LTO2 snelheid icm 100mbit netwerk ? /backupoplossing

Pagina: 1
Acties:

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:20
we hebben hier nu een erg oude hp tape libary staan
(DLT IV 35GB met 15 tapes)
backupdate zit nu per dag op +/- 70GB
nu komt hier binnenkort nog zeker zo'n 120GB per dag bij (bedrijfsovername)
de huidige oplossing was al aan vervanging toe, maar nu zeker

nu heb ik gekeken naar de volgende dell oplossingen :

Powervault 132T LTO2
Powervault 122T LTO2

de 132 is een libary waarin 24 tapes passen
de 122 een autoloader waarin 8 tapes passen

ik heb ze kwa specs vergeleken en kom uit op volgende verschillen :
-24 tapes / 8 tapes
-webinterface / -
- mogelijkheid 2 tapedrives / max 1 drive
- fibrechannel optie / -

behalve aantal tapes (wat makkelijk is)
niet echt verschillen die we nodig hebben

prijsverschil 6500/ 3500
dus eigenlijk is de keus al duidelijk voor de 122T

LTO2 is netjes 200GB native per tape
dus de komende tijd zullen we alles netjes op 1 tape kwijt kunnen

nu kom ik alleen tegen volgend probleem aan :
de LTO2 heeft als snelheid 30MB/sec
omdat ons netwerk voor het grootste deel uit 100mbit bestaat zie ik hier een mogelijk probleem

iemand ervaring hiermee ?

of weet iemand een goede oplossing ?

misschien een manier zodat ik meerdere servers tegelijk kan backuppen ?
(we gebruiken nu veritas backupexec 8.6)
de backupserver koppel ik dan met 4 *100mbit of gigabit aan een switch
(switch naar switch is gigabit)

we kunnen ook meerdere backupservers neerzetten
maar we proberen alles juist een beetje centraal te houden
zodat we niet iedere dag een uur bezig zijn met tapes wisselen ed

https://www.strava.com/athletes/2323035

Verwijderd

Ik zou iets van near-line storage neerzetten. Backups gaan over het netwerk naar de backup server waar ze tijdelijk terechtkomen op een 200 gig schijf waarna ze in 1 keer aan 30Meg worden weggeschreven op tape.

200 gig schijf kost niets, backupwindow wordt kleiner en je dure tapeunit gaat langer mee...

• DDX
kan natuurlijk 200gb disk (of 400gb ofzo) erin hangen ja
alleen even wat lastiger hoe ik dan centraal de backup selectie regel

windowsbackup op windowsmachines en tar op linux machines ofzo
is volgens mij alleen een ramp kwa beheer/fouten opzoeken in logs

kom ik eigenlijk uit op: is er een backup programma waarmee je makkelijk meerdere servers tegelijk kan backuppen naar hd (of tape)
(zeg maar 4 servers tegelijk inlezen zodat je 400mbit traffic hebt +/- )

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:15

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Met meerdere streams gelijktijdig vanaf meerdere servers of filesystems blijf je vastzitten aan de 100Mbit van jouw backupserver, of je moet mogelijkheden hebben een apart backupnetwerk te maken met bijvoorbeeld vier netwerkkaarten in jouw backupserver en vier andere systemen apart op die kaarten zetten.
Die investering met de bijbehorende troubleshooting zal meer kosten dan alle systemen uit te rusten met een Gbit netwerkkaart vrees ik.
Overigens is de door jou genoemde 30Mbyte/sec voor LTO-2 aan de voorzichtige kant, met een beetje datacompressie vreet een LTO-2 zonder meer het dubbele op.
Om de tapedrive dan op volle snelheid te houden moeten jouw systemen dan die hoeveelheid data kunnen lezen van hun disks, het aan de backupserver leveren en tenslotte moet de backupserver het met die snelheid kunnen doorsturen.
Een backuppakket dat als tussenstap disk gebruikt als virtuele tapedrive is dan inderdaad ideaal. Ik vraag dan vooral aandacht voor een argument van Rosse, met een start/stop/terug ritme van enkele seconden slijt de drive en de tape erg veel sneller.
Kortom, ik raad aan het hele datapad na te gaan en overal er van uit te gaan dat er 60MByte/sec (3 Gbyte/minuut) naar de tapedrive moet kunnen. De interne interface van een LTO-2 is ontworpen voor 90MByte/sec maximaal, met 60 zit je dan op een werkbaar gemiddelde.
Een document die naar mijn mening goed beschrijft waar de valkuilen zitten en hoe die te vermijden zijn staat op de website van HP: http://h20000.www2.hp.com...ent.jsp?objectID=lpg50460

Backuppakketten die multiple streams kunnen doen zijn o.a. Data Protector, Legato Networker, Veritas Netbackup. CA BrightStor is weer heel gemakkelijk te configureren voor virtuele tapedrives (backup op disk). Opkomend en nog niet zo bekend is Arkeia. Vergelijk alle features goed met wat jouw wensen zijn en probeer ook naast de begaande wegen te denken: misschien is het verstandig te investeren in een Gbit netwerk, een klein San of een Nas waar de tapedrive aan wordt gehangen.

Specs ...ik doe er niets meer aan.

• manowar
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-10-2025
rosse en de_bolle hebben idd een paar goede oplossingen voor je probleem maar als je met veritas backup exec gaat gebruiken zal je wel tegen een probleempje lopen, backupexec heeft namelijk een vervelende eigenschap om maar 1 server tegelijk te backuppen, en de lto drive komt lang voor zn data te wachten voor dat het steeds iets kan schrijven. Nadat het iets heeft geschreven moet het weer wachten op de volgende data... niet echt effectief.
ik weet neit of je ook iets aan de software kant wilt overwegen?
Netbackup "het grotere broertje"van backup-exec heeft namelijk de mogelijkheid om meerdere servers tegelijk te backuppen tegelijk wat als grote voordeel heeft dat de lto drive nooit zonder data feed.

system spec: http://specs.tweak.to/3452 ..

• DDX
de 100mbit van de backupserver is makkelijk te updaten naar meer (gigabit bijvoorbeeld)

maar even de rest van het netwerk updaten is niet te doen (zitten aantal extremenetworks layer3 switchen in het nw)
(en aantal uplinks tussen 19" racks zitten op 100mbit)
zoiezo zou het updaten naar gigabit zeker nog lang niet altijd die 30Mb/sec halen (en de 60 die jij noemt zeker niet)
(genoeg pentium 3 servers met 1 hd)

nu kan ik natuurlijk LTO-1 kiezen, want die is wat langzamer
maar dan kom ik weer tegen de 100Gbyte per tape wat weer te weinig is
waardoor we meteen al op 2 tapes per dag zitten

wel gevonden dat de LTO2 kan terugschakelen naar 10-30MB/sec
dus hij kan ook wat langzamer opslaan, maargoed 10MB is met compressie eigenlijk nogsteeds iets teveel

manowar; software verandering is zeker ook mogelijk
backupexec draait nu prima, maar is zeker niet heilig, zolang de data maar veilig opgeslagen kan worden boeit de manier niet echt

[ Voor 16% gewijzigd door DDX op 01-11-2004 21:17 ]

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:38
Ik zou zeker LTO2 nemen. Je kan eventueel wel lto1 tapes nemen. Scheelt wat in de kosten.

Ik zou je server upgraden vaan Gb ethernet, eventueel zou je een Gb backup backbone kunnen maken. Hoeft niet zoveel te kosten backup Exec 8.x moet voldoende zijn om alles te backupen. Eventueel zou je deze ook kunnen upgraden naar 9.x. Maar hou er rekening mee dat deze database op basis van MSDE of SQL 2000 werkt.
Pagina: 1