Ik begin de draad wat kwijt te raken qua rechten en gebruikers op een Linux systeem met Apache, Samba en FTP....
De situtatie:
Debian Testing 2.6.8 kernel.
samba 3.0.7 / apache 2.0.52 / vsftpd 2.0.1
Ik wil de directory /var/www waarin mappen staan met de content van diverse websites:
Deze directories zijn eigendom van gebruikers op het systeem
apache start met user www-data, group www-data
Wat wil ik?
Hoe moet ik de rechten van deze directories zetten, zodat:
• de gebruiker (jensen, bouvrie, klazien) via ftp bestanden kan plaatsen in zijn/haar directory?
• de webserver die bestanden kan lezen?
• ik, via win2k pc's via samba, bestanden in die directories kan lezen/schrijven, zodate de webserver/gebruiker ze kan lezen/schrijven
Ideeën
• Samba 'force user' gebruiken, en dan een user nemen die in elk geval in de group users zit?
• Wat moeten de rechten op /var/www/ zijn? rwxr-xr-x www-data:users ??
Ik zie door veel bomen even geen bos mee...
De situtatie:
Debian Testing 2.6.8 kernel.
samba 3.0.7 / apache 2.0.52 / vsftpd 2.0.1
Ik wil de directory /var/www waarin mappen staan met de content van diverse websites:
code:
1
2
3
| jensen users ik_ben_een_snukkel bouvrie users wit_is_beter klazien users /var/www/zalk/ |
Deze directories zijn eigendom van gebruikers op het systeem
apache start met user www-data, group www-data
Wat wil ik?
Hoe moet ik de rechten van deze directories zetten, zodat:
• de gebruiker (jensen, bouvrie, klazien) via ftp bestanden kan plaatsen in zijn/haar directory?
• de webserver die bestanden kan lezen?
• ik, via win2k pc's via samba, bestanden in die directories kan lezen/schrijven, zodate de webserver/gebruiker ze kan lezen/schrijven
Ideeën
• Samba 'force user' gebruiken, en dan een user nemen die in elk geval in de group users zit?
• Wat moeten de rechten op /var/www/ zijn? rwxr-xr-x www-data:users ??
Ik zie door veel bomen even geen bos mee...
"Passing silhouettes of strange illuminated mannequins"