[mobo]Mobo dood, en nu?

Pagina: 1
Acties:

• martincm
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-06 10:07

martincm

[Android 14!]

Topicstarter
Ik heb hier mijn mobo die van t een op t andere moment niet meer wil booten. Hij is nu op het punt dat wanneer ik hem aanzet, alle fans gaan draaien maar het mobo wil bios niet booten. Alleen lange pieptoon... volgens het boekje zou dit een dram probleem zijn, maar het bankje wat erin zit is prima. Heb het ook getest met 2 nieuwe reepjes maar geen effect.
Ik heb echt geen enkel idee wat er nog aan gefixed kan worden....dit is er allemaal geprobeerd
- Bios jumper reset
- Bios battery reset
- Alle componenten los behalve proc, voeding en ram
- Andere ram, ook per bankje getest
Zou het eventueel nog de voeding kunnen zijn die dit veroorzaakt? De proc is altijd wel goed gebleven, niet over geklokt o.i.d en altijd steevast onder de 35gr. Ik heb hier ook geen s754 om te testen maar k denk niet dat het probleem hier ligt. Zou het wel de proc wezen dan zou volgens het boekje het mobo heel snel continu moeten piepen, maar in plaats daarvan is het een hele lange piep.
Wordt het terug naar de winkel, of mis ik nog iets ?

/indirect ontopic/ Ik heb een RAID-0 array die verder nog wel prima in staat verkeerd, als ik een nieuw mobo heb en deze weer aan de s-ata hang gaat alle data op mn raid-0 dan verloren, of kan ik de array behouden zoals deze nu is ingericht??? ZO ja is er nog enige mogelijkheid om in ieder geval resterende data van de schijven uit te kunnen lezen (desnoods als base benaderen i.p.v raid) ???? /indirect ontopic/

Pixel 7 Pro-||-Amplifi Alien Wifi-6-||-Samsung QE75QN93A Neo-QLED-||-XBOX Series X-||-Nintendo Switch V1/256GB-||-Asus ROG Ally2TB 980 Pro SSD-||-Shield Android TV32GB-||-Dell XPS 15 9500 32GB/2TB-||

• The CarNagE Man
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-08 12:20

The CarNagE Man

SüperG33K

Heb je nog garantie? Als je dat nog hebt dan zou ik gewoon terug gaan naar de winkel waar je hem gekocht hebt en een nieuwe vragen.

Is eigenlijks erg simpel hoor.....

• MacDokie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-08 20:28
Heb je al eens je ram eruit gehaald en dan aangezet? Als ie hetzelfde geluid maakt dan weet je dat het daar ergens ligt.

Branden er geen lampjes op je bord? En als je cpu niet goed is hoor je meestal een behoorlijk luchtalarm. Das meestal geen piepje meer.

"Have you ever noticed that their stuff is shit and your shit is stuff?" - George Carlin -

• martincm

martincm

[Android 14!]

Topicstarter
The_CarNagE_Man schreef op 01 november 2004 @ 00:14:
Heb je nog garantie? Als je dat nog hebt dan zou ik gewoon terug gaan naar de winkel waar je hem gekocht hebt en een nieuwe vragen.

Is eigenlijks erg simpel hoor.....
Ik heb het bord net een anderhalve maand zoiets. Doen ze daar niet moeilijk over dan?? Ik heb namelijk de comp erg hard nodig, en kan me dus niet permitteren om daar een lange tijd tussen te hebben van retour, onderzoek, blabla het hele werk weer......
Domus schreef op 01 november 2004 @ 00:21:
Heb je al eens je ram eruit gehaald en dan aangezet? Als ie hetzelfde geluid maakt dan weet je dat het daar ergens ligt.

Branden er geen lampjes op je bord? En als je cpu niet goed is hoor je meestal een behoorlijk luchtalarm. Das meestal geen piepje meer.
Ja ook eens met ram eruit gehaald aangezet, zelfde lange pieptoon (overigens wel met tussenpauzes) maar iig hetzelfde geluid. ik d8 juist dat als die constatering er was dat je dan dus min of meer ervan uit kan gaan dat het dus niet de mem is.

[ Voor 64% gewijzigd door martincm op 01-11-2004 00:26 ]

Pixel 7 Pro-||-Amplifi Alien Wifi-6-||-Samsung QE75QN93A Neo-QLED-||-XBOX Series X-||-Nintendo Switch V1/256GB-||-Asus ROG Ally2TB 980 Pro SSD-||-Shield Android TV32GB-||-Dell XPS 15 9500 32GB/2TB-||

• MacDokie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-08 20:28
Als het een lange piep is, is het waarschijnlijk niet je geheugen. ALs ie wel piepjes met pauzes geeft als je geheugen er niet in zit, betekent dat wellicht dat er nog hoop is.

Er zitten geen andere jumpers op het mobo om bussnelheden in te stellen oid?

Enne..niet onbelangrijk wat voor mobo is het eigenlijk?

"Have you ever noticed that their stuff is shit and your shit is stuff?" - George Carlin -

• martincm

martincm

[Android 14!]

Topicstarter
Ja jumpers zijn er wel maar die staan allemaal conform processor. Zoals bovenstaand probleem aangeeft, het gebeurde uit het niets, na een reboot eerst een vastloper bij de boot van het OS en de reset erna helemaal nada meer.

Mobo is een Gigabyte GA-K8NS pro (socket 754, nForce3 250)
proc is een AMD64 3000+
mem is 512mb TwinMos DDR pc3200 cas2,5 (1 bankje)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Als het die PC is uit je sig met de Q-Tec 400W voeding, vervang de voeding. Dit is trouwens eigenlijk niet de manier om een "Help mijn PC doet het niet!" topic te starten. Zoals in de "Let op" tekst bovenaan in de [New Topic] staat vermeld moet je hiervoor de startpost van het PMG Beleid doornemen en aansluitend de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter. In een eventuele topicstart dien je alle PC specificaties te vermelden. Maar soit.

[ Voor 9% gewijzigd door BalusC op 01-11-2004 07:01 ]

• martincm

martincm

[Android 14!]

Topicstarter
Ok. bij deze sorry voor het onvolledig wezen. Kan een voeding, een brakke voeding hier de oorzaak van zijn??? Ik weet idd dat q-tec zo ongeveer de meest wisselvallige is die er bestaat in de markt maar levert deze zo een groot probleem op dat het gehele mobo zelfs kaal niet meer wil opstarten ?

ps om het dan even aan te vullen volgens faq:
- mobo e.d. zie bovenstaand
- bios versie F5 van gigabyte (backup bios is F2) beiden geven dit probleem
- Is spontaant gebeurd van de een op de andere reboot.
- OS is WinXP sp2
- bios settings zijn allemaal teruggezet naar defaults om op save te booten.

[ Voor 35% gewijzigd door martincm op 01-11-2004 09:08 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Niets is uitgesloten. Nogmaals, check de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter :)

• martincm

martincm

[Android 14!]

Topicstarter
Nieuwe voeding erin gezet, Zalman ZM300B-APS, alles werkt prima en vooral stil!

conclusie, zeker niet gaan bezuinigen voor die paar tientjes op een voeding.

Pagina: 1