Toon posts:

Dvd brander

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik heb hier eerder een bericht neer gezet nog steeds niet verder gekomen.
Ik heb een PC - Windows '98 1 Hdd, 1 Cd speler.
Hierin wil ik een dvd brander bij bouwen....
Hdd - Master - ide 1
cdrom - Slave ide 1
dvdbrander - Master ide 2

Ik heb ook van alles geprobeert, cable selected enz...

Nou het probleem... ik moest pc formateren omdat ik he mschoon wou hebben...
win 98 erop...Geeft cd rom Speler aan....
Zodra ik de pc uit heb...en de Dvd brander er inplug... en windows opnieuw opstart...
Zie ik geen een speler meer... ook geen cd-rom speler...
Ik van alles geprobeert....
het is een nec dual dvd brander...
wie kan me helpen en heeft ervaring met dit probleem...

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-02 13:26
Heb je alle WindowsUpdates voor Windows98 geïnstalleerd? En wat voor een systeem heb je?? (specs a.u.b.)

[ Voor 30% gewijzigd door Bart© op 01-11-2004 11:48 ]

• Ventrigo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

offtopic:
Houston... we have... a ... problem...

Je zegt dat je van alles hebt geprobeerd wat is dat dan "allemaal" ? Welke NEC brander heb je? Wat zit er allemaal kwa specificaties en merken en types in je kast. Geheugen, mobo en dergelijk is ook soms wel is hanif om te weten. Heb je zelf al gezocht? En zo ja waar?

Self reflection is the school of wisdom

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:03
Wordt die DVD brandern uberhaupt wel gevonden door je systeem?
Want als je moederbord/BIOS je DVD brander niet vindt, kan Windows er verder ook niets meer aan doen.

Verder:
-Zijn de kabels juist aangesloten (stroom, IDE)
-is er driver software beschikbaar/geinstalleerd?

let the past be the past.

• Sperenvanger
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07-03 09:08
Word je dvdbrander wel herkend in de BIOS? En verder, als je Windows98 hebt, dan heb je dus FAT(32). Je kunt dus tegen het 4Gb limiet probleem aanlopen.

edit:
SPee was me net voor

[ Voor 11% gewijzigd door Sperenvanger op 01-11-2004 11:59 ]

• Bart©
Sperenvanger schreef op 01 november 2004 @ 11:58:
En verder, als je Windows98 hebt, dan heb je dus FAT(32). Je kunt dus tegen het 4Gb limiet probleem aanlopen.
4Gb limiet met Fat32??? Da's nieuw voor mij.. De enige 4Gb limiet die ik ken is die van Fat16 onder Windows NT 4.0. Fat16 op Windows/DOS heeft 2Gb als max en FAT32 kan toch véél groter aan? En dan nog, volgens mij heeft een DVD geen FAT of NTFS indeling dus daar kan het volgens mij niet eens aan liggen.

Als het apparaat niet eens in Windows detecteerd wordt (dus ook niet als gewonen CD/DVD-Rom drive) dan ligt het niet aan het OS, maar meer aan de BIOS..

Het is nu gewoon even wachten totdat de TS zijn systeem specs post, dan kunnen we 'em misschien verder helpen.. Nu blijkt het gissen.

[ Voor 36% gewijzigd door Bart© op 01-11-2004 12:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bios ziet ze wel...
Specs... weet niet allemaal precies geen nec brander dual layer standaard bij norrod weg....
Ik heb alle opties slave master, cs. geprobeert..
Heb nero enz geinstald van cd..daarna dvd brander weer aan gesloten weer geen cd-roms...

• Bart©
Verwijderd schreef op 01 november 2004 @ 12:04:
Bios ziet ze wel...
Specs... weet niet allemaal precies geen nec brander dual layer standaard bij norrod weg....
Ik heb alle opties slave master, cs. geprobeert..
Heb nero enz geinstald van cd..daarna dvd brander weer aan gesloten weer geen cd-roms...
Trek je kast eens open dan en controleer het type mobo, da's al iets.. In je Bootscherm zal je type processor met de actuele snelheid moeten staan..

Worden alle IDE apparaten wel in je BIOS gedetecteerd?? Je DVD-drive zou daar ook bij moeten staan. (desnoods als Optical drive of CD-Rom drive)

• wouter37
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-02 14:56
Sierra-NL schreef op 01 november 2004 @ 12:02:
[...]

4Gb limiet met Fat32??? Da's nieuw voor mij.. De enige 4Gb limiet die ik ken is die van Fat16 onder Windows NT 4.0. Fat16 op Windows/DOS heeft 2Gb als max en FAT32 kan toch véél groter aan? En dan nog, volgens mij heeft een DVD geen FAT of NTFS indeling dus daar kan het volgens mij niet eens aan liggen.
inbouwen zou geen probleem moeten zijn maar straks met branden mischien wel. ik wou pas een DVD iso uitpakken groter dan 4GB en winrar kwam met een melding dat dat niet kon een hdd naar ntfs geformateerd en probleem opgelost

kijk voor mijn kitcar project hier: http://wouters-stekkie.synology.me/joomla/

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Zoals al is gezegt, kijk eerst eens of het bios hem wel herkent... duik ff je bios in en laat hem anders even opnieuw detecteren...

• Sperenvanger
Sierra-NL schreef op 01 november 2004 @ 12:02:
[...]

Als het apparaat niet eens in Windows detecteerd wordt (dus ook niet als gewonen CD/DVD-Rom drive) dan ligt het niet aan het OS, maar meer aan de BIOS..

Het is nu gewoon even wachten totdat de TS zijn systeem specs post, dan kunnen we 'em misschien verder helpen.. Nu blijkt het gissen.
Ik heb het net nog eens met Apen-nootjes nagezocht en dat van die 4Gb limiet met FAT32 lijkt toch echt te kloppen hoor. Nu maakt dat natuurlijk niet veel uit voor het branden van DVD's, maar het is misschien ook een indicatie dat het systeem van de TS niet echt nieuw meer is en misschien geen optimale toevoer kan genereren voor de nieuwe dvdbrander.

[ Voor 6% gewijzigd door Sperenvanger op 01-11-2004 12:17 . Reden: Wat is iedereen toch weer snel vandaag ]

• Bart©
wouter37 schreef op 01 november 2004 @ 12:08:
[...]
inbouwen zou geen probleem moeten zijn maar straks met branden mischien wel. ik wou pas een DVD iso uitpakken groter dan 4GB en winrar kwam met een melding dat dat niet kon een hdd naar ntfs geformateerd en probleem opgelost
Dat is iets héél anders. In jou geval gaat het erom dat een bestand van 4GB op je harddisk wil zetten, de DVD-Drive is het probleem niet, dit ligt aan je schijfindeling.

Dit probleem ontaat dus omdat je bestand zo groot is. Er is naast een maximale grootte in schijfcapaciteit ook een maximale grootte voor een enkel bestand. 2GB volgens mij. (komt ook vaak voor bij het maken van bijvoorbeeld Ghost-images, die worden standaard ook opgedeeld in bestanden van 2GB).

Dit heeft dus niets met de DVD-Drive te maken.

• Bart©
Sperenvanger schreef op 01 november 2004 @ 12:16:
[...]

Ik heb het net nog eens met Apen-nootjes nagezocht en dat van die 4Gb limiet met FAT32 lijkt toch echt te kloppen hoor.
Hoe heb ik dan al jarenlang thuis een FAT32-partitie gehad die tussen de 10 en 15Gb groot was??? Je hebt niet goed geleze. Ook hier gaat het weer om de maximale grootte van één enkel bestand. Zie --> http://www.ntfs.com/ntfs_vs_fat.htm.

[ Voor 18% gewijzigd door Bart© op 01-11-2004 12:23 ]

• Sperenvanger
Sierra-NL schreef op 01 november 2004 @ 12:19:
[...]

Hoe heb ik dan al jarenlang thuis een FAT32-partitie gehad die tussen de 10 en 15Gb groot was???
Nee zo bedoel ik het niet. Ik bedoel een bestandslimiet van 4Gb. Complete iso's uitpakken gaat met FAT32 dus niet lukken. Je kunt best grote partities hebben met FAT32, maar de bestanden kunnen niet groter zijn dan 4Gb.

• FlipFluitketel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:08

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Foutje.. 8)7

[ Voor 99% gewijzigd door FlipFluitketel op 01-11-2004 12:22 ]

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

Verwijderd

Topicstarter
nou ! het bios geeft wel de zelfde Nec aan! alleen in windows niet...en dat is juist het probleem :(
Mobo heeft denk ik niet veel mee te maken..als hij hem in bios wel ziet...

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Sierra-NL schreef op 01 november 2004 @ 12:19:
[...]

Hoe heb ik dan al jarenlang thuis een FAT32-partitie gehad die tussen de 10 en 15Gb groot was???
4GB limiet is voor 1 bestand, niet voor partitie.

Verwijderd

Dat is het formaat van je partitie, je kunt geen bestanden plaatsen van > 4 Gb. Een iso'tje rippen van een dvd zal dus niet lukken.

;)

• dennismaus
  • Laatst online: 13:43
offtopic:
ik zie het hier helemaal fout gaan ts word bozig

Denk wel dat er wat toe doet wat voor mobo er in zit misschien dat er een update nodig is van een drivertje.

• Bart©
Ja, èn... De maximale bestands-grootte kan toch helemaal niets met het probleem in dit topic te maken hebben...

Verwijderd

Doe anders eens een BIOS-update, dit wil in vele gevallen wel eens helpen.
Bij sommige (oudere) mobo's met standaard bios is de EIDE2 niet ondersteund en vind ie daarom ook geen drives die erop aangesloten zijn.
(Om een voorbeeld te geven, de Intel 440BX(2) series...)
Probeer het simpelweg eens uit met enkel je HD(master) op EIDE1 en je cd drive (master) op EIDE2. Als ie de cd rom drive niet herkent zul je genoodzaakt zijn vr een bios update. Hiervoor moet je dan wel het exacte type van je mobo kennen.

Geef eens wat van je systeemspecs.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2004 12:38 ]

• Stamgastje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-02-2020
4GB is de maximale grootte van een bestand, niet van de partitie. Zie ook deze pagina.

Oeps, (veel) te laat...

[ Voor 10% gewijzigd door Stamgastje op 01-11-2004 12:41 ]

• Bart©
Verwijderd schreef op 01 november 2004 @ 12:35:
Doe anders eens een BIOS-update, ............
Dat wordt knap, aangezien de TS niet eens weet wat voor een Mobo hij heeft..

• wouter37
Sierra-NL schreef op 01 november 2004 @ 12:17:
[...]

Dat is iets héél anders. In jou geval gaat het erom dat een bestand van 4GB op je harddisk wil zetten, de DVD-Drive is het probleem niet, dit ligt aan je schijfindeling.

Dit probleem ontaat dus omdat je bestand zo groot is. Er is naast een maximale grootte in schijfcapaciteit ook een maximale grootte voor een enkel bestand. 2GB volgens mij. (komt ook vaak voor bij het maken van bijvoorbeeld Ghost-images, die worden standaard ook opgedeeld in bestanden van 2GB).

Dit heeft dus niets met de DVD-Drive te maken.
zeg ik dat dan :?

Verwijderd

Dat wordt knap, aangezien de TS niet eens weet wat voor een Mobo hij heeft..[/quote]

Je hebt idd gelijk, maar als ie het type mobo al weet te zeggen, kunnen we hem een link geven nr de gepaste update.
Verder is er nix moeilijk aan, Programma starten, Floppy erin, FLoppy schrijven en booten met de floppy.
Moest hij dit uit zichzelf weten had hij dit niet gepost op GoT Tech Forum....right?

• Bart©
offtopic:
zie mijn post op 12:26 uur..

• Bart©
[quote]Verwijderd schreef op 01 november 2004 @ 12:45:
Je hebt idd gelijk, maar als ie het type mobo al weet te zeggen, kunnen we hem een link geven nr de gepaste update.
Verder is er nix moeilijk aan, Programma starten, Floppy erin, FLoppy schrijven en booten met de floppy.
Moest hij dit uit zichzelf weten had hij dit niet gepost op GoT Tech Forum....right?
Ik vroeg hem ook al naar het type mobo, i.v.m. drivers en bios updates.. Maar ja, kreeg als antwoord dat zijn drive in de bios herkent wordt en dat een bios-update toch geen oplossing zou zijn.. :D

[ Voor 7% gewijzigd door Bart© op 01-11-2004 12:54 ]

• wouter37
klopt heeft ook niks met het probleem te maken maar kan eventueel wel in de toekomst een probleem opleveren. :)
ontopic: mischien is de dvd brander gewoon kapot

• Bart©
Volgens mij eindigd dit topic hetzelfde als het eerdere topic dat door de TS (met dezelfde vraag) geopend was..
Pagina: 1