen een Linux systeem hiervoor te gebruiken. Als je die server er toch voor wilt gebruiken probeer dan eens een kant en klare oplossing zoals SmoothWall, of zet er Windows op en activeer Internet Connection Sharing. Succes.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Euhm, je hebt dus alle PC's én je modem in de switch geprikt? Denk dat Hoe deel ik Internet ? een nuttig verhaaltje voor je is dan..

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-05 10:41

Bergen

Spellingscontroleur

Hoe zit 't eigenlijk met die Linux-bak? Heb je die al wel omgetoverd tot router? Of heb je alleen Mandrake geinstalleerd?

Verwijderd

Ik denk dat de TS zich maar eens goed moet gaan verdiepen in de achterliggende theorie van netwerken. Het vorige topic is niet voor niets gesloten, bovendien ben nou niet bepaald duidelijk in het omschrijven het probleem..

• Method_c
Ik weet wel hoe een netwerk in mekaar zit knakker ik ben alleen niet bekend met linux.

Ik weet dat het aan de server ligt omdat ik via de switch de 2 xp pc's wel kan vinden.

In de server zitten 2 dezelfde netwerkkaarten. In de een komt internet binnen (demon), en de ander geeft het internet door aan de switch. Maar deze doet zijn werk dus niet goed. Internet connection sharing wizzard heb ik gerunt in Mandrake. Op het einde zegt die dat alles in orde is alleen dat hij nog een soort van firewall detecteert en dat ik waarschijnlijk nog wat instellingen handmatig moet veranderen. Ik weet niet of hij hiermee de switch bedoeld, want in de xp computers staan de firewalls gewoon uit.

ip server netwerkkaart internet: automatisch
ip server netwerkkaart naar switch: 192.168.0.1
ip xp1: 192.168.0.2
ip xp2: 192.168.0.3

Iemand vroeg in het vorige topic of ik mandrake wel als router had geconfigureerd. Ik weet niet of ik wat nog meer moet doen dan internet connection aanzetten.

bedankt.

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Bah, Ik hou niet zo van wizardjes... Zeker niet onder linux.

Heb je op je server internet en kan je je clients pingen? dan is het alleen nog maar een kwestie van je internet delen.

Als ik jou was zou ik gebruik maken van Iptables, hier kan je echt alles mee! als je ff in de search van got iptables intikt krijg je duizenden topics erover. Suc6!

Vergeet niet na het delen bij je clients het ip van je server op te geven als gateway, je moet ook HANDMATIG je dns instellen van demon op je clients (194.159.73.136)

[ Voor 20% gewijzigd door Mishmash op 02-11-2004 22:55 ]

• Method_c
Ja die gateway had ik ingesteld.
Maar ik kan de xp pc's ook niet pingen jammer genoeg, ik las net wat over die IPTABLES, daar ga ik maar s mee experimenteren, bedankt!

• SSH
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

SSH

. . . . . . . .

Je krijgt toch een duidelijke foutmelding? De eerste stap die ik zou zetten is de (mandrake/linux)firewall goed configureren, hier vertel je niks over.

• Method_c
ik weet niet waar ik die kan vinden,
maar laat maar zitten heb al hulp gevraagd van mn neef die komt t morgen fixen

• SSH
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

SSH

. . . . . . . .

Je weet niet waar je die kan vinden? Sorry maar volgens mij heb je dan de moeite er ook niet voor genomen.

uw computer configureren > veiligheid > firewall

Dan kon dus niet missen. Maar je kunt beter uitvogelen hoe logs werken onder linux. Je firewall en kernel produceren namelijk logs en daar kan je zeer nuttige info uit halen :)
Pagina: 1