Toon posts:

Aanschaf nieuwe webserver - configuratie en bedrijven vraag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

De komende maand wil ik een een paar offertes vragen voor een nieuwe webserver tot maximaal 1500 Euro met een goede prijs/kwaliteit verhouding.

Ik zou hiervoor graag een links willen ontvangen van (online) bedrijven met scherpe aanbiedingen. Het gaat om 19" 1U server.

Verder ben ik er nog niet uit of ik een Dual, SATA of SCSI wil kopen. Het is me in ieder geval duidelijk dat zowel Dual en SCSI uitgesloten.

Het gebruik is voor een gamesite met piekmomenten op vaste tijdstippen. De momentele server is een RAQ-4 (Sun, Cobalt server vergelijkbaar met PIII-350). Momenteel wordt er voornamelijk gebruik gemaakt van Linux, PHP en MySQL. Verder komt er nogal wat IO verkeer aan te pas voor de database. Ik zit er over te denken om de nieuwe server Java voor te bereiden.

Graag reacties over tips en links.

Groetjes,

Mike

• hannos
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10-02 13:54

hannos

pardon me

Hoi B)
De komende maand wil ik een een paar offertes vragen voor een nieuwe webserver tot maximaal 1500 Euro met een goede prijs/kwaliteit verhouding.

Ik zou hiervoor graag een links willen ontvangen van (online) bedrijven met scherpe aanbiedingen. Het gaat om 19" 1U server.
Wij zijn hier niet om voor jou linkjes te gaan zoeken. Dat kun je denk ik ook prima zelf. Zoals je misschien weet hebben we een price watch waarin je alles rustig na kunt zoeken qua prijzen en producten!
Verder ben ik er nog niet uit of ik een Dual, SATA of SCSI wil kopen. Het is me in ieder geval duidelijk dat zowel Dual en SCSI uitgesloten.

Het gebruik is voor een gamesite met piekmomenten op vaste tijdstippen. De momentele server is een RAQ-4 (Sun, Cobalt server vergelijkbaar met PIII-350). Momenteel wordt er voornamelijk gebruik gemaakt van Linux, PHP en MySQL. Verder komt er nogal wat IO verkeer aan te pas voor de database. Ik zit er over te denken om de nieuwe server Java voor te bereiden.
Waarom vind je dat SCSI is uitgesloten als je zelfs aangeeft heel wat IO verkeer hebt (bij webserver gaat het meestal om kleine bestanden waarbij SCSI uitermate goed van pas kan komen!).
Wat ik denk dat je nodig hebt is een redelijk snelle CPU met gewoon veel intern werkgeheugen en SCSI schijfopstelling dat zou wel voldoende zijn en ik denk dat dat best binnen je budget kan.
Graag reacties over tips en links.

Groetjes,

Mike
Over het opstellen van een het posten zijn overigens regels vastgelegd die je misschien beter even door kunt lezen.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22-02 11:14

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Een Raptor WD740GD (of twee ervan in RAID 1) is een goed alternatief voor een SCSI-schijf. Het scheelt aanzienlijk in kosten omdat je geen (onboard) SCSI-controller nodig hebt en de performance is beter dan van veel 10K SCSI-schijven. Ik zou me bij een webserver overigens niet snel druk maken om disk I/O. Stop er voldoende geheugen in voor disk cach en je schijf doet niet veel meer dan wat logs wegschrijven. Dat is voornamelijk sequentiële I/O waar je geen hoogtoerige harde schijven voor nodig hebt.

Voor een downloadserver die alleen zeer grote bestanden serveert met veel gelijktijdige connecties heb je wellicht snelle I/O nodig (-> RAID), anders is het niet zo belangrijk.

Verwijderd

Mijn vraag is of deze bak als aanvulling wordt gebruikt om alleen als webserver dienst te doen, of ook mysql moet gaan serveren. In het laatste geval is wat meer geheugen erg handig. Wat moet die bak precies gaan doen? Hoe groot zijn de databases en hoeveel concurrent users heb je?

Mocht je op korte termijn een oplossing nodig hebben: Installeer php-accelerator eens. Sommigen hebben wat problemen met hun scripts, maar hier heb ik er totaal geen last van. De snelheidswinst was hier verbluffend op mijn P133 testbakje: Phpmyadmin deed eerst 2-3 secs per pagina aan parsewerk, na de installatie was dit een 0,3-0,4 seconden.

Ik zou trouwens geen tomcat ofzo installeren, die kan nogal wat mem wegvreten. Java alleen installen indien nodig :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2004 09:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
@hannos
Price watch bied geen complete server systemen, wel server behuizingen. Ik had gehoopt op een paar handige links van bedrijven met een goede kwaliteit/prestatie verhouding. Ik dacht dat tweakers ook door een partij gesponsord word, die ook nog redelijke server afleveren (ik kom niet meer op de naam).

Ik gooi ook een balletje op, aangezien ik met mijn kennis onvoldoende is waar ik mijn geld op moet inzetten. Een DUAL systeem en een SCSI systeem kost al snel >2000 Euro (en helemaal met Raid-1). Dus als ik consessies moet doen probeer ik er achter te komen wat nu wijsheid is.
Wat ik denk dat je nodig hebt is een redelijk snelle CPU met gewoon veel intern werkgeheugen en SCSI schijfopstelling dat zou wel voldoende zijn en ik denk dat dat best binnen je budget kan.
Ik heb een vermoeden dat het daar op gaat uitdraaien (probeer ik er nog wel een RAID-1 uit te krijgen).

@Femme

Over de Raptor schijven zit ik ook na te denken. Het staat mj alleen bij dat niet alle Linux distrubuties dit odnersteunen (staat me iets van bij). Ik vraag me ook af wat de load is op de CPU door de HDD. Dit is namelijk een voordeel van SCSI. - Of zit ik op dit punt volledig fout?

@neographikal

De momentele webserver is een RAQ-4 K6-450, 512MB intern en een 20GB HDD (vergelijkbaar met een AMD-350) en het idee is om deze te vervangen door een nieuwe webserver. De nieuwe webserver zal tevens buitenshuis geplaatst worden (colacaton, vandaar 19" en 1U). Dus het wordt PHP en MySQL. De oude, straks nieuwe server wordt gebruikt voor een formule 1 spel. Inloggen, team wijzigen, html pagina's, ranglijsten, etc etc .

Is php-accelerator open source? Wat zijn de kosten? Even voor de beeldvorming, bij de RAQ-4 werden alle patches aangeleverd en hoefde ik me weinig over het beheer zorgen te maken. Het was gewoon een web console waar je de patches in uploade. De RAQ-4 is bij SUN EOL en het ding gaat regelmatig over zijn nek doordat de backups te groot worden. Ik heb momenteel log tabellen met meer dan 1 miljoen entries (weg gooien wil ik niet i.v.m. de hiostorische traceerbaarheid van wijzigingen die managers gedaan hebben).

Groetjes,

Mike

Verwijderd

Mijn _suggestie_ zou zijn om een gewone Athlon 64 erin te hangen, met een gig aan geheugen en een stel hd's in RAID 1 voor redundancy. Als die bak een beetje ruim in het geheugen zit zal de hd i/o erg meevallen. Caches voor MySQL een ruim instellen, en dan zou hij het met gemak moeten trekken. Een dual zal denk ik voorlopig overkill zijn als die K6 het zelfs kan trekken :)

Ben je niet eens zoooo heel duur uit :)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2004 11:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
Een dual zal denk ik voorlopig overkill zijn als die K6 het zelfs kan trekken
Wat ik er niet heb bij verteld is dat de scripts afgelopen seizoen geoptimaliseerd zijn, dusdanig dat ze een factor 3 sneller werden en dat er consessies m.b.t. de layout. Om nu iets vernieuwends/innoverends te bedenken zal ik toch een vernieuwing moeten doorvoeren en voorbereid zijn op nieuwe experimenten. Maar goed, dan nog is een Dual dan misschien inderdaad overkill.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:24

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Verwijderd schreef op 02 november 2004 @ 10:11:
@hannos
Price watch bied geen complete server systemen, wel server behuizingen. Ik had gehoopt op een paar handige links van bedrijven met een goede kwaliteit/prestatie verhouding. Ik dacht dat tweakers ook door een partij gesponsord word, die ook nog redelijke server afleveren (ik kom niet meer op de naam).
Zie ook het volgende uit de FAQ :
:? Kwil een nieuwe server, liefst 19" enzo!! HELP!!

Dat kan, echter met regelmaat van de klok verschijnen er soortgelijk draadjes.
Niet dat het heel erg vervelend is, maar vaak zijn het vragen waar we weinig mee kunnen. Hier iig enkele draadjes over (19") servers:

URL om server samen te stellen (19" raised pci etc
Welke serverconfigurati voor Small Business server
Server voor bedrijf, wat voor specificaties?
Welke Compaq server als intranet server?

Dus mocht je een server-advies topic plaatsen, laat dan weten:
  • Wat is je budget
  • Wat heb je eventueel nu (en waarom wordt het vervangen)
  • Wat gaat je er allemaal EXACT mee doen
  • Wat is je kennis van hardware
  • Wat voor server (standaard of 19", bij 19" hoeveel U)
Mocht je op zoek zijn naar 19" cases, kun je uiteraard ook even kijken op shop.tweakers.net
Beden echter wel, GoT is een forum, en niet een soort Gouden Gids waar je al je vragen kwijt kunt welke winkels wat allemaal tegen welke prijs verkopen.

Laat ook merken dat je al goed rond gekeken hebt, topics als Ik wil een server, wat raden jullie mij aan? gaat natuurlijk meteen op slot!
Wees dus duidelijk met je verhaal voordat je een topic start.

En vergeet vooral het volgende niet:
Zoals Perseus het ooit zo mooi verwoord heeft:

gaan we voor
"Money not a problem bring on tha stuff"
of gaan we voor
"Me need el cheapo server"
Heb je uberhaupt al eens naar bijv. Dell of HP gekeken ?

Tijd voor een nieuwe sig..

Verwijderd

Topicstarter
Heb je uberhaupt al eens naar bijv. Dell of HP gekeken ?
Yep, maar de extra's zijn nogal prijzig. Ik zit momenteel alles te vergelijken met magna.nl en ahead-it.be.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-02 15:44
Verwijderd schreef op 02 november 2004 @ 14:15:
[...]Yep, maar de extra's zijn nogal prijzig. Ik zit momenteel alles te vergelijken met magna.nl en ahead-it.be.
Hen je ook gekeken wat je er precies voor krijgt. Ook wat betreft service e.d.?

Verwijderd

Topicstarter
Hen je ook gekeken wat je er precies voor krijgt. Ook wat betreft service e.d.?
Ik verwacht niet zo veel van de service. Het is me bekend dat DELL verschillende niveaus van ondersteuning heeft, maar wat houden die in de praktijk in? Dan maar een paar dagen plat (de webserver is een hobby).

Even op de vorige post terug te komen (ik kon niet alles op mijn werk op mijn gemak gaan lezen):
Ik heb momenteen een 19" raq 1U server (K6-450, 512MB, 20GB ATA) met daarop een voetbal maneger en een formule 1 manager met totaal 5000 deelnemers. Voor de website heb ik diverse consessies moeten doen voor de layout en zijn alle mogelijke optimalisaties al doorgevoerd. Het systeem maakt momenteel gebruik van hoofdzakeleijk PHP, MySQl draaiend op Linux.

In het kader daarvan wil naar een nieuwe webserver. Budget ongeveer 1500 Euro, uiterlijk 1800 Euro. De server moet in een 19" - 1U kast zitten zodat ik hem extern kan plaatsen (colocation).
Bij het nieuwe systeem wordt weer Linux gebruikt met PHP en MySQL. Verder wil ik mogelijk ook Tomcat ga gebruiken voor kleine experimentjes (software uitproberen, vergelijkings experimenten). Buiten dat lijkt mij het wenselijk dat de spellen kunnen uitbreiden tot 20.000 deelnemers met een wat bredere functionaliteit dan momenteel aanwezig.

Dat is dus een beetje de setting.

• usr-local-dick
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
als je een entry level 1u srv bij dell haalt (bv een poweredge 750)
dan heb je voor ca. 1500 ex btw:

-1 u
- p4 2.8 ghz
- 36 gb U320 SCSI
- 1024 MB ram
garantie etc

dat lijkt mij een prima upgrade t.o.v. wat je nu hebt, en niet duur.
Als je zelf gaat shoppen bij Magna kan het nog wel 200 eu goedkoper zelfs.

Verwijderd

usr-local-dick schreef op 03 november 2004 @ 00:35:
als je een entry level 1u srv bij dell haalt (bv een poweredge 750)
dan heb je voor ca. 1500 ex btw:

-1 u
- p4 2.8 ghz
- 36 gb U320 SCSI
- 1024 MB ram
garantie etc

dat lijkt mij een prima upgrade t.o.v. wat je nu hebt, en niet duur.
Als je zelf gaat shoppen bij Magna kan het nog wel 200 eu goedkoper zelfs.
Tjah, maar als die webserver 2 dagen plat mag liggen zou ik fijn voor zelfbouw gaan eerlijk gezegd. En een enkele U320 schijf :? Is snel hoor, maar totale overkill hier imo en niet redundant.

Als je je server opbouwt uit mainstream onderdelen (nforce3 plank, goed geheugen, 2 fatsoenlijke hd's) dan zal het omruilen / evt een nieuwe plank kopen geen enkel probleem zijn. Zelf heb ik vrij goede ervaringen met zelfbouw-servers, weinig problemen mee gehad :) Een zelfbouwconfig zal iig die Dell er vierkant uitblazen, maar dat gaat tenkoste van de service en dus komt er een stukje zelfredzaamheid bij :)

Verwijderd

Topicstarter
Wel, ik geloof dat ik voor een 1U SuperMicro barebone ga, Pentium 4 3.0Ghz/1MB/800FSB, 2*120GB HDD SATA - RAID 1 met 1 GB DDR400 voor de prijs voor 1438 Euro.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
De meest recente server die ik aangeschaft heb was ook een SuperMicro, met een P4 2.8GHz en 2x36GB SCSI. Was niet erg duur en gaat als een trein.

Hij kwam van http://www.servershop.nl/. De website is een beetje wazig, maar de service is super.

• zneek
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-02-2025
mag ik je verwijzen naar www.norrod.nl?

Die hebben sinds kort (op mijn verzoek) SuperMicro 1U 19" servers in het assortiment.

Wij hebben als standaard config een p4 2.8Ht of hoger, 1Gb ram en S-ATA Raid (2 x 120 of 2 x 160). Hebben we er inmiddels 4 van. Draait als een tiet en de prijs valt erg mee. Je blijft incl BTW nog ruim onder de 1500 denk ik.

directe link: http://www.norrod.nl/ws_a...ep_id=1&selsys=107&easy=2

Windows2003 ff removen, 2 hdds erin en 1024Mb Crucial zit ik op 1400 Euro in btw

[edit] Ik las net dat je zelf ook al tot deze conclusie was gekomen :)

[ Voor 35% gewijzigd door zneek op 04-11-2004 00:26 ]

Pagina: 1