[VIA Eden] Geschikt voor thuisserver?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Topicstarter
Om een always-on low-power/low-noise servertje te bouwen ben ik wat dingen aan het uizoeken over de VIA Eden's (Productpagina). Er zijn op het moment 2 modellen die aan mijn eisen voldoen, de Eden 533 en de Eden/C3 800. Het voordeel van de 533 is het lagere stroomverbruik (2.5w) en de passieve koeling. De Eden/C3 800 verbruikt maximaal 5w en heeft op het koelblok een ventilator zitten voor de koeling.

Op dit moment gaat mijn voorkeur uit naar de 800, de 533 is slechts 8 euro goedkoper en heeft dus een veel lagere kloksnelheid, met een beetje moeite is de 800 ook passief te koelen waardoor het laatste voordeel van de 533 ook wegvalt.

De taken van de server worden als volgt:
-webserver (Apache/PHP/MySQL) voor een aantal persoonlijke websites, op dit moment met zo'n 10 à 15 hits per dag.
-FTP-server, voor mijn persoonlijke spul en documentopslag.
-Nog wat kleine dingetjes die alleen aangezet worden als ze nodig zijn.
-Firewall voor 'mijn' gedeelte van mijn thuisnetwerk.

Op dit moment draait dit allemaal op een P2 350@233 met 128MB ram, de gemiddelde load ligt ongeveer op 0.02 (gemeten over 3 dagen) met Debian 3 (woody unstable) met kernel 2.4.27. Ik verwacht niet dat de load in de komende tijd gigantisch toe gaat nemen, dus in principe zit ik hiermee goed.

Nu vraag ik mij toch wel af wat de prestaties zijn van de Eden, de cache is veel kleiner dan de P2 maar daar tegenover staat toch wel een hogere kloksnelheid. Er zijn niet veel benchmarks te vinden en al helemaal geen vergelijkende testen met andere platformen. Nu vroeg ik mij af of iemand een beetje ervaring met dit soort systemen heeft en mij er meer over kan vertellen?

Extra info:
-[search="via eden 533"]
-Test van een aantal VIA systemen (THG) (gaat voornamelijk over DVD/DivX afspelen)
-Eden specsheet

Het beoogde systeem wordt dan als volgt:
-Via Eden 533 inclusief mini-ITX mobo
-128 of 256MB SDRAM
-1x 6Gb en 1x 4GB HDD's of een grotere HDD en een CD-ROM speler
-1 extra nic

[ Voor 4% gewijzigd door AtleX op 01-11-2004 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 99462

Ruim voldoende. Geef het ding in elk geval genoeg geheugen (256), dat scheelt aanzienlijk.
Verder ligt de bottleneck in een server met de taken zoals jij ze beschrijft gewoon niet bij de processor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-06 17:49
Ik heb zelf een Via Epia 800 met 512 MB ram ongeveer anderhalf jaar als server gehad (draaiend op debian woody) en het was allemaal goed te doen. Het systeem is nooit de beperkende factor voor iets geweest (heb wel tot 20.000 hits per dag gehad, daarna zat de ADSL lijn wel vol)
Compilen van een kernel ofzo duurt vrij lang, maar is geen groot probleem. De snelheid zit, afhankelijk van de toepassing, tussen een PII 200 en een PIII 500 in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Topicstarter
Waarop baseer jij je stelling "De snelheid zit, afhankelijk van de toepassing, tussen een PII 200 en een PIII 500 in" op? Er zit namelijk een gigantisch prestatieverschil tussen een P2 200 en een P3 500, dus waar zit het dichter bij in de buurt? En over welke toepassingen heb jij het dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeN
Tja, als het puur om disk access gaat kan die processor er gewoon netzoveel data doorheen stampen als een PIII (ligt gewoon in chipset enzo dan), gaat het om floating point berekeningen dan gaat alles tergend traag. Over het algemeen zit hij er ergens tussenin, rond de 400 MHz ofzo, dat is niet gemeten ofzo, gewoon eigen ervaring en gevoel enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Topicstarter
Dus in principe kan ik ervan uitgaan dat hij iets sneller zal zijn dan mijn P2 350@350? Dan zal ik er wel wat op vooruit gaan aangezien mijn P2 nu op 233 draait ivm passieve koeling :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ik heb zelf een VIA Nehemiah als servertje draaien thuis. Ik heb de 1Ghz uitvoering, met een passieve adaptervoeding (12V) en een 60mm Papst fan op de CPU die op lage snelheid draait... zo goed als onhoorbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickbv
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:37
Heb hier een Via Epia 800 draaien als thuisserver (router, fileserver, webserver, emailserver, ftp etc), gewoon met standaard 256mb en Win2003, werkt tot nu toe perfect moet ik zeggen. Alleen als je echt hard aan het installeren bent en dergelijke moet je geen wonderen verwachten, maar ach, win2k3 draait nu alweer zo'n 18 maanden probleemloos op dat ding, dus ik vind het wel prima. Zit een Seagate barracude in dat ding, de standaard fan blaast op 5V, echt niet te horen 's nachts. :)

En nog beter, ding verbruikt heeerlijk weinig energie, geloof dat ik er een 65W adaptor aan heb hangen.

[ Voor 15% gewijzigd door Rickbv op 01-11-2004 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsunami
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik heb een VIA Epia M9000 met 256MB geheugen als server, maar deze wordt ook gebruikt voor films op de TV. Met het server-gedeelte heb ik geen problemen, maar voor films is ie soms toch net wat te langzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:46
Een P2-350 is net zo stil te koelen als een Eden. De P2-350 verbruikt wel wat meer energie (TDP 25W) tov. de C800 (volgens via 5w maar volgens deze site heeft de zuinigste een TDP van 8,5w).

De core en heatsink van de via cpu is ook relatief klein, deze heeft dus meer airflow nodig per W vermogen. Die slot1 P2 heeft een koelblok van 5x5x10CM oid :P makkelijk koelbaar.

Ik heb zelf een P3-600 als server. Deze heeft een TDP van 35W, zit altijd op 100% CPU% (SoB client) en wordt gekoeld door een 80mm op 5v. Dit is onhoorbaar en de cpu wordt slechts 20C warmer dan de case temp die rond de 30C ligt.

De voordelen van de Eden zijn dus naar mijn mening:
- Lager stroomverbruik zodat je de prijs van het Eden systeem na 10 jaar terugverdient hebt op je energierekening :P.
- Af en toe iets sneller?

Kortom het ding lijkt me zijn prijs niet waard. Schroef eens een 80mm fan in je P2-350 koelblok, zet hem op 5V en hoor hoe stil het is ;).

tvw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselim
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 27-08-2024

hesselim

it wasn't me

De epia series zijn MEER dan voldoende om als server te dienen. Ik heb er zelf 3 epia 800 draaien als web/ft/mail en fileserver. Je doet er wel verstandig aan om een 3com of intel netwerkkaartje erin te drukken omdat de onboard realtec nogal veel processorkracht snoept.

System Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renumeration
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-11-2024
Kep hier ook een C3 800mhz lopen op 600mhz. met 512 ram.

Draait gewoon winXP op met e-mule, newsgroups, (inhouse) stream muziek, fileserver, ftp, backup.

Werkt geweldig. Zit ongeveer op 10% load als ik nie ingelogd zit via VNC dus die C3 800 is toppie.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:33
De FPU van die dingen is ietwat zwakjes, maar de rest van dat ding kan gewoon meekomen met de rest. Het is eigenlijk eerder een office beest dan een multimedia beest, maar das altijd al zo geweest met Cyrix CPUs (VIA heeft Cyrix destijds overgenomen, daar zijn de diverse VIA CPUs uit voortgekomen).

Je CPU is niet geweldig veel sneller, maar je stapt over het algemeen wel over naar een veel verder geavanceerd platform: een i440BX kan niet op tegen een VIA Pro266 chipset met DDR geheugen en ATA100. Dat is ook een van de redenen waarom ik mijn K6/3+ 450 vervangen heb door een Duron 700 een tijdje terug: niet dat die duron zoveel sneller was, maar dat die chipset van het nieuwe moederbord een stuk sneller was dan een oude ranzige VIA MVP3.

Overigens raad ik je ook eens aan om naar de diverse Flex ATX bordjes van PC Chips te kijken die hier en daar aangeboden worden. Bij Gistron zie ik dat ze de volgende twee aanbieden:
M789CLU + CPU C3 1500+ + 256DDR RAM 84,90
M789CLU + CPU C3 2000+ 61,90

Let wel dat die CPU C3 1500+ en 2000+ weer leuke marketingtrucs zijn, AFAIK zijn het beide gewoon C3 CPUs rond de 1GHz. Die onboard CPU dingen hebben wel vaker gare aanduidingen als het om snelheid gaat (AMD Pro2000+, terwijl ze een Duron 1300 op het mobo bakken :X)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:15

RvV

Ik heb thuis 2 epia's maar vond ze nogal traag als fileserver. Erg wisselende snelheden over het netwerk van 1-4mb/s. Nu met een normale P4 als server zit ik stabiel rond de 8mb/s. Voor de rest is er goed mee te werken.

En qua stroomverbruik.

Epia 800: 25 watt (idle)
P4 2,53Ghz 44 watt (idle)

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Topicstarter
_JGC_ schreef op 02 november 2004 @ 19:49:
De FPU van die dingen is ietwat zwakjes, maar de rest van dat ding kan gewoon meekomen met de rest. Het is eigenlijk eerder een office beest dan een multimedia beest, maar das altijd al zo geweest met Cyrix CPUs (VIA heeft Cyrix destijds overgenomen, daar zijn de diverse VIA CPUs uit voortgekomen).

Je CPU is niet geweldig veel sneller, maar je stapt over het algemeen wel over naar een veel verder geavanceerd platform: een i440BX kan niet op tegen een VIA Pro266 chipset met DDR geheugen en ATA100. Dat is ook een van de redenen waarom ik mijn K6/3+ 450 vervangen heb door een Duron 700 een tijdje terug: niet dat die duron zoveel sneller was, maar dat die chipset van het nieuwe moederbord een stuk sneller was dan een oude ranzige VIA MVP3.

Overigens raad ik je ook eens aan om naar de diverse Flex ATX bordjes van PC Chips te kijken die hier en daar aangeboden worden. Bij Gistron zie ik dat ze de volgende twee aanbieden:
M789CLU + CPU C3 1500+ + 256DDR RAM 84,90
M789CLU + CPU C3 2000+ 61,90

Let wel dat die CPU C3 1500+ en 2000+ weer leuke marketingtrucs zijn, AFAIK zijn het beide gewoon C3 CPUs rond de 1GHz. Die onboard CPU dingen hebben wel vaker gare aanduidingen als het om snelheid gaat (AMD Pro2000+, terwijl ze een Duron 1300 op het mobo bakken :X)
Het gaat mij ook niet om de snelheid maar om de stilte en het lagere stroomverbruik. Nu vraag ik me wel af of jij ervaringen met die PC Chips moederborden? Het ziet er namelijk wel beter uit dan die VIA mini ITX dingen, deze hebben 2 IDE aansluitingen en 2 PCI sloten, maar het koelertje is klein en ik kan niet vinden welke processor hier nu precies opzit.
RvV schreef op 02 november 2004 @ 20:03:
Ik heb thuis 2 epia's maar vond ze nogal traag als fileserver. Erg wisselende snelheden over het netwerk van 1-4mb/s. Nu met een normale P4 als server zit ik stabiel rond de 8mb/s. Voor de rest is er goed mee te werken.

En qua stroomverbruik.

Epia 800: 25 watt (idle)
P4 2,53Ghz 44 watt (idle)
Hij gaat bij mij primair als webserver en fileserver voor bestanden kleiner dan 10 MB fungeren, als de snelheid gigantisch tegenvalt van de onboard nic of hij gaat ook als firewall dienen komt er een goede Intel netwerkkaart in, ik denk dat ik daar wel redelijk wat snelheid eruit kan pompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iets
Trage netwerk snelheden liggen vaak aan te trage/hete HDD's. Een P2-300 is al snel genoeg om 100Mbit op een realtek NIC vol te benutten. Duur Intel of 3Com spul is echt niet nodig :).

tvw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caipirinha
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

caipirinha

The boy from brazil

Heb hier een PD6000 draaien met 256 MB DDR en gewoon win 2000.
HDU spindown op 3 min (maxtor - 5 jaar garantie :)) dus gebruikt een 15 W gemiddeld ofzo. geen monitor kbd etc. beheer via ultravnc.
Heeft standaard 2 100MBit nic´s en een C3 processor.
Bij inbouw in een kast hebben die passief gekoelde dingetjes toch nog een kleine fan nodig anders worden ze heter dan 60° en nokken ze af.

No self-respecting engineer should have to close a game to run a circuit simulation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeN
iets schreef op 02 november 2004 @ 23:26:
Trage netwerk snelheden liggen vaak aan te trage/hete HDD's. Een P2-300 is al snel genoeg om 100Mbit op een realtek NIC vol te benutten. Duur Intel of 3Com spul is echt niet nodig :).
Mijn C3 800 heb ik de netwerkdriver toch echt wel 50% cpu van zien vreten terwijl er maar 50 mbit doorheen ging hoor (kreeg ik niet hoger ook, lang leve realtek)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iets
MikeN schreef op 04 november 2004 @ 00:01:
[...]

Mijn C3 800 heb ik de netwerkdriver toch echt wel 50% cpu van zien vreten terwijl er maar 50 mbit doorheen ging hoor (kreeg ik niet hoger ook, lang leve realtek)
Sja een C3-800 is in dat opzicht dan ook +/- even zo snel als een P2-300. En ik denk niet dat dit aan je realtek kaart ligt, maar eerder aan brakke drivers oid. Hiero is zo'n beetje alles realtek en 95Mbit is niet zo'n probleem :Y).

Maargoed we struinen off-topic :P.

tvw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeN
iets schreef op 04 november 2004 @ 00:06:
[...]

En ik denk niet dat dit aan je realtek kaart ligt, maar eerder aan brakke drivers oid.
Standaard drivers bij linux (8139too)

Mgoed, net even met Intel Gbit kaartje getest (op 100 mbit link) en die kwam wel tot erm, 100 mbit full duplex (niet exact gemeten, verbinding stampvol iig) met 25% cpu max, stuk netter imho :p Dus, mocht netwerkperformance problemen gaan geven kan het nuttig zijn er een niet-realtek kaart in te stoppen :)

[ Voor 12% gewijzigd door MikeN op 04-11-2004 01:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhysicsRules
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-03 07:26

PhysicsRules

Dux: Linux voor Eenden

Ik zit ook naar een dergelijk systeem te kijken, maar heb de indruk dat je toch wel wat meer geld kwijt bent dan met een simpel Athlon-systeem. Zou een gedownclockte Athlon nog steeds veel meer energie gebruiken?
Pagina: 1