[200GB op MSI MS6330] Derde partitie doet vreemd

Pagina: 1
Acties:

• Buzz-01
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:38
Ik heb sinds eergisteren een nieuwe schijf erbij in mijn systeem, een Seagate 200GB. Mijn systeem bestaat uit o.a.:
AMD Athlon 1200 processor
MSI K7T Turbo (MS6330)
512MB SD-Ram
HDD 1: IBM 80GB (2 partities: 20GB en 56GB)
HDD 2: Seagate Barracuda ST3200822A (7200RPM/8MB) <- probleem-disk
Hierop draai ik Windows XP (Nieuwe installatie), vervolgens eerst SP1 erop gezet, meteen daarna SP2 geinstalleerd.

Mijn bios ziet de schijf als 136GB disk (lijkt erop dat die dus niet groter gaat dan 128GB), maar zowel Windows als Partition Magic 8 zien de schijf netjes als 200GB schijf. Ik heb hem opgedeeld in drie partities; 2 x 60GB en 1 x 66GB.

Met de eerste twee partities is niets aan de hand, hiermee kan ik doen en laten wat ik wil.
De laatste partitie is het probleem. Ik kan er files naar wegschrijven of kopieren, maar als ik ze later weer wil openen, dan krijg ik bij sommigen de melding dat ik geen toegang tot de map heb, omdat deze mogelijk beveiligd is, of dat ik niet de juiste rechten heb. (De standaard Windows-melding als je bijvoorbeeld aan een netwerkmap wil komen waar je geen rechten voor hebt).

Ik heb al een aantal topics doorgelezen, o.a. de volgende:
[HDD] 180GB op MSIK7T6330 : Iemand al geprobeerd?
Maxtor 200gb herkent als 136gb.

Maar ik kan hier geen wijs uit. Iedereen heeft net effe een tikkie ander probleem dan ik. Betekent dit dat mijn bios het niet kan adresseren en dat ik er met een bios-update van af kom, of is dit een ander vaag Windows-probleem? Kan ik die data alsnog aanspreken, of ben ik die ook gewoon kwijt? Heeft iemand een oplossing voor me?

Flickr

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Heb je de BIOS update eigenlijk wel geprobeerd :?
Heb je de schijf geprobeerd in diverse controllers? Jouw mobo heeft er 2 :)

[ Voor 27% gewijzigd door BalusC op 01-11-2004 07:21 ]

• Buzz-01
Hmm... Nee, bios update heb ik nog niet gedaan, omdat ik eerst wilde weten of het daar in zou zitten. Ik heb nog nooit een bios geflasht, ik weet ook niet welke versie ik er dan in zou moeten blazen. Nu zit er 2.6 of 2.8 in, 3.6 is dan wel de nieuwste, maar volgens de beschrijving heeft die enkel nut voor de K7T Turbo 2, en die heb ik niet. Dat zou voor mij reden zijn om er 3.5 in te blazen. Is er een manier om er achter te komen of het een hardwarematige beperking (op elektronica-niveau) is of een bios-beperking? Of moet ik hem maar gewoon op goed geluk flashen en zien wat er gebeurt?

Ik kan nog proberen om de tweede controller te gebruiken, nu hangt hij aan de eerste. Het lijkt me alleen sterk dat de tweede controller wél een grote schijf herkent, en de eerste niet. Maar niet geschoten is altijd mis, dus ik kan het allicht proberen.

Flickr

• Merijn70
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-01 19:40
Hoi ik heb het zelfde Mobo en kan je vertellen dat je het niet gaat lukken om een schijf groter dan 120 Gb goed aan de praat te krijgen! Het bios en de HD controller van dit mobo ondersteunen het gewoon weg niet :'( (de Turbo2 wel als ik het goed heb). Het is weer eens zo'n fysieke grens waar je als consument tegenaan loopt. Een extra controller kaart (ATA133) heeft bij mij het probleem verholpen. ;)

Verwijderd

Als je geen controller er bij wilt zetten zou je ook een encasement kunnen kopen voor je HD en deze aan de USB 2 poort te koppelen.

Verwijderd

ik heb ook een MS-6330 (maar dan de lite versie) en ik heb er sinds kort een 160GB WD aan hangen.
Hiervoor moest ik wel ff mijn BIOS updaten. Je kunt gewoon versie 3.6 gebruiken.
Kijk op de site van MSI voor flashtools en de biosupdate.

ps gebruik anders de 'MSI LiveUpdate tool', dat programmaatje zoekt voor jouw de nieuwste BIOS geschikt voor jouw mobo

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2004 08:48 ]

Verwijderd

Merijn70 schreef op 01 november 2004 @ 13:30:
Hoi ik heb het zelfde Mobo en kan je vertellen dat je het niet gaat lukken om een schijf groter dan 120 Gb goed aan de praat te krijgen! Het bios en de HD controller van dit mobo ondersteunen het gewoon weg niet :'( (de Turbo2 wel als ik het goed heb). Het is weer eens zo'n fysieke grens waar je als consument tegenaan loopt. Een extra controller kaart (ATA133) heeft bij mij het probleem verholpen. ;)
bij mij doet hij het dus wel!

• Buzz-01
Verwijderd schreef op 02 november 2004 @ 08:47:
ik heb ook een MS-6330 (maar dan de lite versie) en ik heb er sinds kort een 160GB WD aan hangen.
Hiervoor moest ik wel ff mijn BIOS updaten. Je kunt gewoon versie 3.6 gebruiken.
Kijk op de site van MSI voor flashtools en de biosupdate.

ps gebruik anders de 'MSI LiveUpdate tool', dat programmaatje zoekt voor jouw de nieuwste BIOS geschikt voor jouw mobo
Hmm... Dan ga ik het er toch maar op wagen. Ik hoop dat ik de bestanden waar ik nu niet aan kan nog kan redden... Hoe groot zijn jouw partities van die schijf? Ik bedoel: dat die ene 66GB is, dat zal toch geen probleem moeten zijn?

Flickr

Verwijderd

mijn WD160GB heb gewoon gehouden als 1 partitie, omdat ik op die schijf werk met opslag van grote videobestanden.
mijn Maxtor 80GB heb ik opgesplitst in 2 partities.

MAXTOR:
C: 10GB (OS & Programs)
D: 70GB (DATA)

WD:
E: 160GB (VIDEO)

• Buzz-01
Hoezee! Dit topic heeft het voor mij gedaan. Ik heb geen BIOS update hoeven uitvoeren, het was dus blijkbaar echt een rechten-probleem.
Ik kan het zaakje weer lezen!

[ Voor 7% gewijzigd door Buzz-01 op 03-11-2004 20:53 ]

Flickr

Pagina: 1