hoe werkt secundary dns?

Pagina: 1
Acties:
  • 133 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Dogooder
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:50
Het is ongetwijfeld al langsgekomen, er is ook veel over te vinden, maar dit is allemaal hoe het is in te stellen. Wat ik me afvraag is hoe het werkt.

Als ik een domein heb. met een webserver en een dns server die dan weer die webserver "bereikbaar" maakt.
natuurlijk wil ik niet offline met me www dus heb ik een tweede ip met me een dns, dit moet dan de secundary worden.

klopt het dat als er een aanvraag wordt gedaan naar voorbeeld.nl dat dan de nameserver het adres van de dns server geeft.
maar hoe gaat het als de eerste www down is. hoe komt dan de tweede webserver met dns beschikbaar. Want voor zover heb ik geen mogelijkheid gevonden bij dns om te detecten of de lijn down is.

hoe kan die secundary dns dan wel in actie komen als de primary dns geen functie heeft om te detecteren dat de lijn down is????

Verwijderd

Ik ga er van uit dat je een domain als zijnde een internet domain bedoelt, en niet een windows-nt domain.

Vanuit je domainbeheer (dns records van je domain) kan je idd een primaire en een secundare dns instellen. De 2 dns servers zijn verplicht voor het geval dat er een DNS server onderuit gaat. De DNS servers die draai je neem ik aan NIET zelf maar bij je colocater/domainhosting. Vanuit de externe DNS servers laat je heb dan weer verwijzen naar jou IP adres (de server dus). Er hoeft dus helemaal niets van DNS te draaien op de server, dat is nergens goed voor (gezien je kennis in ieder geval heb je een eigen dns server niet nodig).

Mocht ik het allemaal verkeerd begrijpen, leg dan eens goed en duidelijk uit wat je nou wil, ik snap de ballen van je startpost (nofi ;) ).

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2004 11:28 ]

• Dogooder
je zegt dat 2 dns servers verplicht zijn voor het geval dat er een dns server onderuit gaat.

maar hoe vind de overschakeling plaats van de ene naar de andere dnsserver op het moment dat er 1 onderuit gaat. Dns heeft geen mogelijkheid voor het detecteren dat een de lijn of de server down is.

• Vm1heA
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-02 13:17
DNS is voor als de 1e DNS geen reponse geeft, dan vraagt ie bij de 2e DNS op.

Als je WWW down is, helaas, dan is ie echt down en is er geen fall-back optie in de vorm van reduntantie.
Dat zou alleen met een loadbalancer kunnen. Als de ene WWW niet meer reageert, dan moet ie de 2e pakken cq. redirecten naar een andere server.

• Dogooder
als de eerste dns op dezelfde server als de www draait, en er een tweede lijn beschikbaar is met een tweede dns en een identieke www dan kan het dus wel?

maar waar staat het ip van de tweede dns opgegeven, voor het geval dat de eerste niet reageert?
Wie of wat bepaald dat de eerste niet reageert en dus misschien down is?

krijgt een client 2 adressen en bepaald deze welke dus online is of niet, of is dit een dns server hoger in de hierarchie, maar dan dns had geen mogelijkheid om te detecten dat iets down is. toch?

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-04 16:45

TheBorg

Resistance is futile.

Achterhalen of een DNS down is, is heel simpel. Je vraagt namelijk aan de DNS server "Wat is het IP voor domein voorbeeld.com". Zegt ie niks terug dan istie down. Simpel toch?

-edit-
Als je inderdaad 2 servers hebt, met op beide de website, NS1 op de eerste en NS2 op de tweede server dan werkt dat prima als één server down gaat.

Als je een nieuwe DNS maakt, dan moet je deze opgeven bij je registrar. Je registrar controleerd de gegevens en dan wordt de informatie verzonden naar de root DNSsen. Dat is de naam van de DNS en de IP's.

Bij een request krijg je alle DNSsen terug, dus zowel NS1 en NS2.

[ Voor 57% gewijzigd door TheBorg op 01-11-2004 13:55 ]

• kippetje01
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-09-2025
Misschien is het princiepe van dns je niet geheel duidelijk, ik zal het even uitleggen.

Vergelijk een dns server met een telefoonboek.
Primaire DNS:
Jij zoekt meneer janssen in gouda en dus pak je het telefoonboek en zoek je zijn nummer op.
Secundaire DNS:
Hmm het telefoonboek is zoek, dan maar even op de cdfoongids (of een andere telefoongids) kijken en daar het nummer opzoeken.

Een dns server bevat dus niets anders dan een verwijzing naar jouw site en niet de site zelf.

kijk ook hier even en gebruik google ;-)

http://www.dnswiz.com/dnsworks.htm

[ Voor 8% gewijzigd door kippetje01 op 01-11-2004 13:55 ]

• Dogooder
ik snap de werking van dns denk ik wel.
maar wat ik niet snap is wanneer dus de secundary dns in actie komt.

stel ik zit met me laptop in spanje met daar de lokale dns server. en ik zoek pietje.nl.
dan wordt waarschijnlijk alles geforward via .nl root en weet ik veel nog meer.
totdat je bij de dnsserver komt die het ip van www.pietje.nl weet. maar stel nou als deze dns dus kwijt is? waar staat dan de secundary dns? is dat gwoon 1 server hoger in de hierarchie?

en hoe zit het met het idee als de dns van pietje.nl achter hetzelfde IP adres zit als de www van pietje.nl. dit ip gaat down. de dns is dan ook down.

als er dan een tweede ip is met dezelfde opstelling van pietje.nl met die als secundary dns. is er dan toch een stukje redundantie gecreeerd?

-edit The Borg bevestigd dit stukje al in z'n edit

[ Voor 87% gewijzigd door Dogooder op 01-11-2004 14:04 ]

• Vm1heA
Voor www.pietje.nl word bij de rootservers gekeken voor ns.pietje.nl

Als die bestaat word daar voor www.pietje.nl gekeken.
Mocht die niet reageren die ns.pietje.n, dan word naar ns2.pietje.nl gekeken of die er is.
Als die er wel is dan word daar gekeken wat www.pietje.nl voor IP heeft.
Is die er ook niet en er is geen 3e NS aangemaakt, dan is het helaas pindakaas , je krijgt geen ip terug want de Nameserver reageert niet.
Als je geluk hebt komt ie uit de cache van de DNS van je porvider waar je aan zit.
Vind die em niet dan gaat ie bij de root servers kijken van internet, die kijken weer dan naar de NS records die ze gekregen hebben van de DNS waar het domein op aangemaakt is.
Meestal krijg je wel een antwoord terug omdat er ergens of gecached is of een lookup ergens bij een dns server gedaan kan worden.

[edit]

Moet sneller typen......

[ Voor 3% gewijzigd door Vm1heA op 01-11-2004 14:09 ]

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-04 16:45

TheBorg

Resistance is futile.

Bij een lookup verwacht je een IP terug, krijg je die niet dan wordt automatisch de 2de DNS geprobeerd, waar de 2de DNS is (het ip dus) is opgeslagen in de Root DNSers. Als een DNS wordt geregistreerd wordt deze informatie verstuurd naar de Root servers.

-edit-
wat Niels zegt dus :P

[ Voor 7% gewijzigd door TheBorg op 01-11-2004 14:21 ]

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
En om het echt verwarrend te maken: in het DNS protocol is er geen sprake van slave/master DNS. Je zone file bevat dus ook alleen twee of meerdere NS entries. Hoe je servers zijn opgezet bepaald wie er slave of master is; je hebt geen garantie dat zolang je master DNS online is, deze ook alle queries krijgt!

Verwijderd

TheBorg schreef op 01 november 2004 @ 13:46:
Als je inderdaad 2 servers hebt, met op beide de website, NS1 op de eerste en NS2 op de tweede server dan werkt dat prima als één server down gaat.
tssk tssk, als het zo werkt is ns2 geen secundaire zone, want een secundaire zone is een copie van de primary en ns2 wijst dus naar dezelfde server als ns1. Als ns2 wel naar een ander ip wijst, ben je er nog niet, want je zit nog steeds met cachende dns servers waar je geen controle over hebt.

dns kan dus ook zo niet (mis)gebruikt worden.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2004 16:50 ]

Verwijderd

Vm1heA schreef op 01 november 2004 @ 14:08:
Voor www.pietje.nl word bij de rootservers gekeken voor ns.pietje.nl

Als die bestaat word daar voor www.pietje.nl gekeken.
Mocht die niet reageren die ns.pietje.n, dan word naar ns2.pietje.nl gekeken of die er is.
Als die er wel is dan word daar gekeken wat www.pietje.nl voor IP heeft.
Is die er ook niet en er is geen 3e NS aangemaakt, dan is het helaas pindakaas , je krijgt geen ip terug want de Nameserver reageert niet.
Als je geluk hebt komt ie uit de cache van de DNS van je porvider waar je aan zit.
Vind die em niet dan gaat ie bij de root servers kijken van internet, die kijken weer dan naar de NS records die ze gekregen hebben van de DNS waar het domein op aangemaakt is.
Meestal krijg je wel een antwoord terug omdat er ergens of gecached is of een lookup ergens bij een dns server gedaan kan worden.

[edit]

Moet sneller typen......
even voor de record: op een root server staat er geen ns record voor www.pietje.nl, er staat alleen een record voor nl. ("nl punt" en de punt staat dus voor de root!!).

op de nl. server staat een ns record voor pietje.nl. en bij die nameserver kan uiteindelijk de host www geresolved worden. er wordt dus bij 3 nameservers een request gedaan voordat de host geresolved is (als het record niet gecached is tenminste :))

• Vm1heA
Wist dat ik ergens iets vergat.

En zoals elke keer de toplevel en de root links dus |:(
Pagina: 1