Ruis of bewegingsonscherpte?

Pagina: 1
Acties:

• SysRq
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:16
Het gaat om de volgende foto's (klik voor groot formaat):

Afbeeldingslocatie: http://www.solcon.nl/geuze/1klein.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.solcon.nl/geuze/2klein.jpg

Nu vind ik de ruis (zeker in de grote foto's) te veel. Het is voor mijn gevoel gewoon niet helemaal scherp.
Als ik kijk naar de exif informatie weet ik niet precies waar dit nu aan ligt:
Exif info #1
code:
1
2
3
4
F-Stop: f/3.5
ISO: 200
Focuslengte: 54mm
Belichtingstijd: 1/100sec

Exif info #2
code:
1
2
3
4
F-Stop: f/3.2
ISO: 125
Focuslengte: 17mm
Belichtingstijd: 1/100sec

Exif staat nog in de grote bestanden.

Als je bijvoorbeeld kijkt naar (#1) de wieken van de molen zitten daar een stapel volgels op. Deze zijn echter bijna niet meer te zien. :? Vandaar mijn vraag: Komt dit door de hogere iso-waarde (200), door de sluitertijd (1/100sec) of is er misschien iets mis met m'n camera (de Konica Minolta Dimage Z2 met pol-filter van Hama)?

De lens is in ieder geval wél schoon. ;)

-

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-02 13:48
Het lijkt op ruis. Probeer je ISO eens op z'n laagst te zetten, de camera op een statief of muurtje te zetten en een foto van die molen te maken. Als het goed is, heb je dan minder ruis.

Dato DUO synth voor twee

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Als je met een statief, een langere sluitertijd en een groter diafragmagetal zou schieten werd dit al beter. Het oogt typisch al een korte-sluitertijd-dus-veel-korrel-foto.

Ik neem aan dat je in de gaten hebt gehad hoe ver weg je stond (atmosferische vertekening) en of je camera een beetje fatsoenlijk stilstond?

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• SysRq
Ramzzz schreef op 01 november 2004 @ 10:00:
in de gaten hebt gehad hoe ver weg je stond (atmosferische vertekening)
yep :)
en of je camera een beetje fatsoenlijk stilstond?
Ik had hem bij #2 op het dak van de auto gezet. (En nee, er was toen geen verkeer daar :P ). Ik neem aan dat hij dan redelijk stil staat. Maar ik zie niet veel verschil met #1

-

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

SysRq schreef op 01 november 2004 @ 10:05:
[...]

yep :)

[...]

Ik had hem bij #2 op het dak van de auto gezet. (En nee, er was toen geen verkeer daar :P ). Ik neem aan dat hij dan redelijk stil staat. Maar ik zie niet veel verschil met #1
Neem een paar foto's van kortere afstand, gelijke belichting en vergelijk deze met het resultaat van deze foto's. Het kan aan de (licht/omgevings)omstandigheden liggen (bijv. beetje schuin tegenlicht, waardoor de sensoren denken "korte sluitertijd") maar dus ook aan je camera... Ik ken deze niet. Vergelijk eens met testfoto's op de diverse testsites? Bijv. deze... Lees de reviews er eens op na. Misschien staat er iets over je camera in. http://www.steves-digicams.com/

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
De ruis in de grote lichte oppervlakken is duidelijk te wijten aan je ISO waarde. Dat zie je als je de twee foto's naast elkaar legt. Bewegingsonscherpte is er denk ik niet.

Meestal heb je geen mogelijkheid de foto nogmaals te gaan nemen, tenzij je dit tafereeltje tot je achtertuin mag rekenen. Dat is wel jammer.

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

• SysRq
Mr_Atheist schreef op 01 november 2004 @ 10:48:
De ruis in de grote lichte oppervlakken is duidelijk te wijten aan je ISO waarde. Dat zie je als je de twee foto's naast elkaar legt. Bewegingsonscherpte is er denk ik niet.
Maar ook met ISO 200 is de ruis nog behoorlijk groot. Het lijkt me sterk dat dit altijd zo is?
Meestal heb je geen mogelijkheid de foto nogmaals te gaan nemen, tenzij je dit tafereeltje tot je achtertuin mag rekenen. Dat is wel jammer.
Ik kom daar meestal 1x per week. :P
Ramzzz schreef op 01 november 2004 @ 10:14:
Vergelijk eens met testfoto's op de diverse testsites? Bijv. deze... Lees de reviews er eens op na. Misschien staat er iets over je camera in. http://www.steves-digicams.com/
Ik heb daar (en ook bij Dpreview.com) gekeken, maar bij Steves staan er geen ISO waardes bij :? en bij Dpreview nemen ze alleen foto's op ISO 50. :P

[ Voor 4% gewijzigd door SysRq op 01-11-2004 11:26 ]

-

• Stereotomy
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

http://www.imaging-resource.com - alle series van de Z2 aanwezig.

Ik vind de 200 ISO niet gek veel ruis hebben voor jou, in ieder geval niet abnormaal veel, zeker niet met je polifilter erop.

Overigens heeft een poli-filter erg weinig zin als er niet een lading zon + blauwe lucht staat.

Alors.

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:09

Rudedadude

Maybe we were born to run

Bij Steve nemen ze foto's ook altijd op de laagst mogelijke iso waarde van een toestel en zetten ze het er alleen bij wanneer ze een foto op een hogere iso waarde nemen. Over het algemeen is iso 200 op een compact-cam al 'not done' vanwege de ruis die je dan al zo duidelijk ziet. De KM's staan volgens mij ook bekend vanwege hun bovengemiddelde ruisgehalte. Zelf neem ik nooit foto's met een iso-waarde hoger dan 100 en 90% maak ik met iso-waarde 50. Je krijgt gewoon teveel detailverlies als je overschakelt naar een hogere isowaarde. Statief kopen dus of je toestel neerzetten met een zelftimer van 2 seconde ofzo.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• SysRq
Stereotomy schreef op 01 november 2004 @ 11:36:
Ik vind de 200 ISO niet gek veel ruis hebben voor jou, in ieder geval niet abnormaal veel, zeker niet met je polifilter erop.
Hmm, als ik de ruis vergelijk met m'n oude camera (Fuij 2600Z) is de ruis wel wat meer. Maar goed, misschien let ik er nu ook meer op? ;)
Overigens heeft een poli-filter erg weinig zin als er niet een lading zon + blauwe lucht staat.
Inderdaad, maar er zit ook een UV-filter op. Bescherming van de lens enzo. ;) Misschien had ik ook een foto zonder pol-filter moeten nemen om het verschil te zien.
Rudedadude schreef op 01 november 2004 @ 11:38:
Over het algemeen is iso 200 op een compact-cam al 'not done' vanwege de ruis die je dan al zo duidelijk ziet. De KM's staan volgens mij ook bekend vanwege hun bovengemiddelde ruisgehalte. Zelf neem ik nooit foto's met een iso-waarde hoger dan 100 en 90% maak ik met iso-waarde 50. Je krijgt gewoon teveel detailverlies als je overschakelt naar een hogere isowaarde. Statief kopen dus of je toestel neerzetten met een zelftimer van 2 seconde ofzo.
Misschien is dat de oplossing inderdaad. Je hebt dan (zeker in tele mode) al snel een statief nodig.

-

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Als je de foto's onscherp vindt, zou je eens kunnen proberen je diafragma wat kleiner te zetten. De meeste lenzen worden pas echt goed scherp bij een geknepen diafragma, bijvoorbeeld f5.6 ipv f2.8, gevolg is wel dat je bij weinig licht al snel naar je statief moet grijpen of je ISO verhogen en dat laatste wil je niet :)

En over de ruis: tsja, 't is een compactcamera met een kleine sensor op ISO 200, dat wil gewoon niet zo best. Opzich vind ik het nog heel erg meevallen hoor, ik heb wel eens ergere ISO 200 shots gezien uit een compactcamera :o

[ Voor 27% gewijzigd door Grrrrrene op 01-11-2004 11:50 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-02 09:50

EXX

EXtended eXchange

Rudedadude schreef op 01 november 2004 @ 11:38:
Over het algemeen is iso 200 op een compact-cam al 'not done' vanwege de ruis die je dan al zo duidelijk ziet. De KM's staan volgens mij ook bekend vanwege hun bovengemiddelde ruisgehalte.
Dat vind ik ietwat overdreven. Ik neem regelmatig foto's op ISO 200 (camera: KM Dimage A2) en ik kan niet zeggen dat er buitensporig veel ruis opzit. Als je de foto's laat afprinten op kleinbeeld formaat is de ruis al helemaal nergens meer te bekennen.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 10:48

tazzman

a real boardmonkey

Ja dat is ruis... de foto's zelf lijken gewoon goed scherp (zover dat mogelijk is, de ruis eist ook weer scherpte op natuurlijk).

Ik zou inderdaad ook een statiefje meenemen en die ISO zo laag mogelijk houden.

Nu heb ik geen ervaring met compactcams dus ik zou niet weten of dit ruis-niveau goed, slecht of gemiddeld is. Ik moet alleen wel zeggen dat ik er enorm van schrok!

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-01 22:25
SysRq schreef op 01 november 2004 @ 11:43:
[...]

Hmm, als ik de ruis vergelijk met m'n oude camera (Fuij 2600Z) is de ruis wel wat meer. Maar goed, misschien let ik er nu ook meer op? ;)

[...]

Inderdaad, maar er zit ook een UV-filter op. Bescherming van de lens enzo. ;) Misschien had ik ook een foto zonder pol-filter moeten nemen om het verschil te zien.

[...]

Misschien is dat de oplossing inderdaad. Je hebt dan (zeker in tele mode) al snel een statief nodig.
Zeg je nou dat je er twee filters op hebt zitten? Een UV en een Pol? Dat is ook niet echt goed voor je beeldkwaliteit, alhoewel de betere merken niet te veel invloed hebben.
Als ik zo kijk naar je foto's ligt het iig aan een te hoog iso, en je kunt inderdaad het diafragma nog wat kleiner zetten.

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:16

Nik

Hmm, ik heb hier ook last van met mijn el-cheapo cam van Trust (Trust Powercam 750). Helaas kan ik volgens mij niets instellen op de camera zelf, tenzij het ergens verborgen zit on een één of andere vage knop. :|

(tijd voor een nieuwe cam :P)

• SysRq
Bedankt voor de tips iedereen. Ik ga eens een stapel foto's maken, het verschil (met/zonder pol/uv filter/iso instellingen) zal ik nog posten. :)

[ Voor 21% gewijzigd door SysRq op 02-11-2004 08:49 ]

-

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 05-02 09:36
Kijk ook eens naar instellingen van "sharpening", "noise reduction" en "jpeg-quality" als de camera die heeft... Ik heb het idee dat (vooral in die bomen) wat patronen te ontdekken zijn in de ruis . Dit kan bijvoorbeeld komen doordat de camera eerst te zwaar ruis verwijdert (waardoor ook dingen als bladeren, baksteenpatronen etc voor een deel wegvallen) en daarna weer teveel het plaatje verscherpt (sharpen). Soms is het beter alles op minimaal of uit te zetten en dan op de PC te experimenteren met een goede combinatie van noise reduction en sharpening...

Ook de JPEG-compressie in de camera wil nog wel eens voor nare dingen zorgen in combinatie met ruis. Misschien de kwaliteit zo hoog mogelijk zetten en nog eens proberen...

suc6 met testen maar vergeet niet dat ruis op zich heel gebruikelijk is bij compact camera's (zoals reeds gezegd). Troost is dat het op afdrukken vaak erg meevalt...

//Edit:
Owja nog iets: je gebruikt een compact met een ultra-zoom lens. Lenzen met zo'n enorm zoombereik zijn erg moeilijk te maken en kunnen daardoor ook een wat lagere kwaliteit hebben (vaak zie je vooral meer chromatische abberatie)... Misschien speelt dat ook een rol en is de lens bij weinig licht gewoon net iets minder scherp dan zeg een standaard 3x zoom lens of een profi telelens.

[ Voor 20% gewijzigd door Morrar op 02-11-2004 23:46 ]

• SysRq
Hmm, de noise-reduction staat inderdaad aan. Ga ik ook eens zonder proberen. Sharpening staat in de default stand en de kwaliteit staat standaard op de hoogste, dus dat zit wel goed.
Overigens werkt de noise reductie bij opname's van meer van 1 sec erg goed.

Als ik de resultaten heb zal ik ze hier wel posten. :)

-

Pagina: 1