Hoe mijn ip-adres te behouden om WOL te kunnen gebruiken

Pagina: 1
Acties:
  • 119 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Paters
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Ik heb kabel internet en zit rechtstreeks op het internet met een variabele ip-adres. Mijn ipadres verloopt binnen 2 uur nadat ik mijn computer uitzet. Meestal krijg ik na die 2 uur wel mijn normale ip-adres terug wanneer ik mijn computer aan zet. Echter werkt Wake on LAN dan niet meer. Volgens de netwerkbeheerder is het niet mogelijk om een vaste ip-adres te krijgen, ook is het niet mogelijk om de expiring tijd te verlengen.

Heeft iemand een suggestie hoe ik toch mijn IP-adres kan behouden zodat ik gewoon gebruik kan blijven maken van WOL?

De oplossingen die ik gevonden heb, maar niet geheel tevreden mee ben, zijn:

- Computer nooit meer uitzetten (dan heb ik ook geen wol meer nodig).
- Server opzetten voor mijn PC en dan de server nooit meer uitzetten.

Is het ook mogelijk om een ip-adres te behouden met een router? Zo ja, kan ik dan ook gebruik maken van Wake on LAN?

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-05 16:45
Router... werkt erg goed :P

|>

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:18

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Wou ik ook net posten, maar ook die heeft het nadeel dat TS die beter niet uit kan zetten.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Verwijderd

ik snap alleen iets niet. als je met die computer rechtsreeks aan je modem hangt, wat wil je dan met WOL?

edit: via internet natuurlijk :D

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2004 17:56 ]

• Paters
  • Niet online
Mr. Liu schreef op 01 november 2004 @ 17:53:
[...]

Wou ik ook net posten, maar ook die heeft het nadeel dat TS die beter niet uit kan zetten.
Maar een router verbruikt minder stroom dan een PC neem ik aan?!? Wanneer een router aanstaat krijgt hij dus een een ip-adres van de dhcp-server en die laat hij niet meer los (tot dat hij uit gaat)?!?!

Maar ik heb ooit gehoord dat niet alle routers overweg kunnen met WOL, weten jullie hier mischien iets van af?

• Paters
  • Niet online
Verwijderd schreef op 01 november 2004 @ 17:54:
ik snap alleen iets niet. als je met die computer rechtsreeks aan je modem hangt, wat wil je dan met WOL?
Hoe bedoel je? Ik met mijn computer rechtstreeks aan kabelinternet vast (zonder router of wat dan ook, alleen maar een netwerkkaartje). Met WOL wil ik op andere locaties mijn computer aan kunnen zetten en daarna op mijn computer kunnen werken.

edit: zag je edit te laat :)

[ Voor 4% gewijzigd door Paters op 01-11-2004 17:58 ]

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Werkt WOL niet met een MAC adres, in plaats van een IP-Adres?
Het MAC adres wordt namelijk wel altijd behouden, daar het het fysieke adres van je netwerk interface is.

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• Paters
  • Niet online
dawuss schreef op 01 november 2004 @ 17:58:
Werkt WOL niet met een MAC adres, in plaats van een IP-Adres?
Het MAC adres wordt namelijk wel altijd behouden, daar het het fysieke adres van je netwerk interface is.
Dat klopt, maar ik heb begrepen dat WOL met MAC-adres alleen werkt binnen een netwerk. Wanneer je je computer wilt opstarten via het internet moet je ook een ip-adres van de computer hebben. Ik kan dat ook fout hebben, maar dan ben ik benieuwd hoe ik WOL aan de praat kan krijgen zonder een ip-adres op te geven.

[ Voor 12% gewijzigd door Paters op 01-11-2004 18:01 ]

• Corn
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-04 14:21

Corn

Raar jongetje

Wake on Lan werkt uberhaupt niet over het internet. Het heet niet voor niets Wake on LAN Verder wordt het magic packet naar een mac address gezonden zoals dawuss zegt, en niet over IP.

• Paters
  • Niet online
Corn schreef op 01 november 2004 @ 18:02:
Wake on Lan werkt uberhaupt niet over het internet. Het heet niet voor niets Wake on LAN Verder wordt het magic packet naar een mac address gezonden zoals dawuss zegt, en niet over IP.
Wel raar dat het bij mij wel werkt over internet ;). Het werkt dus wel via internet, ik weet niet hoe, maar het werkt wel.

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-05 17:15

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Bij welke provider zit je?
Bij @home krijg je een computernaam die tezamen met de rest cp12345-a.tilb1.nb.home.nl te resolven zijn naar je "huidige" ip-adres.

Met deze kun je dan volgens mij weer WOL doen.

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:38

job

Ik vraag me af of je wol nog wel werkt als je een router gebruikt.
Jij roept namelijk normaal gesproken je pc op om aan te gaan, maar als je een router hebt dan gaat die oproep natuurlijk niet voorbij je router.

Verwijderd

het klassieke WOL werkt inderdaad gewoon in een netwerk: stuur zo'n package naar een MAC en hij reageert.

maar je kan natuurlijk heel makkelijk net zoiets ontwerpen, maar dan voor een ip.

• Paters
  • Niet online
Coach4All schreef op 01 november 2004 @ 18:06:
Bij welke provider zit je?
Bij @home krijg je een computernaam die tezamen met de rest cp12345-a.tilb1.nb.home.nl te resolven zijn naar je "huidige" ip-adres.

Met deze kun je dan volgens mij weer WOL doen.
Zit op een universiteitsnetwerk. Daar krijg je gewoon een ipadres toe gewezen als je je computer aan zet. Ik krijg geen naam toegewezen, die mag je op het netwerk zelf bepalen.

Verwijderd

Probeer deze eens:

http://www.dslreports.com/wakeup

misschien dat het werkt als je als bij het ip adres eentje invult dat binnen de reeks die uitgegeven wordt bij jouw in de buurt, of gewoon je laatst bekende ip adres, of anders het broadcast adres.

• Paters
  • Niet online
Verwijderd schreef op 01 november 2004 @ 18:10:
Probeer deze eens:

http://www.dslreports.com/wakeup

misschien dat het werkt als je als bij het ip adres eentje invult dat binnen de reeks die uitgegeven wordt bij jouw in de buurt, of gewoon je laatst bekende ip adres, of anders het broadcast adres.
Die link gebruik ik ook :). Helaas werkt het niet met mijn laatste ip-adres (ook al krijg ik dat ip-adres wel weer wanneer ik mijn computer handmatig opstart). Met een willekeurig ip-adres binnen de range zal het dan ook wel niet lukken. Broadcast adres heb ik niet geprobeerd. Onder welk kopje in ipconfig/all kan ik dat adres vinden? Er staat namelijk nergens "broadcast".

• Paters
  • Niet online
Ik heb het nu ook geprobeerd met het broadcast adres. Mijn ip adres is 1.2.3.4 en dus is mijn broadcast adres 1.2.3.255 (als ik alles goed begrepen heb). Helaas werkt dit ook niet. Ik weet niet of iemand anders ervaring heeft met WOL en een variabel ip-adres en nog tips heeft?!?!

Anders moet ik maar een router kopen of een server opzetten. Weet iemand welke router WOL ondersteunt?

Verwijderd

Ligt aan je subnet. Het geldt alleen als je subnetmask 255.255.255.0 is.

Er zit een hoop AND en OR achter om het te berekenen, maar je kan ook de IP calculator gebruiken: http://www.telusplanet.net/public/sparkman/netcalc.htm

• Luxx
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-05 23:37

Luxx

Hijs nu het zeil gezwind...

Het is heel lastig zoiets werkend te krijgen. Een tijdje terug had ik een php pagina draaien op een van de computers binnen ons huisnetwerk die een WOL pakket verstuurde naar mijn computer, op het moment dat een pagina van die webserver werd gelezen.
Een WOL pakket over internet versturen is "onmogelijk" omdat je IP idd niet alleen door je computers vergeten wordt, maar ook door de routers waar ie langs komt.

Je moet dus een systeem hebben waarin je het echte wol pakket vanuit je LAN verstuurt (door een 2e pc, of een router ofzo).
Een alternatief is om je systeem niet echt uit te zeten, maar bijvoorbeeld alleen naar standby of een andere energie besparende mode waarbij netwerk IP verkeer wel behouden blijft. In dat geval hoef je natuurlijk geen WOL te gebruiken, maar kan je hem wakker laten worden vanuit ieder type pakket dat je maar wilt.

HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.

Verwijderd

Luxx schreef op 01 november 2004 @ 21:39:
Een WOL pakket over internet versturen is "onmogelijk" omdat je IP idd niet alleen door je computers vergeten wordt, maar ook door de routers waar ie langs komt.
Het kan mischien het geval zijn dat je de WOL packet niet meer kan versturen omdat hij geen ipadres meer heeft, maar daar is toch wel het een en ander aan te doen met arp. Ook de routers waar het ipadres langs komt kan je omzeilen door het zelf goed te routeren.

Kijk eens naar de volgende commando's, hiermee zou je een eind kunnen komen.
Batchfile:
1
2
arp /?
route add /?

Met arp kan je een ipadres hangen aan een macadres. Met route add zorg je er voor dat hij de goeie route voor een ipadres zal gebruiken.

• Paters
  • Niet online
Verwijderd schreef op 01 november 2004 @ 21:29:
Ligt aan je subnet. Het geldt alleen als je subnetmask 255.255.255.0 is.

Er zit een hoop AND en OR achter om het te berekenen, maar je kan ook de IP calculator gebruiken: http://www.telusplanet.net/public/sparkman/netcalc.htm
Mijn subnetmask is 255.255.254.0 Waneer ik deze invul icm mijn ip-adres blijkt dat het broadcast adres hetzelfde is als mijn ip, maar dan eindigt op 255. Helaas krijg ik um hier ook niet mee opgestart.
Luxx schreef op 01 november 2004 @ 21:39:
Het is heel lastig zoiets werkend te krijgen. Een tijdje terug had ik een php pagina draaien op een van de computers binnen ons huisnetwerk die een WOL pakket verstuurde naar mijn computer, op het moment dat een pagina van die webserver werd gelezen.

Je moet dus een systeem hebben waarin je het echte wol pakket vanuit je LAN verstuurt (door een 2e pc, of een router ofzo).
Een alternatief is om je systeem niet echt uit te zeten, maar bijvoorbeeld alleen naar standby of een andere energie besparende mode waarbij netwerk IP verkeer wel behouden blijft. In dat geval hoef je natuurlijk geen WOL te gebruiken, maar kan je hem wakker laten worden vanuit ieder type pakket dat je maar wilt.
Een WOL pakket over het internet versturen is niet onmogelijk. Wanneer ik een vast ip-adres zou hebben zou dit geen enkel probleem zijn volgens mij (aangezien het nu ook werkt via het internet). Ik moet nu wel binnen de lease expires tijd het pakketje versturen. Daarna werkt het niet meer.
Verwijderd schreef op 01 november 2004 @ 22:46:
[...]

Het kan mischien het geval zijn dat je de WOL packet niet meer kan versturen omdat hij geen ipadres meer heeft, maar daar is toch wel het een en ander aan te doen met arp. Ook de routers waar het ipadres langs komt kan je omzeilen door het zelf goed te routeren.

Kijk eens naar de volgende commando's, hiermee zou je een eind kunnen komen.
Batchfile:
1
2
arp /?
route add /?

Met arp kan je een ipadres hangen aan een macadres. Met route add zorg je er voor dat hij de goeie route voor een ipadres zal gebruiken.
Het klopt inderdaad dat wol niet meer werkt aangezien mijn lease tijd verstreken is. Op een of andere manier moet ik er voor zorgen dat ik mijn IP niet inlever wanneer ik mijn computer uit zet.

Ik heb zelf niet echt verstand van de code die jij aangeeft. Kun je mischien iets specifieker zijn? Het zal wel zeker niet mogelijk zijn om via het internet alleen met een mac-adres wol aan de praat te krijgen of wel?

• Plopeye
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-03 07:25
Uhh MAC adressen gebruiken...

Unix is user friendly, it's only selective about his friends.....

• Paters
  • Niet online
Plopeye schreef op 02 november 2004 @ 16:37:
Uhh MAC adressen gebruiken...
hoe bedoel je?
Pagina: 1