Raptor 74GB SATA piept om de 10 minuten.

Pagina: 1
Acties:

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Afgelopen donderdag heb ik een WD Raptor gehaald, die 10.000 rpm SATA schijf. Alles werkt prima, op 1 ding na. Elke 10 minuten (bijna op de seconde af) komt er een geluid uit de schijf, alsof er wat aanloopt. De schijf op zich doet het prima, en ook tijdens dit geluid is de schijf gewoon benaderbaar.

Het geluid duurt 1 a 2 seconden, en lijkt nog het meest op dit geluid wat ik gisteren tijdens mijn zoektocht op Google naar gelijksoortige klachten vond. Het geluid is iets hoger, maar het fragment in de link gaat om een Hitachi schijf, waarvan de koppen om de zoveel seconden inactiviteit parkeren ofzo. Dat schijnt dus zo te horen.

En op zich zou ik het "prima" vinden als dit bij de Raptor ook zo zou horen, maar in geen enkele review of test heb ik hier iets over gelezen. Ook in de FAQ en KB bij Western Digital is er niks over te vinden.

Nu viel me nog iets op. In een review las ik dat de tester een drive had met firmware versie 36.nogwat. Mijn schijf heeft firmware 21.08U21. Dat lijkt mij een stuk lager?

Is er iemand die ook dit soort geluiden in z'n Raptor heeft, en welke firmware hebben jullie? (Uit te lezen met dtemp ofzo).

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:21
Hmmm..

Ik weet wel dat WD ook een soort koppen parkeer systeem heeft , bij mijn schijf klinkt dit echter heel anders. ik heb dan ook geen Raptor , maar een JB serie.

Anyway.. Aangezien het bijna op de seconde af is , lijkt het me normaal. zeker aangezien de schijf ook normaal functioneerd, al heb ik dit soort verhalen nog niet gehoord over de Raptor serie.

Ik zou voor de zekerheid ff het diagnose tooltje van WD eroverheen raggen (te vinden op de western digital site) , even een programma'tje de smart status laten uitlezen , en mocht het erger worden , toch even backuppen en een nieuwe halen.

Nogmaals - ik kan er ook naast zitten aangezien ik geen ervaring heb met de Raptor serie.

• Servor
  • Niet online
Het tooltje van WD zegt dat de schijf okay is, ook bij een uitgebreide test. Smart waardes zijn ook okay.

Heb net een mail naar WD support gestuurd (vooral omdat ik het firmware versie verhaal wat vreemd vind eigenlijk) - benieuwd wat ze vinden. Als ik dit van tevoren geweten had, weet ik niet of ik de schijf wel gekocht had eigenlijk...

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Leg die drive es een tijdje op de kop? Mocht er iets mis zijn met de montage van de kop zou het iig een ander geluid moeten gaan geven.

• Servor
  • Niet online
Blasterxp schreef op 01 november 2004 @ 10:58:
Leg die drive es een tijdje op de kop? Mocht er iets mis zijn met de montage van de kop zou het iig een ander geluid moeten gaan geven.
Zal ik vanavond proberen, dan wil ik 'm toch even uit de kast halen en los aan een voeding hangen om echt helemaal uit te sluiten dat het iets anders in de kast is wat herrie maakt. Maar dat zou me net iets te toevallig zijn eigenlijk! :D.

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:21
Servor schreef op 01 november 2004 @ 10:55:
Het tooltje van WD zegt dat de schijf okay is, ook bij een uitgebreide test. Smart waardes zijn ook okay.

Heb net een mail naar WD support gestuurd (vooral omdat ik het firmware versie verhaal wat vreemd vind eigenlijk) - benieuwd wat ze vinden. Als ik dit van tevoren geweten had, weet ik niet of ik de schijf wel gekocht had eigenlijk...
Nou.. De Raptor serie is natuurlijk wel een prachtige schijf :) dat deze (mischien) niet helemaal OK is , da's gewoon pech hebben. dat kan overal mee gebeuren :P

• Servor
  • Niet online
Ik bedoel dus dat als dit geluid 'zo hoort' ik de schijf wellicht niet gekocht had. Als het gewoon een defect is, prima. Pech kun je altijd hebben. Dan maar hopen op een vlotte RMA of omruiling.

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:58
Als hij net nieuw is gekocht zal ik em terugbrengen, en een nieuwe kopen (8 dagen garantie..?).

Ik heb zelf ook een raptor 74gb en die maakt dat geluid absoluut niet.

57696520646974206c65657374206973206e657264

• Servor
  • Niet online
Sluuut schreef op 01 november 2004 @ 11:17:
Als hij net nieuw is gekocht zal ik em terugbrengen, en een nieuwe kopen (8 dagen garantie..?).

Ik heb zelf ook een raptor 74gb en die maakt dat geluid absoluut niet.
Alternate is ook al gemailed... hopelijk kunnen ze ruilen en hoeft het niet via zo'n rotte RMA want dan zit ik weken zonder schijf...

Verwijderd

TS: aan welke controller heb je je schijf?

• Servor
  • Niet online
Verwijderd schreef op 01 november 2004 @ 11:21:
TS: aan welke controller heb je je schijf?
Onboard aan m'n Asus P4C800-E Deluxe, aan de IH5CR (ofzo).

Verwijderd

Servor schreef op 01 november 2004 @ 11:26:
[...]

Onboard aan m'n Asus P4C800-E Deluxe, aan de IH5CR (ofzo).
Ik heb 2x de 36GB variant van de Raptor. Bij mij zitten ze aan de RAID-controller op de P4C800-E Deluxe en ze piepen niet.

• Servor
  • Niet online
Verwijderd schreef op 01 november 2004 @ 11:31:
[...]

Ik heb 2x de 36GB variant van de Raptor. Bij mij zitten ze aan de RAID-controller op de P4C800-E Deluxe en ze piepen niet.
Ik kan me amper voorstellen dat het controller afhankelijk is. Wat ik zeg, vanavond ga ik eerst proberen of de schijf ook het geluid maakt apart aan een (andere) voeding, als de PC uitstaat zodat ik 100% zeker weet dat het de schijf is. Er hangt dan ook geen SATA kabel aan.

• Servor
  • Niet online
Ik ben nog wel geinteresseerd in firmware versies als mensen deze even uit willen lezen voor me. Eventueel plus aankoopdatum. :).

• Servor
  • Niet online
Ter info, reply van WD:

"Dear mr

That noise isn't normal. When you remove the cable,switch on the pc and still hear the noise, the drive is faullty.

Regards,
WD-Tech Support "

Winkel gebeld, er ligt al een nieuwe voor me klaar en die kan ik morgen om komen ruilen. Puntje erbij voor WD vanwege snelheid en voor Alternate vanwege de correctheid! ^O^.

• Servor
  • Niet online
Ik schaam me diep, maar het was dus tóch m'n "oude" Hitachi schijf. Vandaar dat het geluid er zo op leek. Bizar, want dat heeft -ie nog nooit gedaan. Gelukkig vond ik via flink wat Googlen een firmware update voor deze schijf die het probleem de wereld uit hielp.

Opgelost dus.

Verwijderd

Servor schreef op 02 november 2004 @ 07:59:
Ik schaam me diep, maar het was dus tóch m'n "oude" Hitachi schijf. Vandaar dat het geluid er zo op leek. Bizar, want dat heeft -ie nog nooit gedaan. Gelukkig vond ik via flink wat Googlen een firmware update voor deze schijf die het probleem de wereld uit hielp.

Opgelost dus.
Ik vind dat je je helmaal niet hoeft te schamen, we blijven mensen en maken dus fouten.

Je geeft dit zelf ruiterlijk toe je zou je moeten schamen als je dit zelf probeerd te verdoezelen.

Voor het toegeven dat je fouten maakt verdien je volgens mij juist respect.

(Die van mij heb je dus)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2004 08:06 ]

• Servor
  • Niet online
Ik hoop dat ze er bij Alternate hetzelfde over denken als ik ze straks bel! :P.

Vanavond zal ik ff de link naar de Hitachi firmware posten, best lastig te vinden en misschien hebben er meer mensen last van.

• hellboy123
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:37
Servor schreef op 02 november 2004 @ 08:11:
Ik hoop dat ze er bij Alternate hetzelfde over denken als ik ze straks bel! :P.

Vanavond zal ik ff de link naar de Hitachi firmware posten, best lastig te vinden en misschien hebben er meer mensen last van.
hhm misschien komt dit raar over maar ik zou niet bellen... :X

• Servor
  • Niet online
Zoals beloofd:

http://www.dawsonscreeknews.de/firmware_s.zip

Let op, eerst lezen op http://www.envynews.com/forums/showthread.php?t=2946 (registratie verplicht helaas). Het betreft hier (kennelijk) onofficiele firmware.
Pagina: 1