Toon posts:

[XP] Installatie nieuwe pc lukt niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo dames, en natuurlijk ook de heren

Ik heb sinds dit weekend mijn nieuwe pc gekregen. Ik hem natuurlijk gelijk in elkaar geschroefd. Alles werkt mooi volgens de bios. Alles wordt herkent. Ik de cd van winxp erin gestopt en wil daarvan gaan booten.
Dus ik druk op een toets. Krijg de melding hardware configuratie wordt gecontroleerd en daarna krijg ik een zwart scherm en mijn pc doet niets meer. De numlock gaat ook niet meer uit.

Dus ik dacht ik ga het proberen met diskettes. Krijg ik na diskette 6 een vage stop melding met iets erop van dat de harde schijf misschien gelocked is of iets.

Windows 2000 heb ik er wel op kunnen installeren vanaf de boot cd en daar hoefde ik ook niet eens extra drivers op mee te installeren voor mijn SATA schijf.

Windows 2000 heeft gewoon goed gedraaid voor 2 dagen. Daarna geprobeerd up te graden naar XP dit lukt echter dan gaat ie voor de laatste keer opnieuw opstarten en daarna krijg ik ook een zwart scherm.

Wie o wie kan mij uit de brand helpen. Ik zou hem hiervoor heel erg dankbaar zijn!
_/-\o_

Specs van mijn pc:

Mobo: Asus P5GD1
Proc: Intel 3.0GHz
Mem: 2x 256MB Crossair Twinx C2
Video: Saffire X600XT 256MB
HD: Maxtor 200GB SATA
DVD: toshiba
DVD brander: Nec 3100A
Sound + lan etc. onboard

Al vast heel erg bedankt!!! _/-\o_

Voor meer info hoor ik het graag!!

• _fool
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-04 23:25

_fool

Helemaal zo gek nog niet

Heb je 1 grote partitie? Misschien heeft out-of-the-box XP daar problemen mee. Pak een flop met fdisk en maak een kleinere partitie voor je windows. Misschien lukt dat wel, en dan kan je van daaruit SP1 draaien en de rest formateren/indelen.

specs

Verwijderd

Topicstarter
_fool schreef op 01 november 2004 @ 13:36:
Heb je 1 grote partitie? Misschien heeft out-of-the-box XP daar problemen mee. Pak een flop met fdisk en maak een kleinere partitie voor je windows. Misschien lukt dat wel, en dan kan je van daaruit SP1 draaien en de rest formateren/indelen.
De harde schijf bestaat uit 1 partitie van 137GB (meer wou tie niet zien onder 2k) Daarna had ik hem in een andere pc gestopt en de laatste 60GB ook gepartioneerd. Maar met 137GB is dat dan nog steeds te groot?

Bedankt al vast voor je snelle reactie

• SSH
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

SSH

. . . . . . . .

werkt iets anders wel, bv Knoppix?

Verwijderd

Topicstarter
SSH schreef op 01 november 2004 @ 13:39:
Ik heb windows 2k en XP geprobeerd 2k doet ie zelfs zonder sata drivers XP weigerd gewoon, wat is Knoppix? waar kan ik dat vandaan halen??

• Truus
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-07-2022
SSH schreef op 01 november 2004 @ 13:39:
Verwijderd schreef op 01 november 2004 @ 13:33:
Windows 2000 heb ik er wel op kunnen installeren vanaf de boot cd en daar hoefde ik ook niet eens extra drivers op mee te installeren voor mijn SATA schijf.

Windows 2000 heeft gewoon goed gedraaid voor 2 dagen.
B)

Edit: te laat :+

[ Voor 3% gewijzigd door Truus op 01-11-2004 13:45 ]

Why be difficult when with a little extra effort you can make yourself impossible? || veni, vidi, delevi || You people laugh because I'm different... I laugh because you're all the same.

Verwijderd

Topicstarter
En ik ben niet zo'n held met linux. Maar als win2k er toch al op gedraaid heeft moet XP toch ook niet zo'n groot probleem zijn ??

• SSH
  • Niet online

SSH

. . . . . . . .

Verwijderd schreef op 01 november 2004 @ 13:44:
[...]

En ik ben niet zo'n held met linux. Maar als win2k er toch al op gedraaid heeft moet XP toch ook niet zo'n groot probleem zijn ??
Linux held? Sinds wanneer moet je een held zijn om linux te draaien?? Gewoon Knoppix CD erin en binnen 2 minuten kun je al fijn internetten zonder dan maar ook iets zelf te hebben gedaan ;)

[ Voor 3% gewijzigd door SSH op 01-11-2004 13:47 ]

• _fool

_fool

Helemaal zo gek nog niet

Een vriend van me heeft een nieuwe Dell (Ik heb hem gewaarschuwd! Echt!) met een soortgelijk probleem: te grote SATA-hdd die door XP pro niet herkend wordt. Maar... door de bijgeleverde XP home van Dell wel.

Dus als je het niet erg vindt om XP home te draaien (Ai! Gewetensvraag!) kan je dat ook nog proberen...

specs

• SSH
  • Niet online

SSH

. . . . . . . .

_fool schreef op 01 november 2004 @ 13:47:
Een vriend van me heeft een nieuwe Dell (Ik heb hem gewaarschuwd! Echt!) met een soortgelijk probleem: te grote SATA-hdd die door XP pro niet herkend wordt. Maar... door de bijgeleverde XP home van Dell wel.

Dus als je het niet erg vindt om XP home te draaien (Ai! Gewetensvraag!) kan je dat ook nog proberen...
Dat komt omdat die dell cd de goede drivers laad, kan elke XP CD als je op ik meen f6 drukt en het goede floppy bij de hand hebt.

• _fool

_fool

Helemaal zo gek nog niet

Hee da's nog eens nuttige info! En op die schijf staan dan de SATA drivers?

Hip, ik ga gelijk ff googlen hoe dat precies werkt :)

resultaat: http://support.microsoft.com/kb/314859 , voor de luie mensen onder ons :)

[ Voor 27% gewijzigd door _fool op 01-11-2004 13:53 ]

specs

Verwijderd

Topicstarter
Klopt met die flop ziet ie de controller wel voor SATA.
Maar dat knoppix, past dat op 1 cdtje? anders ga ik hem zo eens dl en dan zie ik het wel wat ie daar mee doet.
Ik heb wel bios versie 1003 en er is al een versie 1006 zou dit ook kunnen helpen?? Ik ga nu iig perfect-systems opbellen en eens kijken wat die te zeggen hebben voordat ik mijn bios flash

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-04 08:43

Mars Warrior

Earth, the final frontier

XP heeft SATA drivers nodig om je SATA disk te kunnen formateren/installeren.

Dus:
- Als XP aangeeft druk op F6 om RAID etc. drivers te installeren, op F6 drukken
- Flop die bij je moederbord chipset hoort met daarop SATA drivers erop erin rammen (zal wel op CD staan, dus ff copy copy)
- XP vertellen dat-ie verder kan
- XP zal drivers installeren en verder gaan met de installatie

En klaar ben je. Ik heb dit van het weekend nog gedaan, dus weet dit 100% zeker!

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

• _fool

_fool

Helemaal zo gek nog niet

En weer verlaat een tevreden klant de winkel :)

specs

Verwijderd

Topicstarter
Mars Warrior schreef op 01 november 2004 @ 13:54:

Dus:
- Flop die bij je moederbord chipset hoort met daarop SATA drivers erop erin rammen (zal wel op CD staan, dus ff copy copy)

En klaar ben je. Ik heb dit van het weekend nog gedaan, dus weet dit 100% zeker!
Bij het booten van de cd kom ik niet eens zo ver dat ik op f6 kan drukken
En bij de diskettes druk ik op f6 laat ie die extra driver en krijg ik na disk 6 (dus net voordat ie aan de cd begint) een vage fout melding.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 01 november 2004 @ 14:09:
[...]

Bij het booten van de cd kom ik niet eens zo ver dat ik op f6 kan drukken
En bij de diskettes druk ik op f6 laat ie die extra driver en krijg ik na disk 6 (dus net voordat ie aan de cd begint) een vage fout melding.
Hoe luidt die vage foutmelding precies? Misschien kunnen we er iets mee.

• wizzzzzz
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-03 14:08
Mars Warrior schreef op 01 november 2004 @ 13:54:

Dus:

Toch niet helemaal waar, als je schijf aan een sata controller hangt hoef je geen driver te installeren. Als je 2 disks aan een sataraid controller hangt en raid 1 of 0 doet dan wel.
Wij gebruiken hier veel ASUS P4P800-VM borden en die hebben wel SATA maar geen raid, daar hoeven we dus nooit een driver voor te installeren.

Verwijderd

wizzzzzz schreef op 01 november 2004 @ 14:27:
[...]

Toch niet helemaal waar, als je schijf aan een sata controller hangt hoef je geen driver te installeren. Als je 2 disks aan een sataraid controller hangt en raid 1 of 0 doet dan wel.
Wij gebruiken hier veel ASUS P4P800-VM borden en die hebben wel SATA maar geen raid, daar hoeven we dus nooit een driver voor te installeren.
@Wizzzzzz :
Toch wel helemaal waar met de P5GD1. Met de P4P800 hoeft het inderdaad niet

@berry_schaap:
Mooi bordje heb je gekocht. Deze heb ik vrijdag zelf ook aangeschaft en werkt bij mij uitstekend alleen heb ik hem met een 3.2 en 2x 512 ddr400. Hoe lang wacht je als ik vragen mag zodra je het zwarte scherm krijg ? Ik had zelf ook 1003 erin zitten en dit gaf geen problemen tijdens de installatie. Weet je wel zeker dat je cd van windows goed is en dat je je cdrom speler niet op de extra ITE controller is aangesloten maar op de blauwe ata100 connector ?

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2004 14:40 . Reden: toevoeging ]

• wizzzzzz
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-03 14:08
[quote]Verwijderd schreef op 01 november 2004 @ 14:35:
[...]

@Wizzzzzz :

Juist, sorry heb nog geen ervaring met dit bordje (helaas) O-)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 01 november 2004 @ 14:35:
[...]

@Wizzzzzz :

@berry_schaap:
Mooi bordje heb je gekocht. Deze heb ik vrijdag zelf ook aangeschaft en werkt bij mij uitstekend alleen heb ik hem met een 3.2 en 2x 512 ddr400. Hoe lang wacht je als ik vragen mag zodra je het zwarte scherm krijg ? Ik had zelf ook 1003 erin zitten en dit gaf geen problemen tijdens de installatie. Weet je wel zeker dat je cd van windows goed is en dat je je cdrom speler niet op de extra ITE controller is aangesloten maar op de blauwe ata100 connector ?
DVD spelertje zit op Pri IDE samen met de brander.

Perfect systems zei dat het heel goed zou kunnen dat ik mijn bios moet flashen ga dat nu dus ook ff doen. Het zwarte scherm komt direct na de melding bezig met controleren hardware configuratie. Je kan wachten tot je een ons weegt maar beeld geeft ie niet hoor

Verwijderd

Topicstarter
Welke tool heb ik nodig om mijn bios te flashen?
AFLASH van asus doet het niet nl!

Verwijderd

Heb je die 2000 er nog opstaan ?
Zo ja dan kan je deze gebruiken :
http://www.asus.com.tw/pub/ASUS/mb/flash/Asusupdt53001.zip
Zo nee :
Staat er geen flash utility op de cd ?

Verwijderd

Topicstarter
bios geflashed maar nog steeds geen verschil :(

Verwijderd

Net even een bordje uit het vak gepakt
In de map Software\Afudos op je cd staat een flash utility voor dos

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 01 november 2004 @ 15:50:
Net even een bordje uit het vak gepakt
In de map Software\Afudos op je cd staat een flash utility voor dos
Bios is nu versie 1006 (=nieuwste) maar nog steeds zwarte schermen en geen verschil :(

Verwijderd

Optie 1 : Probeer eens te booten vanaf je toshiba en gooi je nec dan eens los
Optie 2 : Probeer eens te booten vanaf je nec en gooi je toshiba dan eens los
Optie 3 : Doe voor de zekerheid eens een Bios reset
Optie 4 : Probeer eens een andere xp cd indien aanwezig
Ik durf eigenlijk wel met zekerheid te zeggen dat het niet aan je hardware ligt aangezien 2k wel netjes geinstalleerd kan worden

Verwijderd

Topicstarter
Wat zou dat voor zin hebben om er 1 dvd speler eruit te halen?
Ik heb een orginele win xp geprobeerd en een gecopieerde XP SP2.
Ik heb ook al het geheugen 1 voor 1 geprobeerd ook zonder resultaat.
De dvd speler is gewoon goed van toshiba. Hij heeft vanaf 2k al een upgrade gedaan naar xp. Niet dat die xp wel opstart maar iig wel al genoeg data naar de hd gepompt

Verwijderd

Proberen kan geen kwaad lijkt me. maar als je mn tips niet wil aannemen dan vind ik het prima. tis uiteindelijk mijn system niet. die draait namelijk wel lekker

Verwijderd

Topicstarter
Je moet het niet verkeerd op vatten, ik begrijp alleen niet wat het uit zou kunnen maken. Ga het zo proberen.

Bedankt iig!

Verwijderd

Het kan namelijk zijn dat op 1 of andere manier je ide kanaal geblokkeerd word of dat hij tijdens de installatie wacht tot er een cd station vrijkomt. Ik heb het wel vaker gezien op mn werk. Je komt de gekste dingen hier tegen

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 01 november 2004 @ 17:32:
Het kan namelijk zijn dat op 1 of andere manier je ide kanaal geblokkeerd word of dat hij tijdens de installatie wacht tot er een cd station vrijkomt. Ik heb het wel vaker gezien op mn werk. Je komt de gekste dingen hier tegen
Helaas werkt ook niet :(

• WubboZ
  • Laatst online: 26-12-2025

WubboZ

Evil Inside

Misschien moet je ff die 'vage error' posten, en kunnen we daar wat mee, of je gaat er gewoon zelf mee goochelen vin je vast wel wat ;)

(\__/)
(='.'=)
This is Bunny. Copy and paste bunny into your
(")_(") signature to help him gain world domination

Verwijderd

Topicstarter
Hij is al bijna bij diskette 3 ik post zo de error :)

Verwijderd

Als je SATA disks gebruikt kan het gebeuren dat IDE 1 uitgeschakeld wordt. ik weet niet zeker of dat bij jou P5GD1 ook zo is maar je kan even testen of het wel wil werken als je je dvd enzo op IDE 2 zet.
zo heb ik het op mijn P4P800 ook gedaan en dat werkt perfect met 2x SATA 160 (niet in raid)

Verwijderd

Topicstarter
Zo diskette voor de SATA is net voorbij gekomen, drivers voor XP geinstalleerd nu zit ie nog op disk 4 bijna disk 5

Verwijderd

Topicstarter
Weet je wat het probleem is, ik heb 2 ide poorten voor RAID en 1 primaire ide, waarop dus de dvd + brander zitten. Als ik die eruit haal heb ik dus geen ide poorten meer over voor de dvd en brander

Verwijderd

Topicstarter
Ok hier komt ie:

Er is een probleem gevonden. Windows is afgesloten om schade te voorkomen.

Als dit de eerste keer is dat u dit scherm met de stopfout ziet, moet u de computer opnieuw opstarten. Als het scherm nogmaals wordt weergegeven kunt u het beste de volgende stappen uitvoeren:

controleer de computer op virussen.
Verwijder nieuwe vaste schijven of vaste schijf controllers die u hebt geinstalleerd.
controleer of de vaste schijf op de juiste wijze is geconfigureerd en afgesloten.
Voer chkdsk /f uit om te controleren of de vaste schijf is beschadigd en start de computer opnieuw op.

Technische informatie:
***STOP: 0x0000007B (0xF898563C, 0xC0000034, 0x000000, 0x000000)

Wat ik me dus afvroeg was hoe kan ik chkdisk uitvoeren?? Met een win98 opstart disk? En als ie daar niets vind, wat ik aan neem omdat het een nieuwe hd is wat zou ik dan nog kunnen doen

Verwijderd

sorry ik begreep dat je SATA raid had. Nu lijkt het me dat je IDE raid hebt. Klopt dat?

Verwijderd

Topicstarter
Beide en SATA Raid maar die staat uit omdat ik maar 1 sata schijf heb.
1 Pri ide daar zitten de dvd + brander op
2 x raid ide daar zit niets op

Verwijderd

Zelf gebruik ik eerst altijd MAXBLAST van Maxtor.

Hiermee kan je alle harde schijven in je systeem instellen in partities en gelijk formateren in NTFS.

Werkt bij mij zeer goed.

En je weet zeker dat je hele harddisk(en) optimaal gepartitioneert is (zijn) .

Kijk eff op de Site van MAXTOR voor dit handige progje.

p.s werkt ook met SCSI-Schijven en controllers en schijven van andere merken.

kortom super progje.

Carl.

Verwijderd

Lijkt me dan toch echt een harddisk die problemen geeft.
Probeer eerst de disks te checken op errors of test ze 1 voor 1 ...
Misschien dat een firmware upgrade uitkomst kan bieden

Verwijderd

Trek je s-ata eens los van het mobo, geen schijven erin dus, en boot dan is die windows XP CD

Dan weet je meteen of als het aan de S-ata ligt of niet

Verwijderd

Topicstarter
met een ide schijfje op de raid controller geeft ie hetzelfde zwarte scherm en de foutmelding

Verwijderd

Maxblast is een progje wat op een floppydisk past en self-bootable is.

Voordat je de pc aanzet eerst floppy erin en deze zal opstarten als je de pc aanzet.
Als diskette opstart dan toets "F" (Floppy) van floppy opstarten.

Als het utility programma is opgestart krijg je een scherm met MAXTOR HARD DRIVE UTILITY.

Het progje kijkt welke harddisken en cd/dvd drives er zijn aangesloten.

EN je hoeft geen commando's in te voeren zoals bij FDISK in DOS.

Maar je krijgt een overzichtelijk scherm met alle opties.

Als je het progje wil hebben dan hoor ik het wel......persoonlijk "onmisbaar" een must have voor iedere computerfreak.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 01 november 2004 @ 18:52:
Trek je s-ata eens los van het mobo, geen schijven erin dus, en boot dan is die windows XP CD

Dan weet je meteen of als het aan de S-ata ligt of niet
Jep zodra ik de hd eruit trek doet ie het wel windows setup.
Alleen wel raar dat ie het onder win2k wel deed...

• Brammel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 24-04 13:28
Verwijderd schreef op 01 november 2004 @ 19:05:
[...]

Jep zodra ik de hd eruit trek doet ie het wel windows setup.
Alleen wel raar dat ie het onder win2k wel deed...
heb ik ook gehad, windows 98 kreeg ik heel simpel geinstalleerd, maar xp deed moeilijk. Op F6 drukken tijdens de windows installatie en de goede drivers installeerde hielp meteen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de drivers van internet geprobeerd en degene die op mijn cd van asus staat met beide weigerd die te werken.

Welke zou ik dan moeten proberen?

Verwijderd

er zit een tooltje op die cd om een flop te maken. ik neem aan dat je dat wel weet ?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 01 november 2004 @ 22:14:
er zit een tooltje op die cd om een flop te maken. ik neem aan dat je dat wel weet ?
Ja idd en met die drivers werkt het niet

Verwijderd

Topicstarter
en als ik probeer te booten vanaf de cd kom ik niet eens zo ver :S
Knoppix werkt prima. Dan moet er toch ook een mogelijkheid zijn om windows xp te draaien
Pagina: 1