[win2003] net use lpt1 werkt niet.. vaag probleem!

Pagina: 1
Acties:

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-05 13:25

FaceDown

Storende factor.

Topicstarter
Ik heb een enorm raar probleem.

Net een migratie van netware->win2k3 achter de rug. Alles werkt op 1 ding na. Voor 1 user kan ik geen mapping van lpt1 naar een printer aanmaken. De mapping is nodig voor een DOS-app. De gebruiker kan de printer gewoon gebruiken via Windows.

Maar als ik een mapping maak van lpt2 naar de printer werkt het wel!! En dit is dus op meerdere pc's zo, dus het probleem is schijnbaar user gerelateerd.

Als ik "net use lpt1 \\printserver\printer" doe krijg ik "Wachtwoord is niet geldig voor \\printserver\printer.
Geef de gebruikersnaam voor 'printserver' op:"

Als ik vervolgende de gebruikersnaam en wachtwoord opgeef: "Systeemfout 5.
Toegang geweigerd." (ook als ik de domain administrator inloggegevens op geef overigens!)

Als ik "net use lpt2 \\printserver\printer" doe krijg ik "De opdracht is voltooid."

Dit is dus op verschillende werkstations zo. Andere users kunnen de mapping wel gewoon maken. Alle users zijn van een 'usertemplate' afkomstig. Het enige verschil is (volgens mij) dat de 'probleemuser' ook op een WinXP(SP2)-machine inlogt.

Ik heb de user al eens opnieuw aangemaakt in de AD (en daarna voor het eerst ingelogd op zowel een 2K- als XP-bak, maar dit werkt ook niet.

Ik snap er echt geen hout meer van. Iemand die verlichting kan brengen? O-)

[edit]
Nog even kort; voor de duidelijkheid:

Probleemuser mapt lpt1 naar printer op pc1 -> :'(
Probleemuser mapt lpt1 naar printer op pc2 -> :'(
Lieveuser mapt lpt1 naar printer op pc1 -> :D
Lieveuser mapt lpt1 naar printer op pc2 -> :D
Probleemuser mapt lpt2 naar printer op pc1 -> :D

[ Voor 34% gewijzigd door FaceDown op 31-10-2004 22:42 ]

Groetjes, FaceDown.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
zijn die probleemusers mischien geen lokaal administrator op de eigen pc :? (het kan zijn dat je voor het omleggen van een lpt1 poort (er is ook een fysieke lpt poort aanwezig immers) admin rechten nodig bent (itt het mappen van een lpt2 poort, welke fysiek niet aanwezig is in de pc)

check dat eens zou ik zeggen

A wise man's life is based around fuck you

• Mar
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 26-05-2025

Mar

TCF

Dit is een "probleem" (of zeg liever een feature) van XP-SP1 en hoger.
Sinds dat service pack kun je om veiligheidsredenen (volgens MS) als user via het netwerk geen lpt1-redirection meer doen. Als administrator werkt het nog wel.

Er zijn 2 oplossingen:
1) de printeroutput (of instelling) van de (DOS)applicatie zet je op LPT2 en gebruikt vervolgens NET USE LPT2: \\servername\printername (zo hebben wij het gedaan op het bedrijf)
2) Met behulp van een speciaal MS-tooltje kun je LPT1 wel gebruiken in netwerkomgeving. http://support.microsoft.com/?id=313644
LETOP: De lpt1-poort kan dan niet meer lokaal gebruikt worden. Dus als men op die pc een echte printer aan de lpt1 poort koppeld kan daarop niet meer geprint worden totdat je met dat zelfde tooltje de lpt1 poort weer 'terugzet' als zijnde lpt1-poort

DPC Team ColdFusion

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-05 13:25

FaceDown

Storende factor.

Topicstarter
Zwelgje: Held! :D Dat was het inderdaad. Onder XP heb je blijkbaar admin-rechten nodig om te mappen naar een lpt-poort die fysiek aanwezig is, en onder 2K niet. :P

Heb van de fysieke LPT1 een LPT2 gemaakt en het mappen naar LPT1 werkt als een zonnetje! Thanks!

@ mar: jij ook bedankt. :P Ipv dat tooltje kun je dus ook gewoon de LPT-poort in de bios of in control panel-hardware uitschakelen. Dat zou dan ook moeten werken.

[ Voor 26% gewijzigd door FaceDown op 01-11-2004 10:09 ]

Groetjes, FaceDown.