Om een always-on low-power/low-noise servertje te bouwen ben ik wat dingen aan het uizoeken over de VIA Eden's (Productpagina). Er zijn op het moment 2 modellen die aan mijn eisen voldoen, de Eden 533 en de Eden/C3 800. Het voordeel van de 533 is het lagere stroomverbruik (2.5w) en de passieve koeling. De Eden/C3 800 verbruikt maximaal 5w en heeft op het koelblok een ventilator zitten voor de koeling.
Op dit moment gaat mijn voorkeur uit naar de 800, de 533 is slechts 8 euro goedkoper en heeft dus een veel lagere kloksnelheid, met een beetje moeite is de 800 ook passief te koelen waardoor het laatste voordeel van de 533 ook wegvalt.
De taken van de server worden als volgt:
-webserver (Apache/PHP/MySQL) voor een aantal persoonlijke websites, op dit moment met zo'n 10 à 15 hits per dag.
-FTP-server, voor mijn persoonlijke spul en documentopslag.
-Nog wat kleine dingetjes die alleen aangezet worden als ze nodig zijn.
-Firewall voor 'mijn' gedeelte van mijn thuisnetwerk.
Op dit moment draait dit allemaal op een P2 350@233 met 128MB ram, de gemiddelde load ligt ongeveer op 0.02 (gemeten over 3 dagen) met Debian 3 (woody unstable) met kernel 2.4.27. Ik verwacht niet dat de load in de komende tijd gigantisch toe gaat nemen, dus in principe zit ik hiermee goed.
Nu vraag ik mij toch wel af wat de prestaties zijn van de Eden, de cache is veel kleiner dan de P2 maar daar tegenover staat toch wel een hogere kloksnelheid. Er zijn niet veel benchmarks te vinden en al helemaal geen vergelijkende testen met andere platformen. Nu vroeg ik mij af of iemand een beetje ervaring met dit soort systemen heeft en mij er meer over kan vertellen?
Extra info:
-[search="via eden 533"]
-Test van een aantal VIA systemen (THG) (gaat voornamelijk over DVD/DivX afspelen)
-Eden specsheet
Het beoogde systeem wordt dan als volgt:
-Via Eden 533 inclusief mini-ITX mobo
-128 of 256MB SDRAM
-1x 6Gb en 1x 4GB HDD's of een grotere HDD en een CD-ROM speler
-1 extra nic
Op dit moment gaat mijn voorkeur uit naar de 800, de 533 is slechts 8 euro goedkoper en heeft dus een veel lagere kloksnelheid, met een beetje moeite is de 800 ook passief te koelen waardoor het laatste voordeel van de 533 ook wegvalt.
De taken van de server worden als volgt:
-webserver (Apache/PHP/MySQL) voor een aantal persoonlijke websites, op dit moment met zo'n 10 à 15 hits per dag.
-FTP-server, voor mijn persoonlijke spul en documentopslag.
-Nog wat kleine dingetjes die alleen aangezet worden als ze nodig zijn.
-Firewall voor 'mijn' gedeelte van mijn thuisnetwerk.
Op dit moment draait dit allemaal op een P2 350@233 met 128MB ram, de gemiddelde load ligt ongeveer op 0.02 (gemeten over 3 dagen) met Debian 3 (woody unstable) met kernel 2.4.27. Ik verwacht niet dat de load in de komende tijd gigantisch toe gaat nemen, dus in principe zit ik hiermee goed.
Nu vraag ik mij toch wel af wat de prestaties zijn van de Eden, de cache is veel kleiner dan de P2 maar daar tegenover staat toch wel een hogere kloksnelheid. Er zijn niet veel benchmarks te vinden en al helemaal geen vergelijkende testen met andere platformen. Nu vroeg ik mij af of iemand een beetje ervaring met dit soort systemen heeft en mij er meer over kan vertellen?
Extra info:
-[search="via eden 533"]
-Test van een aantal VIA systemen (THG) (gaat voornamelijk over DVD/DivX afspelen)
-Eden specsheet
Het beoogde systeem wordt dan als volgt:
-Via Eden 533 inclusief mini-ITX mobo
-128 of 256MB SDRAM
-1x 6Gb en 1x 4GB HDD's of een grotere HDD en een CD-ROM speler
-1 extra nic
[ Voor 4% gewijzigd door AtleX op 01-11-2004 10:45 ]