[backup]differential/incremental?

Pagina: 1
Acties:
  • 376 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• borgdaville
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-08 19:22
Ik ben bezig met het opzetten van een backup strategie, nu heb ik een opzet gemaakt. Ik zit echter nog met enkele vragen. Als backup programma gebruik ik TapeWare XE en ik backup op DAT72 tapejes van HP in een HP Drive.

Voor alle werkdagen heb ik een tape gelabeld met de naam van die dag. Iedere ochtend word de tape geplaatst met de naam van die dag. Om 22.30uur wordt er een geplande backup uitgevoerd. Nu wil ik dat alle veranderingen worden bijgewerkt. Ik kan in het backup programma kiezen voor differential en incremental.

Het is dus de bedoeling dat er iedere dag op een tape van 1 week oud alle veranderingen worden bijgewerkt. Verwijderde mappen/bestanden op de server moeten ook van de tape verwijderd worden en nieuwe mappen/bestanden moeten op de tape worden geschreven. Natuurlijk moeten gewijzigde bestanden ook worden bijgewerkt op de tape. Ik wil dus iedere ochtend een exacte kopie van mijn data op de tape hebben.

In het weekend, plaats ik een lege tape en plan ik een full backup. Van deze tape zijn 2 versies, om de week wis ik er 1 om weer een lege te krijgen.

Dus mijn vragen:
- welke type backup(incremental/differential/anders) moet ik kiezen voor de dagelijkse backup?
- Wat gebeurt er als ik voor de eerste keer de dagelijkse backup uitvoer op een lege tape? Word dan automatisch een full uitgevoerd?
- Hebben jullie nog op- of aanmerkingen ten aanzien van mijn strategie

Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...

• JoetjeF
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-11-2012

JoetjeF

Mo Chuisneoir

Het is denk ik wel handig om de verschillende backup manieren te weten. Als een bestand gewijzigd wordt, dan wordt tevens de 'Archive' bit van het bestand gezet. Dit is belangrijk bij incremental/differential backups. De verschillen:

Full: alle bestanden worden gebackuped en all Archive-bits worden gecleared
Incremental: alleen de bestanden waarvan de Archive-bit aan staat worden gebackuped en all Archive-bits worden gecleared
Differential: alleen de bestanden waarvan de Archive-bit aan staat worden gebackuped, maar de Archive-bit wordt niet gecleared

Het verschil tussen de laatste twee is dat incremental steeds alle gewijzigde bestanden since de laatse (full/incremental) backup backupped, terwijl differential all gewijzigde bestanden since de laatste full backup backupped.

Wat jij wilt kan dus denk ik niet. Maar ik kom er niet helemaal goed uit wat je wilt :) Ik zou gaan voor een Full backup in het weekend en een differential backup door de weeks.

• wizzzzzz
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:17
Als je tapes groot genoeg zijn en er is tijd genoeg waarom maak je dan niet elke nacht een full backup. Dat is vooral met een restore veel gemakkelijker.
En je hebt altijd op elke tape ALLE data staan.

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-05 11:00
Inderdaad, ik zou ook voor iedere dag een volledige backup gaan.
Misschien een speciale week, maand en jaar tape bijhouden, maar voor de rest alles volledig.. Dat scheelt uiteindelijk echt super-veel tijd met het terugzetten.

• borgdaville
wat gebeurt er wanneer ik een full backup uitvoer op een niet lege tape? worden dezelfde bestanden dan overschreven?

Hoe kan ik zorgen dat verwijderde data ook van de tapes verwijderd word?

• wizzzzzz
Als jij je backup instelt op overwrite wordt de tape normaal van te voren geformatteerd en is dus alle data weg.
Als je de backup insteld op toevoegen (append) wordt de backupsessie achter de vorige geplaatst tot de tape vol is. (niet handig dus)

• borgdaville
iemand enig idee waarom de map sysvol(waaronder de inlogscripts hangen in een subdir ergens) niet zichtbaar is in Tapeware? Alle ander dirs kan ik gewoon selecteren om mee te backuppen behalve deze.

• wizzzzzz
Heb geen ervaring met Tapeware maar de sysvol dir is onderdeel van het System State. Weet niet of dat wel in tapeware staat

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

offtopic:
??? uit topictitel gehaald, overdreven schreeuwerig.
borgdavile schreef op 01 november 2004 @ 11:02:
wat gebeurt er wanneer ik een full backup uitvoer op een niet lege tape? worden dezelfde bestanden dan overschreven?

Hoe kan ik zorgen dat verwijderde data ook van de tapes verwijderd word?
Zie de handleiding van TapeWare, hangt af van je settings.
borgdavile schreef op 01 november 2004 @ 13:36:
iemand enig idee waarom de map sysvol(waaronder de inlogscripts hangen in een subdir ergens) niet zichtbaar is in Tapeware? Alle ander dirs kan ik gewoon selecteren om mee te backuppen behalve deze.
Misschien idem :+ Daarnaast; explorer instellingen mbt verborgen en systeemfiles? NTFS rechten?

[rml]Sierra-NL in "[ backup]differential/incremental?"[/rml] heeft goede tips: houdt inderdaad ook per maand en evt. jaar een full backup bij. Kost wat meer, maar dan heb je ook wat.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• borgdaville
ik heb het een en ander werken nu zoals ik wil, nog 1 vraagje nog:

we willen een weekend backup, dit word een full op een lege tape. Deze word gerund op zaterdag avond, alleen is er niemand die op zaterdag aanwezig is om de tape te verwisselen. Is het mogelijk om bijvoorbeeld de vrijdag backup 's middags uit te voeren tijdens het werk, en wanneer deze voltooid is de zaterdag tape te plaatsen. Ik heb dit getest; Bestanden waartoe exclusieve toegang is verkregen door een progamma(outlook bijvoorbeeld het pst bestand) zorgen voor een melding dat het bestand busy is en word niet gebackupped. Maar Word documenten worden wel gebackupped. Ik accepteer dat bestanden die busy zijn niet worden gebackupped, daar houd ik wel rekening mee.

Is dit verstandig? zijn er goede redenen geen backup uit te voeren tijdens kantooruren.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Ik accepteer dat bestanden die busy zijn niet worden gebackupped, daar houd ik wel rekening mee.
Waarom dan backuppen? :X

Maar wat is er mis met een volle backup op vrijdagavond?

En zoals eerder gezegd; over welke hoeveelheden data hebben we het? Waarom niet dagelijks een full backup - te groot of te veel load?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• borgdaville
okeej jongens, ik ben eruit, word dagelijks een full backup met voor de vrijdag tape 2 versies, deze word om de week gewisseld. Bedankt voor jullie hulp.

Pagina: 1