[WIN98][DOS6.2] Dual boot systeem?

Pagina: 1
Acties:
  • 182 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-03 17:23

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Hey mede tweakers ik heb de vraag gekregen om een bootsysteem te maken tijdens het opstarten van een computer, in dat bootsysteem moet er tijdens het opstarten de vraag komen of de computer in dos of windows98 moet opstarten.

Ik heb er zelf niet zoveel ervaring mee, mischien dat jullie wat kunnen helpen.

Ik weet dat het doormiddel van een batch file moet, autoexec.bat, maar ik weet dus niet hoe je deze moet maken en waar te "plaatsen".

De DOS partitie moet c:/ worden en de windows98 moet d:/ worden.

Ik heb me trouwens een aap gezocht op de search en google gaf ook al geen goede antwoorden.

Bedenkt, Peter.

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

• DaMoUsYs
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:39
Dit zal moeilijk worden omdat Windows 98 zich niet zal laten installeren op een 2e partitie

Check dit en help mee!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Je kan toch eerst 2 partities aanmaken en daarna windows installeren op de d:/ schijf?

Als dat niet kan, kan iemand uitleggen hoe je een batch file moet maken?

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Verwijderd

Waarom Win98 + DOS 6.2?
Win98 + Win98-in-MSDOS-mode is een stuk makkelijker.
in MSDOS.SYS kun je bij [OPTIONS] de instelling BOOTGUI=0 zetten.
Dan start je automatisch in DOS-mode op, en moet je WIN intikken om Win98 te starten.

Verwijderd

DaMoUsYs schreef op 01 november 2004 @ 13:01:
Dit zal moeilijk worden omdat Windows 98 zich niet zal laten installeren op een 2e partitie
offtopic: vreemd dit heb ik wel eens gedaan

ontopic: wat je volgens mij moet doen is dos 6.2 installeren op c:
dan windows 98 installeren op de d:
en dan weet ik niet zeker of die wel een boot.ini aanmaakt maar anders moet je gewoon een optie toevoegen in de boot.ini van bijvoorbeeld c:\dos\<Bestandsnaam>
je moet ff kijken welk bestand er geboot wordt om van dos te booten (zal wel autoexec.bat zijn)
en dan zou je gewoon een boot optie moeten krijgen

• DaMoUsYs
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:39
je zou ze wel alletwee op de C kunnen unstalleren en dan een boot.ini aanmaken.
want windows 98 kun je niet installeren op de d schijf.(bij mij weten!)

Check dit en help mee!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-04 11:46

PcDealer

HP ftw \o/

Je kunt Windows '98 op elke FAT32 schijf installeren die je wilt, je kunt zelf de schijf en directory aangeven tijdens de installatie. Je moet wel een FA16/32 bootschijf hebben.

LinkedIn WoT Cash Converter

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Het is trouwens de bedoeling dat er een netwerk komt tussen 2 systemen.
Namelijk dit systeem en een windows2000 systeem.

Dus de gebruiker van het 2000 systeem moet ook informatie kunnen uploaden/downloaden naar dit systeem.

En volgens mij kun je vanaf dos niet op een NTFS partitie met 2000 er op komen, of heb ik dat verkeerd?

• Bas!
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-11-2025
Gewoon een fatsoenlijke bootloader gebruiken die dos (dus ook win9x) fopt, zoals grub

En op mr vegeta. Wat weet een os dat via een netwerk op een andere pc komt van de wijze waarop die host zijn schijven formatteert?
Zolang er smb ondersteuning voor dos is moet het geen probleem zijn en anders gebruik je fatsoenlijk ftp of http om het een en ander over te zetten.

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Hier is het bootmenu op het moment.
"Menu.bat"
---------------------------------------------
@echo off
:start
cls

echo ÚÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ¿
echo ³ Maak uw keuze ³
echo ÀÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÙ
echo ÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍ
echo ÚÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ¿
echo ³ 1 - Windows98 ³
echo ³ 2 - Dos 6.2 ³
echo ÀÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÙ
choice Jou keuze: /c:123
if errorlevel 3 goto Exit
if errorlevel 2 goto Dos 6.2
if errorlevel 1 goto Windows98

:Dos 6.2
cd\
:Windows98
d:/windows/win.exe
-----------------------------------------

Oke mischien dat jullie weten wat hier niet goed staat ik weet de benaming van dos en windows niet.

• Urk
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-04 23:42

Urk

Heel simpel, heb dit vroeger ook gehad...
Installeer MS-DOS gewoon op bijv. een 100 MB C:\ FAT16 partitie
en installeer vervolgens System Commander OS selector utility, werkt echt prima!
http://www.v-com.com/product/System_Commander_Home.html

Vervolgens installeer je Windows 98 op een FAT32 D:\ partitie.

Vragen? Ask me...

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:15

Thandor

SilverStreak

d:/windows/win.exe
moet zijn:
d:\windows\win.com

Daarnaast moet jij in de MSDOS.SYS, Bootgui op 0 zetten voordat de manier á la menu.bat gaat werken.
Dos6.2 kun je dan wegstrepen en er Dos7.1 o.i.d. van maken aangezien je met Bootgui=0 wel op een Dos prompt komt, maar niet op die van MS-DOS 6.2x, maar op die van 7.xx (De Dos die bij Windows 9x zit)

[edit]
Met de manier van Urk zou je wel MS-Dos 6.2x kunnen gebruiken ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Thandor op 03-11-2004 15:35 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

@echo off
rem this is c:\autoexec.bat
goto start
c:
cd \
set path=c:\windows;c:\windows\command
cls

echo ÚÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ¿
echo ³ Maak uw keuze ³
echo ÀÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÙ
echo ÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍ
echo ÚÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ¿
echo ³ 1 - Windows98 ³
echo ³ 2 - Dos 7.10 ³
echo ÀÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÙ
choice Uw keuze: /c:12
if not errorlevel 2 win.com
goto end
:end

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Dual boot tussen deze 2 kan wel werken. Volgens mij krijg je wel de minste problemen door Win98 op de 1e partitie te zetten. Ik kreeg het een tijd terug niet voor elkaar om hem op de 2e partitie te zetten. Dos laat zich wel moeiteloos installeren op een 2e partitie.

Gebruik vervolgens een bootloader om te kiezen tussen de 2 systemen. Ik had daarvoor XOSL voor gebruikt. Echt een prima bootloader, ziet er ook nog eens mooi uit. http://www.ranish.com/part/xosl.htm

En dos kan geen NTFS partities lezen. Dit kan wel met een extra tooltje. Dat heet geloof ik NTFS4dos.

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:58

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Ehm... Ff denken hoor, tis al ff terug.

Eerst MS-DOS installeren op C.
Windows 98 installatie starten vanuit de reeds bestaande MS-DOS versie op je harde schijf.

Windows ook op C installeren.

Windows maakt een bootmenu aan. 1: Windows 98 en de laatste optie: oude DOS versie.

Zo moet het werken. Heb je ook geen gepiel met bootmanagers etc. Windows levert deze zelf al mee. :)

He who controls the Spice, controls the Universe.

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Even over de multiboot.

Ik heb 1 hd en 2 partities op de ene partitie staat c:/ en op de andere staat d:/ op c:/ staat msdos6.2 en op d:/ staat windows98.

Dit moet zo en niet anders, ik mag ook geen andere os types gebruiken of een programmatje voor een bootmenu.

Nu moet ik tijdens het opstarten voordat windows word geladen een schermpje krijgen met de keuze tussen deze 2 os types.

De bedoeling is dat ik het met een .bat bestand doe, dus ik heb menu.bat aangemaakt en die laat ik in autoexec.bat laden.

hier is menu.bat

-----------------
@echo off
cls
echo ÚÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ¿
echo ³ Maak uw keuze ³
echo ÀÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÙ
echo ÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍ
echo ÚÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ¿
echo ³ 1 - Windows98 ³
echo ³ 2 - Dos 6.2 ³
echo ÀÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÙ
choice:/c1

if errorlevel 1 goto Windows98

:Windows98
D:\
cd windows
win.com
GOTO start

:Dos 6.2
csl
c:\dos

:exit
cls
cd\
cls
------------------------

Dos moet opstarten in MSDOS niet in dos promp want dat is nog een deel windows en dat mag helemaal niet.

En hier de autoexec.bat

------------------------
@ECHO OFF
PROMPT $p$g
PATH D:\WINDOWS;D:\WINDOWS\COMMAND;C:\DOS
SET TEMP=C:\DOS
menu.bat
mode con codepage prepare=((850) D:\WINDOWS\COMMAND\ega.cpi)
mode con codepage select=850
keyb us,,D:\WINDOWS\COMMAND\keyboard.sys
------------------------

Maar uiteraard werken ze niet, dus wat doe ik verkeerd?
Groetjes peter.

Verwijderd

'groetjes' mag je weglaten.
Uiteraard werkt dit niet. Je start immers op in MSDOS 6.22 en verwacht dan dat je nog Windows 98 kunt opstarten, die op een aparte partitie is geinstalleerd?
Met FDISK kun je kiezen welke partitie 'actief' is. Als je Win98 wilt starten zul je de partitie van win98 actief moeten zetten zodat die schijfletter 'C:' krijgt toegewezen en kan opstarten.

tik eens VER /R in en laat ons weten met welk besturingssysteem je opstart voordat jouw uiteraard falende batchbestand opstart?

het volgende helpt ook al niet (je springt nergens naar label Dos 6.2)

choice /c1
if errorlevel 1 goto windows98

:windows 98
blablabla

Lees je eens in in batchbestanden. Er staat genoeg stof over in op het internet.
dan zul je ook zien dat een 'spatie' in een label nou niet echt aan te raden is!

Kortom, je hebt pech gehad als je geen extra programma's wilt gebruiken (boot manager). Had je maar alleen Win98 moeten installeren en dan keuze tussen 'dos modus' en 'windows'
De zogenaamde 'dos prompt' is slechts het console-venstertje in Windows 98 grafische modus.

tot slot: roep menu.bat aan vanuit autoexec.bst met behulp van CALL
Pagina: 1