Indirect thuisnetwerk over Freesco mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

• Artz
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 30-04 03:28
Beetje vage titel, kan het ook moeilijk uit leggen maar heb het idee dat het antwoord voor de hand ligt. Heb al veel topics doorgelezen maar besloot toch maar te posten.
Zie hier een situatieschets van m'n 'netwerkje'.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~ghmiddel/got/netwerk-thuis.gif

ADSL komt binnen, Freesco verdeelt de verbinding over 2 computers, beiden een andere range en door DHCP verdeelt.

PC1: 10.0.0.102 (DHCP, WinXP Pro)
PC2: 172.16.0.100 (DHCP, WinXP Pro)

Nu wil ik dus graag voornamelijk de printer op PC1 gebruiken vanaf PC2. Is er een mogelijkheid om over de Freesco router een LAN te maken tussen de PC1 en 2? Ik las dat DHCP en een alternatief IP niet werkt en dat Windows XP het alternatieve IP slechts gebruikt als het primaire netwerk niet werkt.

Het probleem is dat de andere PC wordt gezien als een pc 'ergens op het internet'. Pingen lukt, werkgroep instellen heeft weinig zin dus een thuisnetwerk lijkt niet echt mogelijk.

Verwijderd

Artz schreef op 01 november 2004 @ 20:31:

Het probleem is dat de andere PC wordt gezien als een pc 'ergens op het internet'. Pingen lukt, werkgroep instellen heeft weinig zin dus een thuisnetwerk lijkt niet echt mogelijk.
Define "wordt gezien als een pc ergens op het internet" Je zegt dat pingen lukt, dan denkt freesco toch niet dat het een andere pc op internet is :?

de pc's zien elkaar niet in netwerkomgeving omdat je pc een broadcast pakketje rond stuurt en zich zo zichtbaar maakt in de netwerkomgeving van de andere pc's in de werkgroep/domein(effe kort door de bocht)

Je kan dit probleem oplossen door een WINS server te plaatsen (maar dat is een beetje overkill denk ik :P ).

Als je op pc 1 \\ip.nummer\pc.2 intikt dan krijg je als het goed is de shares/gedeelde printers op pc2 te zien.

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Is er een speciale reden dat beide pc's in een andere range zitten?
Is het een mogelijkheid om de printer aan de freesco bak te hangen, of is dat qua plaatsing niet mogelijk?

Verder moet het via IP adres volgens mij prima kunnen, let alleen even op eventuele firewalls :)

[ Voor 24% gewijzigd door Erkens op 01-11-2004 22:26 ]

• Artz
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 30-04 03:28
Verwijderd schreef op 01 november 2004 @ 22:23:
[...]

Define "wordt gezien als een pc ergens op het internet" Je zegt dat pingen lukt, dan denkt freesco toch niet dat het een andere pc op internet is :?
Vergeet dat zinnetje maar :)
Als je op pc 1 \\ip.nummer\pc.2 intikt dan krijg je als het goed is de shares/gedeelde printers op pc2 te zien.
Het werkt inderdaad :D
De naam die ik de printer had gegeven werkt niet maar de standaard naam wel. Perfect! Met dank..
Zoals ik al dacht, zeer simpel.