[Debian] HD wil niet groter dan 137 GB

Pagina: 1
Acties:

• MickMack
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:18
Omdat mijn huidige HD overstroomt van de films, ben ik begonnen me het maken van een fileserver onder linux (debian). Ik heb Debian geinstalleerd (r3.02) maar mijn net aangeschafte Seagate schijf van 200 GB wordt gedetecteerd als een 138 GB.

De schijf hangt aan het eerste IDE kanaal van een VIA EPIA 800 bordje. Als ik w2k installeer en ik wijzig daar het een en ander in het register (EnableLargeLBA) dan wordt de schijf wel als een 200 GB schijf herkent. Het moederbord ondersteund dergelijke schijven dus wel.

Nu heb ik de search al gebruikt en ik kwam wel een aantal topics tegen waarin hetzelfde probleem werd besproken, maar ik vind nergens een echte oplossing. Ik begin net met Linux dus ik weet er nog niet al te veel vanaf, maar ik heb al wel alles draaiend gekregen. Alleen die irritante HD...

Momenteel draai ik met kernel versie 2.2.20
Het uitzetten van de HD in de BIOS heeft tot gevolg dat het hele systeem niet meer boot (logisch want hij vindt geen HD meer). Is er iets wat ik als commando aan LILO moet meegeven of werk dat niet of deze manier?

Please help, want na een halve dag zoeken weet ik het ook niet meer :'(

The JavaScript GoT Tracker

• Postman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-02 20:25
http://singletrack.org/~randal/blog/archives/000609.html
Nieuwere kernel is dus de oplossing.

• MickMack
OK, en nieuwe kernel dus :)
Klinkt redelijk geavanceerd voor een n00b als ik.

Kan ik dit ook gewoon met apt doen?

• active2
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-10-2024

active2

Google is your friend

MickMack schreef op 01 november 2004 @ 15:28:

apt-cache search kernel-image
en met apt-get install <kernel-image> kun je dan een kernel image installeren.

Kun je is vertellen wat er in /etc/apt/sources.list staat ?

Google, Het mirakel van de 21e eeuw!!!!

• Flying_Thunder
  • Niet online
Nieuwe kernel is opzich wel handig ja :P
# apt-get install kernel-image-2.6.8-1-686
Goed lezen wel.
# lilo -v
na install en rebooten maar :)

• Buffy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-12-2024

Buffy

Fire bad, Tree pretty

MickMack schreef op 01 november 2004 @ 15:28:

Niet van de officiele sources want voor disks groter dan 137 GB heb je een 2.4.19 kernel nodig terwijl de nieuwste kernel van woody voor i386 2.4.18 is.

Je zou overigens deze unofficiele debian installer kunnen gebruiken. Die installeert een 2.4.26 kernel.

-edit-
Of natuurlijk 2.4.26 apt-get'en van www.backports.org. Zie ook de link van Postman :)
Flying_Thunder schreef op 01 november 2004 @ 15:58:
Goed lezen wel.
# lilo -v
Een 2.6 kernel in Woody?

[ Voor 8% gewijzigd door Buffy op 01-11-2004 16:12 ]

That which doesn't kill us, makes us stranger - Trevor (AEon FLux)
When a finger points at the moon, the imbecile looks at the finger (Chinese Proverb)

• Postman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-02 20:25
Als iemand de moeite had genomen het artikel te lezen waar naar ik linkte dan had je deze site gevonden: http://backports.org. En wat vind je daar? O.a. een 2.6 kernel voor Debian.

• Buffy

Buffy

Fire bad, Tree pretty

Postman schreef op 01 november 2004 @ 16:12:
[...]

Als iemand de moeite had genomen het artikel te lezen waar naar ik linkte dan had je deze site gevonden: http://backports.org. En wat vind je daar? O.a. een 2.6 kernel voor Debian.
Sorry, zag je link pas nadat ik op verzend had gedrukt :)

When a finger points at the moon, the imbecile looks at the finger (Chinese Proverb)

Verwijderd

Dawns_sister schreef op 01 november 2004 @ 16:04:
[...]

Niet van de officiele sources want voor disks groter dan 137 GB heb je een 2.4.19 kernel nodig terwijl de nieuwste kernel van woody voor i386 2.4.18 is.

Je zou overigens deze unofficiele debian installer kunnen gebruiken. Die installeert een 2.4.26 kernel.

[...]

Een 2.6 kernel in Woody?
Daarom vraagt active2 om de inhoud van sources.list ;) Een goed advies voor TS is dus: upgraden naar unstable, want stable is ontzettend oud. Dit doe je door in /etc/apt/sources.list alle 'stable's in 'unstable' te veranderen en de security update regels eruit te halen. Dan "even" 'apt-get update' en 'apt-get dist-upgrade' draaien, vervolgens heb je een unstable installatie (wat niet wil zeggen dat hij vaak crasht, maar dat de software sneller gepackaged wordt). In unstable heb je wel een 2.6 kernel beschikbaar.

Je kunt trouwens ook zelf de kernel recompilen, zo moeilijk is dat niet en je zult het toch een keer moeten leren ;) De HOWTO die ik altijd gebruik (en waar ik nog altijd naar refereer) staat hier: http://homepage.ntlworld.com/lativy/articles/debian-kpkg/

• Buffy

Buffy

Fire bad, Tree pretty

Verwijderd schreef op 01 november 2004 @ 16:14:
[...]

Daarom vraagt active2 om de inhoud van sources.list ;) Een goed advies voor TS is dus: upgraden naar unstable, want stable is ontzettend oud. Dit doe je door in /etc/apt/sources.list alle 'stable's in 'unstable' te veranderen en de security update regels eruit te halen. Dan "even" 'apt-get update' en 'apt-get dist-upgrade' draaien, vervolgens heb je een unstable installatie (wat niet wil zeggen dat hij vaak crasht, maar dat de software sneller gepackaged wordt). In unstable heb je wel een 2.6 kernel beschikbaar.
Niet iedereen wil unstable/testing draaien en elke dag weer een hele zooi nieuwe packages (versies) installeren om eventuele security holes te patchen.
Je kunt trouwens ook zelf de kernel recompilen, zo moeilijk is dat niet en je zult het toch een keer moeten leren ;) De HOWTO die ik altijd gebruik (en waar ik nog altijd naar refereer) staat hier: http://homepage.ntlworld.com/lativy/articles/debian-kpkg/
Altijd handig als je weet hoe je zelf een kernel kan compileren (de debian way), ik doen niks anders :).

Vraag me overigens af of het installeren van een nieuwe kernel voldoende is voor de TS. Aangezien debian al geinstalleerd is op de disk, levert dat dan geen problemen op als de geometry van de schrijf opeens veranderd bij het boot'en met een kernel die wel de hele schijf ziet?

Verwijderd

Dawns_sister schreef op 01 november 2004 @ 16:23:
[...]

Niet iedereen wil unstable/testing draaien en elke dag weer een hele zooi nieuwe packages (versies) installeren om eventuele security holes te patchen.
Dat klopt, maar aangezien TS net begint met linux denk ik van wel (ik was namelijk dolblij toen ik erachter kwam, jammer dat ik al 'n bult apps geinstalleerd had en die allemaal moest updaten :+).
[...]

Altijd handig als je weet hoe je zelf een kernel kan compileren (de debian way), ik doen niks anders :).

Vraag me overigens af of het installeren van een nieuwe kernel voldoende is voor de TS. Aangezien debian al geinstalleerd is op de disk, levert dat dan geen problemen op als de geometry van de schrijf opeens veranderd bij het boot'en met een kernel die wel de hele schijf ziet?
Ik denk het niet, maar wat wel zo is, is dat niet de hele schijf dan gepartitioneerd is. Maar er zijn vast wel tooltjes om de partitie mee te resizen.

• MickMack
Nou ik heb aan mijn sources.list even de backport site toegevoegd en vervolgens het volgende commando gedaan: apt-get -f dist-upgrade

Toen begon ie weet ik wat niet allemaal te upgraden en heeft ie ook de nieuwe kernel geinstalleerd (image). Op een gegeven moment kwam ie met de vraag of ik het boot block wilde wegschrijven maar dat er al een lilo.conf bestond en of ie ik die wilde vervangen. Ik dus NO gedaan.

Vervolgens reboot en daar was de eerste kernel panic.
De exacte foutmelding weet ik niet meer, maar het was iets met VFS sytem ofzo.
Afijn nu bezig met opnieuw installen van debian en dan nog een keer proberen.
Ik denk dat ik nu een YES ga antwoorden.

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:19
MickMack schreef op 01 november 2004 @ 17:06:
Nou ik heb aan mijn sources.list even de backport site toegevoegd en vervolgens het volgende commando gedaan: apt-get -f dist-upgrade

Toen begon ie weet ik wat niet allemaal te upgraden en heeft ie ook de nieuwe kernel geinstalleerd (image). Op een gegeven moment kwam ie met de vraag of ik het boot block wilde wegschrijven maar dat er al een lilo.conf bestond en of ie ik die wilde vervangen. Ik dus NO gedaan.

Vervolgens reboot en daar was de eerste kernel panic.
De exacte foutmelding weet ik niet meer, maar het was iets met VFS sytem ofzo.
Je had beter voor YES kunnen kiezen ;)
lilo.conf moet wel aangepast na een kernel upgrade, anders kan ie van alles niet vinden.

• MickMack
Ja, daar zat ik nog aan te denken, maar standaard kwam ie al met het antwoord NO :), dus ik dacht dat dat wel goed zou zijn. Kan het trouwens zo zijn dat ik handmatig nog het een en ander in lilo moet aanpassen?

Is dit probleem trouwens typisch Debian, of hebben andere distro's er ook last van?

• Buffy

Buffy

Fire bad, Tree pretty

MickMack schreef op 01 november 2004 @ 17:15:
Ja, daar zat ik nog aan te denken, maar standaard kwam ie al met het antwoord NO :), dus ik dacht dat dat wel goed zou zijn. Kan het trouwens zo zijn dat ik handmatig nog het een en ander in lilo moet aanpassen?

Is dit probleem trouwens typisch Debian, of hebben andere distro's er ook last van?
Meestal is het handiger om zelf de lilo.conf aan te passen zodat je de oude kernel als backup boot optie kan behouden.

Overigens wel vreemd dat er tijdens het boot'en een kernel panic optrad aangezien je met een ongewijzigde lilo.conf je oude kernel zou moeten boot'en. De VFS melding treed toch op als de kernel geen bestandssysteem kan vinden (door afwezige modules bv)?

Mogelijk gebruikt je lilo.conf de /vmlinuz symlink als bootkernel en wordt die bij het installeren van een kernel package naar de nieuwe kernel verwezen. Daar ben ik ook wel eens ingestonken :)
MickMack schreef op 01 november 2004 @ 17:06:
[..]
PS: Het onnieuw installeren van je systeem omdat je ergens NO het gezegd ipv YES is wel heel drastisch. Je had ook de install/rescue discs kunnen gebruiken om de fout te herstellen :)

[ Voor 19% gewijzigd door Buffy op 01-11-2004 17:50 ]

• MickMack
Nou, were even een update.

Ik krijg de nieuwe kernel image wel geinstalleerd, maar als ik reboot krijg ik nog steeds dezelfde oude kernel. Het installatiescript zegt wel dat ie lilo.conf heeft vervangen, maar er is niks veranderd, hij boot vrolijk de oude.

Zou ik nog een aantal regels aan lilo.conf moeten toevoegen? Het install script zegt hier namelijk verder niks over

Verwijderd

Daar kunnen we alleen over oordelen als we je lilo.conf mogen inzien ;)

• Berik
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-12-2023
Ik heb na het lezen van dit topic ook mijn kernel geupdate naar 2.6 via deze manier:
Flying_Thunder schreef op 01 november 2004 @ 15:58:
Goed lezen wel.
# lilo -v
Echter, na de reboot begint mijn server lilo op te starten en dan reboot ie weer. Heeft iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:45
Je hebt kernel-image-2.6.8-1-i686 geinstalleerd, terwijl je in je startpost dit zegt:
De schijf hangt aan het eerste IDE kanaal van een VIA EPIA 800 bordje.
De VIA CPU die gebruikt wordt op je EPIA bordje is bijna een i686 chip, maar mist net een paar instructies om helemaal aan i686 te kunnen voldoen. De cmov extentie is daar eentje van.

Op het moment dat je kernel boot, zal deze zien dat de CPU niet gesupport wordt en volgt er een directe reboot. Ik ben het met je eens dat dat ding gewoon een dikke panic moet geven en moet blijven staan met de melding dat je CPU niet voldoet aan de architectuur die je opgegeven hebt.

Ik bovenstaande al es meegemaakt met een FreeBSD kernel die met i586 support en zonder i686 support was gecompiled op een Athlon XP, vervolgens ook zonder melding gewoon keihard rebooten :X. Ben een maand of 3 later er pas achter gekomen wat het probleem nou eigenlijk was :P

• Berik
Bedankt voor de snelle reply, ik weet nu wat het probleem is. Maar hoe is dit nu op te lossen? Het gaat bij mij om een servertje en daarop staat de mysql-database op dezelfde partitie als de root en die database wil ik juist niet kwijt raken.

Alvast bedankt

[ Voor 41% gewijzigd door Berik op 02-11-2004 00:12 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:45
Hmm, blijkbaar toch in de war met topicstarter, maar blijkbaar heb jij dus ook een VIA CPU of een ouder i586 geval zoals een K6 of een Pentium.

Je kan natuurlijk altijd nog rescue disks gebruiken om je oude kernel weer te herstellen, desnoods kan je distro's als knoppix gebruiken om in een compleet werkende omgeving met alles erop en eraan met een grafische omgeving je dingen te backuppen voor je overgaat tot het installeren van iets nieuws. Dingen kwijtraken hoeft absoluut niet bij een systeem wat niet meer wil starten. Niet bij linux, niet bij windows, zolang je van CD of floppy kan booten kan je altijd nog bij je data.

Zelf gebruik ik altijd knoppix om verloren windows installaties met veel troep op de gebruiker zn desktop toch nog weer terug te halen en terug te zetten op de verse installatie.

• Buffy

Buffy

Fire bad, Tree pretty

Berik schreef op 02 november 2004 @ 00:08:
Bedankt voor de snelle reply, ik weet nu wat het probleem is. Maar hoe is dit nu op te lossen? Het gaat bij mij om een servertje en daarop staat de mysql-database op dezelfde partitie als de root en die database wil ik juist niet kwijt raken.

Alvast bedankt
Heb je niet toevallig de oude kernel als backup bootoptie opgegeven? Dan kan je door bij het starten van lilo de Shift toets ingedrukt houden, zodat je de lilo prompt krijgt, en dan de backup kiezen met de cursor toetsen.

Anders zul je met een rescue disk moeten boot'en, de root partitie mounten, lilo.conf aanpassen zodat de oude kernel geboot word en lilo opnieuw draaien.

• Berik
Ok bedankt, ik heb mijn server inmiddels weer draaien.

Ik was mss vergeten te vermelden dat het inderdaad net zoals de TS om een Via Epia bordje gaat (alleen dan de 500 ipv 800)
Weet iemand mij te melden welke kernel-image versie ik wel moet hebben hiervoor? Ik kon dat zosnel niet terug vinden op bijv. www.viaarena.com

• Flying_Thunder
  • Niet online
Berik schreef op 02 november 2004 @ 13:39:
Ok bedankt, ik heb mijn server inmiddels weer draaien.

Ik was mss vergeten te vermelden dat het inderdaad net zoals de TS om een Via Epia bordje gaat (alleen dan de 500 ipv 800)
Weet iemand mij te melden welke kernel-image versie ik wel moet hebben hiervoor? Ik kon dat zosnel niet terug vinden op bijv. www.viaarena.com
Ik zie daar zo gauw geen officiele package voor in apt, je kunt wel zelf een kerneltje compilen, en dan kies je VIA als CPU type tijdens de configuratie :)

• MickMack
Ok, ik heb hem inmiddels draaiend. Ik heb gebruik gemaakt van de kliene installatie cd (zie hierboven ergens) waar kernel 2.4.26 SMP al ingebakken was en toen zag ie inderdaad 200 GB :)

Alleen nu mijn netwerkkaart (via Rhine) nog werkend krijgen. Ik heb de driver module al, nu alleen nog in de kernel compileren. Maar daarvoor moet ik eerst de kernel source hebben. Wel een gedoe allemaal, maar zo leer ik het wel :P

In ieder geval bedankt voor jullie hulp. Ik denk dat ik er nu wel uitkom.

Pagina: 1