Toon posts:

c&c gevraagd voor nieuw systeempje (tot 1500 euro's)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na jarenlang een trouwe bezoeker te zijn, is het me wel duidelijk geworden dat hier de mensen te vinden zijn die weten waar ze het over hebben (als het over computers gaat natuurlijk ;) ).

Bij deze wil ik dan ook om raad vragen voor de nieuwe computer die ik wil gaan kopen.
Ik wil de computer met name gebruiken voor grafische applicaties (Photoshop, Illustrator en InDesign) en na een hevige sessie vormgeven wil ik me ook lekker kunnen ontspannen met de nieuwste games.
Mijn budget: zo'n 1500 euro's (bij voorkeur minder)

Nu ben ik al zo braaf geweest om mijn huiswerk te doen en ik heb dan ook een aantal minimale systeemspecs bij elkaar gesprokkeld, nl:
-Behuizing: Antec SLK2650-BQE middletower 350W € 58.78
-CPU: Socket 939 AMD64 3000+ (1,80 GHz) 512kb BOX € 159.24
-Geheugen: 2x 512mb DDR400 PC3200 Brand/3rd geheugen € 134.3
-Mobo: Asus A8V Deluxe DDR400, Soc939 - AMD64 V2.0 € 106.64
-HD: 2x Maxtor 160 GB SATA 7200rpm 8mb p/n 6Y160M0 € 154.54
-Videokaart: Asus GF V9999-GE 256mb D/T € 334.87
-DVD brander: NEC ND-3500A +/-R(W) 16x ZWART € 56.51
-Floppy drive: Samsung 1,44MB 3,5inch >ZWART< € 10.04
-Keyboard: Logitech Ultra-X Flat Keyboard zwart/zilver oem € 22.65
-Muis: Logitech Optical wheel muis B58 >ZWART< € 10.88

Alles bij elkaar komt dat op zo'n 1250 euro.

De onderdelen heb ik samengesteld op 1 vd goedkopere websites en de prijzen zijn dus maar een richtlijn. Het uiteindelijke systeem ga ik aanschaffen via een vriend die zijn eigen pc-bedrijfje heeft.

Ik zal ook een aantal keuzes even toelichten + eventuele twijfels hierover omschrijven:

behuizing -> Niet echt spectaculair, maar degelijk en betaalbaar
Het liefst koop ik een degelijke kast die qua uiterlijk richting de G5 van Apple gaat, maar dan voor een redelijke prijs (alles boven de 100 euro vind ik echt te gek) en zonder!! deurtje. Als iemand een suggestie heeft, hoor ik die graag.

cpu -> De processor is geen discussiepunt, hooguit qua snelheid. Ik wil dus i.i.g voor een amd 64 met socket 939 gaan.

geheugen -> Eigenlijk wil ik 2 GB aan geheugen, maar de prijzen liggen me te hoog, dus ik koop later wel wat geheugen bij. Voor zover me duidelijk is geworden moet ik erop letten dat het cas 2.5 is. Zit er verder nog veel merkbaar verschil in merk en timings?

Mobo -> Dit is een beetje op de gok gekozen. Het heeft i.i.g. een socket 939.
Wat voor mij belangrijk is, is GLAN, een fatsoenlijke onboard geluidskaart, min 2 (bij voorkeur) 4 SATA aansluitingen, 4 geheugenbanken en Cool n Quiet ondersteuning.
Wat me niet zo interesseert is Raid. Hier zal ik toch geen gebruik van gaan maken.

HD -> Waarschijnlijk worden dit Maxtor of Hitachi schijven. Nu heb ik gekozen voor Maxtor aangezien die zo'n beetje overal leverbaar zijn.

Videokaart -> Dit was mijn moeilijkste keus en hier heb ik ook de meeste twijfels over. Na talloze reviews te lezen wil ik zowieso voor een Geforce6 kaart i.v.m. pixel-shader 3.0 ondersteuning, goede prestaties en goede driver ondersteuning. De Asus GF V9999-GE kwam op mij over als een goede kaart. Aangezien de kaart nogal prijzig is en zeker 3 jaar mee moet kunnen gaan hoor ik graag jullie mening hierover. Ik wil hier eigenlijk niet meer dan 400 euro aan uitgeven.

DVD-brander -> Is een prima brander, toch?

Keyboard -> Ik wil een toetsenbord, met lekker platte toetsen, vergelijkbaar met het toetsenbord dat bij de Macintosh computers wordt meegeleverd. Die typen echt zalig. Heeft iemand ervaringen met mijn keuze?

Muis en diskdrive -> niks bijzonders nodig

Alvast enorm bedankt!

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
De videokaart kan zeker nog wel 3 jaar mee. Ruim twee jaar terug is de Radeon 9700 uitgekomen op de markt. Op dit moment is deze kaart nog altijd een van de betere kaarten, en kan ook nog prima gebruikt worden om wat moderne spellen mee te spelen.

Bij de Athlon64 is het verschil qua timings niet merkbaar groot. In deze review wordt dit uitgebreid getest, en daar kan je dan ook de resultaten bewonderen. :)

Ik heb eigenlijk weinig aan te merken verder op dit systeem. Je zou e.v.t. nog kunnen wachten op een PCI-E bord (een mooie nForce4 plank), maar dit zal nog wel even duren. Daarnaast is er geloof ik alleen nog een 6800GE voor AGP.