Toon posts:

"Primary Master hard disk failure"

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Er zijn veel topics waarbij deze zin voorkomt, maar het probleem wat ik heb is net wat anders.

Ik heb een MAxtor diamond max 8 plus 40 gb harde schijf die nu anderhalve jaar oud is, oftewel de garantie is verlopen.
De computerwinkel waar ik mijn computer gehaald heb is failliet gegaan.
Ik heb daar een budget PC gehaal die het verder rest prima doet.

Mijn computertje liep perfect harde schijf deed het prima. Ik dacht ik verwen m fftjes met een defragmentatie, stom idee achteraf. Ik was vergeten programma s zoals de virusscan en energiebeheer uit te zetten. Heb defragmentatie aangezet na een paar uur ga ik even controleren. Mijn computer geeft geen gehoor meer, als ik de muis beweeeg gebeurd er niets en ook niet als ik het toetsen indruk. Ik besluit te resetten, stom idee.
Bij het opstarten geeft windows aan dat er fouten zitten in bepaalde clusters van de harde schijf. Oke dus ik ga naar de schijfcontrole. Nu alle programma s afgesloten alleen het energiebeheer niet, vergeten. Scandisk loopt na een uur of zo vast, ik was even weggegaan, en de computer geeft weer geen gehoor, ik reset weer.

Bij het opstarten herkent de Bios de harde schijf. Daarna zegt hij meteen -primary master hard disk failure-

Ik kan niet op de harde schijf komen, kan niet formatteren of fdisk uitvoeren, maxblast ook niet, zeggen allemaal dat ze geen vaste schijf kunnen vinden.
Ook via win98 opstartdiskette krijg ik geen kans om de harde schijf te benaderen. Powermax geeft aan dat de harde schijf goed aangesloten is, maar bij de leestesten geeft hij -failure- aan.

Heeft iemand nog een idee om te proberen? Ik heb weinig zin om weer geld uit te geven aan een nieuwe harde schijf. Het maakt niet uit als de harde schijf ineens een stuk kleinere capaciteit krijgt, bijvoorbeeld van 40 naar 10 gb. Ik kan namelijk niet geloven dat die helemaal naar de klote is. Of de leeskop zit vast, is daar nog wat aan te doen?, of hij kan de eerste sector niet lezen waar hij mee moet opstarten.

Oh ja als tweede harde schijf, dus slave, kan hij ook niet aangesproken worden, hetzelfde geld voor in een andere computer, geprobeerd, maar harde schijf kon niet aangesproken worden. Overal werd hij wel herkent door de bios.

Wie o wie heeft nog een idee?
En alvast bedankt voor de moeite...

• SjoZ
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-08-2024

SjoZ

SF-powerrrr!

Erg vreemd dat door een paar 'onderbrekingen' dat ding zo over de flos is...

als de schijf zichzelf niet goed identificeert op het IDE kanaal, is er meestal weinig meer aan te doen. Ik zou hem proberen te vriezen en dan je data proberen te recoveren. Maar om te houden: ik weet het niet.

Wellicht dat ALS ie zich een keer wél identificeert dat je hem kunt low-levelen (met ZAP en WIPE) zodat eventuele 'wannabe' bad clusters ook weg zijn...

Suc6 !

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-03 19:09

Ray

phoe ik heb ooit is zoiets gehad. Oplossing was toen hem in de bios manual in te stellen, gewoon als een 5 gig ofzo. Daarna kon ik hem toen wel formatten ! daarna weer op auto gezet en onder windows / fdisk weer hersteld naar de normale grote ! hooop dat je er wat mee kunt. Probleem was toen geloof ik dat het hele mbr naar zun grootje was offe (was al weer 4 jaar geleden dus :) )

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Heb je ook de Windows-cd geprobeert, recovery console? Ik denk niet dat het werkt, maar het is het proberen waard.

offtopic:
Overigens complimenten over de startpost, dat je zo duidelijk uitlegt dat het niet een alledaags probleem is wat je bent tegengekomen

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de hulp tot zover.

Ik heb windows 98, ik heb geprobeerd om deze opnieuw te installeren, gewoon de setup te draaien, maar daar zegt ie ook dat hij geen vaste schijf kan vinden. De recovery console zegt me niks, kan dat ook via win98 cd of alleen XP?

ZAP en WIPE zijn dat speciale freeware programma s of zijn die vanuit windows?

Nog even wat vraagjes, na enig zoekwerk kwam ik nog wat tips tegen die ik even ga proberen, als eerste een goede swing er aan geven.

Als tweede, linux installeren op een andere schijf, ik heb nu even een 1 GB harde schijf geleend, en proberen via linux de harde schijf te benaderen, ik ben niet bekend met linux, maar ga het toch maar een poging geven.

Als derde een redelijk flinke tik geven op een vlak oppervlak.
En die vriezer, maar dat is maar van tijdelijke aard begrijp ik van Sjoz.

Oh ja back ups heb ik gelukkig vlak voor de crash gemaakt, dus het dataverlies is totaal niet erg.

En dan nog 1 vraag, de magneet, kan dat nog helpen, of is dat puur voor het wissen van data en niet voor bijvoorbeeld de leeskop los te krijgen?

Mocht er iets lukken dan laat ik het weten, mocht iemand anders nog een tip hebben, dan zie ik daar graag naar uit.

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-03 17:38
Veel te laat,

Voordat je begint me nogal rigoreuze maatregelen om je hdd weer aan de gang te krijgen, eerst nog even het volgende:

Heb je ooit wel eens gehoord van knoppix:? Das zeg maar een cd met daarop eeen botable versie van linux, doe de cd in je optical en met een a twee minuten kan je via het knoppix cdtje wat draait in je geheugen de pc hopelijk benaderen. Mocht dat zo zijn, dan weet je in ider geval dat je hdd onder windows niet te benaderen is en dat het waarschijnlijk daar aan zal liggen. Is imho het proberen waard, en oh ja tis een gratis disti ook nog geloof ik :) (ff gechecked Yupz )

info: www.knoppix.org

Succes iig, kan me voorstellen dat je er van baald. Moet er zelf nl. ook ff niet aan denken dat me hdd's niet te benaderen zijn :) :X

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de tip, dus dat is een bootable versie die je gewoon vanaf cd kunt proberen?

Kun je vanuit daar de Hard Disk dan formatteren?
En het is niet handig om linux helemaal te installeren op een schijf van 1GB?

Ik ga het gelijk even bekijken....

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-03 17:38
Tis een bootable cd ja, maar of je er mee kan formateren weet ik eig niet . gebruik het wel eens om te kijken of alles nog wel gezien kan worden e.d.

Lijkt mij dat het minder tijd kost om die cd ff te downen, plus te branden . dan om linux op een 1 gig hdd te zettten[insert lunux noob here [/insert]. Maar je mag het zelf weten hoor :>

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Verwijderd

Topicstarter
Heb knoppix gedownload en hij boot prima. Krijg het mooie knoppix scherm te zien. CD rom schijven vind hij allemaal, alleen de harde schijf detecteert ie niet. Ik heb geen verstand van knoppix, maar begrijp wel dat de command die je moet geven voor de primary hard disk is: /mnt/hda of /dev/hda ook als ik er een 1 achter zet vind hij niets.
Zijn er nog trucjes bij knoppix om de hard disk toch te vinden evt programma's?

PS: De "spin" techniek, een zwier er aangeven werkte niet. Harde nog niet geprobeerd, lichte wel, maar dat hielp ook niet.

Verwijderd

probeer es met hdd regenerator;
soms dan markeert je schijf bepaalde delen als "bad" na een harde reset.
Pagina: 1