[Monitor]Hoge piep...maar alleen bij lichte kleuren.

Pagina: 1
Acties:

• sjaakaq
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-09 07:31

sjaakaq

It might get loud

Topicstarter
Ik heb hier voor mee een 1 jaar oude Pilips monitor staan met lightframe 3, 17" CRT.

Nu weet ik dat oude monitoren gaan piepen, en ook monitoren die op een tehoge resolutie/refreshrate staan.

Mijn monitor staat als een jaar lang op 1024x768, 90 hertz. En toch piept ie, alleen er is 1 gek ding: alleen als een groot deel van het beeld wit/licht is:

in photoshop een zwart document: niks. Paintbucket-->wit: piieeepp!

Is hier een oplossing voor?

Ik heb al:
-Ge degaussed
-Gereset naar Factory Settings
-Hertz/resolutie veranderd (verlaagd), werkt wel maar dan krijg je koppijn van de lage hertz en het pixels tellen...

Via de search kom ik op vele topics maar niemand met specifiek dit probleem (alleen piep bij wit).

Also, wie helpt?

leoaq.fm // Jeune Loop

• dominic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-11 11:36

dominic

will code for food

Tjah ik vrees toch dat je de refreshrate op een andere waarde moet zetten.. Misschien 100hz?

En anders 85hz, is toch prettig kijken lijkt me..

Download my music on SoundCloud

Verwijderd

Garantie?

Verwijderd

Ik heb hetzelfde probleem met mijn Samsung Syncmaster 753s. Deze is nu 2-3 jaar oud en begint ook te piepen, en alleen bij witte vlakken. :X Ik heb het probleem tijdelijk opgelost door bij mijn control panel van ATI de optie composiet aan te vinken. Piepje is weg maar geen idee voor hoelang. Tijd voor een nieuwe tft denk ik >:)

Verwijderd

Ik heb 't met mijn 4 jaar oude LG monitor, als ik de monitor aan en uit zet dan is het weg en komt 't bijna niet meer terug.

• Xanax959
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:10

Xanax959

relax...

Er zitten zogeheten hoogfrequent spoelen in een monitor, (en tv's) Door de hoge frequentie van de stroom die erdoor loopt, gaan die spoelen piepen. Dit wordt tegengegaan door lak e.d. Die lak gaat barsten in de loop der tijd. (warmteverschillen e.d.) Dus krijg je weer gepiep. Nieuwe lak erover en het gepiep zou moeten ophouden. (speciale spuitbus)
(ik weet het niet exact)

Atari portfolio Dos 2.11

• KBDE
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-11 20:01
Xanax schreef op 01 november 2004 @ 14:08:
Er zitten zogeheten hoogfrequent spoelen in een monitor, (en tv's) Door de hoge frequentie van de stroom die erdoor loopt, gaan die spoelen piepen. Dit wordt tegengegaan door lak e.d. Die lak gaat barsten in de loop der tijd. (warmteverschillen e.d.) Dus krijg je weer gepiep. Nieuwe lak erover en het gepiep zou moeten ophouden. (speciale spuitbus)
(ik weet het niet exact)
Wat je nu verteld klopt... maaar hierboven wordt vermeld dat het alleen bij grote witte vlakken is. Als het spoelen zouden zijn dan piept het vrijwel altijd en zou door het wijzigen van de refresh rate (ietwat hogere of lagere refresh) het geluid ook weg moeten zijn.

Dat de piep alleen optreed bij witte vlakken heeft eerder te maken met de hoogpspanning en componenten welke nu zwaarder belast worden.
Daar tegenwoordig alle componenten zodanig gedimensioneerd worden dat het maar net goed gaat komt het vaak voor dat bij zware belasting (een wit scherm) de zaak rare geluiden ofwel beeld vervormingen gaat geven. Vaak niet direct aan het begin, maar na een langere periode als de onderdelen langzaam slijten.

Vaak zijn dit soort symptonen het begin van het einde. Afwachten dus.

• sjorremans
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
mijn iiyama piept ook.. maar dat is alleen wanneer ie lange tijd uit heeft gestaan, zoals snachts, en dan de monitor aan doe..

maar ook alleen bij witte of lichte gedeeltes, en na 5 minute ongeveer als de monitor opgewarmt is, is het weg, maar dit ritueel herhaalt zich altijd.

ik weet ook niet wat het is, maargoed krijg van de week 2x 18" iyama tft dus het maakt niet zoveel meer uit ;)

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
Dat Iiyama probleempje heb ik ook, met mijn Vision Master 405 uit 2001.
Alleen zie ik dan wel interferentie op mijn monitor. (Het gepiep is ook wel hard) Maar zoals je zei is het vaak na 5 minuten weg (soms moet ik hem uit en weer aan zetten).

Iiyama wil me HELEMAAL niet helpen, want "de garantie termijn van dit product is verlopen" (ze kunnen toch zeggen waar het aan ligt! Dan los ik het zelf wel op...)

Iemand ideëen?

edit:
Ik heb al andere resoluties en frequenties geprobeert... zelfde probleem. Mijn aarding is ook goed. En andere monitoren hebben het niet op dezelfde videokaart. EN ik had het vroeger niet...

[ Voor 23% gewijzigd door MeMoRy op 01-11-2004 19:53 ]

U vraagt, wij antwoorden.

Pagina: 1