[vhs->mpeg2] heb nog enkele twijfels

Pagina: 1
Acties:
  • 121 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emcee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:33
Ik wil binnenkort eens gaan beginnen met het omzetten van een hoop vhs tapes (zo'n 30 stuks) naar een digitaal formaat. Het formaat waarin ik ga cappen is mpeg2 omdat dit eenvoudig naar svcd/dvd/mpeg4 is om te zetten. Ik ben niet van plan om alles direct naar dvd te branden, ik wil het in eerste instantie op de harde schijf laten staan zodat ik eerst nog wat kan knippen en plakken (niet alles wat op tape staat is de moeite van het bewaren waard nl. :) )

Aangezien ik net een nieuwe 200GB schijf heb gekocht heb ik ruimte zat voorlopig. Ik heb op deze 200g schijf een kleine partitie gemaakt waarop ik
een 'dedicated' winxp install op wil zetten met zo weinig mogelijk programma's die meedraaien op de achtergrond. De specs van de pc:

cpu: athlon 1800+
videokaart: leadtek winfast a250LE MyVivo
geheugen: 256mb pc2700 (<-is dit genoeg?)

Nu heb ik alleen gemerkt dat dit systeem het cappen van mpeg2 op de hogere bitrates niet bijhoudt, overzicht van de verschillende capture modi van de leadtek a250 en bijbehorende cpu belasting:

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/degoosen/mc/tabel.jpg

Mpeg2 met een bitrate van 3000 gaat nog net maar daarboven is de cpu belasting 100% met alle gevolgen van dien. Ik wil toch wel gaan cappen met een minimum bitrate van 4000kbps en het liefst met 6000kbps (dvd kwaliteit), dat lijkt misschien een beetje overkill maar aangezien opslagruimte in de toekomst niet echt de beperkende factor is wil ik alles in een zo hoog mogelijk kwaliteit hebben. (wil ongeveer 2u video op 1 dvd-r hebben)

Nu zit ik te dubben of ik een snellere processor (minstens athlon xp 2800 ) zal kopen of een kaart met een hardwarematige mpeg2 encoder erbij te halen (hauppauge pvr 250/150 ofzo). Een snellere processor heb je natuurlijk altijd wat aan, maar het gemak van een hardwarematige mpeg2 kaart die eenvoudig naar hoge kwaliteit kan cappen lijkt me ook wel wat. En desnoods verkoop ik die kaart weer nadat ik klaar ben met cappen of ik gebruik em als tv kaart..

Nu zag ik in de pricewatch dat de hauppauge pvr150mce verreweg de goedkoopste hardware mpeg2 kaart is op dit moment, maar gaat deze wel goed werken onder een gewone windows xp installatie? Anders ben ik beter af met de gewone uitgave.

[ Voor 5% gewijzigd door Emcee op 01-11-2004 00:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-07 16:50

dawuss

gadgeteer

Je kunt natuurlijk ook kijken of je van iemand zo'n kaart kunt lenen voor een kleine tegenprestatie :)
Als je maar 1 keer wilt capturen, moet je het ook in een keer goed doen imho :)

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingRoad
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:00
Jouw systeem zou zonder extra hardwarematige MPEG2 encoder ook prima MPEG2 met hogere bitrates moeten kunnen capturen.

Ik heb ook een systeem met een AMD XP 1800+ processor en in samenwerking met een TV kaartje (zonder hardwarematige MPEG2 encoder) kan ik prima op bitrates tot 10 mbit capturen.

Staat DMA wel aan op de schijf waar je naar toe schrijft? En probeer anders eens andere software om te capturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:53

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Stop er gewoon een Hauppauge PVR250 in, dan kan je zonder problemen full screen MPEG2 opnemen, aangezien deze kaart een hardware MPEG2 encoder heeft.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emcee
DMA zal ik eens nakijken of dat aanstaat, en het dan nog eens proberen. Misschien dat met een ander capture programma het beter gaat, ik heb nu alles gecapped met de capture utility van leadtek (winfast PVR). Nog tips voor alternatieve capture software?

Ik zal ook nog eens kijken of de processor wel op de juiste snelheid loopt, heb het al eens vaker gehad dat opeens de FSB op 100Mhz liep ipv 133 MHz :P Scheelt ook nogal.

[ Voor 27% gewijzigd door Emcee op 01-11-2004 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet wel dat je minimaal S-video moet gebruiken als je beetje kwaliteit wilt. Maar waarom capture je het niet eerst in het dv formaat en zet het daarna om met cce-sp in 3 stappen.
Dan krijg je zeker mooi resoltaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emcee
Verwijderd schreef op 01 november 2004 @ 18:32:
Weet wel dat je minimaal S-video moet gebruiken als je beetje kwaliteit wilt. Maar waarom capture je het niet eerst in het dv formaat en zet het daarna om met cce-sp in 3 stappen.
Dan krijg je zeker mooi resoltaat.
Ja ik ging ook uit van een minimum bitrate mpeg2 van 4000kbps (svcd is 2400kbps) maar wil liefst nog wat hoger. En in 1x cappen zonder extra stappen heeft eigenlijk mijn voorkeur omdat dat nogal werk scheelt bij zoveel tapes...maar cce ken ik niet, zal er eens naar googlen.
Ik heb trouwens ook nog een (aldi) md2819 tv kaart met philis saa7134 chipset zou die nog beter beeld geven dan die leadtek myVivo, zal wel niet veel uitmaken schat ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Emcee schreef op 01 november 2004 @ 18:39:
Ik heb trouwens ook nog een md2819 tv kaart met philis saa7134 chipset zou die nog beter beeld geven dan die leadtek myVivo, zal wel niet veel uitmaken schat ik?
Kaarten met saa7134 chipsets geven over het algemeen uitstekend beeld. Zeker de moeite waard om even te proberen en te vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emcee
KLeine update:
De cpu liep inderdaad op een FSB van 100 ipv 133 (grr)

Ben erachter gekomen dat ik nu toch tot 10000kbps wel kan cappen in mpeg2, zonder framedrops. Ik kan in leadtek winfast PVR (capture software) naast het aantal kbps ook een waarde (video quality) voor de kwaliteit aangeven waarmee gecapped moet worden, en als ik deze teveel omhoog gooi dan trekt de pc het niet meer. Heb geen idee waar deze waarde voor staat verder.
Ik heb ook nog gecapped in DV video kwaliteit, maar vond het resultaat een beetje wazig geen idee hoe dit komt. (andere DV codec proberen?wat is een goede dv codec?)

En weet iemand hoe ik een interlaced uncompressed avi deinterlaced kan afspelen in een mediaspeler? Ik kan een avi wel deinterlaced recoderen met virtualdub maar dit is een beetje omslachtig telkens. Ik gebruik de uncompressed avi vooral als vergelijking met de andere formaten trouwens.

Heb cappen met de saa7134 kaart nog niet geprobeerd, als ik tijd en zin heb ga ik dat volgende week misschien doen. Maar het kan ook zijn dat ik het beu ben en ondertussen al een hauppauge pvr 150 heb gekocht :)

[ Voor 14% gewijzigd door Emcee op 14-11-2004 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou toch een te raad gaan kameraden die een Pinnacle Break-out box hebben.
Is ideaal voor het overzetten van vhs. Ik gebruik het hier ook en de kwaliteit van mijn dvd en videocassette is hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:20

GaMeOvEr

Is een hork.

Ik zie eigenlijk niet echt het nut in, van het capturen van het brakke VHS signaal op zo'n hoge bitrate. Ik bedoel, voor die 200 beeldlijntjes van VHS hoef je het niet te doen hoor. :P

Maar goed, dat is mijn mening. ;)

Aannames zijn fataal.

Pagina: 1