[Switch+Linux] Netwerk instellen

Pagina: 1
Acties:
  • 53 views sinds 30-01-2008

• Method_c
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-01 21:25
Ik heb de search gebruikt, werd er niet wijzer van

Ik heb niet veel verstand van linux en ook niet heel veel van netwerken ;(

Ik heb hier thuis nu 3 pc's staan waarvan 1 de server waarop het internet binnenkomt. vanuit de server een cross kabel naar een switch en de andere 2 pc's met een straight kabel op de switch aangesloten.

Nu staat er op de server Mandrake 10.1 en op de 2 andere pc's windows xp (ik weet niet of dit een probleem is?) maar in windows xp zegt hij "Beperkte of geen netwerkmogelijkheden"

Ik weet niet of dit aan de instellingen van het netwerk ligt, welke ip's gateways en masks ik moet gebruiken.

Maargoed, ik dacht windows xp stelt zichzelf wel in, maar dat gebeurt dus niet.
Welke ip's etc moet ik gebruiken?

Bedankt!

Verwijderd

welk ip heb je de server gegeven? Heb je dhcp aanstaan?
Trouwens, als je een cross kabel hebt gebruikt, zit hij wel in de uplink van de switch? Anders werkt het niet.

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-05 10:41

Bergen

Spellingscontroleur

Iets meer info graag. :)

Heb je de IP-adressen handmatig ingesteld of werkt je netwerk via DHCP? In geval van DHCP: krijgen de pc's wel IP-adressen? Staat de firewall van XP misschien aan sinds de installatie van SP2?

[ Voor 21% gewijzigd door Bergen op 01-11-2004 18:04 ]

• Method_c
Ik heb het handmatig proberen in te stellen en met DHCP geprobeert, dan krijg ik dat ip adres van 169.xx.xx etc. Ik heb een switch met 5 poorten en die zijn allemaal up en down...

Welk ip adres moet ik de netwerkkaart van de server geven die naar de switch gaat?

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-05 10:41

Bergen

Spellingscontroleur

Method_c schreef op 01 november 2004 @ 18:34:
Welk ip adres moet ik de netwerkkaart van de server geven die naar de switch gaat?
Dat weten wij natuurlijk niet, het hangt van je ISP af. Wat voor IP-adres stelde je vroeger in toen je er nog geen server tussen had zitten maar je de pc rechtstreeks op de modem had aangesloten?

• GieltjE
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-05 21:36

GieltjE

Niks te zien...

Method_c schreef op 01 november 2004 @ 18:34:
Ik heb het handmatig proberen in te stellen en met DHCP geprobeert, dan krijg ik dat ip adres van 169.xx.xx etc. Ik heb een switch met 5 poorten en die zijn allemaal up en down...

169.x.x.x betekent dat ie geen ip heeft gekregen...

Hell / 0

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Wat bedoel je met "netwerk instellen"? Dat de PC's elkaar kunnen pingen?

Je moet in ieder geval alle PC's in hetzelfde subnet plaatsen. Bijvoorbeeld de 192.168.0.0-range. (laatste 0-etje steeds veranderen, bijv .1 voor de server en .2 en .3 voor de andere PC's). Subnet kan bijv 255.255.255.0 zijn :)
Als je dat alles instelt, dan horen de PC's elkaarte kunnen pingen :)

Verwijderd

vraag heb je de kabel van de server in een uplink gestopt. dit zijn vaak snellere poorten die worden gebruikt tussen switches hubes en dergelijke onderling, of naar een server. Als je hem op een normale poort hebt, dan moet je de kabel naar de server strait maken. of je moet natuurlijk een swith hebben die dit auto-detect. maar dat denk ik niet

• Method_c
ik heb een goeiekope sweex switch met 5 dezelfde poorten. dan moet ik toch een cross gebruiken. of niet ?

Verwijderd

nee, allemaal straight, omdat een switch niet kan zien of een pc server of workstation is. De switch ziet alleen of het een andere switch/hub is of enige vorm van een pc. Als het maar enige vorm is van pc (dus ook severs) dan is hij per definitie straight.

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Ik dacht dat al die sweexjes auto-sensing hadden, en dat de kabel niks meer uitmaakt. Probeer eens wat Osiris zegt.

• Method_c
Ik heb de netwerkkaart van de server die naar de switch gaat 192.168.0.1 gemaakt andere 2 pc .2 en .3 allen 255.255.255.0 en nog steeds beperkte netwerkmogelijkheden.

Maar ik ga het eens proberen met een straight kabel dan.
bedankt

Verwijderd

Ondanks dat je er niets/weinig vanaf weet; dit zijn gewoon dingen die je zelf kunt doen. Over het instellen van IP-adressen is ontzettend veel te vinden, alsmede over welke dingen je precies in moet stellen.

Enkele beginpunten;
reviews: Thuisnetwerken: een uitgebreide beginnersguide
FAQ Network Troubleshooting

Succes! :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.