Juiste config voor dubbele Sub ?

Pagina: 1
Acties:
  • 395 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• hackbox999
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07-04-2022
Ik wil een Denon 3805 bij de pre-amp aftappen naar een Detonation 500.

Ik ben voornemens om een dubbele (L + R) subwoofer te bouwen met de volgende componenten:

Links : 100 Liter chassis - dual bass reflex ports
1 * Visaton TIW400

Rechts : 100 Liter Chassis - dual bass reflex ports
1 * Visaton TIW400

Deze subwoofers wil ik aansturen met een enkele extern geplaatste Detonation 500

Is dit wijs of zijn er betere opties denkbaar ?

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-07 18:42

JT

VETAK y0

Heb je al een ontwerp klaar ? Wat is de group delay, frequentiecurve, max SPL, waar wil je het voor gaan gebruiken enz ?

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• hackbox999
Gebruik - Home Theater

Design ? Dat ligt helemaal open - basis ontwerp is wat ik schetste - uitgangspunt is hergebruik bestaande chassis (nu leeg) - Ik ben een recycle freak ...
Software matig hou ik van re-usable components , hardwarematig wil ik ook het uiterste er uit halen wat er in zit.

Die termen die je naar mij smeet zeggen mij (nog) niet zo veel ... just beginning ...

Kan je me een eindje op weg helpen in afkortingsland?

Verwijderd

Installeer winISD Pro eerst maar eens :)
Is hier te downloaden.

Kun je een beetje pielen met de inhoud v.d. kasten e.d. ;)

Met die visatons valt zeker wel iets leuks te doen, maar in die twee 100Liter kasten gaat het denk niet lekker lukken..
Afbeeldingslocatie: http://img97.exs.cx/img97/9473/TIW400_100liter.jpg

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2004 18:50 ]

• hackbox999
Heb WINISD 0.50a7 draaien en heb de specs van Visaton TIW400 (8 Ohm , niet de 2 * 4) opgevoerd in de database (voor zover mogelijk).
Ik kan er nog geen koek van bakken.

Als je zegt dat een 100 Ltr vented box te klein is ... waar ligt dit dan aan?

Ik krijg trouwens een ander plaatje bij 20Hz 100 Liter, hij blijft net onder de nul-lijn.

Hoe plak ik trouwens een snapshot in deze post?

Verwijderd

Die speaker is gewoon ontworpen voor grotere kasten, maar er zijn wel een aantal trucjes om dit te compenseren, zodat je óók veel diepgang hebt in een kleinere kast (van die trucjes weet ik niet zo veel af, maar er zijn genoeg tweakers die je daar mee kunnen helpen denk ik ;) )

Snapshot; gewoon printscreen, en je plaatje via paint ofzo als jpg opslaan.
Vervolgens kan je ze uploaden naar bijv. www.imageshack.us

• hackbox999
Mijn calculatie toont het volgende scenario in een 100 liter box, vented met 2 vents
met TIW400 8 Ohm ...

Is dit dan wel een gezonde oplossing ?

Afbeeldingslocatie: http://img64.exs.cx/img64/3809/vis-tiw400.jpg

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:54

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik vind het wel erg vreemd getuned. Tune eens wat hoger, ik heb het idee dat je dan meer output krijgt rond de 30 Hz.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

Die tuning slaat idd nergens op. Dat is de respons van een gesloten box, veel te laag getuned dus.
Als je trouwens een kleine behuizing wilt met toch diepgang, dan is een Linkwitz Transform circuit een overweging. Dat is ook waar eerder op gedoeld werd dit draadje.
Je kan dat circuit simuleren in WinISD alpha onder filters.

• hackbox999
@Jag

Linkwitz Transform circuit ? Even ge-googled en zie inderdaad waar je op doelt ...

Het punt is echter dat ik in combinatie met deze opzet een Detonation 500 wil gaan gebruiken . Volgens mij beschikt deze over de nodige tuningsmogelijkheden.
Met dit monster moet ik de box toch ook getuned kunnen krijgen ?

Dit zijn de (Deutsche) Technische Daten van de DT500:

- Leistung: 550 Watt Sinus / 1100 Watt Musik an 4 Ohm
- Leistung: 570 Watt Sinus / 1100 Watt Musik an 8 Ohm
- min. Anschlussimpedanz: 4 Ohm
- Übertragungsbereich: 20 Hz - 150 Hz
- var. Tiefpassfilter: 50-150 Hz
mit 18 dB Steilheit (Linkwitz-Riley-Tiefpass)
- stufenloser Phasenregler: 0-180 Grad
- programmierbare Bassentzerrung +3/+6 dB
für 20, 25, 30, 35, 40, 45 Hz
- oder flacher Frequenzgang mit unterer, einstellbarer
Grenzfrequenz für 18, 20, 23 Hz
- Einschaltautomatik, abschaltbar
- High- und Low-Level-Ein- und -ausgänge vergoldet
- rückwärtig gekapseltes Kunststoffgehäuse
- die Satelliten können durchgeschleift und bei den
Low-Level-Eingängen von den Tiefen befreit werden.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Ook die amp instellingen kun je grofweg simuleren met winISD pro, probeer het eens zou ik zeggen. De DT300 EQ instellingen kloppen aardig met de gesimuleerde curve :)

• hackbox999
@deepspace

Wil je me even op weg helpen ?
Welke waarden moet ik opnemen in EQ/Filter om die DT500 te simuleren?
Wat is de essentie van de nul-lijn in de WinISD grafiek?
Als ik boven de nullijn uitkom wat zegt dat mij dan precies?

Ik probeer mij in te vreten in deze materie ...
Dat lukt echter niet in een uurtje of zo lijkt het op :-)

• hackbox999
@deepspace

Tune eens hoger (op 30 Hz) geeft het volgende resultaat.

Afbeeldingslocatie: http://img88.exs.cx/img88/4715/vis-tiw400-2.jpg

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Tip: maat het ding gesloten en gebruik de EQ van de amp :) Check wel ff de maxSPL grafiek (wel voldoende parameters invullen) of je in de gesloten kast hard zat kunt (met twee van deze woofers zal dat niet zo'n probleem zijn denk ik )

• JT
  • Laatst online: 24-07 18:42

JT

VETAK y0

Hackbox, als je zoveel geld heb, dan zou ik is gaan kijken voor een enkele Adire Tumult.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• hackbox999
@JT
Hackbox heeft geen munten maar wel spullen ... en daar wil ik wat leuks mee doen voor een eigen HT oplossing.

De Cabinets, de DT500 en de 2 * TIW400 zijn al geruime tijd in mijn bezit ... nu moet ik er nog wat mee bouwen ook .

Sometimes one can get lucky ...

• Peter Geerts
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-11-2024
@ hackbox999

Is er een speciale reden dat je de visaton TIW400 wil gebruiken? Het is namelijk een woofer die een serieuze kastinhoud nodig heeft om echt laag te komen. Denk eerder aan 200 liter. Daarnaast kost deze woofer meer dan 300 euro. Voor de helft van het geld zijn er woofers te vinden die in een 100 liter kast lager gaan dan de visaton ooit zal komen (tenzij je een 500 liter kast wil bouwen). Misschien moet je eerst eens wat simulaties met andere drivers doen en je niet blindstaren op de TIW400.

Ik zal een voorbeeld geven met de overbekende Adire Audio Shiva (In WinISD staan de parameters al ingevoerd, dus je kunt zelf dezelfde simulatie doen). Deze kost rond de 170 euro en heeft in een 100 liter kist getuned op 22 Hz kist, een -3 dB punt (de frequentie waarbij de output van de subwoofer 3 decibel lager ligt dan het referentie niveau)van 25 Hz! zo'n 10 Hz lager dan de visaton in een 100 liter kist getuned op 25 Hz.

De nadelen van de shiva tov de TIW400 zijn:
- lager rendament, heb jij weinig last van in combinatie met 500 watt versterking.
- 12 inch (tov 15 inch voor de TIW), maar wel een grotere maximale uitslag, zal elkaar ongeveer opheffen.

Ik raad je aan om zo nog eens wat meer woofers met elkaar te vergelijken!

succes

edit: ik zie dat ik een beetje laat ben. alsnog geldt bovenstaande. Misschien een idee om die twee TIW's te ruilen voor andere woofers....

[ Voor 6% gewijzigd door Peter Geerts op 01-11-2004 22:46 ]

• hackbox999
@Peter
Thanks voor deze wijze woorden ... maar ik wil het proberen met een closed pocket deal. Het heeft al genoeg geld gekost - het moet nu weer eens renderen.

Die TIW400's komen uit een vorige opzet van mij (250 Liter zelfbouw Karlson Speakers) - Echter die monsters mogen de huiskamer niet meer in :) Deze hadden een fantastische sound (onovertroffen !!!)

Omdat het hele goede speakers zijn wil ik ze (indien mogelijk) herinzetten bij een nieuwe set speakers die maximaal 100 Liter per stuk mogen zijn (dat kan ik nog wegwerken in de kamer).

• Peter Geerts
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-11-2024
In mijn vorige post had ik nog niet door dat je de woofers al had. Ik denk dat gesloten kasten met een beetje correctie uit de detonation een paar mooie subs zal op leveren!

• MM
  • Niet online

MM

was: m.m

Je kunt dan mischien een isobaric opstelling proberen, hierbij werken de woofers als het ware samen zodat je de helft van het volume nodig hebt, je kunt beide speakers in één behuizing van 100l kwijt en hebt de diepgang en SPL van één speaker in een kast van 200l. Bij isobarisch zet je de drivers tegenover/achter elkaar (als het ware op elkaar) zodat ze elkaar meehelpen. Je rendement zakt wel met 3dB

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• hackbox999
Ok, hier het idee dat zojuist in mijn hoofd opborrelde ...

De Denon stuurt deze chassis (Front Left and Front Right) aan die het bovendeel van de piramide vormen in een gesloten behuizing.

Het onderste deel van de piramide (100 liter) * 2 is voor de Subwoofers

Schiet eens op dit idee

Afbeeldingslocatie: http://img66.exs.cx/img66/3773/New-HTS-Main-Subs.jpg

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Wow, 5-weg, dan heb je nog wel wat te doen :D Ik hoop dat je weet waar je aan begint ;)

• MM
  • Niet online

MM

Waarom in godsnaam zoveel speakers? Neem gewoon 3weg dat is meer dan zat. De 15" tot 200hz, 200-2500hz een 13cm driver en daarboven een tweeter.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• MM
  • Niet online

MM

Als je persé 5-weg wilt kun je beter zo doen (in inches): 15/10/5/2/0,75, crossoverpunten op 80,500,2000,6000 hz.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Als je mono sub heb, dan zou ik niet op 200 Hz filteren, liever op 80 ofzo. Neem dan twee DT-300's ofzo :)

• hackbox999
Waarom zoveel speakers:

1) Het onderste deel maakt geen deel uit van een totale speaker en is dus alleen maar SUBWOOFER (telt dus verder niet mee)

2) Het bovenste deel bestaat uit 4 speakers. 1 t/m 3 behoren tot een drieweg systeem. Nummer 4 (de top) is een schakelbare PiezoHoorn (heeft geen scheidingsfilter nodig) en krijgt dus ongefilterde input (waar deze prima mee overweg kan).

3) Het is dus in principe een 3-weg systeem met daaronder een subwoofer.

Wat is daar moeilijk aan?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Wat moet je met een piezo hoorn? Het is natuurlijk onzin om aan te nemen dat dat je met dat piezo hoorn zonder aanpassing van het filter een rechte curve zult hebben.

3-weg is nog moeilijk zat als je het aan mij vraagt, maar zeker niet te doen. Ik blijf er echter bij dat het 4-weg. De sub telt gewoon mee.

• hackbox999
Zoals gezegd - schiet eens op het idee - Jullie schieten aardig. Het helpt mij een beetje in de gedachtenvorming waar het uiteindelijke opzetje naartoe moet.

@Deepspace: Hoezo 4-weg?
Woof + Mid + Tweeter (+ optional Piezo)
Die Sub wordt toch door een aparte amp met een eigen filter aangestuurd?

Waar krijg ik het volgens jou moeilijk mee bij een opzet voor 3-weg in deze constructie (laat de piezo-hoorn even buiten beschouwing)?

Afbeeldingslocatie: http://img96.exs.cx/img96/8579/New-HTS-Main-Subs2.jpg

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Het is over het algeneem niet eenvoudig om een 3-weg systeem te maken, ongeacht de units (kan alleen nog maar nog moeilijker worden ;) ).

Aangezien je de sub ook moet integreren in de rest van het systeem, en de 13 cm unit ook een high-pass zal moeten hebben, is het gewoon een 4-weg systeem. Of je het nu anders filtert, of niet, dat maakt weinig uit.

Ik zou BTW geen 13 cm nemen, maar een wat grotere woofer. Bekijk de Adire Extemis eens, die is voor deze taak prima :) Maar er zijn nog zat ander leuke woofertjes :)

• hackbox999
@Deepspace
Even gezocht met Google en kwam uit bij Adire Extremis
Deze heeft 1 maat en die is 6 Inch. Vanwaar deze aanbeveling. Ik ken deze speakers niet. Thanks for the tip.

Ik kijk zelf in principe alleen bij het aanbod van http://www.lautsprechershop.de en dat is al bijna niet te overzien.

Het scheidingsfilter wordt nog een apart verhaal voor de bovenste helft van het chassis.

Wel een leuke uitdaging toch?

Ik ben benieuwd of er nog andere suggesties deze kant op komen.

• Jag

Jag

Ik heb hier wel wat ideen over:

- piezo in de kliko gooien, de enige plek waar ze thuishoren :)
- drie weg maken is al moeilijk genoeg
- ik zou de TIW400 voor het laag gebruiken in de drie weg en dan gewoon netjes crossen (dus niet met een DT500 of welke subamp dan ook). Je zou prima voor actief kunnen gaan, waarbij je dus gaat biampen.

Zo wordt het dan:

Denon preout -> crossover -> amp midhoog -> midtoner plus tweeter (passief)
______________________-> amp laag -> TIW400s

En je zou dan nog een Linkwitz Transform circuit kunnen maken en dan de TIW400 in een klein gesloten doosje kunnen doen. Je kan evt nog de woofer gedraaid plaatsen om het geheel smal te houden (want je wilt niet weer van die 250 Liter Karlson koelkasten).

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

check ff op www.adireaudio.com (onder DIY). De woofer is gloednieuw, en ik hoort veel goede verhalen over. De specs zijn echt buitengewoon goed! Ik wil ze misschien ook ooit nog wel eens gebruiken. Ook de prijs is best oke. Je kunt ze denk ik via Orbit (die zweeft hier op GoT ook rond) wel krijgen. Misschien kan ie er wel meer over zeggen.

Wat voor zelfbouwervaring heb je verder?

Jag's idee is niet eens zo verkeerd. BV de TIW met een extremis en een mooie tweeter :)

[ Voor 11% gewijzigd door voodooless op 02-11-2004 00:13 ]

• hackbox999
@deepspace

Doel je dan op de 6 of op de 8 inch?

De discussie maakt een keuze niet makkelijk.
Met name het feit dat ik reeds in het bezit ben van deze drivers en DT500.

Alternatief is dus het bouwen van een TL-40 achtige sub (200+ liter) met een lengte van ca 2.15 meter liggend in de woonkamer.

Misschien toch maar eens een dieper kijkje nemen achter de coulissen van http://dreambox.sjerom.com zijn home-theater opzetje.
Dan de sub maar integreren in een gedeeltelijk 'verhoogde vloer' of zo?

After all - It's my home too ... and wify has to live with me - for better or for worse :)

• Jag

Jag

hackbox999 schreef op 02 november 2004 @ 23:02:
@deepspace

Doel je dan op de 6 of op de 8 inch?

De discussie maakt een keuze niet makkelijk.
Met name het feit dat ik reeds in het bezit ben van deze drivers en DT500.

Alternatief is dus het bouwen van een TL-40 achtige sub (200+ liter) met een lengte van ca 2.15 meter liggend in de woonkamer.

Misschien toch maar eens een dieper kijkje nemen achter de coulissen van http://dreambox.sjerom.com zijn home-theater opzetje.
Dan de sub maar integreren in een gedeeltelijk 'verhoogde vloer' of zo?

After all - It's my home too ... and wify has to live with me - for better or for worse :)
Als de Wife Acceptance Factor een grote rol speelt, dan is die TIWs met een Linkwitz Transform in een kleine gesloten behuizing als onderdeel van een 3 weg systeem een goede optie.
De DT500 kan je dan verkopen, bijvoorbeeld aan mij, want ik ben eigenlijk net op zoek naar een subamp.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:19

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wil je per sé die woofers onder je speakers hebben?

Is het niet een optie om een lange slanke compound of push-pull opstelling te maken die je achter de bank schuift, of achter een gordijn zet oid?

Ik denk hierbij ook aan de visaton TL sub (zou je niet een TIW400 kunnen verkopen en er een TIW360 bij kunnen kopen?).

Wise enough to play the fool

• hackbox999
Volgens mij is dan de ideale oplossing het volgende:
Schaf 2 * TIW360 aan en bouw vervolgens 2 TL-subs
DT500 erachter en klaar is kees

Ik denk dat ik meteen maar een bouwaanvraag bij de gemeente ga indienen voor het aanbrengen van Steunberen op de voorgevel zodat deze niet bezwijken onder de vibraties van deze load.

I'm lost ...

• hackbox999
TIW360 is overigens niet meer leverbaar, dus ook de TL-SUB zoals deze op de site van Visaton staat ( http://www.visaton.de/english/artikel/art_583_7_32.html ) is niet meer te bouwen ...

Ik ga verder met zoeken naar andere oplossingen.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

hackbox999 schreef op 03 november 2004 @ 20:26:
TIW360 is overigens niet meer leverbaar, dus ook de TL-SUB zoals deze op de site van Visaton staat ( http://www.visaton.de/english/artikel/art_583_7_32.html ) is niet meer te bouwen ...

Ik ga verder met zoeken naar andere oplossingen.
Je zou eens op het visaton forum moeten kijken, want volgens mij is er wel een alternatief bekend voor de TIW360 ;)

You'r lost? Why... we geven verschillende tips, maar blijkbaar is dat allemaal niet goed... Denk vooral niet dat het een makkelijke klus is om aan zo'n project te beginnen. Als je nu al lost bent, dan bereidt je alvast voor op wat nog komen gaat ;)

Like said, als je een klein kastje wil, dan kun je de idd een linkwitz transform een goede oplossing. Je kunt die ook gebruiken i.c.m je DT 500. De EQ van de DT is ook een optie natuurlijk, maar LT is veel effectiever.

Andere optie is om die dingen te verkopen, en een kleinere 12" woofer te kopen. Een Shiva zal bijvoorbeeld vrijwel gelijk presteren in een veel kleinere kast. Je hebt dan wel meer vermogen nodig, maar kwa maxSPL doet de Shiva het iets beter. De DT-500 kan dan nog steeds prima dienst doen.

• Jag

Jag

Ipv dat je nou ingaat op onze suggestiest :P.

Ik blijf erbij dat een Linkwitz Transform een goede optie is. Een gesloten sub geeft iets minder output dan een bass reflex of TL, maar met dubbel 15" is dat echt geen enkel probleem! En je kan het gewoon klein houden.

Als je goede full range fronts hebt, kan je de subs los maken en alleen voor het LFE gebruiken. Anders zou ik TIW's in je fronts gebruiken. Dat heeft als voordeel dat je de TIWs dan ook goed voor muziek te gebruiken zijn, dat gaat met losse subs gewoon veel minder goed (omdat dan de crossovering niet klopt).

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Jag schreef op 03 november 2004 @ 21:47:
Dat heeft als voordeel dat je de TIWs dan ook goed voor muziek te gebruiken zijn, dat gaat met losse subs gewoon veel minder goed (omdat dan de crossovering niet klopt).
Ook als je de twee subs in de fronts op die subamp zou aansluiten (mono dus)?

• hackbox999
Ik geeft het niet op ... ik zei: "I'm lost".

Het gaat om verschillenmde ideeen die ik tracht te combineren in een concept, maar volgens mij is de conclusie die ik moet trekken dat dit niet goed gaat werken.

OK. Als ik het idee van de TL Sub's loslaat (lijkt me wel grandioos om te bouwen overigens), dan zijn mijn opties met de TIW in principe beperkt tot het gebruik van de TIW400 als 'gewone' woofer in een 3-weg design.

Met de DT500 kan ik vervolgens een (nog nader te bapalen) SubWoofer aansturen?

Of

De oplossing met de kleine box zoals Jag voorstelde ... met daarin de twee TIW's ... ik snap alleen nog niet hoe dit technisch zou moeten werken.

• Jag

Jag

deepspace schreef op 03 november 2004 @ 22:09:
[...]

Ook als je de twee subs in de fronts op die subamp zou aansluiten (mono dus)?
Nou, mono zou niet erg zijn. Maar het heikele punt is de crossovering. Met een subamp icm met een full range speaker heb je alleen een low pass op het sub, de rest speelt full range. Dan integreert het niet mooi. Een half jaar terug is ooit eens een link gepost naar een mooi artikel over dit onderwerp. Over de perception of fast bass. Mooie analyse, was uiteindelijk terug te voeren op de crossovering tussen laag en mid(laag).
Dat komt ook wel overeen met mijn ervaringen hiermee. Quasi full range speakers met los sub erbij werkt gewoon niet lekker voor muziek weergave. Ik heb zelf meerdere van dat soort opstellingen geprobeerd maar uiteindelijk vond ik sub uit altijd natuurlijker klinken. Met high pass en low pass filters op sub en top gaat het prima.

• hackbox999

• Jag

Jag

hackbox999 schreef op 03 november 2004 @ 22:17:OK. Als ik het idee van de TL Sub's loslaat (lijkt me wel grandioos om te bouwen overigens), dan zijn mijn opties met de TIW in principe beperkt tot het gebruik van de TIW400 als 'gewone' woofer in een 3-weg design.

Met de DT500 kan ik vervolgens een (nog nader te bapalen) SubWoofer aansturen?

Of

De oplossing met de kleine box zoals Jag voorstelde ... met daarin de twee TIW's ... ik snap alleen nog niet hoe dit technisch zou moeten werken.
Ja, dat zou helemaal de beste oplossing zijn denk ik: TIW's in 3 weg opnemen en dan de DT500 voor een losse LFE sub.

Hoe Linkwitz Transform werkt: je maakt een gesloten sub met een relatief hoge Q (kleine behuizing) en dat corrigeer je electronisch tot een lagere Q. Dit kan je niet onbeperkt doen, want dan ga je max output inleveren. Maar tot een bepaalde hoogte kan je het straffeloos doen en je hebt tenminste niet van die enorme koelkasten nodig.
Ik ga het zelf ook gebruiken voor de LFE subs die ik nu aan het bouwen ben. Hier de simulatie die het een en ander wat duidelijk zal maken:

Afbeeldingslocatie: http://www.van-weert.com/~jag/Nieuwe_set_voor_Jag_deel_2/LFE_sub_simulatie.gif

• Jag

Jag

Nee, dat is totaal wat anders: dat is een bandpass sub (gebruikt net als bass reflex de resonantie van de poort voor output). Bovendien is het een isobarische sub, dat is een trucje om minder inhoud nodig te hebben, ten koste van een extra woofer (beetje dure oplossing).

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Jag schreef op 03 november 2004 @ 22:21:
[...]
Nou, mono zou niet erg zijn. Maar het heikele punt is de crossovering. Met een subamp icm met een full range speaker heb je alleen een low pass op het sub, de rest speelt full range. Dan integreert het niet mooi. Een half jaar terug is ooit eens een link gepost naar een mooi artikel over dit onderwerp. Over de perception of fast bass. Mooie analyse, was uiteindelijk terug te voeren op de crossovering tussen laag en mid(laag).
Dat komt ook wel overeen met mijn ervaringen hiermee. Quasi full range speakers met los sub erbij werkt gewoon niet lekker voor muziek weergave. Ik heb zelf meerdere van dat soort opstellingen geprobeerd maar uiteindelijk vond ik sub uit altijd natuurlijker klinken. Met high pass en low pass filters op sub en top gaat het prima.
Dat bedoel ik dus, je zult laag genoeg moeten crossen. Zeker onder de 100 Hz, liefst nog een deel lager. Daarom moet je in een 3-weg ook niet er een 13 cm woofertje bij zetten, maar een wat groter model wat een beetje verdeer door kan spelen.

• hackbox999
Keuze gemaakt.

Jag - bedankt voor de input.
TIW400's worden deel van een nieuw te bouwen 3-weg systeem.

Hebben jullie nog aanbevelingen voor Tweeters en Midrange speakers om samen te gaan met de TIW400?

Dan moet ik nu nog op zoek naar een juiste config voor een SUB die aan de DT500 gebouwd kan worden.

Geef eens goede raad ... wat bouw je aan zo'n DT500 zodat e.e.a nog in balans blijft met zo'n redelijk zwaar uitgeruste front-set?

• MM
  • Niet online

MM

Al op het idee gekomen dat je fronts nu zo laag gaan dat je helemaal geen sub meer nodig hebt?

Verwijderd

m.m schreef op 03 november 2004 @ 22:52:
Al op het idee gekomen dat je fronts nu zo laag gaan dat je helemaal geen sub meer nodig hebt?
Ja idd :)
Je kan die DT500 verkopen (aan mij of aan Jag ofzo O-) ), of je moet persé een sub willen hebben... :)

• hackbox999
@m.m

Als je de spec's ziet van de Visaton TL-Sub ziet en je leest recenties van mensen die hem in de hebben dan weet je wat laag KAN zijn.

Dus .. Groundshaking earthquakes was ik niet voornemens om uit een drieweg systeem te persen als ik ook een DT500 in mijn bezit heb.

How LOW can you go ...

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Idd, de TIW + LT heeft geen extra sub nodig. Gebruik die DT-500 voor die TIW's in de fronts, en filter ze zo laag mogelijk. Met een LT kun je net zo laag geluid uit de TIW's halen als de TL-sub!

Als midbass zou ik denk ik die Extermis aanraden die ik eerder gaf. Ding heeft flink wat Xmax, is erg linear en gaat ver door. Zoek daar nog een mooie tweeter bij, en je heb een geweldige speaker die de vloer laat trillen >:)

[ Voor 11% gewijzigd door voodooless op 03-11-2004 23:02 ]

• Jag

Jag

deepspace schreef op 03 november 2004 @ 22:35:
[...]

Dat bedoel ik dus, je zult laag genoeg moeten crossen. Zeker onder de 100 Hz, liefst nog een deel lager. Daarom moet je in een 3-weg ook niet er een 13 cm woofertje bij zetten, maar een wat groter model wat een beetje verdeer door kan spelen.
Ik snap niet precies wat je nu precies bedoelt.
hackbox999 schreef op 03 november 2004 @ 22:35:
Keuze gemaakt.

Jag - bedankt voor de input.
TIW400's worden deel van een nieuw te bouwen 3-weg systeem.

Hebben jullie nog aanbevelingen voor Tweeters en Midrange speakers om samen te gaan met de TIW400?

Dan moet ik nu nog op zoek naar een juiste config voor een SUB die aan de DT500 gebouwd kan worden.

Geef eens goede raad ... wat bouw je aan zo'n DT500 zodat e.e.a nog in balans blijft met zo'n redelijk zwaar uitgeruste front-set?
Driver voor sub met DT500 is niet zo moeilijk. Als je iets wilt hebben dat niet idioot groot is, maar serieus veel output kan geven in het sub bereik, kan je aan iets als de Tumult van Adire denken:

Afbeeldingslocatie: http://www.adireaudio.com/images/tumult_iso_2_small.jpg

Welke tweeter en midranges je moet kiezen is lastiger. Waarschijnlijk is het verstandig om de crossover frequentie tussen het laag en mid(laag) niet al te hoog te kiezen, al zijn er best 15"-ers die prima hoog gecrossed kunnen worden.
Dat bepaalt meteen of je een echte midrange kan kiezen of dat je een midbass unit moet gebruiken.
Met beide opties zijn er legio mogelijkheden. Belangrijk is denk ik om je budget te bepalen, dan vallen er meteen wat dingen af.

Ook moet je een oplossing zoeken voor de versterking. Je hebt twee versterkerkanalen nodig per speaker, een crossover filter (high en low pass, instelbaar is een pre) en een Linkwitz Transform circuit. Dat laatste weglaten maakt het wel makkelijker, maar dan heb je dus wel een grotere behuizing nodig. Je zou eens bij deepspace kunnen informeren, die is nu volgens mij ook bezig met zelf een filter maken en versterkerkanalen (ik weet niet hoe hij het opgelost heeft).

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Jag schreef op 03 november 2004 @ 23:08:
Ik snap niet precies wat je nu precies bedoelt.
Nouja, ik zou een dubbele mono sub toch zo laag mogelijk crossen om toch nog een beetje stereo effect te hebben (ook al zijn lage tonen niet te plaatsen). En 13 cm woofertje is dan al snel overbelast als midbass.
Met beide opties zijn er legio mogelijkheden. Belangrijk is denk ik om je budget te bepalen, dan vallen er meteen wat dingen af.
Idd, wat is je budget :?
Ook moet je een oplossing zoeken voor de versterking. Je hebt twee versterkerkanalen nodig per speaker, een crossover filter (high en low pass, instelbaar is een pre) en een Linkwitz Transform circuit. Dat laatste weglaten maakt het wel makkelijker, maar dan heb je dus wel een grotere behuizing nodig. Je zou eens bij deepspace kunnen informeren, die is nu volgens mij ook bezig met zelf een filter maken en versterkerkanalen (ik weet niet hoe hij het opgelost heeft).
Als je de DT-500 gebruik voor de TIW is een gewone strereo amp genoeg, en heb je al meteen een filter. Zelf maken kan idd ook, maar kost weer extra moeite.

• hackbox999
DT500 wil ik het liefst voor eenseparate SUB gebruiken gezien de keuze van de TIW400 als Woofer in een 3 weg speaker systeem (deze krijgt zijn eigen netwerk).

Ik moet dus op zoek naar een mooie combinatie van speakers (Hi en Mid) die samen een gelijkmatig klankbeeld kunnen vormen met de TIW.

Ik zat zojuist te browsen op die site van Adire en mijn attentie werd ook getrokken door zowel de Shiva als de Tumult.

Welke beschikbare (goede) ontwerpen zijn er om bijvoorbeeld een Sub uitgerust met een Tumult aan te laten sturen door een DT500?

Budget - Daar heeft niemand iets over gesproken :). Als je iets doet moet je het GOED doen anders moet je het NIET doen. Budget kijk ik later naar ...

X'mas is coming to town en ik wil ook nog een Beamer en een oprolbaar scherm en ...

First things first ... het is nu stil in huis omdat ik de bestaande speakers gedemonteerd heb.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

hackbox999 schreef op 03 november 2004 @ 23:43:
DT500 wil ik het liefst voor eenseparate SUB gebruiken gezien de keuze van de TIW400 als Woofer in een 3 weg speaker systeem (deze krijgt zijn eigen netwerk).
Prima, maar als je een LT wil gebruiken, zul je de TIW's zoals jag al zei aan losse amps nodig.
Ik zat zojuist te browsen op die site van Adire en mijn attentie werd ook getrokken door zowel de Shiva als de Tumult.
Yep, de TIW's zijn in het laag al geen match voor een Shiva, laat staan een Tumult. Bij de Shiva scheelt het niet veel, maar ze zijn wel maar 12"!
Welke beschikbare (goede) ontwerpen zijn er om bijvoorbeeld een Sub uitgerust met een Tumult aan te laten sturen door een DT500?
Check de adire website ;)
Budget - Daar heeft niemand iets over gesproken :). Als je iets doet moet je het GOED doen anders moet je het NIET doen. Budget kijk ik later naar ...
Zo werkt dat niet. Voor vrijwel ieder budget is er wel iets goeds te maken. Je zult op zijn minst een grove inschatting moeten maken. Alles heeft een prijs :+

• Jag

Jag

deepspace schreef op 03 november 2004 @ 23:19:Nouja, ik zou een dubbele mono sub toch zo laag mogelijk crossen om toch nog een beetje stereo effect te hebben (ook al zijn lage tonen niet te plaatsen). En 13 cm woofertje is dan al snel overbelast als midbass.
Als je het netjes crossed, hoeft het ook niet per se zo laag.
Als je de DT-500 gebruik voor de TIW is een gewone strereo amp genoeg, en heb je al meteen een filter. Zelf maken kan idd ook, maar kost weer extra moeite.
Maar dat zou ik dan ook zeker niet doen. Dan zit je nog steeds met het probleem dat je geen high pass op het midhoog hebt en dan heb je nog steeds je crossovering niet goed voor me'kaar.

Als ik de topicstarter was, zou ik kiezen voor een van de volgende mogelijkheden:

- 3-weg met TIW als LF driver. Helemaal passief gefilterd, TIWs in gesloten of bass reflex afhankelijk van hoe dat in de simulaties eruit komt. Evt DT500 met een nieuwe driver voor LFE sub afhankelijk van budget.
- 3-weg met TIW als LF driver. Gebiamped, met passief midhoog. Linkwitz Transform op laag, TIW in kleine gesloten behuizing met zijwaartste plaatsing zodat de speaker smal kan blijven. Evt DT500 met een nieuwe driver voor LFE sub afhankelijk van budget.
Dure en ingewikkelde no-compromise oplossing, wel de beste dus. Je zou zelfs evt nog voor volledig actief kunnen gaan, helemaal mooi. Maar passief is wel simpeler :).

Interessante no bullshit site met veel relevante informatie: link
Waarom actief? Link 1 en link 2.
Linkwitz Transform: Elliot en de maker zelf.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Jag schreef op 03 november 2004 @ 23:56:
[...]
Als je het netjes crossed, hoeft het ook niet per se zo laag.
[...]
Maar dat zou ik dan ook zeker niet doen. Dan zit je nog steeds met het probleem dat je geen high pass op het midhoog hebt en dan heb je nog steeds je crossovering niet goed voor me'kaar.
highpass kun je toch gewoon passief maken... Maar ik zou het ook niet persee aanraden.
Als ik de topicstarter was, zou ik kiezen voor een van de volgende mogelijkheden:
....
Hier kan ik me wel in vinden.

Maar wat voor DIY audio ervaring heb je eigenlijk TS? Hoe denk je het filter te gaan maken?

• Jag

Jag

deepspace schreef op 04 november 2004 @ 00:03:highpass kun je toch gewoon passief maken... Maar ik zou het ook niet persee aanraden.
Jawel, maar niet bij die frequenties. Veel te grillig impedantie verloop en veel te grote componenten nodig.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Jag schreef op 04 november 2004 @ 00:19:
[...]
Jawel, maar niet bij die frequenties. Veel te grillig impedantie verloop en veel te grote componenten nodig.
Dat bedacht ik me idd ook net.

• Jag

Jag

deepspace schreef op 04 november 2004 @ 00:30:
[...]

Dat bedacht ik me idd ook net.
Hoe heb jij eigenlijk het electronische deel van je center opgelost (voor TS: hij heeft een actieve 2-weg center gebouwd)? Universele print of eentje laten etsen? Gebruik je alleen passieve onderdelen (weerstanden, condensatoren, spoelen)? Potmeters op outputs of vaste weerstand(en)? Zelf een behuizing gemaakt? Wat gebruik je als versterker?

Misschien een oplossing voor de TS: er zijn ook plate amps (net zoals de DT500) te koop voor actieve speakers. Daar zitten dan twee versterkers en filters in, met instelbare cross frequenties en potmeters om de gevoeligheden te matchen (als dat nodig is).

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Jag schreef op 04 november 2004 @ 00:36:
[...]
Hoe heb jij eigenlijk het electronische deel van je center opgelost (voor TS: hij heeft een actieve 2-weg center gebouwd)? Universele print of eentje laten etsen? Gebruik je alleen passieve onderdelen (weerstanden, condensatoren, spoelen)? Potmeters op outputs of vaste weerstand(en)? Zelf een behuizing gemaakt? Wat gebruik je als versterker
Ik heb het filter + amp nog niet gemaakt, maar ik ga het gewoon op een universele print maken, voor de amps heb straks ik wel een echte print. Ik gebruik opamps voor het filter, en passive componenten voor de baffle step compensatie, en een pot voor de onderlinge volumes te regelen. Amps zijn twee gainclones, behuizing wordt een 1HE 19" module met cuatom front (gezandstraalt en gebakken metaal :D ).

Voor mij volgende grote project wil ik ook actieve fronts gaan maken (dat zal nog minstens een jaar duren), ook 3-weg. Daarvoor wil ik echter voor zo'n behringer DCX2496 digitaal X-over ding gebruiken. Voor de prijs kun je dat echt niet zelf maken (ook al vinden sommigen dat de DAC's niet audiofiel genoeg zijn)!

[ Voor 19% gewijzigd door voodooless op 04-11-2004 00:52 ]

• Jag

Jag

Ah kijk, het serieuze werk :). DACs niet audiofiel genoeg, kan me er niet zoveel bij voorstellen. Wat wel een beetje lastig is, is dat je met de gain structure zit. Je mag eigenlijk geen laag signaal zoals uit je pre outs komt die DSP insturen (doe ik wel). Als je je zorgen maakt over de DACs, dan is dat iets waar je je nog meer zorgen over moet maken :). Dat maakt het lastig een DSP in te passen in een HiFi set (in een PA set heb je feitelijk bijna hetzelfde probleem alleen daar maakt niemand zich er druk over :P ). Je moet dan met oplossingen komen als een hoog signaal de DSP in en dan een 6 kanaals volume regeling erachter. Maar dat is weer niet te combineren met een HT set, en een 6 kanaals volumeregeling is ook weer een uitdaging erbij.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Jag schreef op 04 november 2004 @ 01:03:
Ah kijk, het serieuze werk :). DACs niet audiofiel genoeg, kan me er niet zoveel bij voorstellen. Wat wel een beetje lastig is, is dat je met de gain structure zit. Je mag eigenlijk geen laag signaal zoals uit je pre outs komt die DSP insturen (doe ik wel). Als je je zorgen maakt over de DACs, dan is dat iets waar je je nog meer zorgen over moet maken :). Dat maakt het lastig een DSP in te passen in een HiFi set (in een PA set heb je feitelijk bijna hetzelfde probleem alleen daar maakt niemand zich er druk over :P ). Je moet dan met oplossingen komen als een hoog signaal de DSP in en dan een 6 kanaals volume regeling erachter. Maar dat is weer niet te combineren met een HT set, en een 6 kanaals volumeregeling is ook weer een uitdaging erbij.
IK maak me geen zorgen erover, maar sommige "audiofielen"... Wat bedoel je ermee, dat je geen laag signaal de DSP in mag sturen? Wat voor signaal moet er dan wel in? Nouja, zal niet zo'n gigantisch probleem zijn denk ik. Zie ik tegen die tijd wel...

Genoeg het topic gekaapt, back to buisiness :Y)

• Jag

Jag

deepspace schreef op 04 november 2004 @ 01:07:
[...]

IK maak me geen zorgen erover, maar sommige "audiofielen"... Wat bedoel je ermee, dat je geen laag signaal de DSP in mag sturen? Wat voor signaal moet er dan wel in? Nouja, zal niet zo'n gigantisch probleem zijn denk ik. Zie ik tegen die tijd wel...

Genoeg het topic gekaapt, back to buisiness :Y)
Nou ja, het laatste woord erover: het mag natuurlijk best een laag signaal de DSP in. Maar je moet je realiseren dat die DSP het eerst omzet naar digitaal, het bewerkt en dan weer terug naar analoog (nu zal ik niks nieuws verteld hebben). En je hebt alleen volle resolutie van de ADCs en DACs bij een maximaal hoog signaal (+10dBu of iets in die richting). In praktijk zit je zo'n 50dB onder 0dBFS, dan blijft er niet zoveel over van je 24 bits DAC :). En zoiezo zit je al met een extra omzetting van analoog naar digitaal en weer terug.
Maar goed, dan realiseer je je dat en dan doe je het toch want eigenlijk is er geen alternatief. Tenzij je een set gaat maken waar je alleen cd's in stereo mee kan spelen.

Ik ben zelf begonnen met de ideale gainstructure van hoog (digitaal!) signaal erin, hoog signaal eruit en dat in volume regelen voordat het de power amps in ging. Ik heb toen bij wijze van test een laag en analoog signaal erin gestuurd, suboptimaal dus, was eigenlijk helemaal niet storend veel slechter ofzo. Dus nu hangt mijn €2200,- dure DSP aan de pre outs van mijn Yamaha RX-v1400 :P. En ik vind het een heerlijke oplossing: nu kan ik gewoon met de AB van bron wisselen en het volume veranderen. Eerst moesten er eerst 6 faders precies gelijk verschoven worden en stond ik voortdurend allemaal dingen om te steken en te troubleshooten omdat er iets niet werkte. Niemand kon bij mij ook een cd'tje op te zetten door het hele knopjes en schuifjes oerwoud :P.

• hackbox999
Welke ervaring ik heb met zelfbouw?

Zoals gezegd, Karlson koelkasten (mooie zware mulitplex kasten, en een enorme klus om de vorm van de hoorn netjes op de front te krijgen en om de baspoort (in de bovenkant, achter het begin van de hoornvorm). Veel meetwerk en secuur zaagwerk, los van het scheidingsfilter - Toen - 1980 waren mijn brains nog vers.

In 1985 heb ik nieuwe speakers (naar eigen ontwerp) gebouwd waar uiteindelijk ook Visations TIW400 een rol in hebben gespeeld.

Daarna LINK M23 gekocht om de kunst van de HelmHolz generator te beluisteren - mooi geluid en nog steeds een dierbaar bezit.
Deze LINK speakers heb ik onlangs moeten reviseren (3 maanden geleden) i.v.m. schade aan de conussen (losraken van rubber en conus).

Nu dus tijd voor de uitbouw van een mooie stereo klank naar een Home Theater oplossing.

Versterker historie: Technics, Denon PMA 700 , Denon 3805 (allen nog in bezit en operationeel)

Volgens mij wordt het tijd voort een Tumultueus projectje.

Bedankt - so far

Verwijderd

Veel geluk met subjes, idd 3 weg is genoeg ;)

Ik had nog ff een vraagje:

offtopic:
2 speakers tegenover elkaar plaatsen (lees: aan elkaar) hoe werkt dat precies met het "aansturen" van je boxen???

code:
1
2
3
4
5
6
7
--------------------------------
|              __  __                    
|         __/    |     \__             
|        |         |          |