Commentaar gevraagd systeem voor video/fotobew. en gaming

Pagina: 1
Acties:

• advocaatje
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-12-2021
Hallo allemaal,

Na 3 en half jaar wordt het weer tijd voor een niew systeem. Ik heb een lijstje van componenten samengesteld na 2 maanden wikken en wegen en reviews lezen en wil graag jullie commentaar en advies voor dat ik al dat lekkers ga aanschaffen.

Waar ga ik de PC voor gebruiken? Naast het gebruikelijke office en internet werk vooral voor:
- fotobewerking met Photoshop
- videobewerking & DVD authoring met o.a. Pinnacle Studio
- gaming, eindelijk lekker doom3 kunnen spelen

Mijn budget is 3000 euro dus dat moet voldoende zijn voor een mooi systeem.

Tot nu toe heb ik de volgende onderdelen uitgekozen:

Kast Antec Sonata Lifestyle

Heb ik uit de tweakers best buy guide, lekker stil en mooi design

Moederbord ASUS P5AD2 Premium

In verschillende testen zie ik dat de Pentium goede benchmarks haalt bij renderen van video en foto bewerking. Ik heb voor een socket 775 gekozen omdat ik dan gelijk de nieuste technolgieen in huis haal zoals DDR2 en PCI-express.In de laatste PCM kwam dit moederbord goed uit de test. In de laatste best buy wordt echter nog steeds voor het AMD platform gekozen voor gaming, dus ik twijfel...

Processor Pentium 4 3,2 GHZ

Volgens mij de beste prijs/prestatieverhouding

Geheugen 2 x 512 MB DDR2

Wat te doen DDR of DDR2, de prestatieverschillen zijn gering, maar DDR2 is nog fors duurder. Ik zou ook voor DDR kunnen gaan in combi met een ander moderbord dat ook DDR ondersteunt.

Harddisks WD Raptor 74 GB
Maxtor DiamondMax10 200GB

De raptor is een no-brainer volgens mij voor het OS, programma's en games op te zetten. Lekker snelle laadtijden.
Ik twijfel of ik 1 maxtor voor videobewerking moet nemen of 2 kleinere in een raid-0 array. Wat zouden jullie doen?

Videokaart Club3D X800 XT PCI-express VIVO

Voor gaming wil ik vlot kunnen spelen in een resolutie van 1600x1200. Volgens mij is dit dan de enige keuze in pci-express met video in voor analoge videobewerking. Hebben jullie nog andere goede aletrnatieven, want de prijs vind ik hoog.

Monitor NEC MultiSync LCD2180UX

Ik heb lang getwijfeld over de samsung 213T, maar een responsetijd van 25ms vond ik te laag voor gaming. Ik heb nu dit scherm gevonden waar ik lekker in 1600x1200 kan werken bij min. 21.3 inch (anders worden de pixels zo klein) en met een acceptabele respons van 20ms. Het is wel geen 12 ms, maar uit een aantal testen kwam deze monitor duur maar goed uit de test ook voor gaming.

Toetsenbord & muis Logitech dinova media desktop

Gewoon mooi design en lekker geen snoeren.

Wat vinden jullie van de bovenstaande configuratie. Zoals jullie zien twijfel ik nog over een aantal zaken zoals intel of AMD, DDR of DDR2, 1 maxtor of raid, videokaart en monitor.

Alle advies is welkom!

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Het lijkt mij eigenlijk beter om met zo'n budget te kijken naar een mooie dual Xeon oplossing. Tegenwoordig zijn de processors en het moederbord niet meer zo duur. Zo is een mooie PC-DL wel interessant hierbij, samen met een paar 2.8GHz Xeons. Je kan in een PC-DL gewoon unregistered geheugen doen, dit betekent dat je geen speciaal en duur geheugen hoeft te kopen dus. Je zou misschien iets kunnen besparen op de Raptor; de 36GB variant is ook niet bepaald traag. ;)

Het videobewerking gebeuren heeft veel profijt van pure processorkracht. Een redelijk snelle disk is goed en leuk meegenomen, maar ik denk dat je genoeg hebt aan de snelheid van de moderne DiamondMax10 serie. :)