Toon posts:

Warmte problemen met MS-7012 moederbord

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dik een halfjaar geleden een Aldi PC gekocht, de MD 8083 XL

Zie :
nieuws: Aldi biedt woensdag Medion-pc met Radeon 9800XXL aan
http://www.discountfan.de/artikel/200403/10.php

De pc heeft een "airxl" kast, en deze kast heeft een fan die zich aan de warmte ontwikkeling zou moeten aanpassen. Als ik de pc opstart, dan gaat de fan flink hard draaien en langzamerhand loopt de snelheid terug totdat ie bijna fluisterstil is.

Maar als ik de processor flink belast, dan merk ik niet dat mijn fan harder gaat draaien. Zo speel ik wel eens een Halo (flink intensief), maar de fan gaat niet harder draaien en vaak crasht mijn pc na een minuut of 15. Ik denk dat de grote warmte-ontwikkeling hier de oorzaak daarvan is.

Ik heb een MS-7012 moederbord, wat een MSI moederbord zou moeten zijn. Maar op de MSI site kan ik geen drivers vinden. Op een forum heb ik gelezen dat het om een notebook moederbord zou gaan...

Is er een tool waarmee ik de fanspeed zou kunnen regelen? Of een andere tip om die warmteontwikkeling tegen te gaan? Heb een beetje gezocht naar mogelijkheden, maar in ieder geval kan ik met de gratis tool "SpeedFan" meuktracker: SpeedFan 4.17 niet mijn fan speed besturen...

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Ik denk niet dat je het bij je processor moet zoeken, maar bij je videokaart. Wordt die heatsink warm? Draait de fan daarvan wel goed?

Zet er bijvoorbeeld eens een tafelventilator op.

Verwijderd

Topicstarter
Erm, ik bedoel dus eigenlijk de videokaart natuurlijk, een radeon 9800 xxl volgens medion (is een apart type kaart, tussen 9800 pro en 9800 xt in).

Anyway, ik denk inderdaad dat ie te warm wordt, weet het vrijwel zeker dat daar de oorzaak ligt. Maar ik ben verder hardware noob, en kan dus niet vertellen of de heatsink te warm wordt ofzo (zegt me niks, wil het ook niet weten)...

• Roamor
  • Niet online
Als hij een keer uitvalt met een game, meteen kast open en voelen aan de heatsink. Voorzichtig natuurlijk, als je je handen eraan brand weet je meteen waar het aan ligt :X

Heb je gekeken of je fan uberhaupt wel draait? (Of zijn die kaarten passief met een Zalman oid?)

• aag
  • Laatst online: 16-08-2024

aag

Heb hetzelfde probleem met dezelfde computer. Ik meet de temp van de CPU; geen probleem, het zit volgens mij in de grafische kaart, ik kom ook niet verder of downclocken??

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-12-2025

NBK

Weercam-Avatar

Verwijderd schreef op 31 oktober 2004 @ 22:12:
[...]
Ik heb een MS-7012 moederbord, wat een MSI moederbord zou moeten zijn. Maar op de MSI site kan ik geen drivers vinden. Op een forum heb ik gelezen dat het om een notebook moederbord zou gaan...
[...]
Het MS- gedeelte in de naam staat als hte goed is gewoon voor MSI maar voor support en drivers moet je gewoon bij medion aankloppen. MSI bouwt de kaartjes alleen.
RoamoR schreef op 31 oktober 2004 @ 23:28:
[...](Of zijn die kaarten passief met een Zalman oid?)
Tis een Aldi PC en jij verwacht daarin een Zalman koeler???

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

• Roamor
  • Niet online
NBK schreef op 08 november 2004 @ 19:35:

Tis een Aldi PC en jij verwacht daarin een Zalman koeler???
oid staat er toch? Is dat een rare gedachte, dat men bij de Aldi ook voor een passief gekoelde kaart kan kiezen? (Ik heb er geen ervaring mee hoor.)

Verwijderd

Wat is "crashen"volgens jou? Beeld staat stil? PC reboot? Een vage BSOD?

Crasht hij ook als je bijv prime95 15 min draait? Als dat zo is dan is het iig niet de VGA kaart.

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:13
mijn zwager heeft de zelfde pc hij speelt echter geen spellen.
Maar die grafische kaart word zo warm dat je je vingers er aan brand zelfs tijdens normaal internetten.
Ik ben hier achter gekomen omdat hij klaagde dat zijn kast zo warm werd na opengemaakt te hebben bleek de fan wel te draaien op een behoorlijk groot koellichaam.
Mijn zwager kreeg waarschijnlijk door de warmte last van hardiskproblemen welke ze overigens gratis aan huis hebben vervangen.
Ik zou zeggen leg het probleem voor bij medion en vraag of ze er wat aan doen het enige wat je hoeft te doen is bellen met het serie nummer bij de hand van je pc rekening wordt niet om gevraagd

snameroc. Solar 6kW piek Warmtepomp Vaillant vwl75/6. Boiler wp boiler dimplex. Thuisaccu marstek venus ev3 fw146 hw p1 opnemer. En op zolder nog een savant die nu overbodig is omdat we gasloos zijn. Ook nog een 1 fase ev lader.

• aag
  • Laatst online: 16-08-2024

aag

Ik ben er uit hoor. Haal de videokaart er maar eens uit en kijk tussen de koelribben van de ventilator. Helemaal dicht door het stof. Schoonmaken en geen probleem meer :)
Pagina: 1