Mijn laptop (met windows XP) start steeds vanzelf op

Pagina: 1
Acties:

• Joske Pauwels
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-07-2016

Joske Pauwels

Stelt zich vragen...

Topicstarter
Hey.
Ik heb al enkele maanden een zeer vreemd probleem: als ik mijn laptop (een Dell Inspiron 8600) 's avonds afzet, staat het ding weer aan als ik de volgende ochtend opsta! Het bizarre is dat ik het nog nooit heb zien gebeuren: hij lijkt wel behekst!

Zelfs als ik heel laat ga slapen (5u) staat dat ding weer aan als ik opsta, maar als ik vroeg ga slapen (23u) en bvb om 5u 's ochtends al wakker ben (ff pissen :) ) dan staat het onding ook weer aan! Nu, ik zit op een studentenkamer die ik van binnenuit op slot doe 's nachts, dus kwaad opzet van een buitenstaander lijkt me onmogelijk. (Laat staan dat iemand dat maanden lang, elke nacht zou doen)

Hij staat steeds op het WinXP login scherm wanneer ik wakker wordt.

Nu, opmerkelijk is wel dat als de computer niet in de stroom steekt (er zitten wel batterijen in), dat hij dan niet vanzelf opstart. Dit zou natuurlijk wel een workaround kunnen zijn, maar vaak zijn mijn batterijen nog aan het opladen als ik ga slapen.

Nu, ik weet wel dat er Bios-settings etc zijn om je pc automatisch te laten opstarten, maar ik ben al lang niet meer in de Bios geweest (zeker maanden voor dit probleem begon). Ik neem aan dat het dus een Windows setting is, maar wat en welke?

Iemand die raad weet voor mijn gekke probleem? Tnx

Verwijderd

ten eerste : Whahahahahahahahahahahahahahahaha

Ten tweede: Lijkt me sterk dat het een windows instelling is, die zou tenslotte alleen zijn werk kunnen doen als die op hibernate staat ?

..edit: Geen last van slaapwandelen toevallig ? :+

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2004 15:09 ]

• Shaggy_NL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-04 16:18
Wireless-WOL >:)

• S-Force
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-04 22:08
Misschien WOL (Wake On Lan)

Het kan nog wel eens voorkomen dat daardoor de PC opeens opstart.
d.m.v. statische electriciteit ofzoiets.

Verwijderd

Russische Hackers? :P

• Joske Pauwels

Joske Pauwels

Stelt zich vragen...

Topicstarter
S-Force schreef op 01 november 2004 @ 15:15:
Misschien WOL (Wake On Lan)

Het kan nog wel eens voorkomen dat daardoor de PC opeens opstart.
d.m.v. statische electriciteit ofzoiets.
Maar toch niet systematisch elke ochtend?

En die wake on lan: thuis hangt mijn pc draadloos aan ons thuisnetwerk (en daar heb ik het probleem ook). Op de studentenkamer zit ik met de kabel rechtstreeks op internet (en staat de wireless gedisabled) en daar stelt het probleem zich ook...

En vreemd detail: ik denk dat het probleem zich niet voordoet als ik hibernate, hoewel ik er niet zeker van ben. Zal vanavond eens testen...

[ Voor 12% gewijzigd door Joske Pauwels op 01-11-2004 15:27 ]

• S-Force
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-04 22:08
In de openingspost zei je dat als je de laptop aan de stroom hebt dat hij dan wel werd opgestart, en anders niet.
Als je gebruik maakt van een niet geaard stopcontact kan dit spanningsverschillen veroorzaken. Welke kunnen worden geinterpreteerd als een golden ping.

Het hoeft ook niet perse systematisch elke ochtend te gebeuren. Als het willekeurig gebeurt heb je hetzelfde effect, de pc staat 's ochtends aan.

Het is niet moeilijk om het uit te zetten, dus het lijkt mij het proberen waard ;)

Verwijderd

S-Force schreef op 01 november 2004 @ 16:07:
Als je gebruik maakt van een niet geaard stopcontact kan dit spanningsverschillen veroorzaken. Welke kunnen worden geinterpreteerd als een golden ping.
Volgens mij hoeven laptops doorgaans niet op een geaarde wcd aangesloten te worden (klasse II apparaat)

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Ik denk eerder dat de optie "State after power loss" in het BIOS staat op "On". Als de stroom dan wegvalt en terugkomt, start hij opnieuw op, of gaat hij spontaan aan. Probeer deze eens op Last state terug te zetten, dan gebeurt het niet meer mss.

• Joske Pauwels

Joske Pauwels

Stelt zich vragen...

Topicstarter
Stopcontact thuis is niet geaard, op de studentenkamer wel... Ik zal eens in de Bios kijken: stay tuned!

• Douwetje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:40
Kan ook zijn dat je een geplande taak hebt staan om een uurtje of vier 's nachts oid, waarbij vermeld staat dat deze enkel mag opstarten als er netspanning is. Ik heb zelf ook dat als mijn laptop op standby staat, hij wakker wordt om te defragmenteren als ie aan de stroom ligt...

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:33

Ravhin

no <root>...

In een Dell zit een opstartfunctie in de BIOS (gebruik ik ook op mijn werk). Hiermee kan je je PC aan zetten voordat je op je werkplek aankomt; hoef je het lange opstarten niet aan te zien :o

Kijk eens of het in je BIOS zit en of je dat uit kan zetten

/mekker-modus

...do you also see dead people? ;)

//mekker-modus

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

• Joske Pauwels

Joske Pauwels

Stelt zich vragen...

Topicstarter
Grrrr! Er bleek dus idd een BIOS setting aan te staan dat de pc op weekdagen om 6u aanspringt. Geen idee waarom dat aanstaat. Mss een grappenmaker die het eens heeft aangezet...

Problem solved dus...

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:03

_Ernst_

Mark It Zero!

Joske Pauwels schreef op 01 november 2004 @ 18:33:
Grrrr! Er bleek dus idd een BIOS setting aan te staan dat de pc op weekdagen om 6u aanspringt. Geen idee waarom dat aanstaat. Mss een grappenmaker die het eens heeft aangezet...

Problem solved dus...
Niet helemaal, je zei ook dat hij aanstond als je om 5 uur opstond, dus dat kan niet door die bios optie komen :P

Last.fm

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-04 18:52
_Ernst_ schreef op 01 november 2004 @ 18:43:
[...]

Niet helemaal, je zei ook dat hij aanstond als je om 5 uur opstond, dus dat kan niet door die bios optie komen :P
Jij hebt denk ik geen rekenening mee gehouden dat de klok een uur terug ging :P
Pagina: 1