Through meditation I program my heart to beat breakbeats and hum basslines on exhalation -Blackalicious || *BetuweKees was AFK; op de fiets richting China en verder
Normaal gesproken heb je achter een ADSL- of kabelmodem inderdaad een router nodig. Je kunt immers niet meerdere IP-adressen van je provider krijgen. In Hoe deel ik Internet ? staat bovenaan ergens:BetuweKees schreef op 01 november 2004 @ 17:31:
hi,
Ben in het bezit van een Alcatel Speedtouch Home, getweakt naar Pro versie en met DHCP_Spoof ingeschakeld. Dit werkt al jaren perfect.
Heb nu eindelijk eens tijd om leuk met Linux te gaan spelen, en wil daarom een klein netwerkje maken. Mijn idee was (Win pc + Linux pc) -> switch -> modem -> lekker surfen. Echter in twee zaken hier om de hoek waar ik geweest ben probeert men me te overtuigen dat ik een router zou moeten hebben ipv een switch. Klopt dat inderdaad, of kan ik gewoon met een switch af?
Ipv "hub" mag je natuurlijk ook "switch" lezen. Het zou dus mogelijk moeten zijn om de boel aan te sluiten zonder router. Hoe dat werkt staat er niet bij, dus je zult nog even op zoek moeten gaan.Specifiek voor gebruikers van Alcatel SpeedTouch Home (ethernet) gebruikers aanrader!:
Tweaken van het modem, zodat het direct op een hub kan worden aangesloten.
Je wilt op beide pc's tegelijk een webserver draaien? Stel dat iemand jouw IP-adres intoets om op je website te komen, welke van die 2 moet die persoon dan zien? Met andere woorden: ze zullen dan wel op verschillende poorten moeten draaien; niet beide op poort 80. Verder zul je in de router poorten moeten forwarden. Zie Het Grote Poortmappingsverhaal.Moet ik daarnaast nog speciale crossed cables gebruiken tussen modem en switch, of instellingen in mijn modem wijzigen om een en ander lekker te laten werken? (Ik wil graag op zowel Linux bak (always-on) als op Windows ding een webserver hebben draaien, kan dat gewoon of moet ik daar eerst nog wat handelingen voor verrichten?)
1. dhcp spoof geeft je externe ip maar door aan 1 pc. (of 1 router) dus dan zou je interdaad een router nodig hebben.
2. Een Speedtouch pro moet dan in NAT mode draaien. Dan werkt het als een modem met ingebouwde router. Dan kun je het af met een switch.
3. of je laat hem in spoofing staan:
Linux pc switch -> 2e ethernet kaart Win pc met internet delen + -> modem ->
(Of je koopt een router en gebruikt de lan kant als (dure) switch. )
(hmm faq werk inderdaad) ^^^^^
2. Een Speedtouch pro moet dan in NAT mode draaien. Dan werkt het als een modem met ingebouwde router. Dan kun je het af met een switch.
3. of je laat hem in spoofing staan:
Linux pc switch -> 2e ethernet kaart Win pc met internet delen + -> modem ->
(Of je koopt een router en gebruikt de lan kant als (dure) switch. )
(hmm faq werk inderdaad) ^^^^^
[ Voor 6% gewijzigd door leuk_he op 01-11-2004 18:01 ]
Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.
als je modem getweaked is naar de PRO versie is het ook meteen een router.
Helaas zit er niet z'on mooie webinterface in maar toch, je kan poorten forwarden.
op http://www.mirdesign.nl/ kan je een programma'tje downloaden waarmee je een aantal settings makkelijker kan doen:
firewall aan/uit
poorten forwarden etc
Je hebt dus geen aparte router nodig..
Ik heb het thuis ook draaien met
Alcatel router (modem)
|
switch - server
|
router
/ | \
PC1 PC2 PC3
Zorg wel dat je PC's die achter je modem hangen het IP 10.0.0.150 e.v. hebben
(p.s. ik heb een modem ivm wireless netwerk)
Helaas zit er niet z'on mooie webinterface in maar toch, je kan poorten forwarden.
op http://www.mirdesign.nl/ kan je een programma'tje downloaden waarmee je een aantal settings makkelijker kan doen:
firewall aan/uit
poorten forwarden etc
Je hebt dus geen aparte router nodig..
Ik heb het thuis ook draaien met
Alcatel router (modem)
|
switch - server
|
router
/ | \
PC1 PC2 PC3
Zorg wel dat je PC's die achter je modem hangen het IP 10.0.0.150 e.v. hebben
(p.s. ik heb een modem ivm wireless netwerk)
Het is dus niet mogelijk om een en ander via DNS oid automatisch in te stellen? Zeg maar als in windows.betuwekees.com gaan naar de windowsbak en linux.betuwekees.com naar de linuxbak?Bergen schreef op 01 november 2004 @ 17:57:
Je wilt op beide pc's tegelijk een webserver draaien? Stel dat iemand jouw IP-adres intoets om op je website te komen, welke van die 2 moet die persoon dan zien? Met andere woorden: ze zullen dan wel op verschillende poorten moeten draaien; niet beide op poort 80. Verder zul je in de router poorten moeten forwarden. Zie Het Grote Poortmappingsverhaal.
Through meditation I program my heart to beat breakbeats and hum basslines on exhalation -Blackalicious || *BetuweKees was AFK; op de fiets richting China en verder